Ložiště těžkého děla

Jiří Jeníček
Polovina ložiště 24cm těžkého kanonu vz. 16.
Zbraň byla přepravována rozložená na čtyři části. Konkrétně šlo o hlavňový vůz, lafetový vůz, vůz pro pravou část ložiště a vůz pro levou část ložiště. Tyto vozy ve spojení s generátorovým vozem tvořily soupravu tzv. Dělostřeleckého BE (benzino-elektrického) vlaku pro 24cm těžký kanon vz. 16. Tyto soupravy se mohly pohybovat po železnici i na silnici, konstruktérem byl Ferdinand Porsche a soupravy byly určeny původně i pro přepravu 38cm houfnice vz. 16 a 42cm houfnice vz. 17 (obě zbraně však nebyly ve výzbroji čs. armády). 24cm kanon vz. 16 byl vyráběn plzeňskou Škodovkou, hmotnost zbraně byla 79 tun, hmotnost střely 215 kg, dostřel 26 300 m a doba montáže děla do připraveného postavení 6-8 hodin. Celkem bylo ve výzbroji prvorepublikové armády šest 24cm kanonů. Čtyři pak tvořily výzbroj 3. oddílu dělostřeleckého pluku 301 dislokovaného od roku 1926 v Jaroměři (5. a 6. baterie po dvou dělech). Jeden kus byl u náhradního oddílu a poslední tvořil válečnou zálohu. Po Mnichovu byly zbraně jako nadbytečné prodány 11. února 1939 Německu.

  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • Vyplňte správně kontrolu
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.