Komentáře k: Situace letectva ČSR na podzim 1938

Zpět na: Situace letectva ČSR na podzim 1938
  • Porovnani cs. a polskeho letectva

    jan 11. 2. 2006 22:19
    Honzo, na konci tveho clanku pises, ze polske letectvo 1939 bylo nepomerne horsi, nez ceskoslovenske letectvo 1938. Jak jsi na to prisel?
    • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

      apollo 24. 2. 2009 17:32
      no všichni tady řešíme jaká armada nebo přesněji jaké letectvo bylo lepší jestli polské nebo čs. je jasné že pokud se jedná o pozemní síly tak polská armáda byla dost v dezolátním stavu a toto se ukázalo tehdy když německé tanky vpadli do polska a poláci proti nim vytáhli s jezdectvem které mělo ve výzbroji ještě takové zbraně jako třeba kopí. ale když se vrátim k letectvu tak rozhodně nesouhlasím s tím že by polácí svojí technikou převyšovali techniku čs. protože jak je známo tak poláci také nedisponovali modernimi jednoplošníky jako např. německo, francie atd. nýbrž disponovali sice dobrými ale na tu dobu také už zastaravajícími hornoplošníky PZL P-11. musim podotknout že B-534 byli vypracovány do nejvyší urovně kterou u dvojplošníků bylo možno dosáhnout a dál v konstrukci dvouplošníku se zajít nedalo. proto je B-534 považován za nejlepší dvouplošný vojenký letoun na světě protože po B-534 se dál v konstrukcích dvouplošníků nepokračovalo a byli nahrazeny jednokřídlími stroji. B-534 byl poslední dvouplošník který zaznamenal sestřel jiného letadla. v oblasti bombardovacího letectva sme na tom opravdu nebyli dobře a v této kategorii mohlo být polsko napřed ale nesmíme zapomenout na to že sme disponovali modernimi B-71 (licenčni SB-2) a hlavně že už se zalétavali prototypy moderních A-300, Š-50 nebo E-51 ktere už měli velmi blýzko k zařazení k letectvu. stejně tak i krásná, rychlá a moderní stíhačka B-35
      • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

        mrazikcomp 15. 3. 2015 16:58
        a poláci proti nim vytáhli s jezdectvem které mělo ve výzbroji ještě takové zbraně jako třeba kopí // to je vymysl nemecke propagandy, dodneska prijimany jako fakt, polaci sice jizdu s kopi meli , ale recena situace se takto udala jen v nemecke propagande ve skutecnosti tusim kedne nemecka obrnena kolona natrefila na utaborenou jizdu a ta nemaje zadnych protitankovych zbrai a prekvapena byla znicena ,z toho je pak celonarodni obraz polsky armady, ale kdyby se to vzalo podle jinyho pribehu - zasity polsky tancik s 20mm kanonem zlikvidoval celou obrnenou kolonu z pz2 a pz3 ,tak podle tohohle by zas nemci vypadali jako zabari :)
      • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

        Mikeman 2. 6. 2009 23:15
        Jen tak mimochodem:

        Ať již bylo polské letectvo lepší než to československé nebo ne, je nutno nezapomínat, že Luftwaffe v roce 1939 byla na "poněkud" jiné výše než v roce 1938. Zejména letouny Bf-109, He-112 a Ju-87 Stuka byly především početnější, dále pak řízené lepšími piloty (navrátilci ze Španěl) a koneckonců byly též ta letadla kvalitnější, např. Bf-109E byl zase "poněkud" jinde než jeho Béčkoví a Déčkoví předchůdci.
        Toť vše.

        PS: A němcům bychom v roce 1938 nakopali zadky, nedostatek zásob, paliva atd, by jim umožnil vést válku pouze měsíc a ČSR nebylo Polsko (zejm. geograficky) a Wehrmacht ještě nebyl TÍM WEHRMACHTEM z let 1939-1942.
        • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

