Komentáře k: zničený Panther

Zpět na: zničený Panther
  • Šlapanický PANTHER

    Rosi 23. 9. 2005 13:07 (85.207.11.*)
    četl jsem všechny vaše komentáře k otázce zobrazeného Panthera.Přidám jen můj názor:myslím si že patřil k 19.td.(vede mě k tomu - typ kamufláže,výskyt této jednotky v oblasti Brno-Vyškov )Dále k míře poškození,myslím si že tento tank byl zničen výbuchem vlastní munice a to spíše z pravé strany (vyvrácený pravý bok,poházené vypálené nábojnice,)vymontovaný kulomet a nepřítomnost mrtvol nabízí verzi že ho vyhodila do luftu vlastní osádka tanku.bajka o neohroženém PO-2 a trefě do otevřeného poklopu je alespon pro mě neuvěřitelná!!!
    • Re: Šlapanický PANTHER

      huskies 1. 9. 2008 11:45 (82.142.109.*)
      Přidávám se k tomuto názoru. Důkladně jsem studoval fotografie a PO 2 bych u toho taky neviděl. Okolí nenese žádné známky požkození (budovy, ani terén) tzn. že kdyby podle verze té pamětnice přeletěl PO 2 a shodil pár bombiček, jistě by trefil i něco v okolí. Tak jedině, že by pustil "sniperským" stylem jednu bombu a přímo do poklopu... :o) Jinak nechci zpochybnovat výpovědi pamětníků, ale moji prarodiče mi vyprávěli mnoho zaručených dobarvených historek z bojů na konci války. (Snad i vlivem času. Snad, že po válce chtěl být každý "tak trochu zůčastněný" a nikdo neřekne: "seděl jsem celou válku doma makal pro něm. průmysl a byl rád že to rusáci zvládli a dočkal jsem se ve zdraví míru!"). Následně když pátrám v historii, tak zjištuji, né snad, že by lhali, ale že u všeho rozhodně nebyli a lecos bylo jinak, než si sami myslí. Je nutné si uvědomit, že povětšinou byli zalezlí doma a nebyli ůčastníky dění na ulici, kam opatrně vylézali až když bylo po všem. Ovšem tedy, pak lecjaké příhody (PO 2 s bobou do poklopu) jsou spekulace vyfantazírované obyvateli vesnice. Podotýkám, že podle mne opravdu žádná babička nestála během bojů v jejich obci ve vrátkách a nekoukala na šrumec tanků a na přilétávající bobardér. A myslím že 100% nesledovala, bombu jak mizí v poklopu před ní na ulici stojícího tanku.. :o)
    • Re: Šlapanický PANTHER

      VicTim 17. 5. 2007 13:44 (217.112.168.*)
      dle zhlednutych fotek taktez soudim ze byl tank znicen vlasni osadkou, nabizi se moznost nedostatku pohonnych hmot...kazdopadne zasah do otevreneho poklopu zni vskutku az moc neuveritelne.
  • Jak to (prý) bylo plus další info

    Vladimír Krofta 27. 2. 2005 20:28 (212.96.177.*)
    (vladimirekk@volny.cz)
    Zdravím, doufám, že nejdu s křížkem po funuse. Pamětníkem je moje babička Alena Stříbrná (rozená Michnová).

    Dle jejího otce šlo o esesáky, jak to poznal neví .. ona si pamatuje jen černé uniformy, velitel měl na hlavě černou lodičku s hákovým křížem na čelní straně (a brýle proti prachu), výložky nebo kamufláž tanku si nepamatuje.
    Šlo o skupinu 4 - 6 tanků, ustupovali, (zřejmě mírně chaoticky protože) museli rozšířit průchod ve své vlatní barikádě (blízko incidentu, byť na fotkách není vidět). Pak si dali přestávku, vylezli z tanků (nevím jestli všichni hned), někteří se vetřeli do okolních domů, (např. jejich velitel k mým předkům) a po chvíli se objevil dvojplošníček (asi kukuroznik) a zhodil několik bombiček. Třefil jeden tank a zabil i několik vojáků venku.
    Věřím, že zhruba takto to proběhlo, byť mi nesedí drobnosti, např. že by nechali tanky takto nezamaskované - možná mělo jít o krátkou přestávku (?) apod. Logiku to ale má - ustupovali od Ponětovic, přejeli barikádu, dali pauzu.

    Okomentuji i některé další fotky:

    125 – krajina na pozadí skutečně odpovídá pohledu z nádraží

    126 – krajina věrně odpovídá pohledu od Ponětovic ke Šlapanicím (přesně umístěný most, stromy (podél potoka)) – nevím, jak moc jistý je ten originální popisek.

