Nikde jsem se nedočetl,že by Wehrmacht disponoval speciálně vycvičenými prvosledovými jednotkami, na nichž by ležela veškerá tíha vylodění.K takové kombinované operaci nebylo možno použít běžné řadové jednotky ať již Vehrmachtu nebo SS. Spojenci před vyloděním v Normandii disponovali značným množstvím dokladového materiálu,získávaného jednak vlastními průzkumnými akcemi a jednak z prostředí francouzského odboje.Ze spojeneckých armád byly vyčleněny speciální jednotky,které byly usilovně cvičeny na téměř dokonalých maketách vyloďovacích pláží.
Doplněk k literatuře:
Perrault,G.:Tajemství dne D. Praha 1968.
Neillands - de Normann:Den D 1944. Hlasy z Normandie. Ostrava 1994.
D-Day Operace Overlord. Výpravná publikace vydaná k 50.výročí invase. Praha 1994.
Jistě, to je proto, že je opravdu neměli. Německá generalita nikdy nějak výrazně problém obojživelných operací neřešila a nepřipravovala se na ně. Pro ně bylo "překonání moře" jen taktický prvek na úrovni "překonání vodního toku".
Tvrzení v článku, že by se zpravodajská služba spletla a nesprávně čekala vylodění na východě se mi nezdá.
Pokud se dobře pamatuji na Churchillovy paměti, tak Churchill podrobně popisuje, jak zadal týmu britských vojenských stratégů vypracovat rozbor a plán na vylodění a invazi, pokud by byli v situaci Německa. Po válce pak byl potěšen když zjistil, že místo, termín i průběh plánované invaze se velmi dobře shodovaly s německým plánem. Britové to tedy odhadli dokonale.
Upozorňuji na zřejmě málo známou knihu Olafa Groehlera: Sebevražedné spojenectví. Německo-sovětská vojenská spolupráce 1920-1941. Praha 1997. Např.na s.108 je autentická fotografie z východopolských Ivanovic,na níž je postavena slavobrána vítající německé i sovětské vojáky.Na vrcholu slavobrány je sovětská hvězda a uvnitř ní hákový kříž. V komentáři je mj.napsáno,že fotografii(positivy i negativ)zabavilo gestapo,zřejmě však nějaké kopie unikla,aby dokumentovala nacisticko-komunistické přátelství až do roku 1941.
Námořní síly:
Pokud vím, tak k 1.6. měla GB k dispozici 4 bitevní lodě, 13 křižníků, 80 torpédoborců a 2 letadlové lodě (včetně doprovodů konvojů).
Německo: 2 bitevní křižníky (předpoklad, že nebudou nesmyslně nasazeny v Norsku), 2 staré bitevnní lodě,1 lehký a 2 těžké křižníky 6 torpédoborců.
Letectvo:
GB: cca 600 spitfire/huricane, něco málo blenheim a defiant (jen 1200 pilotů!!)
luftwafe:
cca 700 Bf109, 250 Bf110, 1100 He 111, Ju88, Do17, 300 Ju87
transportní 700 Ju 52, + větší počet Ju90, FW Kondor + 150 kluzáků.
Pozemní jednotky
GB: 760 polních děl, 160 ptk, 200 těžkých a středních tanků,
jen k tem leteckym silam, ono se to zda kdyz to napises ze byla Lufteaffe podstatne (asi 3x) silnejsi a ze to tedy nezvladli, coz mimo jine tvrdil blb Goring a pak i Adolf, ale fakt je, ze z toho bylo fungujicich jen 1700 letadel nemcu, zbytek poskozen a nepouzitelny, druha vec je, ze samotnych stihacek bylo ca. 700 jak pises, a uvadene 110 byly naprosto k nicemu, jak psali spickovy piloti Luftwaffe, "BF-110 se jako stihacka neosvedcila a ironicky sama potrebvala doprovod...", takze si je muzem skrtnout, Stuky po prvnich naletech na radary mely tak obrovsky ztraty, ze museli okamzite zrusit vsechny jejich akce, jinak by tahle zbran zmizela naprosto, jeji vzestup byl az v rusku (podstatne nekvalitnejsi stihacky rusu) a JU 88 a He 111 byly jako bombardery omyl, protoze se casem potvrdilo ze je preci jen lepsi velky tezky bombarder typu B17 nez 2 motorovy bombarder (ani stremhlavy, ani takticky), jinymi slovy, tyhle Ju a He meli bez ochrany stihacu enormni ztraty a sami nebyly schopny plnit mise... coz ve finale vedlo k tomu ze stihaci Lufteaffe s tim trochem paliva co jim zbylo nad anglii (asi 10 min letu) museli navic letet po boku bombarderu a nemohli se plne venovat spitfirum, kteri beztrestne mohly poskozeni odletat zpet, protoze je nemci nemohli honit, v pripade ze pilot vyskocil, vzal si vecer jinou masinu a druhej den zas letel, v pripade nemcu si pri sestreleni odskrtli dalsiho experta, suma sumarum RAF vubec nebyla jak se zdalo v oslabeni, bylo to tak fifty fifty
Nemuzes skrtnout 250 Bf110 jen protoze se neuplatnili ve sve puvodni roli. Porad meli svou hodnotu, byt spise jako bitevniky a nocni stihaci. Podobne He111 a Ju88, protoze jejich role byla uplne jina. B17 ci podobne strategicke bombardery nedokazi presne bombardovat urceny cil(casto netrefili cil o kilometry), k cemuz byly urceny takticke bombardery luftwaffe, jako prave dva zminovane typy. I Stuky mely porad svou hodnotu, nakonec letaly az do konce valky, byt hlavne na vychodni fronte kde nebyl tak prehusteny letecky provoz.