          Jirka 12. 8. 2009 00:52
          Nikomu bysme nenakopali zadky. Opevnění pro vysokou nevybavenost ventilací nepoužitelné. 30% procent armády z němců, a to znamená v týlu jen němci. 100% znalost němců o našich opevněních z pohledu jejich polohy. Pouze jedna řídká a zejména nehluboká obranná linie, a za ní sice někde, občas, i druhá, ale měli ji hájit osádky první linie po ústupu. Nasycenost jeden PT kanon na kilometr nestačí, tanky by je nehledali. Nulové skutečně robustní nezávislé spojení jednotek, v praxi. Civilná telefony by byly vyřazeny do jednoho dne. Nejde porovnát kilo betonu a kilo betonu, kilo tanku proti kilu tanku. A to co bylo v plánu dále dodat prostě v danou chvíli nemáš. Signifikantní je nedodávka granátů vz.38.... Podle mě bylo přijmout co nastalo vhodné rozhodnutí, přesto že soupeř nebyl fér. Tak to ale v životě je. Nikdy žádná bitva nedopadne podle předpokladů. Taky proto si myslím, že by nezaútočili. Už se těším jak si z toho vyrvete větu a pustíte se do mě. V tom případě tvrdím, že naše zpětná zrcátka v Aviích byla nejlepší na světě až do konce války. V dokonalé úctě Jirka
          • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

            Libor 18. 9. 2011 12:25
            Stejně jako se připisuje hodně mýtů k připravenosti naší armády v r.1938, tak nejinak je tomu o armádě německé. Její motorizace nebyla zdaleka taková jak se mnohde uvádí. Byla stále z velké části hipomobilní a měla také velké procento "cyklooddílů". Dále její výzbroj co se týká ručních zbraní nebyl žádný zázrak. Jejich protitankové kanóny byly jednoznačně horší a na svůj zázrak, flak 88mm, přišli vlastně náhodou. Jejich nová taktika rozvinutí silného tankového úderu byla sice výborná, ale tady jaksi nebylo kde. PZ I byl spíš kulomet na pásech než tank a když si představíme jak se jich tisíc snaží protlačit se tzv. Zemskou branou ze Slezska, bylo by z nich pravděpodobně jen "žrádlo pro houfnice". Navíc náše hospodářství přechod na válečnou výroby stále ještě startovalo. Např. tanky byly stále vyráběny na vývoz. Tzn., že nemohly být použity k výcviku a zařazeny do operačních sledů. Vybetonování jednoho oběktu LO vz. 36 trvalo zkušené partě cca 20 hodin (!). Když němci zjistili, co by je tu čekalo, naplánovali raděj útok na Francii přez Ardeny. Jenže to ještě v r.1938 nevěděli(!).
            Jediný trumf který měli byl Me BF109. Neměli jsme nic rovnocenného a to ani v prototypu. Nicméně nelze srovnávat útok na Polsko s případným útokem na Československo. Jiná geografie, jiné složení armády, jiné zázemí. Ještě poznámka, k tomu, že Němci věděli včechno o našich pevnostech. No řekl bych lidově, že věděli "kulový". Ano věděli zhruba na kterých kopcích se něco staví, ale co a z čeho, výzbroj, početní stavy palebné výseče, propojení, to jaksi neznali. Oni toiž na těchto stavbách nesměli pracovat etničtí Němci. Pro zastánce teorie obejití pevností doporučuji si udělat tůru po pohraničí. Až vám začnou dřevěnět nohy, tak si ještě představte, že táhnete celou výzbroj a výstroj aže na vás celou dobu někdo střílí, nehledě na problémy s technikou. Oni sice Ardenským lesem prošli, ale nikdo je tam nečekal. Nicméně mi šlo hlavně o to, že se všichni zabývají jen nedostatky naší tehdejší armády, ale že ta německá co do vybavení (např. ve srovnání s francouzskou) značně pokulhávala o tom se spíše mlčí. Hitler spěchal a věděl proč. Chyběl nám ještě rok. Rok k uvedení do bojeschopného stavu pásma těžkých pevností (ne komletního dokončení, to bylo plánováno až do roku 1954 - i když se stoupající efektivitou stavebních prací si troufnu odhadnout, že v r. 1950 by bylo hotovo), Rok do zavedení do výzbroje středního tanku a rok k vyřešení problému s letectvem ( třeba nákupem Spitfirů.)
          • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

