Útok Lt. Col. Landerse a 78. stíhací skupiny

Dotaz: Útok Lt. Col. Landerse a 78. stíhací skupiny
Tazatel: zdenek | Datum: 22. 4. 2009

Dobrý den, rád bych se vás zeptal na jednu zajímavou otázku: 16.4.1945 provedl Lt.Col. John D. Landers se svým strojem P-51 D Mustang útok na Kralupské letiště. Mne by zajímalo, jaký byl poválečný osud tohoto P-51 D, s/n 44-72218, označení WZ-I. Něco jsem slyšel, že byl prodán švýcarskému letectvu, ale nejsem si tím jistý. Předem děkuji za odpověd.

Autor: Josef Roub | Datum: 28. 5. 2009
Bohužel, není to tak. North American P-51D-20-NA Mustang, s/n 44-72218, byl po válce sešrotován. Z Mustangů prodaných do Švýcarska má k původní „Big Beautifull Doll“ asi nejblíže letoun se s/n 44-72212 (u švýcarského letectva evidován jako J-2010), viz http://www.swissmustangs.ch.

Více o samotném náletu z 16. dubna 1945 je v odpovědi kolegy fil2002.

Zajímavé je, že na tomto asi nejznámějším Mustangu 8. AF Lt.Col. Landers absolvoval pouze 9 bojových letů mezi 25. únorem a 25. dubnem 1945. Co dokáže propaganda…

Další zajímavostí je, že v současné době jsou v markingu „Big Beautifull Doll“ tři různé Mustangy:
  • Statický exponát v IWM v Londýně zavěšený u stropu (původně P-51D-25-NA 44-73979, ex RCAF 9246). Fotografie a více podrobností o tomto konkrétním letounu najdete u kolegů na http://hloubkari.bloguje.cz
  • Letuschopný Commonwealth Aircraft Corporation CA 18 Mk.22, s/n CACM-192-1517. Tento licenční P-51D byl vyroben v roce 1951 v Austrálii a v letech 1951-58 sloužil u RAAF. Po vyřazení z vojenské evidence v roce 1958 byl prodán F. C. Braundovi a nosil registraci VH-FCB. Ten jej roku 1961 prodal Jacku McDonaldovi. V roce 1969 letoun opět mění majitele, tentokrát až na Filipíny ke společnosti Prontino Inc. (registrace PI-C651). V roce 1973 byl poškozen při přistání a po přestavbě s využitím dílů z jiného P-51, s/n 44-72917, byl roku 1981 registrován v Hong Kongu jako VR-HIU. Od 1. května 1985 nosí současnou registraci G-HAEC a letoun je od roku 1997 provozovaný Robem Daviesem ve Woodchurchi v Kentu (Woodchurch Warbirds). Tento Mustang jsme měli možnost již několikrát vidět i tady v České republice - na Aviatické pouti 1996 v Pardubicích (foto viz např. zde), Aviatické pouti 1997 (foto1, foto2, foto3), nebo letos v dubnu a květnu na letišti v Milovicích při natáčení filmu „Red Tails“ (v markingu 332nd Fighter Group).
  • Letuschopný P-51D-25-NT, s/n 44-84634 (v civilním rejstříku je chybně uvedeno s/n 44-85634). Letoun byl v roce 1963 registrován jako N6165U, od roku 1979 jako N51JV. V roce 1992 jej kupuje Ed Shipley (N51ES) a upravuje jej do podoby „Big Beautifull Doll“. V dubnu 2003 letoun získává Mike Henningsen. Od září toho roku Mustang létá s registrací N351BD. Majitel Mike Henningsen jej provozuje z letiště Atlantic ve Spojených státech.

Více informací naleznete např. zde:

Autor: Filip Vojtášek | Datum: 28. 5. 2009
Vzhledem k malým vzdálenostem, které dělily letiště ve Kbelích, Letňanech a Čakovicích (vlastně i v Klecanech a Kralupech nad Vltavou), není jednoduché s určitostí identifikovat letiště, na které daná jednotka zaútočila. Jistým indikátorem jsou typy letounů, které byly zničeny nebo poškozeny, resp. které jako zničené nebo poškozené nárokovali piloti. Štábní roj 78. stíhací skupiny (tj. rovněž Lt. Col. Landers) s největší pravděpodobností napadl Kbely, Letňany a Čakovice (v hlášení bylo jako cíl oficiálně zmíněno letiště „Praha/Cakovice“), samotnému Landersovi bylo přiznáno devět zničených He 177.

Zdroje:
PLAVEC, Michal, VOJTÁŠEK, Filip, KAŠŠÁK, Peter. Praha v plamenech : Nálety na hlavní město za druhé světové války. Cheb : Svět křídel, 2008, s. 290-291.
HESS, William N. ‚Down to Earth‘ : Strafing aces of the Eighth Air Force. Oxford : Osprey, 2003, s. 69.


  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • Vyplňte správně kontrolu
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.