    131,132 – skutečně Jungmanova ulice

    133 – prý ulice Ponětovská, ruský voják byl skutečně zabit elektrickým proudem po přejití fronty

    134, 135 - boční vchod šlapanického kostela, ošátkovaní jsou jsou sokolové a orlové, rozhodně je tam pohřbeno několik Rusů, kdyby byli Rusové i mezi postávajícími, odhadoval bych to na pohřeb, pokud nejsou mimo záběr tak zřejmě uctění památky (vzhledem k fotkám s průvodem to může být stejná akce – 1. máj). Ve Šlapanicích byly po osvobození dva lazarety, většinu zabitých po osvobození Brna odváželi na ústřední hřbitov, ke kostelu zřejmě pohřbili ty kteří padli při osvobození Šlapanic.


    Btw. mezi komentátory je jistý Dan – pokud tohle čteš, mohl bys mi pro zajímavost napsat jak se jmenuje Tvoje babička? Díky.

    (Jako Rusové jsem tady nepřesně označoval všechny vojáky Rudé armády)
    • Re: Jak to (prý) bylo plus další info

      Levant 3. 3. 2005 13:23 (147.229.34.*)
      Hej ale černé uniformy měli i tankysti..to si někteří pletou...
  • prezili?

    Lukes 16. 12. 2004 13:59 (194.114.62.*)
    Tiež by som rad vedel,ci boli nejake obete. Podla obrazku to vyzera, ako keby mala posadka pocas utoku prave pauzu. Je tam prichiteny rebrik na predku korby, gulomet je vybrany z prednej kupoly...
  • panther

    dan 8. 6. 2004 04:32 (80.188.226.*)
    Slapanice, svatojanske nam. dnes
    pred hospodou u jana a podle mistnich pametniku ho trefil pilot ivanka - tak rikali ruskemu letadlu, udajne to byl Po2, do otevrenyho poklopu, proto asi ta utrzena vez, trefil i dum na rohu namesti, na jedne fotce je ten dum uz zboren.Tusim fotka s pruvodem.
    • Re: panther

      Marek 10. 6. 2004 10:50 (194.160.174.*)
      cauko Dan,
      no ak je tak, ako píšeš, tak to musel by naozaj šťastný zásah. Jedno je isté, tank bol zničený vnútornou explóziou a keďže asi nemáš dôvod klamať, tak to mohla byť malá letecká bomba zhodená "kukuruznikom". Vďaka za info. Nakoniec sa dopracujeme aj k menám posádky. Ozaj, neviete, či boli pri tomto incidente aj nejaky mŕtvy alebo ranený? Bol tank v čase zásahu prázdny (bez paliva)? Strelivo evidentne mal...
      Marek
  • Smůla

    MVAT 6. 3. 2003 18:01 (212.96.160.*)
    Zdravim "badatele"
    Po té co jsem prošel všechny více či méně fundované hstoriky a prostudoval
    několik literatur faktu z různých období
    naší minulosti tak v našem problému jednotky z níž pochazí Panther mě nikdo nepodal byď jedny přesnější odpověď.
    Jako náplast na bolístku mohu upřesnit lokalizaci ohořelého latadla na spodní fotce. Podle dostupných pramenů se jedná o letoun který sumdaly v prostoru silnice ze Šlapanic na Kobylnice v místech tehdejšího statku a nynějších stavebnin.
    Vím že jsem moc nepomohl ale aspoň něco.
    Pokud budete potřebovat s měčím v tomto regionu pomoct tak dejte vědět.
    Zdar MAREK
    • Re: Smůla

      Marek S 2. 7. 2004 16:07 (217.112.161.*)
      Počet letců sice nesedí na stíhačku,ovšem je nutno k tomu říct následující.Toho dne-24.dubna zaznamenaly citelné ztráty hlavně bitevní jednotky-např.264.ŠAD přišla o tři šturmoviky,z toho dvě posádky pohřešovala právě v širokém okolí Šlapanic.Jeden letoun sestřelili piloti čtyř Bf 109 u Bedřichovic,druhý inkasoval zásah do kabiny nad Jiříkovicemi a dopadl do polí u Tvarožné.Nikdo z letců nepřežil.
    • Re: Smůla

      Marek S 1. 7. 2004 16:22 (217.112.161.*)
      Přidám něco k tomu letadlu.V obecní kronice je v seznamu padlých sovětských vojáků zmínka o třech neznámých letcích,kteří zahynuli 24.dubna a byli pohřbeni poblíž Svobodova statku.Nejsem rodák ze Šlapanic,také zde nebydlím,proto nemůžu říct zda se daná informace týká této lokality.Rád bych uvítal pomoc někoho místního.
    • RE: Smůla

