Těžké tanky 2. světové války

  • Je možné zadat více jmen oddělených čárkou, nebo jen jejich části
Pro přidání nového příspěvku se přihlašte
1-20 z 1549
1 2 3 4 >>
Po
Dzin 20.8.2018 11:10 - č. 1891
Dzin Ve studii 3. americké armády mají, že ve zkoumaném vzorku zničených tanků v jejím operačním prostoru bylo zničených 100 tanků Pz III a IV, z toho 8 zásahem rakety, 4 zásahem 90mm AP, 47 zásahem 75/76mm AP, 1 minou a 40 zničených terénní překážkou nebo mechanickou závadou. Z prvních 59 zničených tanků (mají je souhrnně jako dělostřelbou) jich 20 shořelo. Tanků Pz V a VI bylo zničeno 36, 9 raketou, 2 90mm AP, 19 75/76mm AP a 6 terénní překážkou nebo mechanickou závadou. Z 30 zničených dělostřelbou jich 12 shořelo.

Mají tam i rozebrání zásahů Tigerů a Pantherů. Na oněch 30ti zasažených bylo docíleno celkem 98 zásahů. 1 do zádi tanku (1 probil), 24 do boku věže (16 probilo, 8 neprobilo), 28 do boku korby (20/8), 15 z boku v úrovni podvozku (10/5), 9 do čela věže (3/6) a 21 do čela korby (6/15).

Pro Pz III a IV je to následovně. Na oněch 59ti zasažených bylo docíleno celkem 128 zásahů. 8 do zádi tanku (8/0), 42 do boku věže nebo korby (36/6), 22 z boku v úrovni podvozku (18/4), 56 do čela věže nebo korby (32/24).

Z toho je třeba hezky vidět, že na zničení PZ III/IV bylo potřeba průměrně dvou zásahů zatímco na Pz V/VI průměrně tři zásahy. Což ale je otázka, jestli to bylo jen silou pancíře a nebo tím, že na ně američtí vojáci "pálili jak o život". Z rozmístění zásahů to vypadá, že většinou panteři a tygři podléhali palbě z léček do boků (čelo zasaženo asi 30 procenty zatímco u starších typů skoro 50 procenty ze všech zásahů).
Dzin 9.8.2018 12:09 - č. 1890
Dzin To je škoda, protože srovnání by bylo zajímavé. Jinak, sice to nepatří přímo sem, ale stáhl jsme si zprávu ohledně ztrát amerických tanků za WW2 resp. se tam dotýkají i ztrát ostatních států. Velmi zajímavé čtení. Třeba že Američané za celou WW2 na všech bojištích ztratily 6086 tanků.
Honza M. 27.7.2018 09:08 - č. 1889
Honza M. Ztráty německých tankových osádek se řešily například na foru Wehrmacht, ale spíše na úrovní tankových pluků, nanejvýš divizí a ještě jen pro rok 1941.
Např.:
"Během pouhých čtyř týdnů boje, od 22.6 do 26.7.41 byly celkové ztráty 20. tankové divize:
Důstojníci: 147 = 35% výchozí síly,
Poddůstojníci: 367 = 19% výchozí síly,
Mužstvo: 1,571 = 11% výchozí síly,

Dzin 19.7.2018 13:04 - č. 1888
Dzin Mě v těch mýtech spíše zaujala statistika ztrát amerických tankistů. Překvapilo mě, že je to tak málo. Nevíte někdo, jak to bylo v ostatních armádách?
Honda 18.7.2018 22:46 - č. 1887
Honza M. napsal(a) v č. 1886:
"Mimo jiné tam píše, že Americké tanky se tankem Tiger utkali v Evropě let 1944-45 pouze 3x ?? To se mi zdá trochu málo."
Pokud je myšlen pouze typ Tiger I a pouze na Západní frontě, tak by to bylo celkem možné. V Normandii se jich objevilo možná několik desítek kusů( v červnu bylo ve Franci cca 100 Tig I a II), ale hlavně byli nasazeni do bojů v britském úseku. A to sPzAt 503 , SS sPzAbt 501 a 14ks v PzLehrDiv
Protože se už v té době přestal vyrábět, tak v Ardenách už nebojoval, tedy až na výjimku (existuje foto zničeného Tig I z Belgie).

