Lafeta ťažkého dela

Jiří Jeníček
Lafetový vůz 24cm těžkého kanonu vz. 16.
Zbraň byla přepravována rozložená na čtyři části. Konkrétně šlo o hlavňový vůz, lafetový vůz, vůz pro pravou část ložiště a vůz pro levou část ložiště. Tyto vozy ve spojení s generátorovým vozem tvořily soupravu tzv. Dělostřeleckého BE (benzino-elektrického) vlaku pro 24cm těžký kanon vz. 16. Tyto soupravy se mohly pohybovat po železnici i na silnici a původně byly určeny původně i pro přepravu 38cm houfnice vz. 16 a 42cm houfnice vz. 17 (obě zbraně však nebyly ve výzbroji čs. armády). 24cm kanon vz. 16 byl vyráběn plzeňskou Škodovkou, hmotnost zbraně byla 79 tun, hmotnost střely 215 kg, dostřel 26 300 m. Celkem bylo ve výzbroji prvorepublikové armády 6 těchto zbraní. Čtyři z nich tvořily výzbroj 3. oddílu dělostřeleckého pluku 301 dislokovaného od roku 1926 v Jaroměři (5. a 6. baterie po dvou dělech). Jeden kus byl u náhradního oddílu a poslední tvořil válečnou zálohu. Po Mnichovu byly zbraně jako nadbytečné prodány 11. února 1939 Německu.

  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • Vyplňte správně kontrolu
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.