Střední tank PzKpfw IV (SdKfz 161)

Autor: egli | Datum: 4. 8. 1999


PzKpfw IV
Zatímco PzKpfw III se měl stát základním bojovým tankem, pro překonávání těžších překážek byl plánován podpůrný pěchotní tank PzKpfw IV. Mělo se jednat o těžší obdobu PzKpfw III s kanonem větší ráže.

Vývoj tanku začal, stejně jako u PzKpfw III, na jaře roku 1933, kdy Waffenamt zadal konstrukční požadavky na těžký tank do hmotnosti 24 tun s 75 mm kanonem firmám MAN, Krupp a Rheinmetall. Vývoj probíhal pod označením BW (Batallionsführerwagen).

První prototypy pod označením Vskfz. 622 (Versuchkraftfahrzeuge) vznikly v letech 1935 - 1936. Prototyp firmy Rheinmetall VK 2001 (Rh) měl podvozek složený z osmi malých pojezdových kol na obou stranách odpružených listovými pery. Prototyp od Kruppa VK 2001 (K) byl podobný, ale pojezdové ústrojí se skládalo pouze s 6 prokládáných pojezdových kol. Prototyp firmy MAN VK 2002 (MAN) měl podvozek z velkých pojezdových kol, která byla později použita u Pantheru.

Po mnoha testech byl do výroby v roce 1936 vybrán model firmy Krupp, ale došlo ke změně pojezdového ústrojí na typ firmy Rheinmetall, které bylo výrobně jednodušší. Tank byl přijat do výzbroje pod názvem PzKpfw IV (SdKfz 161).

Výrobní série

Modely Ausf. A až Ausf. C byly předvýrobní série, kterých bylo vyrobeno pouze několik desítek kusů.

  • Ausf. A (1/BW) - 35 kusů vyrobených do března 1938. Tank vážil 17 300 kg, měl pancéřování silné 10 - 30 mm. Výzbroj tvořil kanon 7,5 cm KwK 37 L/24 (dokázal prorazit na 500 metrů 41 mm silný pancíř) a 2 kulomety MG 34 ráže 7,92 mm (jeden spřažen s kanonem a jeden v přídi). Tank byl poháněn motorem Maybach HL 108 TR o výkonu 185 kW (stejný jako u PzKpfw III). Byly použita mechanická pětistupňová převodovka. Věž tanku se otáčela elektricky, pro instalaci generátoru musela být umístěna asymetricky více vlevo od osy tanku. Podvozek se skládal z osmi pojezdových kol sdružených do dvojic, které tvořily čtyři pojezdové vozíky.

  • Ausf. B (2/BW) - vyráběn od dubna do září 1938, vyrobeno 42 kusů. V tomto typu byl použit silnější motor Maybach HL 120 TR o výkonu 220 kW a šestistupňová převodovka. Bylo odstraněn přední kulomet, další modifikace byly provedeny u velitelské věžičky, kde byly průzory kryty pancéřovými poklopy. Hmotnost vzrostla na 17 700 kg.

  • Ausf. C (3/BW) - vyráběn od září 1938 do srpna 1939, vyrobeno 110 kusů. Tento typ byl velmi podobný Ausf. B. Byl použit motor Maybach HL 120 TRM, který se dále používal ve všech tancích PzKpfw IV. Lafeta kulometu byla opancéřována. Hmotnost vzrostla na 20 000 kg.

  • Ausf. D (4/BW) - první skutečně sériový typ se vyráběl od září 1939 do května 1941 a bylo vyrobeno 230 kusů. U tohoto typu bylo obnoveno stanoviště předního kulometu a zesíleno pancéřování. Některé z tanků PzKpfw IV Ausf. D byly v letech 1940 - 1941 přestavěny na samohybná děla a další modifikace. Po roce 1943 byly Ausf. D přezbrojovány kanonem 7,5 cm KwK 40 L/43 s delší hlavní. Existovala i Trop verze s upravenou ventilací.


