Bitva o Británii, letecká válka na západní frontě

  • Je možné zadat více jmen oddělených čárkou, nebo jen jejich části
Pro přidání nového příspěvku se přihlašte
101-120 z 184
<< 3 4 5 6 7 8 9 >>
Po
karaya1 6.11.2010 19:26 - č. 119
karaya1 Abych doplnil [téma č. 93 - přísp. č. 2072] ohledně osekávání Fleet Air Arm konkrétním příkladem: když se poprvé rozhodovalo o expanzi ADGB (tehdy pod ADGB spadaly jak stíhací, tak i bombardovací squadrony) nad rámec dvaapadesáti (originální plán z roku 1923), v červenci 1934 (v té době ADGB čítalo 42 squadron) britský kabinet odsouhlasil růst až na 75 squadron. Zdroje pak našel zejména na úkor FAA: zatímco Home Defence Committee doporučila dvacet nových squadron, vláda odklepla jen čtyři, které měly napravit stávající nedostatky. Na vylepšení pozice na Dálném východě nedošlo.
karaya1 25.10.2010 21:53 - č. 118
karaya1 Docela zajímavé údaje k radiofonii u britských stíhaček skýtá tato stránka: www.airbattle.co.uk/b_research_3.html - já bych jen dodal pikošku, že Spitfire 64. sqn ukořistěný Němci 15. srpna 1940, nesl právě jeden z TR 1133.
Algernon napsal v č. 115:
"Jinak například Němci (ale platí to na oplátku i pro druhu stranu) využívali faktu, že před letem bylo nutné vyzkoušet třeba radiostanici (popř. i další radiovou výstroj), na základě čehož radiový odposlech mohl varovat před nadcházející akcí"
Pokud si dobře vzpomínám, tohoto faktu využívali zpravodajci obou stran i při Overlordu - na jedné straně vojenští policisté řídili dopravu skutečných jednotek (a byli odposloucháváni), na druhé (Pattonova "armáda duchů") zase působili co nejvíce povyku (pro nic ) a vytvářeli falešný dojem Schwerpunktu invaze namířeného na Pas-de-Calais.
Twiggy 25.10.2010 21:30 - č. 116
Twiggy Díky za odpověď
bush 25.10.2010 18:55 - č. 114
bush
Twiggy napsal v č. 113:
"Rádiová komunikace je v bombardéru pouze mezi členy posádky a ve stíhačce mezi jednotlivými stroji v rámci např. letky? "
Nejsem odborník na radiotechniku, ale v zásadě jde asi o následující. Naši letci-stíhači v čs. jednotkách, ostatně i v těch britských, operovali ve formacích, tudíž nutně museli mezi sebou komunikovat - zejména ve vzdušných soubojích, jindy dodržovaly povětšinou ticho v éteru, aby je nezachytil nepřítel. Zatímco letci v bombardovacích jednotkách létali nejprve (u Bomber Command) samostatně. Jednotlivé stroje prováděly samostatné úkoly, přestože cíl byl jeden. Totéž se praxi provádělo u Coastal Command, kdy letouny opět samostatně hledaly a zneškodňovaly nepřátelská plavidla/ponorky.
Twiggy 25.10.2010 17:53 - č. 113
Twiggy Ahoj,
rád bych se zeptal možná trochu hloupě, ale což.
Teď hodně čtu knihy s tématikou našich letců.

Rádiová komunikace je v bombardéru pouze mezi členy posádky a ve stíhačce mezi jednotlivými stroji v rámci např. letky?

Díky za objasnění
karaya1 7.9.2010 13:46 - č. 112
karaya1 www.telegraph.co.uk/news/newstopics/britaina...

Nedávno objevený a zdigitalizovaný dvacetiminutový film starosty londýnské čtvrti Marylebone (West End), natočený mezi 7. zářím 1940 a 10. květnem 1941, zachycuje následky Blitzu. Ještě silnější než fotky… Plná verze, ne jen tříminutová ukázka, na www.westendatwar.org.uk/category_id__27.aspx
karaya1 6.9.2010 17:44 - č. 111
karaya1 battleofbritainblog.com/

Docela zajímavý projekt, bohužel nedotažený do konce. Třeba ztráty jsou počítány podle dobových britských zdrojů, což je skoro k ničemu (leda pro zajímavost), profily letišť, letadel, squadron a velitelů jsou vyloženě odfláknuté. K dispozici jsou ale velmi zajímavé dokumenty (pokud člověk má dost trpělivosti na přežití otravného SnapShot pluginu), třeba originální anglické překlady německých invazních plánů apod. Suverénně nejvíce mě dostal dopis jednoho příslušníka Bomber Command své matce: battleofbritainblog.com/historical-documents...
karaya1 30.3.2010 17:27 - č. 110
karaya1 Externí závěsníky (buď na jednu 1800kg nebo dvě 1000kg pumy) byly zavedeny až ve verzi H-4, která se začala vyrábět pozdě na to, aby zasáhla do B-of-B, natož ve větším množství v půlce srpna.

