Těžké tanky 2. světové války

  • Je možné zadat více jmen oddělených čárkou, nebo jen jejich části
Pro přidání nového příspěvku se přihlašte
1-20 z 1543
1 2 3 4 >>
Po
Honza M. 8.5.2018 20:00 - č. 1885
Honza M. U příležitosti výročí Velichovské mise (www.fronta.cz/dotaz/velichovska-mise), která se vezla převážně na obrněných vozech Greyhound (www.fronta.cz/fotogalerie/velichovky-kveten-1945), dovolím toto téma oživit zajímavostí, na kterou jsem nedávno narazil: jak během bitvy v Ardenách průzkumný M8 Greyhound zlikvidoval německého Tigra:

Jediné vzrůšo nastalo, když obrněný vůz M8 z oddílu B zničil tank Tiger.
Obrněný vůz byl ve skryté pozici na pomezí oddílu B, 87. jízdní průzkumné eskadry a roty A ze 38. prapor mechanizované pěchoty, když se k kolmo k pozicím přiblížil Tiger, aby pokračoval po stezce před hlavní čáru obrany. Když tank minul obrněný vůz, tento vyklouzl ze svého postavení, pověsil se za Tigra a zrychloval ve snaze se přiblížit. V tomtéž okamžiku velitel německého tanku spatřil M8 a začal otáčet dělo, aby si to s ním vyřídil. Byl to závod mezi Američany, kteří se pokoušeli přiblížit na vzdálenost, kde jejich 37 mm kanón bude účinný proti slabému zadnímu pancíři Tigera, a Němci, kteří se zoufale snažili použít svých 88 mm. M8 se rychle přiblížil na 25 yardů a honem do nich napumpoval 3 rány. Rachotící Tiger se zastavil a otřásl; zazněla tlumená exploze následovaná plameny, které vyšlehly z věže a krytu motoru. Načež se obrněný vůz vrátil na svou pozici.
(akci nahlásil kpt. W.H. Anstey, velitel roty A, který boj sledoval)

The Battle at St. Vith, Belgium, 17–23 December 1944: An Historical Example of Armor in the Defense (U. S. Army Armor School Staff, 1998), s.31-32.

egli 29.10.2015 20:36 - č. 1884
egli
Lukáš Vávra napsal(a) v č. 1883:
"Slyšel jsem že tanky Tiger mohli otáčet pásy proti sobě je to možné"
Ano, viz:
books.google.cz/books?id=S1gbrYELbT4C&pg...
books.google.cz/books?id=xppl3sDQWtkC&pg...

Tiger I:
www.youtube.com/watch?v=YWKfpOtFtBc&t=2m59s

Tiger II:
www.youtube.com/watch?v=M0v2Ufac9tA&t=0m15s
Lukáš Vávra 28.10.2015 13:46 - č. 1883
Dobrý den.Měl bych dotaz ohledně tanku Tiger.Slyšel jsem že tanky Tiger mohli otáčet pásy proti sobě je to možné?Nikde jsem se o tom nic nedočetl ale kamarád mého bratrance údajně někde viděl video na kterém se tank Tiger otáčí na místě právě tímto způsobem.Pokud by někdo mohl napsat a nebo poslat nějaký odkaz předem děkuji.
Krojc 19.10.2015 21:21 - č. 1882
Krojc
Krojc napsal(a) v č. 1879:
"Однако уже в самом начале их эксплуатации в войсках выявился целый ряд недостатков, ставших следствием ряда конструктивных просчетов и ошибок, допущенных при его проектировании. Поэтому уже в 1946 году создали комиссию по анализу дефектов ИС-3, к которым относились выход из строя двигателя, коробки передач, элементов бронекорпуса в районе моторно-трансмиссионного отделения и др."
Vůbec nejhorší byla tradičně vícelamelová hlavní spojka - kdo ji nechal vyšlápnutou déle než 3 - 4 sekundy (!!!), riskoval její vypálení. Ocelové lamely totiž i při úplném rozpojení hlavní spojky měly tak malou rozteč mezi sebou, že se třely o sebe poměrně slušnou silou. No a suché tření vyvíjí značné teplo, jak známo , tudíž rozpálené relativně tenké lamely vlnovitě zkroutilo a hlavní spojku tak vyřadilo z činnosti, nešla vypnout. Rozjezd se prováděl podle předpisu vypnutím směrových spojek zatažením obou "rajčáků" (ovládacích pák směrových spojek a směrových brzd) do zadní koncové polohy, pak vyšlápnutím hlavní spojky, zařazením rychlostního stupně č. 1 a rychlým puštěním hlavní spojky. Následně se přidalo asi třičtvrtě plynu a pomalu pouštěl jeden rajčák dopředu a když se tank lehce pohnul, oba rajčáky šly rychle dopředu a plyn na podlahu. Rychlostní skříň se stejně jako u T-34 řadila dost dlouho (až do modernizace) s pomocí těžkého kladiva; směrové spojky se směrovými brzdami byly původně uchyceny ke korbě tak nalehko a nedobře, že se jedna - ta zrovna namáhanější - často úplně oddělila a tank znehybnila uprostřed zatáčení v plné rychlosti. Byl to i důsledek jejich nadměrně častého používání pro rozjezd, konstruktéry nepředvídaného, když (viz výše) s pomocí hlavní spojky to v podstatě nešlo. Konstrukční skupiny byly opravdu nově navrženy, ale jejich obvyklá počáteční naddimenzovanost obvyklá u sovětských tanků z válečných let byla tatam. T-34 bez rekonstrukce mtorové a převodové skupiny snesl těžší věž se silnějším kanonem a mírně silnější motor. To se u IS-3 při přechodu na modernozovaný IS-3M prostě nedalo provést.
Algernon 19.10.2015 12:00 - č. 1881
Díky moc — takže to je jasné, za II. války prostě nikde nasazen nebyl.