    PzKpfw IV Ausf. D s kanonem 7,5 cm KwK 37 L/24

  • Ausf. E - vyráběl se od září 1940 do dubna 1941, vyrobeno bylo 230 kusů. U tohoto typu bylo zesíleno pancéřování čelní části věže na 30 mm, boky 20 mm. Čelo tanku se někdy dodatečně chránilo pancéřovou deskou silnou 30 mm. Od této verze byl používán i jiný typ velitelské věžičky (nepřesahovala základnu věže) a na zadní část věže se začala montovat přídavná schránka.

  • Ausf. F (F1) - pancéřování přední části věže bylo zesíleno na 50 mm, boků a korby na 30 mm. Hmotnost se zvýšila na 22 300 kg. Plánováno bylo použití delšího kanonu 7,5 cm KwK 40 L/43, který ale ještě nebyl k dispozici a proto byl použit kratší kanon jako u předchozích typů. Delší kanon měla až následující verze Ausf. F2 a tato verze se začala označovat Ausf. F1. Od dubna 1941 do března 1942 se vyrobilo 460 tanků PzKpfw IV Ausf. F1.

  • Ausf. F2 (SdKfz 161/1) - první standardní verze s kanonem 7,5 cm KwK 40 L/43, který dokázal na 500 metrů prorazit 90 mm silný pancíř. Hmotnost tanku se zvýšila na 23 650 kg. Ausf. F2 se vyráběl od března do července 1942 a bylo vyrobeno 75 kusů.

  • Ausf. G - vyráběn od května 1942 do června 1943, vyrobeno bylo 1690 kusů. Na rozdíl od Ausf. F2 byla u kanonu použita dvoukomorová úsťová brzda místo jednokomorové. Na bocích tanku byly přídavné ochranné pancéřové pláty (Schürzen).

  • Ausf. H (SdKfz 161/2) - od tohoto typu byl standardně montován delší kanon 7,5 cm KwK 40 L/48, který na 500 metrů mohl prorazit 93 mm silný pancíř. Pancíř v přední části korby byl zesílen na 80 mm, na bocích na 50 mm. Na boky byly standardně montovány přídavné pancéřové pláty. Hmotnost vzrostla na 25 000 kg. V této době byly také do výzbroje zaváděny nové tanky Tiger a Panther a uvažovalo se o zastavení výroby PzKpfw IV ve prospěch těchto typů. Výroba Pantheru a Tigeru se však rozbíhala velmi pomalu a nedokázala by nahradit výrobu zaběhaného typu IV, proto bylo rozhodnuto o další výrobě tohoto tanku. Celkem bylo do června 1944 vyrobeno asi 3800 kusů tanku PzKpfw IV Ausf. H.

  • Ausf. J - poslední model vyráběný od června 1944 do konce války, vyrobeno bylo asi 2300 kusů. Tato verze postrádala elektrický generátor, proto se věž tanku musela otáčet ručně. Zjednodušena byla konstrukce věže, byly odstraněny všechny průzory. Na boky se montovaly přídavné pancéřové štíty (Schürzen) nebo štíty z drátěného pletiva (Thoma Schürzen). Díky odstranění generátoru se zvýšil objem palivových nádrží, což zvýšilo dojezd a operační dosah tanku. Experimentálně byly do některých tanků tabudovány kanony 7,5 cm KwK 42 L/70 (jako v Pantheru).


    PzKpfw IV Ausf. J s kanonem 7,5 cm KwK 40 L/48 a přídavnými štíty (Schürzen)

Tank PzKpfw IV se vyráběl po celou válku a celkem bylo vyrobeno asi 9000 kusů tohoto tanku. Mnoho podvozků bylo využito na různé modifikace a samohybné verze.

Modifikace tanku PzKpfw IV

  • Sturmgeschütz IV (SdKfz 167) - samohybné dělo na podvozku PzKpfw IV s kanonem 7,5 cm StuK 40 L/48. Od StuG III (40) se lišilo pouze podvozkem. Kryt kanonu měl charakteristický tvar zvaný Saukopf - "prasečí hlava". Vyráběno bylo od října 1942 a do konce války bylo vyrobeno 1140 kusů.