Že ale Lake pomotal verze, nevšiml si, že když se nesou pumy na vnějších závěsnících, tak nejdou nést i v pumovnici, neboť její dvířka jsou pak blokována, a různě to posčítal, je docela dobře možné.
ja_62 30.3.2010 17:02 - č. 109
ja_62 Neměl He 111H i možnost externího nesení pumového nákladu? Případně namísto bomb v pumovnici. Vím, že to za dané situace bude asi nepravděpodobné, ale šlo mi o to, jestli si někde nesehnal údaj k naprostému maximu, a pak z něj dál nevycházel (ať už jej subjektivně považoval za cokoliv).
karaya1 30.3.2010 16:32 - č. 108
karaya1
ja_62 napsal v č. 107:
"Z jazykového hlediska bych měl za to, že pokud je použit tvar "bombloads" vztahuje se to k pumovým nákladům individuálních strojů."
Přesně tuto úvahu jsem udělal také.
ja_62 napsal v č. 107:
"Původně to skutečně asi mohlo vzniknout převedním nosnosti na libry, následným zaokrouhlením a posléze i omylem autora v jakých jednotkách údaj je a pečlivým přesným přepočítáním."
No, nevím. Maximální náklad Heinkelu He 111H-3 bylo 2000 kg pum (aneb osm SC 250 zavěšených v pumovnici), to je cca 4400 lb. Do šesti tisíc docela daleko. Ještě mě napadlo, že zaměnil payload za bombload a libry za kila, ale ani tak mi to moc nevychází. No, co už.

Snad to ten zbytek vyváží
ja_62 30.3.2010 14:39 - č. 107
ja_62
Accordingly, Stumpff launched 18 Heinkel He 115 seaplanes in a feint against Dundee, with 63 He 111s of I./ and III./KG 26 flying in on a slightly more southerly course (towards Edinburgh) before turning south towards Newcastle. The Heinkels aimed to attack the RAF airfields at Dishforth and Usworth, with secondary targets in Sunderland and Middlesborough. These aircraft struggled into the air with 6000kg (13,228lb) bombloads, and were accompanied by 21 Bf 110Ds of I./ZG 76...
Jon Lake: The Battle of Britain, Prospero Books, 2000
Z jazykového hlediska bych měl za to, že pokud je použit tvar "bombloads" vztahuje se to k pumovým nákladům individuálních strojů.

Jinak je to přesně ten typ chyby které bych si sám nevšimnul.


Původně to skutečně asi mohlo vzniknout převedením nosnosti na libry, následným zaokrouhlením a posléze i omylem autora v jakých jednotkách údaj je a pečlivým přesným přepočítáním.

Mimo to mám z celé té pasáže (jako i z jiných v dané knize) za to, že autorovi tady šlo spíš o přiblížení události barvitým popisem než o informaci o přesném nákladu - tj. nejspíš si jen někde našel velmi přibližný údaj k maximální nosnosti He 111 a ani si pořádně nepřekontroloval v jakých jednotkách je.
croisier 29.3.2010 22:21 - č. 106
croisier Pak že neměli strategický bombardér
karaya1 29.3.2010 22:19 - č. 104
karaya1 No, těch Heinkelů bylo původně 72, z různých důvodů jich devět otočilo a nad Albion se snažilo doletět 63. Že by každý vezl ani ne stokilovou pumu, tomu se mi teda věřit nechce.Úplně přesná citace je
The Heinkels aimed to attack the RAF airfields at Dishforth and Usworth, with secondary targets in Sunderland and Middlesborough. These aircraft struggled into the air with 6000kg (13,228lb) bombloads.
Jon Lake: The Battle of Britain, s. 161.
ze které jsem doufám nahrazením „These aircraft“ za „The Heinkels 111“ smysl nezměnil.
croisier 29.3.2010 22:12 - č. 103
croisier Rozhodni sám, co se k citaci níže více hodí
croisier 29.3.2010 22:05 - č. 101
croisier Jedno s je tam evidentně navíc. A když jsou dvě s pohromadě, nevěstí to nic dobrého
croisier 29.3.2010 21:49 - č. 99
croisier Právě, proč každej? Celá jejich skupina nesla 6t dohromady v rámci hesla nemusí pršet, stačí když kape.