Na Sicílii a v Itálii bojoval sPzAbt 504, mimo jiné i proti 1.americké pěší divizi.
Honza M. 19.6.2018 06:26 - č. 1886
Honza M. Bývalý tankista a amatérský historik Nicholas Moran (na youtube má sérii "recenzí" na historické tanky) měl v roce 2015 přednášku téma Mýty o amerických obrněncích. Mimo jiné tam píše, že Americké tanky se tankem Tiger utkali v Evropě let 1944-45 pouze 3x ?? To se mi zdá trochu málo.


Z toho taky mimo jiné vyvozuje, že známá poučka: "na 1 Tigra bylo potřeba nejmíň 5 Shermanů" je pochybná (Mýtus č.7), protože k takovému střetnutí došlo v reálu jen jedinkrát.

Honza M. 8.5.2018 20:00 - č. 1885
Honza M. U příležitosti výročí Velichovské mise (www.fronta.cz/dotaz/velichovska-mise), která se vezla převážně na obrněných vozech Greyhound (www.fronta.cz/fotogalerie/velichovky-kveten-1945), dovolím toto téma oživit zajímavostí, na kterou jsem nedávno narazil: jak během bitvy v Ardenách průzkumný M8 Greyhound zlikvidoval německého Tigra:

Jediné vzrůšo nastalo, když obrněný vůz M8 z oddílu B zničil tank Tiger.
Obrněný vůz byl ve skryté pozici na pomezí oddílu B, 87. jízdní průzkumné eskadry a roty A ze 38. prapor mechanizované pěchoty, když se k kolmo k pozicím přiblížil Tiger, aby pokračoval po stezce před hlavní čáru obrany. Když tank minul obrněný vůz, tento vyklouzl ze svého postavení, pověsil se za Tigra a zrychloval ve snaze se přiblížit. V tomtéž okamžiku velitel německého tanku spatřil M8 a začal otáčet dělo, aby si to s ním vyřídil. Byl to závod mezi Američany, kteří se pokoušeli přiblížit na vzdálenost, kde jejich 37 mm kanón bude účinný proti slabému zadnímu pancíři Tigera, a Němci, kteří se zoufale snažili použít svých 88 mm. M8 se rychle přiblížil na 25 yardů a honem do nich napumpoval 3 rány. Rachotící Tiger se zastavil a otřásl; zazněla tlumená exploze následovaná plameny, které vyšlehly z věže a krytu motoru. Načež se obrněný vůz vrátil na svou pozici.
(akci nahlásil kpt. W.H. Anstey, velitel roty A, který boj sledoval)

The Battle at St. Vith, Belgium, 17–23 December 1944: An Historical Example of Armor in the Defense (U. S. Army Armor School Staff, 1998), s.31-32.

egli 29.10.2015 20:36 - č. 1884
egli
Lukáš Vávra napsal(a) v č. 1883:
"Slyšel jsem že tanky Tiger mohli otáčet pásy proti sobě je to možné"
Ano, viz:
books.google.cz/books?id=S1gbrYELbT4C&pg...
books.google.cz/books?id=xppl3sDQWtkC&pg...