      čet.Hrad 21. 10. 2003 23:48 (62.245.106.*)
      MVAT: Nazdar, ty fotky sem dodal Eglimu já, můžeš se mi ozvat na mail, rád bych se o tom pobavil osobně. vl.martin@seznam.cz
    • RE: Smůla

      Marek 18. 8. 2003 14:01 (194.160.172.*)
      Ahoj,
      ak mas tu moznost pohrabat sa v tom znicenom Panthery, skus zistit, ci existuje viac fotiek, alebo ci su tieto vsetky.
      Marek
  • Panther

    MVAT 27. 2. 2003 15:14 (212.96.160.*)
    Zdravím diskusní klub Marek-Ondík:
    Dovolím se i já se přidat se svou trochou do mlýna.
    Právě jsem se vrátil z návštev pametniků kteří si ještě dost dobře
    pamatují na před jejich domem stojící
    tank. Foto je skutecně ze Šlapanic
    a to z prostoru nynějšiho opraveného
    Svatojánského nám.
    Pokud váš problem s jednotkou zůstane
    na mrtvém bodě tak dejte vedět pokusim
    se optat.
    Hodně zdaru Marek
  • adresa

    Ondík 9. 1. 2003 12:36 (212.67.75.*)
    Mohli bychom v diskuzi pokračovat přes mail, tady už toho je ažaž a myslím si že to bude tak lepší, protože to ostatní nemůže bavit(asi).
    Napiš zatím na ondik@seznam.cz
  • Ondíkovi

    Marek 9. 1. 2003 11:39 (194.160.172.*)
    Zatiaľ o knihe zaoberajúcej sa 5. tankovou brigádou RA neviem nič. Ak sa objaví dám ti vedieť. Chcem sa ťa opýtať, či náhodou nič nepripravuje vydavateľstvo MBI. Ich publikácia Hetzer je perfektná. Tiež som počul, že sa chystá publikácia Nuts and Bolts na Marder III ausf. M s Pak 40/3. To by ma vskutku zaujalo. Chcem sa opýtať, či je možné posielať fotografie, ktoré som stiahol z internetu hoci nie sú pod autorskými právami. Ide o fotky, ktoré som si stiahol z diskusných fór a iných stránok. Resp. možno ak máš alebo potrebuješ nejakú fotku a mám ju ja možme si ich pár (desiatok) vymeniť. Je však jasné, že by som tým nerád niekoho rozhneval alebo spôsobil niekomu problém. Ak to nejde cez túto stránku pošli mi tvoju e-mailovú adresu (ak chceš....).
  • Markovi

    Ondík 9. 1. 2003 10:00 (212.67.75.*)
    Díky za zprávy. Já jsem se zkoušel podívat do M-L už včera, ale když jsem si chtěl vytvořit jméno a heslo, tak se mi to nepodařilo, zdá se mi, že to funguje nějak pomalu.. No nic, snad příště. Jinak k té literatuře na Slovensku - já teď mám pěknou knihu L. Kmeťa Povstalecké pancierové vlaky. Myslel jsem, jestli se neobjevily nějaké materiály třeba o 5. (novorosijské) tankové brigádě na východním Slovensku - měla využívat hodně kořistní techniky, kromě StuG 40 třeba i maďarské tanky a sam. děla. A válčila někde u Michalovců (jestli si to dobře pamatuji) Jinak se omlouvám za špatný přepis Feldhernhalle.
  • Ondíkovi

    Marek 9. 1. 2003 08:57 (194.160.172.*)
    Ahoj Ondík,
    adresa na ML je www.missing-lynx.com a je to momentálne určite the best of all modelárska a historická stránka (samozréjme o bojovej technike). Svoje modely a poznatky tam prezentujú najlepší modelári sveta (momentálne sa za najlepšieho považuje Mirko Bayerl, s ktorým si aj píšem a korešponduje s ním aj T.Jakl pokiaľ viem). Ďalšia dobrá stránka je www.ww2modelmaker.com. Čo sa týka situácie na Slovensku je samozréjme biedna aspoň pokiaľ ide o bojovú techniku (mám na mysli históriu aj modelárstvo). Modelárov však máme excelentných rovnako ako vy. Čo sa týka leteckéj modelárčiny tam sme na tom lepšie a pri troche snahy sa dá kadečo pozháňať. Samozrájme hovoriť o tom, že aj v bojovej technike sa snažia len Česi by bolo nepravdivé. Ako príklad možem uviesť mojho dlhoročného kamaráta (jedného z mojich naj kamarátov), ktorý robí interiery pre český CMK (jeho rukami vznikol interier na Pz. IV, motor na Styer 1500, motor na Pz. III, Bf-109E, Marderácky interier aj s motorom, dielňa na V3S, LT 35 interier, prevodovka na T34 a možno som na nieco aj zabudol). Teraz precuje na interiery pre Stug III. Jeho model Pz IVJ nájdeš na ww2modelmaker.com. Šikovné ruky teda máme, ale náš trh je neschopný.... Literatúru väčšinou zháňame v Prahe.
  • Pro Marka III