            Radek V. 13. 9. 2011 11:00
            1. německé obyvatelstvo bylo kromě jižní a severní Moravy PŘED opevněním, ne za ním - při mobilizaci se většina nedůvěryhodných Sudeťáků vůbec nepřihlásila - mobilizovali sociální demokrati a židé - věděli, že pod Hitlerem skončí v koncentráku.
            2. v oblasti, kde operují silné armádní jednotky, je partyzánská aktivita téměř nulová - partyzáni nemají šanci bezpečného ústupu - sudetští bojovníci byly rozdrceni od 13. do 25. září. V mobilizovaném Československu nebyly místa, kde by počty armády umožňovali významnější partyzánské akce.
            3. 1 PT kanón na kilometr stačí, když nepřítel může s tankem přijet jen v 1 km z 10 km úseku - pak máte 10 PT děl na kilometr a to nemluvíme o podpůrné palbě čs. dělostřelectva.
            4. letectvo by vydrželo 10-15 dní, ale to jsou letové dny - vzhledem k mizernému říjnovému počasí to znamená do konce října - pak už by Luftwaffe neměla palivo, munici ani zkušené piloty, zatímco my bychom měli spoustu pilotů, polovinu letadel B-534 a Š-328 a téměř jistě 200 I-16 a 200 SB-2 i s ruskými posádkami - do tří dnů se dají ze zničených našich letadel namontovat závěsníky pro naše pumy a upravit motory pro naše palivo, SSSR používal zásadně nekvalitní nízkooktanový benzín - Biboli by nebyl takový problém.
          • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

            Ivo 25. 12. 2010 21:10
            Samozřejmě že počty nejsou všechno, jenom když to tak shrneme kolik kilo železa, střelného prachu, kolik benzínu, koní a povozů tedy měli každá strana k dispozici?
            A zvážíte taky kolik kilo odhodlání a neústupnosti měla každá strana?
            A kolik litrů válečných zkušeností, rozvahy a prozíravosti měl kdo k dispozici?
            Ivo
    • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

      Glynwed 11. 2. 2006 22:25
      Co se týče kvality pilotů a strojů, bylo to přibližně stejné. Poláci měli výtečné bombardéry "Loš", stíhačky P-11 byly srovnatelné s B-534. Ale čs. stíhací letectvo bylo výrazně početnější (ale zase značně pokulhávalo bombardovací letectvo).
      • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

        jakub 24. 4. 2009 23:38
        Mě by jen opravdu zajímalo, kde jste přišel na to, že polský letoun P-11 byl srovnatelný s typem B-534. Stačí si jen přečíst paměti letců bojujících v bitvě o Polsko, například pak Ladislav Vyhnis, Zahájil jsem leteckou válku..
      • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

        jan 1. 3. 2006 12:41
        V tom kontextu by mohlo byt zajimave porovnani parametru Avia B-534 - FIAT CR.32 - PZL P-11c. Pokud vim Avie B-534 se utkaly s madarskymi Fiaty v breznu 1939, nevim, s jakym vysledkem.
        • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

          Ivo 25. 12. 2010 20:51
          Porovnání čs a polského letectva - ačkoliv bylo Polsko početnější postavilo přibližně stejnou armádu jak čsr, a asi třetinové letectvo. Ačkoliv operovalo s relativně modernějšími kostrukcemi letadel, výkony typů byli slabší než u čs letadel- B 534 vs. pzl 9 a 11 ,Letov vs. Karaš. Kvalitní byli bombardéry které se i osvědčili.
          Další věc je, že boj měl probíhat nad čs územím- co se asi stane s pilotem čs letadla když nouzově přistane u Berouna a co se stane s německým pilotem když přistane tamtéž?
          Navíc většinový bombardovací stroj němců JU 52 byl poměrně snadným terčem pro plo-dělostřelectvo.
          Možná že čs. protiletadlová obrana měla slabiny, ale jaká vlastně byla v září 1938 německá plo?
          Ivo
        • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

          Vojtěch 4. 3. 2007 20:22
          v tomto případě nemůžeš říct že chabé výslednky byly dány parametry avií
          • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

            Tom 8. 3. 2008 14:20
            Tyto výsledky nutno přičíst tomu, že Avie byly vždy v taktické nevýhodě. Fiaty měly vždy převahu výšky a zpozorvaly nepřítele jako první a vždy první atakovaly. Navíc na jejich straně byla i početní převaha. Zkušení slovenští piloti unikali palbě fiatů využívajíce velké stoupavosti stroje. Fiat však o něco předčil Avii v horizontálním manévru, takže pokud se Avia snažila uniknout zatáčkou Fiat se za ní udržel. Myslím, že neúspěch Avií, byl dán především shodou náhod, které vyplynuly ze situace. Při dalších soubojích by jistě slovenští piloti dosáhli rovněž úspěchu.
            • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