Ale vy jste v tom kovaný a víte, kolik jich ten den bylo ve vzduchu, tj. k jak velké jednotce se ten údaj může vztahovat.
croisier 29.3.2010 21:41 - č. 97
croisier Hele nenaznačuje to "s" za tím Heinkel, že by se jednalo o celou skupinu?
karaya1 28.3.2010 23:23 - č. 95
karaya1
ja_62 napsal v č. 84:
"Jon Lake (kterého nemíním příliš přeceňovat)"
Konečně jsem se k němu dostal, pro zajímavost jsem se podíval rovnou na to, co píše o 15. srpnu. Nestačím se divit. Cituji:
The Heinkels 111 struggled into the air with 6000kg (13 228lb) bombloads…
Jsem teda nevěděl, že Němci měli takovýho vzpěrače… Ach jo.

Jinak ale hodnotím pozitivně, že některé informace jsem jinde neviděl (třeba jsem zatím nikde nečetl o tom, že by se do boje na severu zapojily i Blenheimy 235. squadrony patřící k Coastal Command, které náhodou narazily na opozdilý Heinkel při své hlídce). Celkový soud až po kompletním pročtení…
karaya1 28.3.2010 21:12 - č. 92
karaya1 Algy: co se týče britských ztrát 20. května 1940, RAF toho dne ztratila jistě dvanáct Hurricanů, osud dalších Hurricanů (sériová čísla mám k dispozici) je kvůli ztrátě dokumentů nemožné dohledat, takže k nim nejde přiřadit den, pilota apod. Z toho, co je známo, ale vyplývá následující: podle britských záznamů z oněch dvanácti ztrát jenom dvě připadaly na souboje se stodevítkami, další na souboj se stodesítkami a dva po soubojích s bombardéry.

Když si vezmu tedy všechny, které byly ztraceny ve vzdušných bojích (zbytek sestřelili němečtí protiletadlovci), tak jeden Hurricane měl být sestřelen Bf 109 v oblasti LaPanne, což je od Compiégne necelých 200 km; další taktéž padl za oběť Bf 109 v oblasti Arrasu (což taky je od Compiégne poměrně daleko) a ve zbytku je uvedeno místo jen u Hurricanu bojujícího s Hs 126 - opět u Arrasu.

Ještě bych to křížově zkontroloval s Then&Now, tu mám ale doma.

Nemůžeme vyloučit, že nějaký Hurricane, u kterého není znám osud, skutečně padl za oběť Möldersovi, ale vzhledem k tomu, že sestřel měl proběhnout u Compiégne, kde by žádné stíhačky RAF být neměly...
karaya1 1.2.2010 17:06 - č. 91
karaya1
ja_62 napsal v č. 88:
"Já bych to tedy interpretoval tak, že před 16. říjnem Dowding informace ULTRA (ani ony relevantní pro Fighter Command) nedostával všechny a pravidelně, ale jen občas a selektivně - přičemž mu z důvodů utajení pravděpodobně ani nesdělili jejich zdroj, což pak patrně mělo vliv na to, jakou věrohodnost jim přisuzoval."
Mně do onoho jistým mistrem prosazovaného vzorce, kdy Dowding viděl německým velitelům „přes rameno“, a proto byl neschopný, neboť nedokázal využít šance, která se mu tak naskytla, nezapadá spousta věcí. Předně: argument 15. srpnem se mi vůbec nelíbí, neboť (na rozdíl od onoho mistra) vím poměrně přesně, jak se vyvíjela situace na severu Anglie, v prostoru útoku Luftflotte 5. A že by vykazovala nějaké výraznější známky předchozí znalosti německých plánů, to tedy vůbec ne. Půl squadrony Hurricanů vůbec neodstartovalo a zůstalo v záloze, squadrona Defiantů (v situaci, kdy bombardéry letěly prakticky bez doprovodu, ideální) zase tráví svůj čas hlídkováním nad konvojem… Dokonce jsem četl (ale zatím jsem nebyl schopen to ověřit, v těch několika málo polských věcech, co jsem k tomu narychlo prohlédl, nic nebylo), že ve vzduchu byla i 303. squadrona, toho času ještě ve fázi výcviku — a že byla promptně uzemněna.

Můžeme spekulovat, kolik toho Dowding dostal na stůl, jak moc a jakým způsobem se získanými informacemi řídil, ale to je (do odtajnění příslušných archivů) asi tak všechno, co můžeme.
101-120 z 184
<< 3 4 5 6 7 8 9 >>
Po

Diskuzní forum