Trasy spojeneckého materiálu do SSSR (lend-lease)

Dotaz: Trasy spojeneckého materiálu do SSSR (lend-lease)
Tazatel: radex | Datum: 7. 3. 2007

Dobrý den. Jakými cestami proudila do SSSR za druhé světové války materiální pomoc od Spojenců? Bylo by možné procentuálně vyjádřit podíl jednotlivých cest na celkovém objemu dodaného materiálu? Děkuji

Autor: ja_62 | Datum: 15. 3. 2007

Dobrý den, materiál do Sovětského Svazu byl přepravován několika různými cestami.

Zpočátku se jednalo zejména o tzv. severní cestu, dodávky Severním mořem do sovětských přístavů Murmansk a Archangelsk. V roce 1942 byly ustaveny, respektive podstatně rozšířeny a vojenským autoritám podřízeny dvě další hlavní cesty, přes Střední východ (tzv. Perský koridor) a sovětský Dálný východ (do té doby tudy dodávky proudily v rámci běžného obchodního styku). Pro dodávky letadel byla navíc od 29. září 1942 využívána možnost přímého přeletu z Fairbanksu na Aljašce do sovětského Krasnojarsku, tvz. ALSIB (Alaska Siberian Aircraft Ferrying Route).

Ačkoliv, pokud se týče celkových čísel, jak vyplývá z této tabulky, největší procento  materiálu ze Západu bylo dopraveno do přístavů na sovětském Dálném Východě, nelze však tak říci o každém druhu materiálu - například 8.058 z 14.798 letadel celkem dodaných z USA do SSSR bylo dodáno cestou ALSIB, a současně je nutno si uvědomit, že  využitelnost jednotlivých cest byla různá v různých obdobích války - například po většinu roku 1942 bylo využití cesty na sovětský Dálný Východ omezeno v té kulminující japonskou agresí v oblasti Pacifiku, která ztěžovala pohyb transportních lodí, stejně tak existovalo omezení severní cesty v měsících kdy ji blokovaly německé síly operující proti ní z Norska.



  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • Vyplňte správně kontrolu
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.