Lehký tank vz. 35 po první fázi renovace

Lehký tank vzor 35 po první fázi rekonstrukčních prací. Původně, hned po dovezení do České republiky, byl vystaven na nádvoří Vojenského historického muzea, poté se ještě představil na Tankovém dni 2009. Odtud putoval do Vojenského opravárenského podniku (VOP) 026 v Novém Jičíně k náročné rekonstrukci.

Oficiální text ze stránek VHÚ (http://www.vhu.cz/cs/novinky/599):
Díky pomoci celé řady dobrovolných spolupracovníků VHÚ, z nichž je třeba jmenovat především členy KVH Rota Nazdar, mohlo být v loňském roce započato s náročnou renovací tanku. V první etapě došlo ke kompletní demontáži interiéru tanku, renovaci interiéru a elektroinstalace, renovaci kanónu a kulometných lafet a především ke kompletní povrchové úpravě interiéru i exteriéru vozidla. Téměř nepřekonatelným problémem se zdálo být zjištění autentických odstínů kamufláže, která dnes na renovovaném tanku na první pohled překvapí. Díky pochopení pracovníků Železničních opraven a strojíren Zvolen a prosincovému průzkumu nadšenců z Roty Nazdar, se podařilo získat miniaturní vzorky původních barev z tanku LT vzor 35 dochovaného ve Zvolenu uvnitř pancéřového vagónu z doby Slovenského národního povstání. Pro renovaci tanku byly použity obdobné postupy jako při záchraně cenného uměleckého díla. Na základě laboratorních testů chemicko-technologické laboratoře Národní galerie v Praze byly ze vzorků barev zjištěny jednotlivé barevné vrstvy nátěrů tanku a jejich chemické složení. Následně byly s pomocí koloristů a spektrometru firmy Barvy a laky získány autentické vzorky původních barevných odstínů. Poprvé tak můžeme spatřit páteřní tank naší prvorepublikové armády v podobě, jak ho znali naši předkové v době mnichovských událostí. 
Po celkové demontáži motoru se bohužel ukázalo, že při poválečných zkouškách v USA byl poškozen více, než se čekalo. Po vypuštění oleje a chladící kapaliny byl opakovaně zkoušen na plný výkon až do okamžiku zadření. Renovace motoru se tak bohužel citelně protáhne, nicméně doufáme, že do okamžiku, kdy tank poprvé projede lešanskou arénou, neuplyne více než rok a půl. Náročná pochopitelně není pouze renovace motoru, ale především rekonstrukce unikátního pneumatického řízení. 
Podrobný článek věnovaný renovaci tanku naleznete, spolu s řadou fotografií, v časopise Historie a vojenství č. 2/2011. 


  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • Vyplňte správně kontrolu
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.