    StuG IV s přídavným pancéřováním a "prasečí hlavou" (Saukopf)

  • PzBfWg IV (SdKfz 267) - velitelské tanky, modifikováno bylo v roce 1944 asi 100 tanků Ausf. H. Kromě standardní radiostanice FuG 5 měly navíc i FuG 7.

  • Tauchpanzer IV - několik tanků PzKpfw IV bylo v souvislosti s přípravami na invazi do Anglie přestavěno od června do října 1940 na obojživelné Tauchpanzer IV. Všechny otvory tanku byly utěsněny pryží. Vzduch měla přivádět hadice o délce až 18 m na jejímž konci byl plovák, který ji udržoval na hladině. Na plováku byla upevněna i anténa. Tanky měly překonat vodní překážky až do hloubky 10 metrů. Některé z těchto tanků byly použity v operaci Barbarossa při překonávání vodních toků.

  • Jagdpanzer IV (SdKfz 162 a 162/1) - stíhač tanků na podvozku PzKpfw IV Ausf. F s kanonem 7,5 cm PaK 40 L/43 nebo L/48. Dále byl vyzbrojen kulometem MG 42. Výroba začala v lednu 1944 a do srpna bylo vyrobeno 769 kusů. Od srpna 1944 začala být vyráběna verze SdKfz 162/1, která měla kanon s delší hlavní 7,5 cm PaK 42 L/70 (označovala se jako Jagdpanzer IV/70). Jagdpanzer IV/70 se vyráběl do konce války a bylo vyrobeno 1230 kusů.


    Jagdpanzer IV s kanonem 7,5 cm PaK 40 L/48

  • Sturmpanzer IV Brummbär (SdKfz 166) - těžká houfnice na podvozku PzKpfw IV s kanonem 15 cm StuH 42 L/12 (označovaná jako SturmPanzer IV). Výroba byla zahájena v květnu 1943, v roce 1944 došlo k modernizaci, byl přidán kulomet MG 34 a SturmPanzer dostal jméno Brummbär. Celkem bylo do roku 1945 vyrobeno 300 kusů.

  • Bergepanzer IV - v druhé polovině roku 1944 bylo asi 40 vyřazovaných poškozených tanků PzKpfw IV přestavěno na vyprošťovací vozidla. Bergepanzer IV byl vybaven navijákem, který byl schopen vyprostit vozidlo o váze až 15 tun.

  • PzBeobWg IV - dělostřelecké pozorovací vozidlo na podvozku tanku PzKpfw IV Ausf. J. Bylo vybaveno přídavnou radiostanicí FuG 7, výsuvným periskopovým dálkoměrem a binokulárním dalekohledem. Velitelská věžička byla vybavena periskopy. Místo děla byla namontována pouze maketa. Posádku tvořili 2 dělostřelečtí pozorovatelé, 2 radisté a řidič. Modifikováno bylo v letech 1944-45 asi 90 tanků.

  • Möbelwagen (SdKfz 161/3) - protiletecké vozidlo s kanonem 3,7 cm FlaK 43 na podvozku PzKpfw IV. Od března 1944 do konce války bylo vyrobeno 250 kusů.

  • Flakpanzer IV Wirbelwind a Ostwind - protiletecká vozidla na podvozku PzKpfw IV se speciální otevřenou věží, ve které byl instalován jeden 3,7 cm Flak 43 L/89 (Ostwind) nebo čtyři kanony 2 cm FlaK 38 L/112 (Wirbelwind). V letech 1944-45 bylo vyrobeno asi 90 tanků Wirbelwind a 40 tanků Ostwind.


    Wirbelwind se čtyřmi 20 mm flaky

  • Brückelegepanzer IV - v roce 1940 bylo několik Ausf. C přestavěno na mostní tanky. Použity byly během francouzského tažení.

  • Panzerjäger III/IV Nashorn (Hornisse) (SdKfz 164) - stíhač tanků na upraveném podvozku III/IV s kanonem 8,8 cm PaK 43 L/71 a kulometem MG 34. Začal být vyráběn od února 1943, pozdější verze měla kulomet MG 42. 26. února 1944 Hitler Hornisse přejmenoval na Nashorn. Do konce války bylo celkem vyrobeno asi 490 kusů.