              Luboš 24. 11. 2008 22:22
              Ahoj nejsem moc kovaný v taktice Slovenského štátu,ale porovnávat Fiaty s B-534 je zavádějící už pro ten fakt,že ta hrstka slovenských pilotů byla hlavně druhosledová a Maďaři byli se svým strojem docela slétaní.Ale můj názor je že pokud by měli čas na výcvik a odvahu riskovat -čemuž nevěřím neboť ani v jednom případě nezačali boj jako první- byla by statistika opačná.Ale řešme hlaví problém a to ČSR vs. Luftvaffe. Šance na úspěch byla velice malá ať již pro nedostatek letounů ale i díky neexistenci PVOS a možnosti záchytného stíhání. Analogie existuje i dnes modernizujeme deset minut po dvanácté a plán rozvoje pokulhává odhadem o 10 až 15 let.Mít tenkrát ve stavu alespoň B-35 tak je situace jiná.A Polsko? Polské letectvo té doby podle mého názoru bylo na stejné úrovni jako naše u bombardovacího bych se odvážil tvrdit že i minimálně o polovinu lépe po technickém vybavení viz.již zmiňovaný LOŠ,KARAŠ nebo chystaný ZUBR ve stíhacím letectvu to byla úplná plichta až na 30 Hurricanů které měli Poláci objednané v Anglii
        • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

          dodozv 2. 3. 2006 12:08
          Škoda, že si už nepamätám presne počet zostrelených B 534, ale vo vdušnom boji to bolo iba pár kusov.
          Cr. 32 myslím, nebola zostrelená ani jedna. No a v tých pár súbojoch mali početnú výhodu vždy Maďari. Na strane "samostatného" Slovenského štátu bojovali vtedy ešte aj český letci.
          • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

            jan 5. 3. 2006 15:33
            Popis souboju slovenskych Avii B-534 s madarskymi Fiaty CR.32 jsem nasel zde:
            surfcity.kund.dalnet.se/cr32_hunga...
            bohuzel anglicky. Nedovedu posoudit, jaka je verohodnost takovych zdroju. Z popsanych stretu by vyplyvalo, ze Fiat nebyl sestrelen ani jeden, a ze pomer sil byl vice mene 1:1. Myslim si, ze Avia B-534, Fiat CR.32 a PZL P-11 byly vsechny tri skoro stejne kvality. Dvojplosniky jsou zpravidla obratnejsi a maji lepsi stoupavost, jsou zase pomalejsi v letu stremhlav (tak to je cesky?), pol. nurkowanie, ang. diving. Piloti vzpominaji, ze P-11 slo otocit tak tesne, kolik pretizeni g vydrzel pilot - kdyz omezenim tesnosti zatacky je black out pilota, tak zadny dvojplosnik nemuze byt obratnejsi. Pri stretu tak rovnocennych stroju rozhoduje kvalita pilota, jeho odhodlani - proste lidsky faktor. Co vy na to?
            • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

              Ivo 5. 12. 2009 21:10
              Co se týče manévrování je dvouplošník ve výhodě, neboť má menší -česky- propad, tzn. že není vynášen z oblouku, což také snižuje zatížení pilota, i letounu. Ke konfliktu na slovensku nutno si uvědomit že čs.armáda nesměla vyprovokovat konflikt. Pokud je mi známo šlo povětšině o útoky zezadu bez vyhlášení války, čili spíše o vraždu než souboje. Po vyhlášení válečného stavu se Slovenským štátem zase neměl kdo létat, takže díky organizačním zmatkům mohli Maďaři operovat beztrestně, spíše je s podivem že ztráty nebyly větší.
              s pozdravem
              Ivo
            • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

              dodozv 6. 3. 2006 10:39
              S tým sa nedá nič ine ako súhlasiť. P-11 dosiahli celkom dobré výsledky v súbojoch s Bf-110. O vycvičenosti československých a poľských pilotov niet pochýb, čo dokázali tak na Západe a bohužiaľ aj slovenskí piloti na Východe. Cr 32, Cr 42, B 534 a Gladiátor sú považované za vrchol možností, ktoré mohli dosiahnuť dvojplošníky.
              • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

                jan 6. 3. 2006 11:44
                Ano, moznosti techto dvojplosniku to je jeden vrchol. A druhy vrchol -nasi predvalecni konstrukteri tvrdili, że pri PZL P-24 dosahli vrchol moznosti stihacky s hvezdicovym motorem. Poradne, dostatecne vykonne radove motory nam bohuzel pred valkou chybely. Konstrukce byly aerodynamicky dobre, chybely poradne pohonne jednotky.
          • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

            Honza M. 2. 3. 2006 12:42
            Maďaři vyčkali s útokem do okamžiku, kdy Češi museli Slovensko opustit.