Popravdě mne překvapuje, že se tedy zřejmě ukazoval nepříliš spolehlivým? Předpokládal bych totiž, že hlavní mechanické skupiny byly více-méně přejaty z IS-2; takže buďto to nebyla pravda (tedy že motor, převodové a řidící ústrojí, etc., byly buď nové, nebo — v případě motoru — značně přepracované), nebo na tom po stránce spolehlivosti nějak skvěle nebyl ani IS-2? (Popř. ještě může být nějaké další, třetí, vysvětlení.) :)
Krojc 13.10.2015 03:28 - č. 1880
Krojc Protože mi to nedá a musel jsem aspoň částečně dohledat dočasný konec pro toto téma, tady je:
Един­ст­вен­ным слу­ча­ем уча­стия тя­же­лых тан­ков ИС-3 в бое­вых дей­ст­ви­ях за вре­мя их экс­плуа­та­ции в со­вет­ских тан­ко­вых час­тях бы­ло при­ме­не­ние их в хо­де бо­ев за Бу­да­пешт во вре­мя со­бы­тий 1956 го­да в Венг­рии. По­сле ме­ро­прия­тий по мо­дер­ни­за­ции ма­ши­ны, про­во­див­ших­ся в 1947-1953 го­дах и вплоть до 1960 го­да при про­ве­де­нии ка­пи­таль­но­го ре­мон­та сна­ча­ла на за­во­дах про­мыш­лен­но­сти (ЧКЗ и ЛКЗ), а за­тем на за­во­дах ка­пи­таль­но­го ре­мон­та ми­ни­стер­ст­ва обо­ро­ны, тан­ки ИС-3, по­лу­чив­шие обо­зна­че­ние ИС-3М, экс­плуа­ти­ро­ва­лись в вой­сках до кон­ца 70-х го­дов. Впо­след­ст­вии часть ма­шин бы­ла по­став­ле­на на хра­не­ние, часть - по ис­те­че­нии сро­ка экс­плуа­та­ции, а так­же за­ме­ны но­вы­ми тя­же­лы­ми тан­ка­ми Т-10 - на спи­са­ние или в ка­че­ст­ве ми­ше­ней на тан­ко­вых по­ли­го­нах, а часть ис­поль­зо­ва­лась в ук­реп­рай­о­нах на со­вет­ско-ки­тай­ской гра­ни­це в ка­че­ст­ве не­под­виж­ных ог­не­вых то­чек. Тан­ки ИС-3 (ИС-3М) вме­сте с тя­же­лы­ми тан­ка­ми ИС-2 и Т-10 с его по­сле­дую­щи­ми мо­ди­фи­ка­ция­ми бы­ли сня­ты с воо­ру­же­ния Рос­сий­ской Ар­мии в 1993 го­ду.
Zdroj: army.lv/ru/is-3/primenenie/631/547
Krojc 10.10.2015 23:33 - č. 1879
Krojc To Algy: poslední pramen dole v příspěvku č. 1874 uvádí:
Однако уже в самом начале их эксплуатации в войсках выявился целый ряд недостатков, ставших следствием ряда конструктивных просчетов и ошибок, допущенных при его проектировании. Поэтому уже в 1946 году создали комиссию по анализу дефектов ИС-3, к которым относились выход из строя двигателя, коробки передач, элементов бронекорпуса в районе моторно-трансмиссионного отделения и др. В 1948-1952 годах все танки ИС-3 были подвергнуты модернизации и переделкам по программе УКН (устранение конструктивных недостатков). Были усилены кронштейны крепления двигателя, изменено крепление КП, усилен подбашенный лист, усовершенствована конструкция главного фрикциона, улучшены уплотнения бортовых передач и опорных катков. Вместо ручного маслоподкачивающего насоса установлен электрический. Радиостанция 10-РК заменена на 10-РТ. Масса танка при этом возросла до 48,8 т.
Nebudu tady uvádět všechno, ale programem UKN, (ne jak jsem původně uvedl - UDK -Улучшение достижений конструкции , paměť už teď není, co bývala ) prošly všechny stroje zařazené do ozbrojených sil SSSR, nesoucí název IS-3, jak vyplývá z textu citátu. Pozdější modifikace včetně IS-3M už měly tyto nedostatky téměř všechny odstraněny. Z konstrukčně-koncepčních důvodů některé odstranit nešlo - mašina byla podmotorovaná a motory z ukořistěných T-54, které Izraelci namontovali do rovněž ukořistěných IS-3, situaci v podstatě nezměnily, i když byly o generaci mladší a spolehlivější. Manévr prostě nebyl nejsilnější vlastností těchto strojů. Přesto v IDF sloužily IS-3 až do poloviny 70. let a některé prameny uvádějí i pozdější datum. Mnoho dobrých zkušeností s nimi ostatně neudělali ani Izraelci. Byly to totiž stroje konstruované pro typické průlomové operace konce 2. světové války proti Němcům a měly v první řadě rozbíjet opevnění a protáhnout za sebou méně obrněné nebo neobrněné síly skrze hlavní pás německé obrany.
Jejich případné použití proti Arabům se podle IDF omezovalo na takřka stejný typ bojové činnosti, jakou vedla egyptská armáda za šestidenní války s těmito stroji: zakopat se do věžového postavení, nabít zbraně a nechat se po vystřílení munice buď obklíčit, zničit nebo zabít na místě.
Algernon 10.10.2015 20:00 - č. 1878
Dzin (1873):
Sověti nasadili i těžké tanky, KV.
Krojc (1874):
Там воевал только один 48-й отдельный тяжелый танковый полк, на вооружении которого имелся 21 тяжелый танк КВ.
Krojc (1877):
Přestože většina sovětských pramenů cituje archivy, údaj o účasti 48. samostatného těžkého tankového pluku je podle jiných údajů nepodložený.
Aha. Díky, pánové! Tudíž moje představa o nasazení T-34/85 a IS-2 je, ehm, lichá. :)