  • schwere Panzerhaubitze III/IV Hummel (SdKfz 165) - těžká houfnice na upraveném podvozku III/IV s kanonem 15 cm sFH 18/1 L/30. Byla vyráběna v letech 1942-1944 a celkem bylo vyrobeno 700 kusů. Asi 150 z nich bylo přestavěno na muniční vozy.
Existovaly i projekty dalších modifikací, jako PzKpfw IV s odminovacím zařízením, využití podvozku tanku pro raketové odpalovací zařízení, různé Waffenträgery (nosiče zbraní) apod.

Bojové nasazení

Tanky PzKpfw IV byly tažným koněm německých tankových jednotek po celou válku. Byl to jediný typ, který se vyráběl a používal na všech bojištích až do roku 1945.

Útoku na Polsko se zúčastnil jen velmi malý počet, invaze do Francie asi 280 těchto tanků. Zde se tyto tanky ukázaly v dobrém světle, i když bylo nutné zesílit pancéřování.

Němci plánovali jako hlavní bojový tank PzKpfw III s kanonem ráže 37 mm, PzKpfw IV, označovaný jako "těžký", s 75 mm kanonem měl plnit podpůrné úkoly. Tento plán museli přehodnotit po invazi do Sovětského svazu, kdy se setkali s ruskými T-34 a skutečnými těžkými tanky KV-1.

Ukázalo se, že zastaralý kanon 7,5 cm KwK 37 L/24 na tyto tanky nedostačuje. Nové verze byly tedy vyráběny s novými kanony 7,5 cm KwK 40 L/43 a L/48 s dlouhými hlavněmi, které měly větší úsťovou rychlost. Bylo zesíleno i pancéřování. Toto přezbrojení umožnilo tanku PzKpfw IV přežít celou válku (na rozdíl od PzKpfw III) a s novými kanony se v palebné síle vyrovnal většině spojeneckých tanků. Poslední model Ausf. J s větším operačním dosahem byl velmi nebezpečný protivník.

PzKpfw IV byly tak až do konce války základní německou tankovou zbraní a ani tanky Panther je nedokázaly nikdy plně nahradit (kvůli technickým problémům a pomalému rozjezdu výroby).

PzKpfw IV používaly i armády spojenců Německa. Nejvíce, asi 100, jich bylo v rumunské armádě, asi 50 v maďarské a 20 ve španělské armádě. Několik kusů mělo i Bulharsko a Finsko, kde se tyto tanky používaly až do šedesátých let. Ještě v roce 1967 byly tyto tanky použity syrskou armádou během šestidenní války s Izraelem.

Technická data

 Technická data
Posádka 5 mužů (velitel, miřič, nabíječ, řidič, střelec)
Hmotnost 18 000 až 25 000 kg
Rozměry délka 6000 až 7000 mm, šířka 2900 mm (3300 mm se závěsným pancířem), výška 2600 mm
Pancéřování 10 až 80 mm
Pohon dvanáctiválec Maybach HL 120 TR (verze Ausf. A HL 108 TR) chlazený kapalinou
Výkon motoru 220 kW při 3000 ot/min (verze Ausf. A 185 kW)
Max. rychlost 30 - 40 km/h na silnici
Dojezd 200 km po silnici (verze Ausf. J 300 km), 100 km v terénu (Ausf. J 200 km)
Překonávání překážek stěny 60 cm, brody 80 cm, okopy 230 cm, stoupání 57%
Výzbroj verze Ausf. A až F1 kanon 7,5 cm KwK 37 L/24 s 80 až 120 náboji,
verze Ausf. F2 a G kanon 7,5 cm KwK 40 L/43,
verze Ausf. H a J kanon 7,5 cm KwK 40 L/48,
náměr -10 stupňů až +20 stupňů,
dva kulomety MG 34 (ráže 7,92 mm) s 2700 až 3100 náboji

Ohodnoťte jako ve škole:
1 2 3 4 5
Hodnocení: 1.96 (271 lidí)

Komentáře

  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.