            Maďaři ztratili jen pár letadel kvůli haváriím. Slovenské ztráty na letadlech byly 6 B-534 a 1 Š-328, způsobené hlavně maďarskou PVO, naopak slovenská PVO žalostně selhala, což se projevilo hlavně při náletu na Sp. Novou Ves, kde Maďaři zničili a poškodili další letadla.

            Hlavním problémem Slovenska byl nedostatek zkušených pilotů - i přes utrpěné ztráty zůstaly východoslovenským jednotkám v průměru 2 letadla na jednoho pilota.
            • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

              dodozv 3. 3. 2006 11:06
              Ozaj si už nepamätam, kde som čítal, že v radoch SVZ bojovali aj Česi, ale isto som to čítal, no netvrdím, že to bola pravda. K tvojmu článku, myslím že Nemecko by absolútnu nadvládu, získalo najneskôr do týždňa. Čo si o tom myslíš ty?
              • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

                Honza M. 24. 3. 2006 08:54
                Aby bylo jasno, nejsem autorem článku ;-)
                a co se týče vzdušné nadvlády, vzhledem k zastaralé taktice našeho letectva (hlášení z Malé vojny jsou skutečně odstrašující) volnému pohybu Luftwaffe by stála v cestě především čs. PVO.
                • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

                  jan 24. 3. 2006 16:17
                  Ahoj, Honzo M., aby zase z moji strany bylo jasno, nemam nic proti Honzovi - autorovi tohoto clanku, jenom polemizuji s nekterymi jeho nazory. Nazor, ze Avie B-534 nemely sanci v utkani s Madary na Fiatech CR.32, jsem nasel na nejake historicke strance Ceskeho min. obrany, tam take autor resil problem vasich sanci v 1938, a dospel k nazoru - ano, republika byla branitelna (stacilo dat prikaz), ale nebyla ubranitelna, s cimz souhlasim. Ale zpet ke stihacum - Fiat CR.32 byl pomalejsi nez Avie B-534 asi o 20 km/h. Mozna, ze to bylo rozdilem taktiky, kterou tu kritizuje i Honza - autor - to tesne sletani. Nasi piloti v Britanii po ostrych konfliktech s britskymi veliteli squadron prosadili polskou taktiku - stihaci do akce leti v mirne uvolnene formaci, na ruznych vyskach, proste takove zdanlive chaoticke seskupeni. Dava to takovou vyhodu, ze pilot nemusi krecovite hledet na kridlo velitele a porad davat pozor, aby se nesrazil s kolegou. Muze se uvolnit a soustredit se na zrakovem vyhledavani nepritele - v bojovem nasazeni kazdy par oci je na vahu zlata. Popisuji to napr. Olson a Cloud v knize "A Question of Honor" (pol. "Sprawa Honoru"). Nejpravdepodobneji polsti piloti takhle letali i nad Polskem v zari 1939. Mozna ze to bylo lepsi nez letani v tesnem klici?
                  P.S. Hledam tzv. Order of Battle ceskoslovenskych velkych jednotek z roku 1938, vedeme totiz na polskem foru diskusi, jestli jste se meli tehdy branit a jake jste meli sance. Jednalo by se o klasickou pesi divizi, lehke divize (to byl zda se vas vynalez), pak jste meli jeste rychle divize kombinovane obrnene + kavalerie, tankove jednotky, letectvo, proste vsechno, nemohl bys mi, prosim te, pomoct? Snad to existuje v elektronicke forme nekde na vasich strankach. Order of Battle je proste struktura jednotky, kolik a jake vyzbroje mela, na jake podjednotky se delila atd. Na polske Wikipedii je napr. Order of Battle polske pesi divize (dywizja piechoty) z 1939. Porovnavame take zbrane cs. 1938 se zbranemi pl. 1939 - kde bych mohl najit technocke parametry? Polska zbran s parametry i ilustracemi je napr. na www.1939.pl a mnoha dalsich. Zadal jsem dotaz o tom Order of Battle tady na fronta.cz, ale asi se to nekam stratilo, odpoved se neobjevuje. Kdybys mohl pomoct, byl bych Ti vdecny. S pozdravem.:-)))
                  • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