Autor clanku samodrejme zapomel na Marat zniceny Erichem Rudelem(Ju87 a pokud vim tak zadny specialni protilodni vycvik nemel), ci pozdeji uspesnou cinnost Do217 pri napadani konvoju smerujicich severni cestou do Ruska. Royal Navy pochopitelne nemohla sedet v prostoru invaze aniz by se nevystavovala neustalym utokum luftwaffe, proto bylo ziskani vzdusne prevahy naprosto klicove. Samotne bitevni lode byly v druhe svetove valce odsunuty do role podpurnych plavidel(diky velke zranitelnosti letecvem) a k zadnym vetsim soubojum bitevnich lodi uz prakticky nedochazelo. Jejich pocty a dulezitost byly tedy pro proveditelnost invaze ponekud irelevantni. Alespon dle meho nazoru.
Tento plán byl absolutně nerealizovatelný, náckové v něj nevěřili ani v největší euforii. V případě pokusu o vylodění by se veškeré invazní loďstvo utopilo jako koťata. Britové na tom nikdy nebyli lépe s pozemními silami, ale na moři si zachovávala Royal Navy vždy naprostou převahu. Ani největší optimista na Něm. straně, pokud by znal mentalitu Britů, nemohl doufat v kapitulaci. Kdo zná tento národ, musí mi dát za pravdu. Angličan na svoje ostrovy nepustí ani jednoho německého vojáka, dokud v sobě bude mít jedinou kapku krve. Mentalitu Britů zanám více než dobře a věřte, že vím o čem mluvím. Plány na vylodění němec. vojsk britové kometovali s úsměvem a slovy " jen to zkuste".
Lachtan byl opravdu neproveditelný, leč pár ostrovů se němcům do rukou dostalo. Analýzy chování místních (např. úroveň bonzování) byla podobná jako v jiných zemích. Takže na nějakou výlučnost nevěřím, ale kanál je holt kanál...
Asi máte na mysli Normanské ostrovy, ano tam jistě bonzáci byli, ostatně již letmý pohled na mapu napoví, jak moc byli obyvatelé pod vlivem francouzů a jejich přístupu k válce. Není rovněž bez zajímavosti, že ten největší bonzák a kolaborant, byl ve skutečnosti britský špion, původně němci z kriminálu propuštěný kasař, který si ovšem včas uvědomil kam patří a za svou činnost byl králem omilostněn. Viz K.Pacner, titul knihy si z hlavy nepamatuju.
Som síce iba amatér bez vojenského vzdelania ale aj tak mi je jasné, že i keby sa podarilo utajiť prípravy invázie a keby sa podarilo prepraviť prvý sled, potom by nastaly obrovské problémy.RN by určite ovládla priestor kanálu a nepustila by do Británie ani nohu. Ale ani z Británie. Luftwaffe by nemohla zaistiť zásobovanie expedičnej armády, skončilo by to asi tak ako v Stalingrade.Vlastne skoda ze sa o to Nemci nepokusili,skratilo by to vojnu
Keby sa luftwaffe podarilo ziskat absolutnu vzdusnu prevahu, tak by bolo po nemeckych problemoch. To vsak chcelo este dva tri tyzdne tvrdych bojov s RAF a nie zbabele nocne bombardovanie. Ale Goring vraj mal strategicke myslenie na urovni velitela leteckeho pluku /Richthofen/
S tímto zase nesouhlasím já. Situace Fighter Command RAF jistě nebyla růžová, ale dařilo se mu (na rozdíl od Luftwaffe) minimálně udržovat svou sílu, ke konci Bitvy ji dokonce zvyšovat.
