Komentáře k: Válka v poušti 1940-1943

Zpět na: Válka v poušti 1940-1943
  • Pozoruhodné

    Kalfa 29. 10. 2012 19:15
    Přečetl jsem důkladně všechny komentáře a pozoruhodné se mi zdá, že nikdo (včetně autora) neuvádí existenci arabské vyzvědačky - prostitutky, která si omotala kolem prstu jednoho lampasáka ze štábu v Káhiře a ten jí vycvrlikal lautr všechno co věděl. To byl údajně hlavní důvod Rommelovy doslova
    "jasnozřivosti", že dokázal útočit tam, kde to bylo pro něho jak časově, tak pozičně nejúčinnější. Po prozrazení a v rámci pokání jí před bitvou u El Alameinu nakulil jiný počty, než měl Monty k dispozici, za což mu odměnou byla možnost spáchat čestnou sebevraždu. Ta žabka pak dostávala od nacionalistů doživotně penzi
    • Re: Pozoruhodné

      jkl 4. 11. 2012 21:29
      Kromě arabské vyzvědačky bych spíš upozornil na mnohem důležitější věc - 621. radiovou odposlechovou rotu kapitána Seebohma. Ta měla pro Rommela podobný význam jako dešifrování Enigmy pro spojence.

      Rommel odposlechy široce využíval a není náhoda, že když se Australanům v červenci 1942 podařilo Seebohma a jeho muže překvapit při nenadálém výpadu, tak se Rommelovi od té doby přestalo dařit. Přišel o prvotřídní zdroj informací o pohybech spojenců.
      • Re: Pozoruhodné

        Kalfa 5. 11. 2012 22:01
        Díky, tenhle fakt mi unikl. Stále se máme co učit.
  • Záhada vyriešená

    kenpeter 17. 12. 2010 20:06
    Keď autor písal o stratách vojsk Osi, zjavne citoval knihu Veľké bitky druhej svetovej vojny od Johna Macdonalda, vydanú v roku 1993 v Londýne, slovenský preklad je z roku 1995, vydavateľstvo Slovart, Bratislava.
    Táto kniha je celkom dobrá, no jej preklad je v mnohých bodoch zlý.
    Pôvodne tam bola veta: Celkovo bojovalo v Afrike takmer milión vojakov Osi.(Čo je aj pravda, podľa Rommelových spomienok to bolo okolo 950 000.) Takže žiadny milión padlých.
    • Re: Záhada vyriešená

      roman 1. 3. 2011 20:34
      kenpeter> neumíš číst. autor článku nikde o žádném milionu padlých nemluví.
      Ten milion jsou ztráty za celé tři roky války, tj. od r. 1940. a to navíc celkové, tj. padlí, ranění a především zajatí! především zajatých Italů byl značný počet, takže to číslo je reálné.
  • Počty

    kenpeter 29. 6. 2010 13:39
    Jaká byla bilance ztrát? Do spojeneckých zajateckých táborů napochodovalo na 250 000 vojáků Osy. Z toho zhruba 130 000 Němců. Celkově ztratily síly Osy v Africe téměř milion mužů... Podle úředních zpráv zahynulo nebo se pohřešovalo asi 20 000 německých vojáků a u Italů přibližně stejný počet.

    Takže si to zhrňme: 250 000 zajatých, 20 000 mŕtvych Nemcov a rovnaký počet Talianov. Čiže: 250 000 + 20 000 +20 000. Mne to vychádza 290 000. Tak aký téměr milion?

    Vysvetlíte mi to niekto?
  • Kniha

    boci 12. 2. 2006 17:24
    Doporučuji zajímavou knihu napsal ji účastník bojů major cizinecké legie čech Otto Wagner. Kniha je prakticky přepis jeho denníku.
  • Podivný počet ztrát

    Langos 13. 4. 2005 19:03
    Nejsou počty ztrát britských a amerických jednotek trochu malé narozdíl od německých a italských? Osa ztratila milion mužů, zatímco Spojenci jen 35 000? To je nějaká blbost ne?
    • Re: Podivný počet ztrát

      Jan Jiřička 10. 3. 2014 09:26
      Osa ztratila milion mužů, to je pravda, ale jen 20000 jim zemřelo, zbytek byl zajat. Jan Jiřička, 15 let
  • Více posil

