Komentáře k: Situace letectva ČSR na podzim 1938

Zpět na: Situace letectva ČSR na podzim 1938
  • B 534

    Jirka H 8. 7. 2004 15:36
    Navím,kde autor zídkal údaje o stoupavosti, 15 - 19 m/s je trochu moc. Při leteckých závodech v Curychu bylo dosaženo stoupavosti 15,9 m/s. To ovšem bylo s minimem paliva a bez výzbroje.
    • Re: B 534

      Frank 20. 7. 2004 19:44
      Není mi známo, že by některá B 534 dosáhla na mítinku v Curychu stoupavosti 15,9 m/s. Pokud je mi známo pak náš nejlepší účastník F. Peřina dosáhl času 2 minuty a 32,8 sekundy. To číní celkem 152,8 sekundy. Pokud úplně zapomenu, že v tomto času je obsažen i sestup do závěrečné výšky 150 m pak samotné dosažení výšky 3000 metrů za 152,8 sekundy představuje průměrnou stoupavost 19,6 m/s ( 3000 : 152,8 = 19,6). Pokud bychom byli schopni odečíst od výsledku čas potřebný k sestupu do 150 metrů , zjistili bychom ,že průměrná stoupavost uvedené B 534 byla ještě vyšší. A to pořád mluvíme o průměrné stoupavosti do výšky 3000 metrů a nikoliv o maximální počáteční stoupavosti, která je samozřejmě vyšší.
      • Re: B 534

        Frank - dodatek 20. 7. 2004 21:32
        Ještě jednou se vracím k problému stoupavosti B 534, konkrétně na curyšském mítinku. Pánové, kteří argumentují demontáží zbraní, radiostanice,absencí munice a paliva by měli znát hmotnost uvedené výbavy.
        Pilotní synchronizovaný kulomet vz. 30 (existoval ještě pozorovatelský) vážil pouze 10,4 kg, náboj pro něj pouhých 10 až 12,8 gramů. Absence výzbroje se tedy projevila úbytkem 41,6 kg (4 kulomety vz. 30) plus maximálně 15,360 kg ( až 1200 nábojů při pečlivém uložení po 12,8g), celkem se tedy jednalo necelých 57 kg !!! Neznám přesnou hmotnost radiostanice, ale těžko přesahovala 43 kg. Proto si troufám tvrdit, že B 534 mohla být lehčí maximálně o 100 kg. Co se týče množství paliva. Asi si lze ztěží představit, že by např. údaje o max. stoupavosti P 51 D či jiných slavných stíhaček byly dosaženy při plných nádržích. Prakticky veškeré udávané výkony letadel byly vždy dosahovány za maximálně příznivých podmínek,tedy i s minimem paliva. Výrobci se vždy snažili aby v zájmu prezentace výrobku byly tyto údaje co možná nejlepší, proč by tedy udávali stoupavost s maximální zátěží, když konkurence činila pravý opak. Názorným příkladem je pak aféra kolem výkonů P 39C, když seriové stroje neprosto neodpovídaly svými výkony za původními sliby rozsáhlé reklamní kampaně. Následné vyšetřování přineslo zajímavé zjištění. Původní reklamou slibované výkony byly naměřeny pouze na prototypu XP 39, který byl však o více jak 900 kg lehčí s dokonalou povrchovou úpravou.
        • Re: B 534

          Ivo 24. 11. 2013 10:53
          U Airacobry navíc vojáci objednali slabší motor než měl prototyp.
          Je pravda že porovnávat výkony např. závodních a seriových vozů dnes nikoho nenapadne. ale v Zurychu se porovnávaly výkony závodního speciálu z Německa a sériových strojů zbytku světa. Pro Němce ty výsledky, navzdory medailím, musely být zklamáním,
    • Re: B 534

      Honza 17. 7. 2004 19:43
      Z literatury. Sám jsem neměl to potěšení tento údaj změřit:))
      Ale vážně, s tímto údajem jsem se několikrát setkal, považuji jej proto za věrohodný.
      Popisuješ závody v Curychu, pokud vím, závod ve stoupavosti Avie totálně projely kvůli špatnému výpočtu množství paliva.
      • Re: B 534