Neb o tom vím pendrek, tak se ještě zeptám. Do kdy se KV vlastně vyráběly? A do kdy byly nasazovány na frontě proti Německu?
Krojc (1877):
(…) vyskytuje ve mně dostupných archivních dokumentech naposled při dobývání Německa na jaře 1945 a o jeho odzbrojení - tedy spíše výměně jeho tanků IS-1 a IS-2 se nikde nepíše. Je pravdou, že převoz po železnici na Dálný Východ v délce cca 12 000 - 15 000 km se Sověti snažili minimalizovat, ale T-34 převáželi. Že by tankisté zmíněného pluku přešli na staré KV, které snad na Zabajkalí zůstaly, se mi zdá dost nepravděpodobné.
Popř. vydržely starší KV v nasazení proti Němcům společně s IS-2 (a zůstaly tam — buď do zničení či odepsání), nebo tyto jednoty byly postupně přezbrojovány výhradně na novější techniku?
Dzin (1873):
Sice nemám knihu po ruce, ale do května 45 byla zkompletována první série 29 tanků a do roku 46 celkem 2300 tanků.
Krojc (1877):
…ale všechny relevantní prameny se vzácně shodují v tom, že IS-3 dostávali po jednotlivých kusech až do přehlídky v září 1945 v Německu jen gardisté, kteří se s nimi učili válčit (či spíše jezdit), aby je pak předvedli.
To tak nějak odpovídá mému předpokladu. (Vycházím kupř. ze známé — mé oblíbené — analogie s výrobou Liberatorů, tedy B-24G, u firmy North American. Dokonce i průmyslově vyspělí Američané :)) a to u už „odladěné“ konstrukce — odladili ji na prvních britských Liberatorech, tedy LB-30, LB-30B a Liberatoru II, popř. také na YB-24 až B-24C — rozebíhali výrobu postupně, přičemž na počátku rozhodně nebyla bez problémů s kvalitou.) Tzn. že výroba se rozbíhala pomalu a „vychytávaly se mouchy“. (Ostatně vezměme si jako další možnou analogii německý Fw 190A; kolik že se jich vyrobilo — a že šlo o množství rozhodně ne zanedbatelné — předtím než přišla skutečně kvalitní Fw 190A-3?)
Krojc (1874):
Ale i sériové stroje měly spoustu nedokonalostí a závad - viz program UDK - udalenije konstrukcionnych neispravnostěj.
Ten program UDK, o co prosím šlo? Popř. jakého rozsahu už vyrobených strojů se to týkalo?
Krojc 9.10.2015 16:45 - č. 1877
Krojc Upozorňuji, že sovětské a/nebo ruské prameny se celkem dost různí o účasti jednotlivých tankových jednotek na operacích. Výjimkou není ani Mandžuská operace. Přestože většina sovětských pramenů cituje archivy, údaj o účasti 48. samostatného těžkého tankového pluku je podle jiných údajů nepodložený.
48-й отдельный тяжелый танковый полк