    Langos 2. 4. 2005 17:41
    Myslím taky, že mělo německé velení spíše nejdřív ukončit africkou válku a až pak měli zaútočit na Sovětský svaz. Měli teda více posílit Afrikakorps. Nevím jak je mohlo napadnout bojovat na více frontách. I když asi se tu ukazuje iluze o neporazitelnosti německé armády.
    • Re: Více posil

      hani 14. 8. 2005 13:34
      moc toho nevis bud rad ze hitler napadl rusko jinak sme tady mluvili ne cesky ale rusky
      • Re: Více posil

        Dominik 20. 1. 2006 20:34
        to je blbost spíš proklínejme Hitlera za to Rusové nebyli nikdy silnější než po druhé světové válce a ve válce no a rusky jsme stejně mluvili
    • Re: Více posil

      M.Ď. 13. 7. 2005 11:27
      Súhlasím v tom slova zmysle, že v severnej Afrike mala Os využiť všetky zdroje ktoré mala k dispozícii t.j. lýbijskú naftu. No nesmieme zabúdať, že Stalinova armáda od fiaska v zimnej vojne 1939/40 sa rýchle (aj keď často nekoncepčne) stavala na nohy. Poraziť ju po obsadení Suezu, Palestíny, blízkeho východu s ťažkými vyhliadkami na obsadenie Indie bolo neleálne.
  • Neschopnost Italů

    Langos 2. 4. 2005 17:37
    Italové byli neschopní vojáci. Mussolini měl nejprve počkat dokud neměl silnější armádu a měli je víc vycvičit. Vždyť měli na začátku africké války převahu nad Brity a nepodařilo se jim to.
    • Re: Neschopnost Italů

      Kubik 21. 4. 2005 15:03
      Možná je lepší, že nebyli italští vojáci tak dobří. Vždyť kdyby se jim hned na ačátku arfický války podařilo porazit Brity v Egyptě, tak by snad ani Němci nemuseli posílat Afrikakorps a mohli by to pak všechno použít na východní frontě.
      • Re: Neschopnost Italů

        Radek V. 22. 1. 2010 13:45
        Jednotlivé italské jednotky bojovaly dobře, nejlíp v říjnu u Alamejnu, kdy dlouho a tvrdě blokovaly brity, to umožnilo Němcům zdrhnout (na zabavených italských autech) - dodnes to italové Rommelovi neodpustili.
  • kniha

    Ales 16. 6. 2004 21:15
    Slysel sem ze Rommel celou valku v Africe peclive dokumentoval vsecho co slo. Nevite o tem nekdo neco blizsiho?
    • Re: kniha

      Anonym 17. 6. 2004 09:15
      jestli máš na mysli jeho deník, tak ho ve svém, životopisu Rommela používá David Irving
      • Re: kniha

        Vojta 22. 1. 2018 22:21
        ...coz je ovsem hodne pochybny zdroj.
  • prosba

    ivana 3. 12. 2003 20:32
    dobry den(ahoj) mam jednu prosbu,prosim te,shanim referat o leteckem utoku nemecka na velkou britanii.mohl by ses na to prosim te podivat,jestli to nekde nemas?nikde to totiz nemuzu najit.kdybysi neco nasel a byl bys tak haodny tak mi to prosim te posli na muj e-mail:[email protected] predem ti dekuji naschle
  • Ad 88ky

    cinik 19. 4. 2003 14:33
    88mm víceúčelové dělo bylo používáno už ve španělsku, proti ruským tankům a Rommel sám je použil už ve Francii v boji s britskými tanky... 88mm dělo bylo totiž už původně stavěno jako mnohoúčelové...
    • Re: Ad 88ky

      kukopas 30. 5. 2006 17:30
      Bolo stavane iba ako protilietadlove, postupom casu sa z neho vyprofilovalo viacucelove delo. Bolo to sice rozmerovo velke delo, ale tento nedostatok (aj velka hmotnost) prevazili vynikajuce vlastnosti strelby voci roznym cielom: presnost, ucinnost, spolahlivost, vysoka kadencia, prieraznost, siroke spektrum pouzivanej municie, atd. Netreba zabudat, ze aj ruske 85mm delo malo podobne vlastnosti.
    • Re: Ad 88ky

