Letectvo ČSR při mobilizaci na podzim 1938
|
|
---|---|
V březnovém čísle časopisu Naše vojsko vyšel zajímavý článek o čs. stíhacím letectvu na podzim 1938. www.historieavojenstvi.cz/2008/clanky/stihaci.pdf |
|
|
|
Čs. letectvo mělo v roce 1938 ve výzbroji vedle klasických trhacích leteckých pum o váze 10 až 200 kg i skříňkové pumy se zápalnými nebo s nárazovými šípy o váze 20 kg. Má někdo bližší informace, co to byly ty skříňkové pumy? | |
|
|
![]() |
Pánové, nerad Vám narušuji diskuzi (btw. , I'm welcome back), ale dnes jsem se dočetl v monogafii čs. prototypy v roce 1938 2.díl, že k nám byl údajně dodán vzorový kus Merlinu. Nevíte o tom čistě náhodou něco bližšího? Že by se jednalo čirou náhodou o onen motor s výkonem přes tisíc kobyl pro B 335? |
|
|
ještě Borek: Pro jistotu jsem mrkl do Johnova Letectva a tam se uvádí: Borek - (Malý Bor), u Cerhovic, západně od Hořovic. Je to z příloh a ty John odněkud opsal, takže by to snad mělo sedět. | |
|
|
![]() |
Ad Bechyně: Nemůže to případné letiště v Bechyni figurovat pod jiným názvem? (Třeba letiště v Budějovicích, rovněž není v Budějovicích, ale v Plané - což je z Budějovic opravdu, co by kamenem dohodil. Tím chci naznačit, že by to polní letiště, tedy zřejmě obyčejná travnatá plocha, mohlo být v nějaké vísce u Bechyně.) Je to jen moje čirá spekulace nic víc. ![]() |
|
|
![]() |
Pavel Šrámek napsal v č. 632: výsledky mého pátraní jsou tytéž, ve vzpomínkách je ašíbka "Bechyně: Tento název není vůbec nikde." |
|
|
Borek: Ve všech dokumentech, které jsem prošel, se hovoří pouze o letišti Borek, v této podobě figuruje i v seznamu letišť z roku 1938. Jediný bližší údaj říká, že pohonné hmoty jsou k dispozici v cisternách na nádraží ve Zbirohu. Bechyně: Tento název není vůbec nikde. |
|
|
|
Podívám se na to, ale až o víkendu. | |
|
|
![]() |
Pavel Šrámek napsal v č. 629: není to letiště Tlustice u Hořovic (dnešní název), které odedávna sloužilo jako diverzní pro PVOS Prahy a středních Čech? Možná je to kódový vojenský název pro účely letva, ale místní ani pomístní název takového znění neznám, i když jsem tam pracoval a žil řádku let. "umístěné v Borku u Hořovic" |
|
|
Tak Guljanič skutečně sloužil u ČLH Hradec Králové, za mobilizace byl u 4. letky umístěné v Borku u Hořovic. Pokud šmolíky z té sbírky skončily u 2. letky, která byla za mobilizace ve Zbraslavicích, neměl by s nimi mít nic společného. | |
|
|
![]() |
BTW: www.fronta.cz/foto/letov-s-328n Tohle by teoreticky mohl být jeden z letounů z Národní letecké sbírky. |
|
|
![]() |
hm, takže otázka těch aeroplánů se poměrně slušně zodpověděla, po společném úsilí ![]() |
|
|
![]() |
Ing. Vraný uvádí u výr. čísel 345 až 350 shodně pouze k roku 1938 toto:
2/1 letka(21.9.), závady přístrojů, opravy, revize
tedy Letka 2 u LP 1, u čísel 347, 348 a 350 pak v únoru 1939 pouze obecně příslušnost k LP 1.K darovaným letounům se uvádí toto: Čtrnáct letounů (převážně Š-328n pro 91. noční stíhací letku LP 6) bylo pořízeno z Národní letecké sbírky někdy v roce 1935 (nesly na trupu pod pilotní kabinou čs. vlajky), patnáctý letoun Š-328n.62 darovali Sokolové (nesl sokolskou vlajku). Ten brzy havaroval a byl "potichu" nahrazen jiným strojem s týmž označením. Stroj je zobrazen v barevné příloze i na fotkách. Dále vybírám:
12. dubna 1938 se rozhodli občané Českých Budějovic uspořádat další sbírku na koupi bojového letounu pro armádu...bylo možno nakonec koupit ne jeden, ale šest Š-328.
