Nevím, co přesně autor tohoto komentáře sluduje, ale:
1. L-159 není stíhací letoun, ale letoun útočný (určený primárně pro přímou podporu pozemních vojsk)s omezenou schopností vzdušného boje. Dolet i únosnost výzbroje jsou pro způsob jeho nasazení dostatečné.
2. L-159 má s L-39 společný pouze právě tvar draku (a to ještě jen zhruba), přičemž důvodem této vnější podoby byla snaha ušetřit peníze při vývoji nového stroje. L-39 je stroj dvoumístný a primárně cvičný, koncepčně starý několik desítek let, L-159 (ve verzi A) je letoun útočný (bitevní) a jednomístný. Jeho avionika je s L-39 naprosto nesrovnatelná, stejně jako nároky kladené jím na pilota.
3. U letounů kategorie L-159 nejsou rychlost a stoupavost zdaleka nejvýznamnějšími parametry - bitevní letouny operují nejčastěji v přízemních výškách a pohybují se nízkou rychlostí. Stoupavost a rychlost jsou významné u stíhacích letounů (resp. dnes spíše multi-role). Mnohem důležitější je např. manevrovací schopnost, schopnost kopírovat terén, zmíněná nosnost výzbroje (pro letoun hmotnosti a rozměrů L-159 dostačující). Stačí porovnat rychlost a stoupavost např. s americkým (a taktéž podzvukovým) A-10.
Zavedení L-159 do výroby a posléze výzbroje nejen pozitivně zapůsobilo na český letecký průmysl, ale také posunulo české vojenské letectvo o úroveň výše. Důkazem jsou i výsledky mezinárodních cvičení, kterých se L-159 účastní. Např. v technické připravenosti (tj. v počtu plně letu- a bojeschopných strojů před akcí) patří české L-159 mezi absolutní špičku.
Re: kamufláž
warthog 27. 8. 2005 14:261. L-159 není stíhací letoun, ale letoun útočný (určený primárně pro přímou podporu pozemních vojsk)s omezenou schopností vzdušného boje. Dolet i únosnost výzbroje jsou pro způsob jeho nasazení dostatečné.
2. L-159 má s L-39 společný pouze právě tvar draku (a to ještě jen zhruba), přičemž důvodem této vnější podoby byla snaha ušetřit peníze při vývoji nového stroje. L-39 je stroj dvoumístný a primárně cvičný, koncepčně starý několik desítek let, L-159 (ve verzi A) je letoun útočný (bitevní) a jednomístný. Jeho avionika je s L-39 naprosto nesrovnatelná, stejně jako nároky kladené jím na pilota.
3. U letounů kategorie L-159 nejsou rychlost a stoupavost zdaleka nejvýznamnějšími parametry - bitevní letouny operují nejčastěji v přízemních výškách a pohybují se nízkou rychlostí. Stoupavost a rychlost jsou významné u stíhacích letounů (resp. dnes spíše multi-role). Mnohem důležitější je např. manevrovací schopnost, schopnost kopírovat terén, zmíněná nosnost výzbroje (pro letoun hmotnosti a rozměrů L-159 dostačující). Stačí porovnat rychlost a stoupavost např. s americkým (a taktéž podzvukovým) A-10.
Zavedení L-159 do výroby a posléze výzbroje nejen pozitivně zapůsobilo na český letecký průmysl, ale také posunulo české vojenské letectvo o úroveň výše. Důkazem jsou i výsledky mezinárodních cvičení, kterých se L-159 účastní. Např. v technické připravenosti (tj. v počtu plně letu- a bojeschopných strojů před akcí) patří české L-159 mezi absolutní špičku.