Komentáře k: Situace letectva ČSR na podzim 1938

Zpět na: Situace letectva ČSR na podzim 1938
  • Re: (Frank)

    Algernon 12. 11. 2004 02:04
    »Ještě jednou se vracím k problému stoupavosti B 534, konkrétně na curyšském mítinku. Pánové, kteří argumentují demontáží zbraní, radiostanice,absencí munice a paliva by měli znát hmotnost uvedené výbavy.
    Pilotní synchronizovaný kulomet vz. 30 (existoval ještě pozorovatelský) vážil pouze 10,4 kg, náboj pro něj pouhých 10 až 12,8 gramů. Absence výzbroje se tedy projevila úbytkem 41,6 kg (4 kulomety vz. 30) plus maximálně 15,360 kg ( až 1200 nábojů při pečlivém uložení po 12,8g), celkem se tedy jednalo necelých 57 kg !!! Neznám přesnou hmotnost radiostanice, ale těžko přesahovala 43 kg.«

    »Přesto si však troufám stále tvrdit, že uspořená hmotnost demontáží výzbroje a radiostanice nepřesahovala 100 kg.«

    Takže na zbraních to máme cca 41,6 kg, plus nějakých 29-30 kg (zásoba střeliva, úhrnem 1000 nábojů). To jsme už na 70 kg, plus zaměřovač, nábojové schránky (popř. i další části instalace zbraní), radiostanice vz. 35 (její hmotnost jsem zatím nikde nenašel, bohužel, ale min. 30 kg, možná 40), plus neurčitelnou hmotnost kyslíkového dýchače vz. 37.

    Na jak dlouhou dobu se počítalo s palivem? 20-30 minut? Maximální zásoba paliva byla až cca 270 kg (85 oktanová směs Bi-Bo-Li).

    Tedy, fakt nevím… Nicméně našel jsem toto:
    Prázdná hmotnost: 1314 kg
    Voda: 73 kg
    Motorový olej: 25 kg
    Palivo: až 270 kg
    Vojenské vybavení: 338 kg
    („Vojenské vybavení“ zahrnuje, mj., nejen výzbroj — pochopitelně včetně závěsníků — ale i radiostanice vz. 35 a dýchač vz. 37, a také pilota a jeho výstroj, včetně padáku, dále hasící přístroj, signální pistole, etc., etc.)
    Paliva se ovšem běžně počítalo 235 kg, což odpovídá objemu cirka 300 litrů.

    Tudíž, pokud počítáme s pilotem, výstrojí a padákem (řekněme cca 100 kg), palivem na (…) řekněme na 30 minut chodu motoru při plném (!) výkonu v h=0, to je 121 kg, a při nominálním výkonu by to bylo (opět na 30 minut) řekněme cirka 93 kg (maximálně).
    Prázdná hmotnost: 1314 kg
    Motorový olej: 25 kg
    Pilot (s výstrojí): 100 kg
    Palivo: 121 kg
    S kyslíkovým dýchačem, pro výstup do 3000 m, asi počítat nemusíme? Samozřejmě můžeme počítat s tím, že alespoň část vojenského vybavení v letounu zůstala, nicméně část zcela jistě byla demontována.
Zobrazit všechny komentáře k: Situace letectva ČSR na podzim 1938