Oficiálně byly převzaty armádou 28. září 1938 (ve skutečnosti byly převzaty jiné stroje, tedy právě 345-350, letouny z "budějovické" objednávky byly vyrobeny až roku 1939). Na bocích nad křídlem byl v bílé kružnici nápis "Město České Budějovice" a znak města, pod kružnicí nápis "Jižní Čechy armádě". Stroj 345 měl v palubní desce zapuštěn pětihaléř, věnovaný pro štěstí děvčaty z jedné obecné školy v Českých Budějovicích. Opět je jeden stroj představen barevným bokorysem (D5) a v monografii je i několik fotografií darovaných strojů.Protože stroje už neměly sériová čísla namalována na viditelných místech, nelze říci, který stroj je který. |
|
|
Díval jsem se do přehledu letišť čs. armády v roce 1938 a Bechyni jsem tam nenašel. Takže oficiální letiště zde určitě nebylo. Pokud jde o číslo letky, je to trochu problém. Za mobilizace není žádná letka na letišti v Českých Budějovicích uváděna, v životopisech M. Guljaniče se uvádí, že sloužil v Hradci Králové, a to dokonce u ČLH, i když se objevuje zmínka, že se proslavil podletem mostu v Bechyni. Nejlepší by bylo se podívat do monografie o Š-328 od Jakabu, kde byl tabulkový přehled všech vyrobených šmolíků s jejich zařazením, na výrobní čísla 345-350. Bohužel tuto publikaci momentálně nemám k dispozici. |
|
|
|
![]() |
né, nutně to nepotřebuji, pohoda ![]() děkuji |
|
|
![]() |
mbbb napsal v č. 622: Nejde o týrání jde o to, jestli to potřebuješ - pokud ano, tak se neostýchej."zajímalo by mne to, ale zase tě nechci nijak týrat" ![]() ![]()
mbbb napsal v č. 622: K tomuto už bohužel sloužit nemohu - možná bych našel opět jen něco k regionu jižních Čech, ale opravdu jen možná.. "zda bylo někde publikováno rozmístění čsl. letectva v období tzv. II. republiky" |
|
|
![]() |
bush napsal v č. 621: zajímalo by mne to, ale zase tě nechci nijak týrat "Mohl bych se na to zeptat povolanějších z regionu, pokud je to potřeba" ![]() zas tak důležité to není já k tomu doma už taky nic víc nemám a vůbec nevím, zda bylo někde publikováno rozmístění čsl. letectva v období tzv. II. republiky |
|
|
![]() |
mbbb napsal v č. 620: Dle tohoto:
"Co s tím letištěm v Bechyni? Bylo tam, nebo ne???? Po okupaci asi?"
bush napsal v č. 619: bych usuzoval, že bylo. Nicméně s jistotou bych to netvrdil a bohužel už k tomu doma nic nemám. Mohl bych se na to zeptat povolanějších z regionu, pokud je to potřeba."Dále dle jeho tvrzení před odletem na polní letiště u Bechyně /říjen 1938/ byla sportovní letadla aeroklubu" ![]() |
|
|
![]() |
díky za info ó velký v podstatě se tvoje informace shoduje s tím, co napsal John v "Československé letectvo v roce 1938". On tam ještě píše, že těch 6 strojů bylo přiděleno 7 letce, kerá byla v Budějicích za mob. Co s tím letištěm v Bechyni? Bylo tam, nebo ne???? Po okupaci asi? ___________________ Kromě těch našich 6 strojů převzala dle Johna armáda ještě 14 aeroplánů Š-328. Jeden Š-328n věnovaly sokolské jednoty, zbytek ze sbírky na obranu státu. |
|
|
![]() |
bush napsal v č. 618: Takže dle publikace "Letiště pod Kletí - sborník k 55. výročí zahájení provozu na letišti v Plané u Českých Budějovic" (zpracovali: Petráš, J. + Šilha, J. + Trnka, B.) vydané dne 29. srpna 1992 cituji (str. 5):"zkusím prohrabat to, co mám doma v knihovničce."
Od září téhož roku (1938) sem byla detašována "haléřová letka" ze stavu leteckého pluku 1 v Praze-Kbelích se šesti Š-328,1) zakoupenými z výtěžku dobrovolné sbírky "jižní Čechy armádě", jež vynesla celkovou částku 1 707 725 Kč. Tato letadla převzal 19. 9. 1938 starosta města poslanec Dr. Alois Neuman ve vojenské továrně Letov ze série s výrobními čísly 345-350. Na bocích trupu nad spodním křídlem měla namalovanou bílou kružnici a pod ní nápis JIŽNÍ ČECHY ARMÁDĚ. Uvnitř kružnice byl historický emblém krajového centra a další nápis MĚSTO ČESKÉ BUDĚJOVICE. V palubní desce stroje Š-328-345 byl zapuštěn symbolický pětihaléř, který při zahájení veřejné sbírky 12. 4. 1938 darovala letcům pro štěstí děvčata ze zdejší 1. obecné školy. S ohledem na krajně vypjatou vnitropolitickou i mezinárodní situaci těchto dnů nemohlo být uskutečněno slavnostní předání vojenských letadel během plánovaného leteckého dne 25. září, a tak se celá formace objevila nad městem ve středu 28. září, (...). 1) Podle publik. vzpomínek plk.let. v.v. M. Guljaniče, který tehdy jako nadporučík velel této detašované jednotce, byly na letišti v Plané značné zásoby munice do palubních zbraní Š-328 a tříštivých pum, vedle toho zbudovány pozice protiletadlové obrany. Dále dle jeho tvrzení před odletem na polní letiště u Bechyně /říjen 1938/ byla sportovní letadla aeroklubu polita benzinem a zapálena..!? (..) |
- Home
- > Diskuzní forum
- > Československo, protektorát
- > Letectvo ČSR při mobilizaci na podzim 1938