Komentáře k: T-34/76 Želva Lešany

Zpět na: T-34/76 Želva Lešany
  • Re: věž je lisovaná

    Tom 1. 4. 2009 22:07 (213.168.179.*)
    Jako technik s více než 15 lety strojírenské praxe konstruktéra musím reagovat:
    Letmým nahlédnutím do Technického slovníku naučného z roku 1944 (Dobrovolný-Andrlík v nakladatelství Hokr) zjistíme, že lisovací síla lisů se udává "...až 10 000 tun..." Nebo že kloubové lisy (dnes častější termín kolenové) - tedy ryze mechanická záležitost, kde reakce zachycují kluzná ložiska - pracovaly do síly 2000 tun. Tamtéž se můžeme dočíst, že hydraulické lisy v té době pracovaly s tlakem kapaliny až 500 atmosfér, převedeno na dnešní míry cca 50 MPa.
    Na to, abych z těch 50 MPa tlaku kapaliny dostal oněch 10 000 tun mi stačí dva písty o průměru 1128 mm nebo čtyři písty po 798 mm. Žádná kosmická technologie.
    Jsem dokonce toho názoru, že tehdejší solidnější hutě vyrábějící ocelové polotovary pro stavbu parních kotlů takovým lisem musely celkem běžně disponovat. Dno kotelního bubnu se muselo evidentně vyrábět podobnou technologií, pro elektrárenské kotle dokonce z podobné síly materiálu a v obdobných rozměrech jako věž tohohle téčka. U té věže to bylo možná jednodušší v tom, že se nemusely tak důsledně hlídat teploty polotovaru a vydávat osvědčení o tavbě a následném zpracování.
    Nepodceňuj naše předky. Dovedli věci, to bys čuměl.
Zobrazit všechny komentáře k: T-34/76 Želva Lešany