      Domink 19. 11. 2004 21:11
      No myslím že bylo původně zamýšleno,ale i vyráběno joko protiletadlové děla proto také flak 18 teprve ,když německé velení uvidělo jak se osvědčilo ve Španělsku tak ho Hitler jmenoval výceúčelovým dlem
      • Re: Ad 88ky

        Tom 27. 4. 2006 20:18
        Ono bylo původně protiletadlové, ale narozdíl od podobných britských AA děl, se pro něj vyráběly průrazné střely. Také měl časované náboje (byl to přece flak) a tak mohl vybuchovat i nad pěchotou. Vskutku skvělá zbraň. Rommel ho ale hodně používal taky kvůli tomu, bude to znít divně, ale střela z toho děla letěla rovně, a tak bylo úplně idealní jako multifunkční dělo na cokoliv.
  • Rommel

    Michal 9. 12. 2002 11:54
    Tady je jasnym dukazem Rommelova genialita a zaroven neschopnost nemeckeho veleni.Pokud by se Rommelovi dostalo zasob potravin tanku a munice jak zadal,byla by situace v africe dopadla uplně jinak.O montgomerym se mluvi jako o hrdninovy a strategovy.Vyhral vsak pouze diky pocetni prevaze spojeneckych sil.A Rommelovi do toho kecal jiny general,ktery poslednim utokem proti montgomerymu poslal nemecke vojaky na smrt.Mozna to ted vyzni jako propaganda z me strany.TO bych nechtel.Mluvim ted ciste o Rommelovi, ktery nesouhlasil s Hitlerovym vyvrazdovanim.Nakonec byl to on kdo napsal knihu valka bez nenavisti.Byl to on kdo snizil nemcum v africe pridavky vody na minimum aby meli zajatci co pit a byl to on kdo mel tichou spoluucast na nepovedenem atentatu na Hitlera.Bojoval vsak na spatne strane.Kdyby byl brit ci american a mel potrebnou techniku i zasoby... byl by nemecky svine roztrilel hnedka a afrika by nebyla jiz problemem.
    • Re: Rommel

      hani 14. 8. 2005 13:23
      souhlasim ale rommel nebyl genialni strateg dukazem je bitva u siddi rezegh tam za rommela vyhral general cruwell
      • Re: Rommel

        Langos 3. 9. 2005 09:13
        No nikdo není dokonalý. Každý dělá chyby.
    • RE: Rommel

      Jerry 13. 4. 2004 13:58
      Souhlasím z autorem komentáře až na pár drobností. Rommel občas převelice riskoval a od porážky ho zachránilo štestí a britská neschopnost reakce. Jako anglo-americkému generálovi proti němcům ( třeba Kesselringovi...)
      by mu to neprošlo. Montgomery byl namyšlený ješitný egocentrik, ale na rozdíl od jiných britských polních velitelů dokázal prosadit své stanovisko vůči Churchillovi.
      • RE: Rommel

        hani 14. 8. 2005 13:27
        monty nebyl velkej mozek to nam ukazal u arhemu
        • Re: RE: Rommel

          Vojta 25. 1. 2018 18:56
          Monty sice nebyl vojensky genius, ale u Arnhemu mel i dost smulu (podporenou prehnanou virou ve vlastni plan).
        • RE: Rommel

          Langos 3. 9. 2005 09:15
          Jasně, nevim, proč montyho tak oslavovali. Vždyť Rommel prohrál El Alamein jenom proto, že neměl dostatek sil a se stovkou tanků nemohl porazit Brity s tisíci tanků. Navíc byli němečtí a italští vojáci dost unavení. Nedá se tedy říci, že MOnty vyhrál díky své genialitě, ale jenom díky tomu, že Rommel neměl dostatek sil.
      • RE: Rommel

        easy company 3. 1. 2005 19:36
        Rommel riskoval už v první světové válce,kdy se svoji rotou dobil Monte Matajur za to byl odměněn nejvyšším pruským vyznamenání Pour le Mérite.Dále pří útoku na Francii vynikal se svoji 7.tankovou divizí kterou hnal vpřed a kolikrát mu hrozilo
        odříznutí od zásobování a ani se někdy nevědělo kde se s touto divizí náchází proto si vysloužila předzdívku ,,divize duchů''
Zpět na: Válka v poušti 1940-1943
  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • Vyplňte správně kontrolu
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.