                    Ivo Bukovský 19. 10. 2008 10:49
                    Ve vojenských dějinách československa se organizaci armády věnuje od stránky 381, přesněji 385 - v pravém odstavci reorganizace A. pro mobilizační období 1938-1939. k 15 říjnu 1937 byla zřízena velitelství a štáby, do konce r. 1937 doplněny počty a zahájena činnost divizí, existující divize byly reorganizovány (cit.), Byly zrušeny brigády. Horské brigady byly reor. na pěší divize, aby každá mohla vást boj v zalesněném a horském terénu. Ze 4 jezdeckých brigád byly orrganizovány rychlé divize, přímo podřízené zemským velitelům. Tyto se skládaly z jezdecké + motorizované brigády ( tj.2-3 dragounské pluky cyklistický prapor a jezdecký dělostřelecký oddíl,+ 2 motorizované prapory pěchoty, 2 tankové prapory a motorizovaný dělostřelecký oddíl ( s odchylkami)- válečná org. byla údajně odlišná.K divizním jednotkám patřil motor. předzvědný odd., 2 motor.kanonové roty , 2roty vekých kulometů proti letadlům, telegrafní prapor a ženijní rota. Cca 11135 osob,96 lehkých tanků, 12 obrněných automobilů, 58 děl a minometů, 16 protitankových kanonů. (str.389)
                    V publikaci Československá obrněná vozidla, se organizaci voj. jednotek věnuje kap. 7 (str 190-200). Navíc je zde i popis málo známých voj. operací proti maďarským vpádům na Východním Slovensku a Podkarpatské Rusi.(ironií je že se L.T. 35 podařilo Maďarům ukořistit a tak se jim líbil, že po okupaci pokračovali ve spolupráci se Škodovkou ve vývoji "čs." tanků )
                    s pozdravem
                    Ivo Bukovský
                  • V elektronické podobě to sice nemám, ale...

                    Exocet 5. 4. 2006 23:12
                    Doporučuji toto v pravdě asi nejlepší a nejucelenější dílo o Mnichovu 1938:
                    Autor Miloslav John, 4 svazky

                    1. ZÁŘÍ 1938 I. díl - Přípravy nacistického Německa na přepadení Československa :
                    kompletní Order of Battle Wehrmachtu pro plán Grün, výzbroj+parametry, výcvik, možnosti, plány atd.

                    2. ZÁŘÍ 1938 II. díl - Možnosti obrany Československa :
                    To samé ale pro naši armádu jako v dílu I. pro Něm. a navíc kopletní popis politické a hospodářské situace ČSR včetně mezinárodní situace, analýzy možnosti obrany, pár velice reálných hypotéz, vývoj událostí k Mnichovu atd.

                    3. ČESKOSLOVENSKÉ LETECTVO V ROCE 1938 :
                    Detailní zpracování stavu našeho letectva v roce 1938, výzbroj, výstroj, vybavení, OrBatt., možnosti obrany, PVO včetně PL-zbrání, k tomu možnosti a výzbroj Luftwaffe atd.

                    4. ZÁŘÍ 1938 - Role a postoje spojenců ČSR :
                    Poměrně detailně zpracované dílo o Francouzských ozbr. silách, Rudé armádě, ozbr. silách Rumunska, Jugoslávie a Maďarska, o jejich výzbroji, stavech, organizaci a možnostech, dále o plánech všech našich spojenců na podporu ČSR, o šancích pomoci atd.