Tiger I:
www.youtube.com/watch?v=YWKfpOtFtBc&t=2m59s

Tiger II:
www.youtube.com/watch?v=M0v2Ufac9tA&t=0m15s
Lukáš Vávra 28.10.2015 13:46 - č. 1883
Dobrý den.Měl bych dotaz ohledně tanku Tiger.Slyšel jsem že tanky Tiger mohli otáčet pásy proti sobě je to možné?Nikde jsem se o tom nic nedočetl ale kamarád mého bratrance údajně někde viděl video na kterém se tank Tiger otáčí na místě právě tímto způsobem.Pokud by někdo mohl napsat a nebo poslat nějaký odkaz předem děkuji.
Krojc 19.10.2015 21:21 - č. 1882
Krojc
Krojc napsal(a) v č. 1879:
"Однако уже в самом начале их эксплуатации в войсках выявился целый ряд недостатков, ставших следствием ряда конструктивных просчетов и ошибок, допущенных при его проектировании. Поэтому уже в 1946 году создали комиссию по анализу дефектов ИС-3, к которым относились выход из строя двигателя, коробки передач, элементов бронекорпуса в районе моторно-трансмиссионного отделения и др."
Vůbec nejhorší byla tradičně vícelamelová hlavní spojka - kdo ji nechal vyšlápnutou déle než 3 - 4 sekundy (!!!), riskoval její vypálení. Ocelové lamely totiž i při úplném rozpojení hlavní spojky měly tak malou rozteč mezi sebou, že se třely o sebe poměrně slušnou silou. No a suché tření vyvíjí značné teplo, jak známo , tudíž rozpálené relativně tenké lamely vlnovitě zkroutilo a hlavní spojku tak vyřadilo z činnosti, nešla vypnout. Rozjezd se prováděl podle předpisu vypnutím směrových spojek zatažením obou "rajčáků" (ovládacích pák směrových spojek a směrových brzd) do zadní koncové polohy, pak vyšlápnutím hlavní spojky, zařazením rychlostního stupně č. 1 a rychlým puštěním hlavní spojky. Následně se přidalo asi třičtvrtě plynu a pomalu pouštěl jeden rajčák dopředu a když se tank lehce pohnul, oba rajčáky šly rychle dopředu a plyn na podlahu. Rychlostní skříň se stejně jako u T-34 řadila dost dlouho (až do modernizace) s pomocí těžkého kladiva; směrové spojky se směrovými brzdami byly původně uchyceny ke korbě tak nalehko a nedobře, že se jedna - ta zrovna namáhanější - často úplně oddělila a tank znehybnila uprostřed zatáčení v plné rychlosti. Byl to i důsledek jejich nadměrně častého používání pro rozjezd, konstruktéry nepředvídaného, když (viz výše) s pomocí hlavní spojky to v podstatě nešlo. Konstrukční skupiny byly opravdu nově navrženy, ale jejich obvyklá počáteční naddimenzovanost obvyklá u sovětských tanků z válečných let byla tatam. T-34 bez rekonstrukce mtorové a převodové skupiny snesl těžší věž se silnějším kanonem a mírně silnější motor. To se u IS-3 při přechodu na modernozovaný IS-3M prostě nedalo provést.
Algernon 19.10.2015 12:00 - č. 1881
Díky moc — takže to je jasné, za II. války prostě nikde nasazen nebyl.