Velmi často se uvádí, jak byla RAF pod tlakem a piloti unavení apod., ale to samé přece platilo i na druhé straně Kanálu...
RAF se darilo svou silu udrzet a zvysovat prave v dusledku toho, ze Nemci prestali utocit na letiste RAF. Musim souhlasit s panem nahore(nakonec je to historiky uznavanym faktem), ze zmena cilu Luftwaffe z vojenskych na civilni, se nakonec ukazala jako klicovou pricinou neuspechu ziskani vzdusne prevahy. Take Nemci(v cele s Goringem) hrube podcenili dulezitost radaru.
A pak že se na něčem neshodneme...hodně dobrý článek! Jedině zaslepenec by tvrdil, že Lachtan měl nějaké reálné šance. Ano, na moři byl problém a trumfy mělo RN. Argumenty, že by ztráty díky Luftwaffe a U-Bootům byly obrovské a neúměrné, jsou nesmyslné. Protože i kdyby byly, tak i tak by RN mělo obrovskou převahu a invazní "loďstvo" by bylo bez šance. A vzhledem k totální nutnosti odražení této invaze by RN na vlastní ztráty moc nekoukalo. Protože je jasné, že na zemi v té době Britové téměř neměli šanci.
Můj názor je, že by stačilo vyslat všechny dostupné lodě a čluny a poslat tam nejprve několik jednotek v prvním sledu a letecky je chránit a pak by se lodě a čluny vrátily pro další jednotky a během té doby tam mohli poslat výsadek a nejsilnější by mělo být letectvo, které mělo chránit invazní jednotky na moři a pak ještě na britském území, kde by čekali na další jednotky. Žádné letecké údery by možná nemuseli být. I když já nevím, jestli by se to takhle dalo zrealizovat. Já nejsem žádný válečný stratég. Navíc jak víme, tak Britové neměli v Británii moc jednotek a měli slabé letectvo. Pouze s námořnictvem na tom byli dobře, ale to by se dalo vyřešit. Mohli vyslat letadla na jejich aspoň zaměstnání.
tak ale srovnej to se spojeneckou invazi do Normandie,jak dlouho se pripravovali,co si pripravovali(specialni tanky,naloze...) Takovy narychlo "spichnuty" utok by byl naprosto neralizovatelny-treba jenom to az by doslo tankum palivo...
Asi máte pravdu, Němci neměli dostatečné množství transportů ani námořnictvo na tom nebylo zrovna lépe. Royal Navy nebyla jenom silnější, ale měla také to, o čem se mohlo Němcům jen zdát a to letadlové lodě. Němci se měli spíše věnovat více leteckým útokům na Britské ostrovy a na likvidaci britských kolonií. Místo toho však zaútočili na SSSR a pak vyhlásili válku Spojeným státům, což mělo za následek hromadění vojsk a materiálů v Británii a také se odtud uskutečnila invaze.
Také sy myslím, že by možná stačilo s tim počkat další rok a za tu dobu by si postavili více člunů a lodí a napadali by třeba stále VB letecky. Během té doby mohli navíc posílit více síly v Africe. Nakonec spěchání Němců byla asi vina jejich porážky, když spěchali s útokem na Sovětský svaz. Jim snad nestačil jeden nepřítel nebo co? Říkám to celou dobu, že útok na SSSR byl hrubá chyba. Měli navíc počítat s větším a silnějším odporem Sovětů.
Zapomínáš na fakt, že kdyby Němci včas nezaútočili na SSSR, zautočili by Sověti na Němce. Stalin (rukou komisaře Molotova)podepsal pakt s Hitlerem jen proto, aby získal čas. Vždyť i charakter jednotek nacházejících se v červnu 41´ v hraničních oblastech SSSR byl spíše utoční než obranný. Proto se sovětské jednotky tak rychle "sesypali".
Zrealizovat se to nedalo. RAF zase tak početně slabé nebylo, aby ho dokázala Luftwaffe pokořit a současně znemožnit Royal Navy zasáhnout proti invazi. Hlavní ale byl nedostatek vyloďovacích a přepravních kapacit Německa.