                    Celý tento soubor knih je velmi komplexní, dobře a vysoce detailně zpracovaný a navíc vyvrací za použití mnoha objektivních důkazů většinu naivních představ o situaci naší země, armády a její výzbroje, a o možnostech se za pomoci spojenců úspěšně ubránit.
                    Zachycuje i osudová jednání našich generálů s E. Benešem, motivy jeho rozhodnutí a jeho závěrečnou řeč, která specielně ve výzvě "spojencům" ukazuje, jak geniálně předvídavý a moudrý a znalý člověk to byl, dost to ospravedlňuje jeho rozhodnutí se nebránit, byť názory mohou být různé.
                    Navíc jsou zde zahrnuty i postoje Polska včetně údajů o stavech, organizaci a výzbroji Polské samost. oper. skupiny Šlask postavené proti nám.
                    Vše je doplněno stovkami tabulek, příloh a fotografií. Opravdu doporučuji, je tam snad vše, co potřebuješ vědět, dokonce bych řekl, že s tolika informacemi získáš obrovský náskok před jinými diskutujícími, fakt jsem ještě lépe spracované dílo k jednomu tématu nečetl. Svazek "3" vyšel v r. 1996, svazky "1" a "2" v roce 1997 a svazek "4" v r. 2000. Snad se to dá ještě sehnat, každopádně snaž se o to, vyplatí se to. Čau.
                    • V elektronické podobě to sice nemám, ale...

                      Zdenek 24. 6. 2006 17:47
                      Dílo tohoto pána jsem si BOHUŽEL koupil a přečetl. Co se týče československé armády - celkem se dají brát věci týkající se letectva. Zbytek armády je pro něho španělská vesnice, má spoustu chyb jak v organizačních věcech, tak ve výzbroji. Velmi podrobné dílo o čs. armádě je "Organizační a dislokační vývoj československé armády v letech 1918-1939", týkající se mírové armády - Rudolf Sandler, Sborník archívních prací č.1 ročník 1985.
                      • V elektronické podobě to sice nemám, ale...

                        abas 11. 7. 2006 22:00
                        Zdravim, aj ked suhlasim s tym, ze je tam vela chyb, tak by som si to tiez precital, chyba mi I. a II. diel, da sa to niekde zohnat?

                        [email protected]
                        • V elektronické podobě to sice nemám, ale...

                          Standa 17. 7. 2006 19:54
                          Připojuji se k názoru, že kniha M. Johna, zejména pak část týkající se nástupové sestavy čs. armády je značně nevěrohodná (velmi často: kde autorovi chyběla fakta, tam je pouze schematicky doplnil, případně převzal informaci z jiného časového úseku). Mohu to na žádost doložit konkrétními chybami týkajícími se např. VI. sboru, jehož dislokaci jsem detailně zpracovával. Kvalitně zpracovanou recenzi Johnovy knihy doporučuji zhlédnout na vojenstvi.cz/armada/recenze_4.htm
                          Za nejpřesnější publikaci zachycující nástupovou sestavu považuji knihu P. Šrámka (autor výše uvedené recenze) "Když zemřít, tak čestně", která vyšla v roce 1998.
                  • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

                    Honza M. 26. 3. 2006 22:15
                    1) Asi se shodneme na tom, že taktika čs. letectva byla špatná - to se (v katastrofální kombinaci s nedostatečným výcvikem) prokázalo především za Malé vojny.

                    2) organizační struktura
                    - To je jasný, že s výrazem "Order of Battle" na českých webech nepochodíš ;-)
                    Zkus www.vojenstvi.kvalitne.cz
                    kde je přímo sekce věnovaná předválečné čs. armádě. Do vyhledávače tam můžeš zadat výrazy "organizační struktura" (organizační schéma) nebo v sekci "Vaše dotazy" položit autorům webu konkrétní dotaz - určitě ti odpoví.

                    3) Parametry zbraní - nevím o žádné stránce, kde by byla technická data všech zbraní čs. armády - na Fronta.cz máme např. parametry tanků (www.fronta.cz/sekce/ceskoslovenske...), parametry některých fortifikačních zbraní najdeš např. na Bunkry.cz (www.bunkry.cz/opevneni.asp?id=16, nebo do vyhledavače tam zadej "výzbroj"), parametry letadel např. zde airwar.valka.cz/muzeum/ostatni/def...
                    Parametry a srovnání některých zbraní probíráme i tady na fóru v tématu "Mohli jsme se bránit?"

                    Nejlíp uděláš, když přes Google budeš hledat konkrétní zbraň nebo vozidlo.
      • Re: Porovnani cs. a polskeho letectva

        jan 11. 2. 2006 22:43
        No vidis to, tak ze slova "nepomerne horsi" tu asi nejsou na miste, stejne jako oznaceni polske armady jako "mizerna". Nekteri autori pisou, ze v zari 1939 Nemci stratili 141 letounu, a Polaci 108 - 141:108 v nas prospech neni spatny vysledek.
Zobrazit všechny komentáře k: Situace letectva ČSR na podzim 1938