Československá letadla před 2.sv.v.

  • Je možné zadat více jmen oddělených čárkou, nebo jen jejich části
Pro přidání nového příspěvku se přihlašte
1-20 z 247
1 2 3 4 >>
Po
Algernon 16.11.2020 13:21 - č. 383
Taková drobnost k Bi-Bo-Li a dovozu z Rumunska - kdysi bylo někde zmíněno, že do ČSR se před válkou z Rumunska dovážel benzín získávaný tzv. primární destilací - tzn. pouhým rozdělením ropy podle teploty destilace (což vlastně je první krok při zpracování ropy v rafinérii).

Nevýhodou sice je poměrně nízké oktanové číslo, ovšem - kupříkladu ve srovnání „s hotovým výrobkem“, třeba právě letecký benzín - je významně levnější; což samozřejmě je výhodné, platíme-li krytou měnou či valutami (vedle toho jeho dovoz byl tento zatížen nižší daní, oproti dani při „vyšší míře zpracování“ u motorového benzínu, benzínu leteckého aj.).

Výhodou benzínu z primární destilace (asi největší, z tehdejšího hlediska) je výborná stabilita, tzn. dlouhodobá skladovatelnost benzínu (zaručeně alespoň šest měsíců; stačí se, kupříkladu, podívat třeba na dnešní normu motorového benzínu, která požaduje zaručenou dobu skladovatelnosti pouhé tři měsíce).

Vedle toho získávání vysokooktanového paliva mísením se složkami, které mají vyšší antidetonační odolnost oproti hlavní složce (benzínu), je jednodušší (a tedy i opět levnější), než běžná výroba leteckého benzínu, kdy se významné podíly získávaly také katalytickým krakováním. (Jednak benzín získaný štěpením těžších složek za přítomnosti katalyzátorů má vhodnější vlastnosti - mj. vyšší o.č. - než při krakování tepelném, jednak při tepelném krakování vzniká hodně nenasycených podílů, olefiny a i diolefiny, tj. alkeny a alkadieny. Ty významně snižují stabilitu benzínu - nenasycené uhlovodíky se poměrně rychle sytí kyslíkem ze vzduchu, jednak i polymerují. Tímto vzniklé sloučeniny potom tvoří základ gumovitých úsad ve válcích motoru. Proto se také tepelně krakované benzíny nikdy nesměly používat pro výrobu leteckých benzínů.)
Tom 17.12.2010 00:42 - č. 382
Tom
Algernon napsal v č. 380:
"• V roce 1960 celosvětová těžba ropy poprvé překročila miliardu tun (oproti těžbě za rok 1959 stoupla o 7,5 procenta). • Ve stejném roce bylo v USA vytěženo cca 345 mil. tun ropy. V arabských zemích celkem cca 263 mil. tun. • Ve stejném roce mají v arabských zemích 750 produktivních vrtů. V USA mají celkem nějakých 550 tisíc produktivních vrtů."
Není tu rozpor v řádu?
Tom 8.12.2010 01:34 - č. 379
Tom
Pavel Šrámek napsal v č. 373:
"Pokud se nepletu v Historii a vojenství 2005, č. 3 měl Rajlich podrobný článek o J. Hlaďovi a Curychu 1937 se tam dost věnoval"
Věnuje se tam víceméně jen Hlaďovi a B-534. Ale je tam zajímavá poválečná fotka Hlaďa u Avie 122 - netušil jsem, že nějaká přežila válku Kde asi chuděra skončila?
Tom 30.11.2010 15:34 - č. 378
Tom Díky za snahu