Popravdě mne překvapuje, že se tedy zřejmě ukazoval nepříliš spolehlivým? Předpokládal bych totiž, že hlavní mechanické skupiny byly více-méně přejaty z IS-2; takže buďto to nebyla pravda (tedy že motor, převodové a řidící ústrojí, etc., byly buď nové, nebo — v případě motoru — značně přepracované), nebo na tom po stránce spolehlivosti nějak skvěle nebyl ani IS-2? (Popř. ještě může být nějaké další, třetí, vysvětlení.) :)
Krojc 13.10.2015 03:28 - č. 1880
Krojc Protože mi to nedá a musel jsem aspoň částečně dohledat dočasný konec pro toto téma, tady je:
Един­ст­вен­ным слу­ча­ем уча­стия тя­же­лых тан­ков ИС-3 в бое­вых дей­ст­ви­ях за вре­мя их экс­плуа­та­ции в со­вет­ских тан­ко­вых час­тях бы­ло при­ме­не­ние их в хо­де бо­ев за Бу­да­пешт во вре­мя со­бы­тий 1956 го­да в Венг­рии. По­сле ме­ро­прия­тий по мо­дер­ни­за­ции ма­ши­ны, про­во­див­ших­ся в 1947-1953 го­дах и вплоть до 1960 го­да при про­ве­де­нии ка­пи­таль­но­го ре­мон­та сна­ча­ла на за­во­дах про­мыш­лен­но­сти (ЧКЗ и ЛКЗ), а за­тем на за­во­дах ка­пи­таль­но­го ре­мон­та ми­ни­стер­ст­ва обо­ро­ны, тан­ки ИС-3, по­лу­чив­шие обо­зна­че­ние ИС-3М, экс­плуа­ти­ро­ва­лись в вой­сках до кон­ца 70-х го­дов. Впо­след­ст­вии часть ма­шин бы­ла по­став­ле­на на хра­не­ние, часть - по ис­те­че­нии сро­ка экс­плуа­та­ции, а так­же за­ме­ны но­вы­ми тя­же­лы­ми тан­ка­ми Т-10 - на спи­са­ние или в ка­че­ст­ве ми­ше­ней на тан­ко­вых по­ли­го­нах, а часть ис­поль­зо­ва­лась в ук­реп­рай­о­нах на со­вет­ско-ки­тай­ской гра­ни­це в ка­че­ст­ве не­под­виж­ных ог­не­вых то­чек. Тан­ки ИС-3 (ИС-3М) вме­сте с тя­же­лы­ми тан­ка­ми ИС-2 и Т-10 с его по­сле­дую­щи­ми мо­ди­фи­ка­ция­ми бы­ли сня­ты с воо­ру­же­ния Рос­сий­ской Ар­мии в 1993 го­ду.
Zdroj: army.lv/ru/is-3/primenenie/631/547
Krojc 10.10.2015 23:33 - č. 1879
Krojc To Algy: poslední pramen dole v příspěvku č. 1874 uvádí:
Однако уже в самом начале их эксплуатации в войсках выявился целый ряд недостатков, ставших следствием ряда конструктивных просчетов и ошибок, допущенных при его проектировании. Поэтому уже в 1946 году создали комиссию по анализу дефектов ИС-3, к которым относились выход из строя двигателя, коробки передач, элементов бронекорпуса в районе моторно-трансмиссионного отделения и др. В 1948-1952 годах все танки ИС-3 были подвергнуты модернизации и переделкам по программе УКН (устранение конструктивных недостатков). Были усилены кронштейны крепления двигателя, изменено крепление КП, усилен подбашенный лист, усовершенствована конструкция главного фрикциона, улучшены уплотнения бортовых передач и опорных катков. Вместо ручного маслоподкачивающего насоса установлен электрический. Радиостанция 10-РК заменена на 10-РТ. Масса танка при этом возросла до 48,8 т.
Nebudu tady uvádět všechno, ale programem UKN, (ne jak jsem původně uvedl - UDK -Улучшение достижений конструкции , paměť už teď není, co bývala ) prošly všechny stroje zařazené do ozbrojených sil SSSR, nesoucí název IS-3, jak vyplývá z textu citátu. Pozdější modifikace včetně IS-3M už měly tyto nedostatky téměř všechny odstraněny. Z konstrukčně-koncepčních důvodů některé odstranit nešlo - mašina byla podmotorovaná a motory z ukořistěných T-54, které Izraelci namontovali do rovněž ukořistěných IS-3, situaci v podstatě nezměnily, i když byly o generaci mladší a spolehlivější. Manévr prostě nebyl nejsilnější vlastností těchto strojů. Přesto v IDF sloužily IS-3 až do poloviny 70. let a některé prameny uvádějí i pozdější datum. Mnoho dobrých zkušeností s nimi ostatně neudělali ani Izraelci. Byly to totiž stroje konstruované pro typické průlomové operace konce 2. světové války proti Němcům a měly v první řadě rozbíjet opevnění a protáhnout za sebou méně obrněné nebo neobrněné síly skrze hlavní pás německé obrany.
Jejich případné použití proti Arabům se podle IDF omezovalo na takřka stejný typ bojové činnosti, jakou vedla egyptská armáda za šestidenní války s těmito stroji: zakopat se do věžového postavení, nabít zbraně a nechat se po vystřílení munice buď obklíčit, zničit nebo zabít na místě.
Algernon 10.10.2015 20:00 - č. 1878
Dzin (1873):
Sověti nasadili i těžké tanky, KV.
Krojc (1874):
Там воевал только один 48-й отдельный тяжелый танковый полк, на вооружении которого имелся 21 тяжелый танк КВ.
Krojc (1877):
Přestože většina sovětských pramenů cituje archivy, údaj o účasti 48. samostatného těžkého tankového pluku je podle jiných údajů nepodložený.
Aha. Díky, pánové! Tudíž moje představa o nasazení T-34/85 a IS-2 je, ehm, lichá. :)

