Příchod Mosquit k 68. squadroně

Dotaz: Příchod Mosquit k 68. squadroně
Tazatel: Pavel Kolář | Datum: 31. 10. 2008

Dobrý den. Děkuji mnohokrát za odpověď na můj dotaz o letounu J. Čapky, ale nějak mi to nesedí. On totiž v knize Kendalla McDonalda Oblaka v ohni popisuje, že letěl v Mosquitu (jednotka byla 15. 5. 1944 přezbrojena na Mosquita NF Mk.XVII a NFXIX) ne v Beaufighteru. Jinak všechno sedí operátor atd. až na ten Liberátor, ten je v té knize popsán jako ukořistěný Němci a používán jako návnada na sestřelování spoj. letadel. Z tohoto důvodu jsem sháněl kamufláž Mosquita. Děkuji s pozdravem Pavel.

Autor: Tomáš Adam | Datum: 1. 11. 2008

Dobrý den,

obávám se, že Vás i podruhé (poprvé zde) zklamu. Dne 15. května 1944 totiž 68. sqn obdržela pouhá tři Mosquita NF. Mk.XVII (poprvé se letci 68. sqn v Mossie svezli už v březnu 1944 v jedné  cvičné T Mk.III během krátkého seznamovacího kurzu). K dalšímu přezbrojování došlo až na základně Castle Camps, kam se peruť přesunula 24. června. První Mosquita NF Mk.XIX přišla až v červenci. Ještě během tohoto měsíce dokonce pětinu hotovostí obstaraly posádky Beaufighterů. Teprve od srpna byla Mosquita výhradní výzbrojí 68. sqn.

Z knihy "Oblaka v ohni" cituje v minule uváděné knize i pan Rajlich. Nicméně na celkem třech stranách, kde Josef Čapka vzpomíná na osudný let, se ani jedinkrát nezmiňuje o tom, že by mělo jít o Mossie. Naopak sám Rajlich uvádí, odkud čerpal údaje o Čapkově letadle. Pokud chcete, můžete se v Praze ve Vojenském ústředním archivu přesvědčit sám - mělo by jít o tyto dokumenty:

  • ČSL-VB, sign. 181/CIII-1/1/104 Souhrn zpráv č. 45 z 24. července 1944
  • ČSL-VB, sign. 211/CIII-1/1-4/111 Hlášení leteckých nehod za rok 1944 

Nepřipadá mi pravděpodobné, že by na služební let (tedy nikoli na operační či výcvikový let, které jistě měly přednost) mohl Čapka letět s jedním z mála Mosquit, které u 68. sqn tehdy byla. Navíc ani ve výcviku nemohlo být dva dny po příletu na novou základnu pokročeno. A také prostorný trup Beaufighteru byl pro podobné účely (jako byl služební let) mnohem vhodnější než stísněná kabina Mosquita. Také Čapkova žádost k navigátorovi, aby se pokusil s poškozeným strojem přistát, protože si již dříve několikrát pilotáž vyzkoušel, by spíše seděla k Beaufighteru se kterými létali řadu měsíců, než k Mossie, které oba znali sotva od vidění.

Osobně bych spíše věřil dobovým dokumentům, ze kterých čerpal Jiří Rajlich, než vzpomínkám psaným po řadě let (sám vím, co si pamatuji ze včerejška), ale to je samozřejmě věc názoru.

Ještě poznámku k onomu Liberatoru - mělo jít o jeden z 182 strojů, které se ten den účastnily náletu na Creil. Že by Luftwaffe využívala ukořistěné stroje způsobem jež jste popsal, jsem dosud neslyšel (což může být moje chyba).

Kolega Guano mne ještě upozornil, že obdobně je celý případ popisován v díle známé edice Triáda: Š-328, MiG-19, Beaufighter. Opět zde autor vycházel z historických dokumentů vojenských archivů.



  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • Vyplňte správně kontrolu
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.