        Frank: Curych 1937 19. 7. 2004 19:34
        Velmi často se traduje výrok o špatném výpočtu zásob paliva, který způsobil horší výsledek Avií B 534 v závodech ve stoupání na curyšské mítinku v roce 1937. Tento výrok pokud je mi známo pochází z pera p. Miloslava Johna - publikace Čs. letectvo v 1938. Pan František Peřina přímý účastník těchto závodů ve svých vzpomínkach (které sespsal p. Fajtl v knize Generál nebe) doslova uvádí, že při nácviku tohoto závodu (jěště v ČSR) dosahovali nejlepších časů v této disciplíně 2 minuty a 40 sekund. Dle této knihy nějaký zpravodaj vyčmuchal, že Němci a Italové to dělají za 2,30 a 2,25.
        Kniha dále neuvádí jakým způsobem se podařilo tento čas zkrátit na výsledné 2 minuty 32,8 sekundy. Nic méně jak Peřina tak celé čs. družstvo považovalo tento výsledek za ohromný úspěch. Jinak se mi velmi líbí pánové jak jak rozebíráte možnosti čs. a polského letectva. Kdy hodnotíte skutečné maximální a v praxi dosažitelné rychlosti B 534 a PZL P11. Nějak však při tom zapomínáte na seriové Bf 109 z roku 1937 a 1938. Jen pro zajímavost ,která prokazuje jejich " famozní výkony" uvádím výsledek z další soutěže, která probíhala v Curychu.
        Tou soutěží byl vyloženě rychlostní závod na 4x50 km. V závodě zvítězil Carl Francke na Bf 109 V?( pravděpodobě V 7), a to po té, co trať o délce 200 km prolétl v čase 29 minut a nějaké drobné ( musel bych se podívat). Výsledná průměrná rychlost tak nepřesahovala 410 km/hod. Kde jsou tedy ty famózní výkony Bf 109 ? Nejlepší čas Bf 109 na alpském trojúhelníkovém letu o délce 367 km odpovídal průměrné rychlosti 387 Km/hod. Uvážím-li ,že na trati o délce 367 km při navigačním letu dosáhl Bf 109 průměrné rychlosti 387 km a ve vyloženě rychlostním závodu na střední trati pouze průměrnou rychlost 410 km/hod. Pak to byly velmi slabé výkony. Uvážime-li, že B 534 běžně dosahovaly 380 až 388km/hod.
        Jinak by rád dopoučil tomu kdo na těchto stránkách citoval p. Johna aby jeho knihu raději spláchl do záchoda. Tato kniha přímo přetéká nehoráznostmi.Viz str.174 : Varianta Bf 109 D-1 dosahovala u země rychlosti 480 km/hod a ve výši 3500 m krátkodobě 574 km/hod, počáteční stoupavost 16,4m/s,
        Tomu osobně říkám "GOL".
        Za tyto hodnoty by se nemusel stydět ani Bf 109 E s motorem DB 600 o výkonu 1100 koní.
        Pokud pan John posuzoval možnosti boje B 534 proti takto nadupaným Bf 109 pak se nedivím jeho závěrům.
        • Re: B 534

          Petr Rozsíval 15. 4. 2007 10:50
          Také nezapomínejte na to, že závodu se účatnily avie bez speciálních úprav. U BF 109 se měnily vrtule a pravděpodobně i motory podle disciplín.
        • Re: B 534

          Glynwed 20. 7. 2004 08:35
          Celkem s vámi souhlasím, ale výsledky z Curychu nelze přeceňovat. Jestliže v "Alpském trojůhelníku" dosáhl Bf-109 387 km/hod, tak B-534, která "běžně dosahovala 380-388 km/hod", by měla mít čas přibližně stejný. Ale světe div se, B-534 to udělala za 347 km/hod. Určitě bude také dobré podívat se na výsledky a hlavně typy použitých letadel :-).
          www.adlertag.de/specials/flugmeeti...
          • Re: B 534

            Frank 22. 7. 2004 00:34
            Nechtěl jsem ani tak zdůrazňovat výsledky v soutěži po alpském okruhu, které jsou z velké části ovlivněny navigací a dvěma mezipřistáními, jako výsledek prototypu Bf 109 V-7 v rychlostním závodu na 4x50 km, který činil přesně 29 minut a 35 sekund což představuje průměr 405,63 km/hod, což velmi zaostává za proklamovanými rychlostmi 450km/hod a výše. Jinak pokud se nemýlím tak formulace o "přeceňování výsledků" Avií B 534 pochází opět z pera mého "oblíbeného" autora M. Johna.
Zobrazit všechny komentáře k: Situace letectva ČSR na podzim 1938