se vyskytuje ve mně dostupných archivních dokumentech naposled při dobývání Německa na jaře 1945 a o jeho odzbrojení - tedy spíše výměně jeho tanků IS-1 a IS-2 se nikde nepíše. Je pravdou, že převoz po železnici na Dálný Východ v délce cca 12 000 - 15 000 km se Sověti snažili minimalizovat, ale T-34 převáželi. Že by tankisté zmíněného pluku přešli na staré KV, které snad na Zabajkalí zůstaly, se mi zdá dost nepravděpodobné. Mandžuská operace navíc organizačně počítala s brigádními tankovými jednotkami a ty se v sestavě všech tří frontů i KMG vyskytují. Chtělo by to asi zabrat do hloubky, ale všechny relevantní prameny se vzácně shodují v tom, že IS-3 dostávali po jednotlivých kusech až do přehlídky v září 1945 v Německu jen gardisté, kteří se s nimi učili válčit (či spíše jezdit), aby je pak předvedli.
mrtvypes 9.10.2015 11:27 - č. 1876
Dobrý den
Vím, že tato informace není řádně ozdrojovaná přesto mi to nedá.

"...Since the IS-3 differed in many points from the previous designs, for the first time a major retooling was needed. This took time, and only in May 1945 the first three pre-series vehicles rolled out of the factory, to be thrown immediately into action in Germany, in the hands of an independent Guards Battalion. However, when they arrived, peace had already been signed. Rumors of a fighting en route with an isolated Abteilung of Jadgpanthers after the surrender is left unconfirmed by most sources. By the time of the invasion of Manchuria in August, many more IS-3s were ready, but there is little evidence that they did participate in these events. The IS-3 was a Cold War tank, of the same generation as the British Centurion and American Pershing. All three were conceived to fight the latest German tanks, but ended on opposite fronts and had a long Cold War career...."

citace: "www.tanks-encyclopedia.com/ww2/soviet/soviet...", ze 9.10.2015

K tomuto textu mi nejde do hlavy, proč by se snažili předsériové 3! kusy dostat na frontu. Nehledě na níže uvedené skutečnosti (a v textu vlastně potvrzené), jestli sjeli z linek teprve v květnu, tak není sděleno kdy se na území Německa, potažmo Berlína doopravdy dostali.
T-35 8.10.2015 22:52 - č. 1875
Aha takže ani IS-2 nebyla v Mandžusku, zajímavé.
Krojc 7.10.2015 18:41 - č. 1874
Krojc
Dzin 6.10.2015 07:10 - č. 1873
Dzin Algernon
Sice nemám knihu po ruce, ale do května 45 byla zkompletována první série 29 tanků a do roku 46 celkem 2300 tanků. Jednotky, které je obržely ale nedám.

Američané plánovali v pacifiku nasazení většího počtu M26. Jeho první nasazení se odehrálo na Okinawě v počtu 12ti kusů. Ikdyž Japonci neměli žádný srovnatelný tank, měli protitankové zbraně a zodolněná postavění, takže čím větší palebná síla a pancéřová ochrana, tím lépe.