No samozrejme, ze je to lvoun hrivnaty. Nicmene tusim, ze na Slovensku je to vas uskatec. Popr. proto nemate slovo :) Uz jsem to resil i se svym slovenskym bratrankem :)
Tezko, Nemecko nemelo potrebne prostredky pro prepravu vojska, ktere by bylo schopno porazit Britanii. Uvazovat ciste o vzdusnem vysadku, ktery by ji dobyl, bez podpory vylodeni "tezkych" vojsk neni moc realne. LaManche ma oproti Maginetove linii tu prednost, ze ho neni mozno obejit a tank se pres nej nedostane. Neuvazuj v logice pozemniho vojska, ale spise v namorni strategii, do ktere problem vylodeni spada.
Domnivam se, ze sance by tu byla a to v pripade predchozich leteckych utoku na radarove stanice a tim zbaveni RAF moznosti koordinovat letecke akce.
Pozdejsi vzdusny vysadek k obsazeni 4-5 letist a dale jiz prevoz muzstva a techniky (kluzak Gigant Ti priveze i tank) pro dalsi rozvinuti utoku. Predesilam, ze v Britanii byla pouze dezorientovana armada bez tezkych zbrani, ktera prosla porazkou ve Francii. Mozna by pomohla i pata kolona a panika obyvatelstva a vladnoucich kruhu.
Porad prehlizis zasadni slabinu planu, nedostatek transportnich a vylodovacich lodi k preprave a zasobovani vojska a bojovych lodi k jeho ochrane.
To je sice hezke, ale Gigant provedl prvni let v unoru 1941. Ci-li v pripade ciste vzdusneho vysadku by byli vysadkari bez jakychkoliv tezkych zbrani, takze nedostatek techto zbrani u Britu je nepodstatny (nebyla bez nich, ale mela jich nedostatek, proti lehce vyzbrojenym vysadkarum by to vsak stacilo), a vyrazne pocetne slabsi. Jejich likvidace by byla pouze otazkou casu. Pouze vzdusna vysadek nema nadeji na uspech.
Navic by pro uspesny vysadek musela Luftwaffe vybojovat vzdusnou nadvladu a to nedokazala, jak vime z dejin. Jestli chces tohle prodebatovat vice, zajdi zde do fora, "Bylo vylodeni v Britanii mozne".
Výcvik invasních jednotek
Pavel-Bedřich 28. 10. 2012 14:43Doplněk k literatuře:
Perrault,G.:Tajemství dne D. Praha 1968.
Neillands - de Normann:Den D 1944. Hlasy z Normandie. Ostrava 1994.
D-Day Operace Overlord. Výpravná publikace vydaná k 50.výročí invase. Praha 1994.
Re: Výcvik invasních jednotek
Dzin 31. 12. 2013 13:10Zpravodajská služba že se spletla?
Karel 6. 9. 2008 23:13Pokud se dobře pamatuji na Churchillovy paměti, tak Churchill podrobně popisuje, jak zadal týmu britských vojenských stratégů vypracovat rozbor a plán na vylodění a invazi, pokud by byli v situaci Německa. Po válce pak byl potěšen když zjistil, že místo, termín i průběh plánované invaze se velmi dobře shodovaly s německým plánem. Britové to tedy odhadli dokonale.
Re: Zpravodajská služba že se spletla?
Dzin 5. 11. 2009 12:17Valecne spojenectvi Nemecka a SSSR
jan 2. 1. 2006 20:54Re: Valecne spojenectvi Nemecka a SSSR
Pavel-Bedřich 28. 10. 2012 14:51počty jednotek
Keitel 23. 11. 2005 17:40Pokud vím, tak k 1.6. měla GB k dispozici 4 bitevní lodě, 13 křižníků, 80 torpédoborců a 2 letadlové lodě (včetně doprovodů konvojů).
Německo: 2 bitevní křižníky (předpoklad, že nebudou nesmyslně nasazeny v Norsku), 2 staré bitevnní lodě,1 lehký a 2 těžké křižníky 6 torpédoborců.
Letectvo:
GB: cca 600 spitfire/huricane, něco málo blenheim a defiant (jen 1200 pilotů!!)
luftwafe:
cca 700 Bf109, 250 Bf110, 1100 He 111, Ju88, Do17, 300 Ju87
transportní 700 Ju 52, + větší počet Ju90, FW Kondor + 150 kluzáků.
Pozemní jednotky
GB: 760 polních děl, 160 ptk, 200 těžkých a středních tanků,
Re: počty jednotek
Werner 16. 2. 2008 18:48Re: počty jednotek
eM 23. 6. 2014 13:03Autor clanku samodrejme zapomel na Marat zniceny Erichem Rudelem(Ju87 a pokud vim tak zadny specialni protilodni vycvik nemel), ci pozdeji uspesnou cinnost Do217 pri napadani konvoju smerujicich severni cestou do Ruska. Royal Navy pochopitelne nemohla sedet v prostoru invaze aniz by se nevystavovala neustalym utokum luftwaffe, proto bylo ziskani vzdusne prevahy naprosto klicove. Samotne bitevni lode byly v druhe svetove valce odsunuty do role podpurnych plavidel(diky velke zranitelnosti letecvem) a k zadnym vetsim soubojum bitevnich lodi uz prakticky nedochazelo. Jejich pocty a dulezitost byly tedy pro proveditelnost invaze ponekud irelevantni. Alespon dle meho nazoru.
