Komentáře k: 17. července 1944 aneb kdo zranil Erwina Rommela?

Zpět na: 17. července 1944 aneb kdo zranil Erwina Rommela?
  • časy?

    bitaxe 18. 8. 2007 08:27
    V článku se hodně opíráte o určení časů, nikde jsem tam ale nenašel zda tyto časy máte srovnané, britové používaly anglický letní čas a ten byl proti Francii o dvě hodiny posunut (pokud se nepletu), němci používali samozřejmě čas svůj, proto i když bude použit německý letní čas (rovněž posunutý) dojde k rozdílu. Pak samozřejmě je třeba tohle vždy zohlednit (i tak je jasné že pokud někdo udává útok v poledne a došlo k němu kolem 18:00 zřetelně to nemůže být totéž) Dost nejisté je to kolem doprovodů, pilot asi sotva mohl rozlišit zda motocykl který jede po silnici je doprovodem konkrétního vozu, nebo jen náhodně jede okolo (a němci ho samozřejmě neuvádí neb k nim nepatřil) takže tohle je ke zpochybnění nároku slabé, silnice zřejmě nebyla opuštěná (píše se že vznikl shluk vozidel a sotva by Rommel byl jediný kdo jel jinudy) takže pilot klidně mohl považovat za doprovod vozy i zcela nesouvisící. Trochu mne překvapuje jiný rozpor, v popisu je že němci mluví o náletu zepředu, ale nárok pilota mluví o směru opačném, to považuji za větší rozpor než třeba doprovodný motocykl.
    I přes některé pochyby (část z nich jsem napsal výše) hodnotím článek velmi kladně, je napsán velmi solidně a snaží se do věci vnést rozumný pohled (nároky většiny "střelců" jsou opravdu pochybné - to není o jejich hrdinství, spíš o tom že nejspíš netušili kde a kdy se to stalo)
    Nejreálnější cestou k zjištění reality by asi bylo zjistit přesný čas útoku, pak vzít záznamy operací z daného dne a doby (start spita v 12:00 je jasne ze hry :-) ) a tím vyloučit většinu startů ztoho dne, pak z těch zbylých vyloučit ty ktří byly v jiné oblasti nebo na doprovodu bombardérů a ze zbytku začít hledat. Paradoxně totiž pilot který útočil nemusel vůbec vznést nárok, pokud totiž na silnici bylo vozidel víc, pak mohl útočit na ně obecně a nemusel uvést že útočil na štábní vůz (na stromy lemované silnici a při rychlosti útoku nemusel určit že jde o štábní vozidlo - němci běžně používali civilní vozy takže ani to že byl Horch černý nemuselo zas tolik znamenat)
    Berte to spíš jako pár podnětů než jako kritiku.
    • Re: časy?

      Pavel Baloun 18. 8. 2007 13:00
      Děkuji za honocení :-)

      K času útoku jsem se v článku vyjádřil dostatečně - stačí se podívat do poznámek, které jsou schválně klikatelné pro snažší použití. viz.: www.fronta.cz/17-cervence-1944-ane...

      Němci uvádějí, že silnice byla opuštěná a Rommelův vůz neměl žádný doprovod, tudíž nároky s motocyklem nebo dokonce s nákladními automobily bych nepovažoval za "žhavé".

      Útok nebyl proveden zepředu, jak píšete, nýbž z levé strany a zezadu automobilu. Opět stačí číst text článku (citaci z výpovědi Hpt. Langa).

      Přesný čas útoku není stanoven nikde , a proto se ho při pátrání nemůžeme držet jako přesné hodnoty. Útočící pilot se mohl klidně mýlit v určení prostoru, takže ani tento údaj nemusí být směrodatným.

      Tolik k Vašemu příspěvku.
    • Re: časy?

      Jakub Skalický 18. 8. 2007 12:57
      Dobrý den,

      otázka časů používaných za druhé světové války Brity a Němci je na místě, nicméně kolega autor ji snad dostatečně vysvětlil v poznámce číslo 23. Určitě však neuškodí uvést fakta znovu. Od podzimu roku 1940 byl místo klasického britského GMT používán British Summer Time (BST = GMT+1) a v letních měsících dokonce Double British Summer Time (DBST = GMT+2). Vzhledem k tomu, že čas na kontinentu ("středoevropský", dnes CET) je GMT+1 a letní středoevropský (CEST) je GMT+2, časy používané Němci i Brity byly po většinu války srovnané.

      Na jaře 1945 již Británie na DBST nepřešla, zůstala u BST a na podzim téhož roku již zpět "naběhl" GMT. Nicméně v létě roku 1944, což je pro tento případ relevantní období, šly německé i britské hodinky stejně.
Zobrazit všechny komentáře k: 17. července 1944 aneb kdo zranil Erwina Rommela?