Sověti nasadili i těžké tanky, KV. Podle toho co mám dna i pár kusů tanků IS, což mě vedlo k tomu, že jsme si myslel, že by se mohlo jednat o testování tanků IS-3. Plus jedna fotka, na které je právě IS-3 a která má pocházet z Mandžuska (což si dnes nemyslím). Myslel jsme si, že IS-3 by zde mohla prodělat "bojové zkoušky", tedy že by si alespoň na pár kusech ověřili její mobilitu v rámci bojového nasazení. Něco podobného, jako když odeslali prototyp KV (spolu s prototypy T-111 a SMK) do bojů v Zimní válce.
T-35 5.10.2015 22:38 - č. 1872
Myslíte že z toho lze vyvodit možnost dětských nemocí u prvních tanků, kvůli kterým neproběhlo jejich použití v Mandžusku?
Honza M. 5.10.2015 10:10 - č. 1871
Honza M.
T-35 napsal(a) v č. 1870:
" jak si nový tank povede v bojových podmínkách, byt' tam nemá odpovídajícího soupeře"
Navíc, pro tank jsou hrozbou nejen nepřátelské tanky. Japonské 100 mm kanóny a 88 mm či 120 mm protiletadlová děla (větší ráže se tuším používala jen na obranu ostrovů) byla jistě výzvou i pro pancíř IS-3.
T-35 4.10.2015 21:39 - č. 1870
"Dříve jsem měl tedy za to, že ho možná poslali do Mandžuska, ale postupem času jsme spíše skeptický. "
Algernon napsal(a) v č. 1869:
"Vzhledem k počtům zcela nové techniky… Navíc vzhledem ke stavu japonské obrněné techniky (tuším, že Američané v Pacifiku nepotřebovali nic „údernějšího“, než byl M4 Sherman se 75mm kanónem M3) Rusy do takového dobrodružství nic nenutilo? Nebo snad, že by tam Japonci měli něco, s čím by si neporadily (hravě) takové T-34/85 a IS-2? "
Proč tam neposlat IS-3 - alespon se zjistí jak si nový tank povede v bojových podmínkách, byt' tam nemá odpovídajícího soupeře. Koneckonců toho tam neměl ani IS-2 - a přesto tam byl poslán.
Algernon 4.10.2015 15:43 - č. 1869
Dzin (1867)
protože v září '45 byl Sověty poprvé veřejně předveden na přehlídce vítězných mocností v Berlíně.
Ovšem že by se zde vyskytoval ještě v době bojů mi přijde dost nepravděpodobné, protože první kusy začaly opouštět továrnu v květnu 1945.
Nemáš nějaký přehled — či představu — kolik se jich (zpočátku — řekněme během prvních šesti měsíců) vyrobilo? Či které jednotky jimi byly — první — vyzbrojovány?

Předpokládal bych, že mezi samotným zahájením sériové výroby a skutečným zavedením do výzbroje (resp. do doby, kdy takové jednotky, přezbrojené na novou techniku, budou skutečně bojeschopné) uplyne nějaký čas.
Dříve jsem měl tedy za to, že ho možná poslali do Mandžuska, ale postupem času jsme spíše skeptický.
Vzhledem k počtům zcela nové techniky… Navíc vzhledem ke stavu japonské obrněné techniky (tuším, že Američané v Pacifiku nepotřebovali nic „údernějšího“, než byl M4 Sherman se 75mm kanónem M3) Rusy do takového dobrodružství nic nenutilo? Nebo snad, že by tam Japonci měli něco, s čím by si neporadily (hravě) takové T-34/85 a IS-2?
T-35 2.10.2015 15:16 - č. 1868
Souhlasim, i kdyz se zda - vzhledem k prvnim kusum vyrobenym v kvetnu - ze bylo dost casu aby je mohli nasadit v Mandžusku, tak o jejich nasazeni nejsou zadne zpravy.
Dzin 29.9.2015 13:43 - č. 1867
Dzin K té IS-3. Za WW2 téměř jistě nasazen nebyl. Dříve jsem měl tedy za to, že ho možná poslali do Mandžuska, ale postupem času jsme spíše skeptický.

Každopádně proti Němcům nasazen nebyl na sto procent. Ovšem na německém území se krátce po válce vyskytoval, protože v září '45 byl Sověty poprvé veřejně předveden na přehlídce vítězných mocností v Berlíně. Na youtube se dají dohledat videa. Je také dost možné, že část prvních sériových kusů mohla být urychleně odeslána do míst předchozích bojů na testy v terénu např. při zdolávání německých opevněných postavení či protitankových překážek. Německé území bylo tehdy přeci jen trochu jiné, než je dnes.
Ovšem že by se zde vyskytoval ještě v době bojů mi přijde dost nepravděpodobné, protože první kusy začaly opouštět továrnu v květnu 1945.
Honza M. 14.9.2015 17:38 - č. 1866
Honza M. Hezké video a hezké téčko. Mě hlavně fascinuje, že při tom tahání z vody a převracení se neutrhla věž od korby.
1-20 z 1543
1 2 3 4 >>
Po

Diskuzní forum