V turistické rally se naši také zúčastnili, nicméně jde mi nyní výslovně o akrobaty ze sedmičlenné skupiny na Aviích 122, zcela konkrétně pak o to, na které Avii letěl četař Šimek Mám výrobní čísla všech sedmi Avií a jejich imatrikulační značky a zajímá mne kdo létal na které.
Glynwed 30.11.2010 06:34 - č. 377
Glynwed Tom: mě tedy tyhle věci úspěšně míjí, nicméně jsem narazil na jméno Hruška s letounem Be-50.
Tom 30.11.2010 05:35 - č. 376
Tom Já šel ještě hloub, a taky nic Zvláštní...
guano 29.11.2010 21:45 - č. 375
guano
guano napsal v č. 372:
"Curych 1937 L+K 16/92 (Č. Sládek), L+K 18-19/87 (J. Vraný)"
Tak tam to také není
guano 23.11.2010 20:52 - č. 374
guano Koukal jsem do obou Rajlichových prací (HaV 3/2005 a "Vzduch je naše moře") a ani v jedné jsem to nenašel. A archiv L+K nemám úplně při ruce...
Pavel Šrámek 23.11.2010 20:17 - č. 373
Pokud se nepletu v Historii a vojenství 2005, č. 3 měl Rajlich podrobný článek o J. Hlaďovi a Curychu 1937 se tam dost věnoval.
guano 23.11.2010 10:17 - č. 372
guano Něco by mohlo být tady:

Curych 1937
L+K 16/92 (Č. Sládek), L+K 18-19/87 (J. Vraný)
Tom 22.11.2010 18:15 - č. 371
Tom Přátelé, kamarádi!

Hledám triviální, leč fundamentální informaci o tom, kdo z akrobatů na závodech v Curychu 1937 měl přidělen který stroj. Nejde mi o Nováka, Hubáčka ani Širokého. Jde mi o ty čtyři "černé vzadu".

Prosím, pomozte mi. Buď jsem slepej nebo blbej, ale prostě to nemám a neznám a nutně to potřebuju
Tom 21.11.2010 09:03 - č. 370
Tom K těm třem sériovým číslům Baťových Electer: v Revi 32/2000 je článek pana Dudka (LHS) na téma Electry a ČSR. Z něj jasně plyne, že CTA (v.č. 1068) po havárii byla opravena u Lockheedu a v listopadu 1937 byla zpět v ČSR.

Druhá zakoupená CTB měla v.č. 1091 a její osudy jsou víceméně jasné.

To třetí sériové číslo 1069 (?) je podle mne omyl.
Tom 15.10.2010 17:12 - č. 369
Tom
Algernon napsal v č. 367:
"Byl po havárii zrušen, a nebo nebyl zcela na odpis a buď jej opravili nebo prodali?"
V knize Nehody dopravních letadel v Československu 1918-39 je citace dobového tisku, že éro stálo 75 000 USD a za opravu kalkulovali 25 000 USD, Baťa raději koupil nový stroj.

Jestli starý zrušili není zřejmé, ale na fotkách je vidět promáčklý trup za kabinou a hlavně oba motory jsou vytržené z uložení.

Výpis z Rejstříku máme z Němečka oba.
guano 15.10.2010 09:24 - č. 368
guano Tom: Jojo, je to skvělý ! (ale já osobně bych raději asi toho Spita )
Tom 14.10.2010 20:36 - č. 365
Tom Pomůže, že OK-CTA byl zapsán do rejstříku 27.října 1936?
Tom 14.10.2010 17:41 - č. 363
Tom Guano, měl jsi pravdu
čet.Hrad 14.10.2010 15:11 - č. 362
čet.Hrad Toma a další letadlovci to již určitě ví, ale pro ostatní:
www.novinky.cz/veda-skoly/214121-batuv-lockh...
Baťův Lockheed Electra se vrací do Čech s pomocí Johna McCaina

Do České republiky se v příštím roce vrátí letadlo Lockheed L-10 Electra výrobního čísla 1091, které před druhou světovou válkou zakoupil a používal Jan Antonín Baťa. Uvedl to ve čtvrtek Milan Mikulecký z Letiště Točná, kde by stroj měl být vystaven v nově otevíraném muzeu. Stroj nyní prodělává kompletní rekonstrukci v USA, kde by měl ve čtvrtek poprvé vzlétnout.
Vanous 18.7.2008 13:17 - č. 360
Vanous To jo, ale ta se vyráběla už za dohledu Nacistů. B-135 bylo vyrobených 12 kusů a létali v Bulharsku.
čet.Hrad 16.7.2008 22:11 - č. 359
čet.Hrad Já bych řekl, že ho překonává Avia B-135
Vanous 16.7.2008 21:41 - č. 358
Vanous Viděli jste letoun Avia B-35? Je to asi nejlepší československé letadlo z období 1. republiky.
1-20 z 247
1 2 3 4 >>
Po