Neb o tom vím pendrek, tak se ještě zeptám. Do kdy se KV vlastně vyráběly? A do kdy byly nasazovány na frontě proti Německu?
Krojc (1877):
(…) vyskytuje ve mně dostupných archivních dokumentech naposled při dobývání Německa na jaře 1945 a o jeho odzbrojení - tedy spíše výměně jeho tanků IS-1 a IS-2 se nikde nepíše. Je pravdou, že převoz po železnici na Dálný Východ v délce cca 12 000 - 15 000 km se Sověti snažili minimalizovat, ale T-34 převáželi. Že by tankisté zmíněného pluku přešli na staré KV, které snad na Zabajkalí zůstaly, se mi zdá dost nepravděpodobné.
Popř. vydržely starší KV v nasazení proti Němcům společně s IS-2 (a zůstaly tam — buď do zničení či odepsání), nebo tyto jednoty byly postupně přezbrojovány výhradně na novější techniku?
Dzin (1873):
Sice nemám knihu po ruce, ale do května 45 byla zkompletována první série 29 tanků a do roku 46 celkem 2300 tanků.
Krojc (1877):
…ale všechny relevantní prameny se vzácně shodují v tom, že IS-3 dostávali po jednotlivých kusech až do přehlídky v září 1945 v Německu jen gardisté, kteří se s nimi učili válčit (či spíše jezdit), aby je pak předvedli.
To tak nějak odpovídá mému předpokladu. (Vycházím kupř. ze známé — mé oblíbené — analogie s výrobou Liberatorů, tedy B-24G, u firmy North American. Dokonce i průmyslově vyspělí Američané :)) a to u už „odladěné“ konstrukce — odladili ji na prvních britských Liberatorech, tedy LB-30, LB-30B a Liberatoru II, popř. také na YB-24 až B-24C — rozebíhali výrobu postupně, přičemž na počátku rozhodně nebyla bez problémů s kvalitou.) Tzn. že výroba se rozbíhala pomalu a „vychytávaly se mouchy“. (Ostatně vezměme si jako další možnou analogii německý Fw 190A; kolik že se jich vyrobilo — a že šlo o množství rozhodně ne zanedbatelné — předtím než přišla skutečně kvalitní Fw 190A-3?)
Krojc (1874):
Ale i sériové stroje měly spoustu nedokonalostí a závad - viz program UDK - udalenije konstrukcionnych neispravnostěj.
Ten program UDK, o co prosím šlo? Popř. jakého rozsahu už vyrobených strojů se to týkalo?
Krojc 9.10.2015 16:45 - č. 1877
Krojc Upozorňuji, že sovětské a/nebo ruské prameny se celkem dost různí o účasti jednotlivých tankových jednotek na operacích. Výjimkou není ani Mandžuská operace. Přestože většina sovětských pramenů cituje archivy, údaj o účasti 48. samostatného těžkého tankového pluku je podle jiných údajů nepodložený.
48-й отдельный тяжелый танковый полк