Re: počty jednotek
Dzin 23. 3. 2006 00:55Absolutní nacistická utopie
Stanislav Vojtíšek 25. 8. 2005 11:22Re: Absolutní nacistická utopie
walter 7. 2. 2008 13:51Re: Absolutní nacistická utopie
Kalfa 20. 12. 2012 14:23Čo zásobovanie a prísun záloh?
Majo 19. 6. 2005 11:31Re: Čo zásobovanie a prísun záloh?
Guderian 20. 8. 2007 18:48Re: Čo zásobovanie a prísun záloh?
Jakub Skalický 20. 8. 2007 19:05Re: Čo zásobovanie a prísun záloh?
Reimann 23. 5. 2008 12:15Re: Čo zásobovanie a prísun záloh?
Jakub Skalický 23. 5. 2008 23:15Velmi často se uvádí, jak byla RAF pod tlakem a piloti unavení apod., ale to samé přece platilo i na druhé straně Kanálu...
Ale to je tu trochu offtopic, lepší by to bylo probrat v místním fóru třeba v tomto tématu: www.fronta.cz/forum.php?tema=485
Re: Čo zásobovanie a prísun záloh?
eM 23. 6. 2014 12:36Vida...
YAMATO 27. 5. 2005 23:11Re: Vida...
Dzin 4. 7. 2005 00:50Můj názor
Langos 4. 4. 2005 09:34Re: Můj názor
Flavio 19. 9. 2006 16:37Re: Můj názor
Langos 27. 7. 2005 15:02Re: Můj názor -
Pavel 17. 4. 2005 15:48Re: Můj názor -
Lukáš Nebes 2. 8. 2005 12:57Re: Můj názor -
H 6. 5. 2005 19:05Re: Můj názor
Langos 7. 4. 2005 14:59Re: Můj názor
Bocán 17. 6. 2005 22:14Re: Můj názor
Dr.Thrax Finové 24. 6. 2005 17:25Re: Můj názor
Achileus 16. 4. 2005 08:45Re: Můj názor
dzin 4. 4. 2005 17:54Prosím Vás,
M.Ď. 21. 1. 2005 09:09Re: Prosím Vás,
dzin 1. 3. 2005 18:09Re: Prosím Vás,
von Fenstein 22. 2. 2005 05:42Re: Prosím Vás,
Na Slovensku 9. 3. 2005 09:18Ale ináč ďakujem za ochotu.
Pěkný článek
Kosta 16. 7. 2004 19:24Re: Pěkný článek
dzin 17. 7. 2004 13:50Upozornění
dzin 1. 11. 2003 23:48Pěkný názor
Petr 29. 10. 2003 15:07RE: Pěkný názor
dzin 1. 11. 2003 11:28RE: RE: Pěkný názor
Petr 4. 11. 2003 15:36Pozdejsi vzdusny vysadek k obsazeni 4-5 letist a dale jiz prevoz muzstva a techniky (kluzak Gigant Ti priveze i tank) pro dalsi rozvinuti utoku. Predesilam, ze v Britanii byla pouze dezorientovana armada bez tezkych zbrani, ktera prosla porazkou ve Francii. Mozna by pomohla i pata kolona a panika obyvatelstva a vladnoucich kruhu.
RE: RE: RE: Pěkný názor
Dzin 4. 11. 2003 21:03To je sice hezke, ale Gigant provedl prvni let v unoru 1941. Ci-li v pripade ciste vzdusneho vysadku by byli vysadkari bez jakychkoliv tezkych zbrani, takze nedostatek techto zbrani u Britu je nepodstatny (nebyla bez nich, ale mela jich nedostatek, proti lehce vyzbrojenym vysadkarum by to vsak stacilo), a vyrazne pocetne slabsi. Jejich likvidace by byla pouze otazkou casu. Pouze vzdusna vysadek nema nadeji na uspech.
Navic by pro uspesny vysadek musela Luftwaffe vybojovat vzdusnou nadvladu a to nedokazala, jak vime z dejin. Jestli chces tohle prodebatovat vice, zajdi zde do fora, "Bylo vylodeni v Britanii mozne".