se vyskytuje ve mně dostupných archivních dokumentech naposled při dobývání Německa na jaře 1945 a o jeho odzbrojení - tedy spíše výměně jeho tanků IS-1 a IS-2 se nikde nepíše. Je pravdou, že převoz po železnici na Dálný Východ v délce cca 12 000 - 15 000 km se Sověti snažili minimalizovat, ale T-34 převáželi. Že by tankisté zmíněného pluku přešli na staré KV, které snad na Zabajkalí zůstaly, se mi zdá dost nepravděpodobné. Mandžuská operace navíc organizačně počítala s brigádními tankovými jednotkami a ty se v sestavě všech tří frontů i KMG vyskytují. Chtělo by to asi zabrat do hloubky, ale všechny relevantní prameny se vzácně shodují v tom, že IS-3 dostávali po jednotlivých kusech až do přehlídky v září 1945 v Německu jen gardisté, kteří se s nimi učili válčit (či spíše jezdit), aby je pak předvedli.
mrtvypes 9.10.2015 11:27 - č. 1876
Dobrý den
Vím, že tato informace není řádně ozdrojovaná přesto mi to nedá.

"...Since the IS-3 differed in many points from the previous designs, for the first time a major retooling was needed. This took time, and only in May 1945 the first three pre-series vehicles rolled out of the factory, to be thrown immediately into action in Germany, in the hands of an independent Guards Battalion. However, when they arrived, peace had already been signed. Rumors of a fighting en route with an isolated Abteilung of Jadgpanthers after the surrender is left unconfirmed by most sources. By the time of the invasion of Manchuria in August, many more IS-3s were ready, but there is little evidence that they did participate in these events. The IS-3 was a Cold War tank, of the same generation as the British Centurion and American Pershing. All three were conceived to fight the latest German tanks, but ended on opposite fronts and had a long Cold War career...."

citace: "www.tanks-encyclopedia.com/ww2/soviet/soviet...", ze 9.10.2015

K tomuto textu mi nejde do hlavy, proč by se snažili předsériové 3! kusy dostat na frontu. Nehledě na níže uvedené skutečnosti (a v textu vlastně potvrzené), jestli sjeli z linek teprve v květnu, tak není sděleno kdy se na území Německa, potažmo Berlína doopravdy dostali.
T-35 8.10.2015 22:52 - č. 1875
Aha takže ani IS-2 nebyla v Mandžusku, zajímavé.
Krojc 7.10.2015 18:41 - č. 1874
Krojc
Dzin 6.10.2015 07:10 - č. 1873
Dzin Algernon
Sice nemám knihu po ruce, ale do května 45 byla zkompletována první série 29 tanků a do roku 46 celkem 2300 tanků. Jednotky, které je obržely ale nedám.

Američané plánovali v pacifiku nasazení většího počtu M26. Jeho první nasazení se odehrálo na Okinawě v počtu 12ti kusů. Ikdyž Japonci neměli žádný srovnatelný tank, měli protitankové zbraně a zodolněná postavění, takže čím větší palebná síla a pancéřová ochrana, tím lépe.

Sověti nasadili i těžké tanky, KV. Podle toho co mám dna i pár kusů tanků IS, což mě vedlo k tomu, že jsme si myslel, že by se mohlo jednat o testování tanků IS-3. Plus jedna fotka, na které je právě IS-3 a která má pocházet z Mandžuska (což si dnes nemyslím). Myslel jsme si, že IS-3 by zde mohla prodělat "bojové zkoušky", tedy že by si alespoň na pár kusech ověřili její mobilitu v rámci bojového nasazení. Něco podobného, jako když odeslali prototyp KV (spolu s prototypy T-111 a SMK) do bojů v Zimní válce.
T-35 5.10.2015 22:38 - č. 1872
Myslíte že z toho lze vyvodit možnost dětských nemocí u prvních tanků, kvůli kterým neproběhlo jejich použití v Mandžusku?
1-20 z 1549
1 2 3 4 >>
Po

Diskuzní forum