    Ondík 9. 1. 2003 07:14 (212.67.75.*)
    Jinak mám i typ na jednotku, vyzbrojenou PzIII, ale dám to sem později.
  • pro Marka

    Ondík 8. 1. 2003 13:30 (212.67.75.*)
    Ahoj Marku,

    Já znám T. J. osobně, ale na tebou doporučené odkazy se mrknu. Víš, já mám stále méně a méně času a tak navštěvuju jen tenhle web. Když už jsme se ale takhle rozpovídali, mohl bys alespoň krátce naznačit, jak je na tom Slovensko, co se týče podobných věcí jako je tahle. Já se občas dostanu k nějaké sl. literatuře a časopisům, ale připadá mi, že se vše točí spíš okolo letadel a že boje tankové techniky na slovensku jsou trochu Popelkou.
  • Fórum

    Marek 8. 1. 2003 13:10 (194.160.172.*)
    Ahoj Ondík,
    páči sa mi diskutovať a vymieňať si s tebov poznatky. Velmi dobré diskusné fórum je na stránke Missing-Links, kde to niekedy zachádza až do extrémov a skutočne sa tam nájdu experti, ktorí vedia aj to, kedy a kde ktorá jednotka "tankovala" palivo. Samozréjme to vyplýva aj z ich skúseností, dostupnej literatúry a najmä z toho, že nie sú skúpi odovzdávať svoje poznatky ďalej. Skrátka diskutujú... Bolo by zaujímavé dať tieto fotky do diskusie tam, hoci ja som sa k nim dostal práve vďaka diskusnému fóru na ML, kde tieto fotky obdivovali. Mimochodom tam nájdeš aj príspevky od T. Jakla. Ale možno to vieš a ja som ti práve nepovedal nič nové.....
  • PzIII

    Ondík 8. 1. 2003 10:11 (212.67.75.*)
    Marku, v okolí Brna se vzdala třeba i 6. tanková divize, jejíž jednotky se tam vzdaly. Bojovaly tam i obě Fernhernhalle /omluv pravopis/. Takže ta trojka může patřit třeba i tam, co já vím. Na konci války se jednotky všelijak míchaly, a i jejich výzbroj byla různorodá. Mnoho německých T.D. včetně těch na Moravě mělo ve výzbroji stejné množství sam. děl jako tanků. Ale k těm Pz III. Je to unikát (pokud se ukáže, že je to snímek z Moravy, protože v té galerii byly i snímky z Polské kampaně - Pz. I a II). Podle hlášení stavu obrněné techniky skupiny armád Střed ze dne 10. 4. 45 toto uskupení disponovalo pouze 3 tanky typu Pz. III.
    • RE: PzIII

      Stana 18. 2. 2003 08:53 (194.213.232.*)
      omlouvám se ,ale objevil jsem Váše stránky až nyní,ale SpzAbt 503 Feldhernhalle nikdy nepřekročila řeku Jihlavu a přes Brno ustupovala Pzgrenadier Feldhernhalle směrem na Letovice Svitavy a Poličku. Existují dokonce fotky od Letovic kde jsou Pz IV a snad Jagdpanther nebo Pz IV /70
      • RE: RE: PzIII

        Ondík 18. 2. 2003 09:59 (212.67.75.*)
        Stano, o fotkách u Letovic vím. Díky za tip. Druhá Feldhernhalle sice nepřekročila jihlavu, ale o Jižní Moravu se snad "otřela" že?
        • RE: RE: RE: PzIII

          Stana 10. 3. 2003 15:45 (194.213.232.*)
          Pozor neplést Schwerpanzerabteilung 503 Feldherrnhalle a Pz grenadier feldherrnhalle to jsou 2 rozlišné jednotky . Sch.Pz Abt 503 nešel přes Jihlavku a ustupoval podel našich hranic směrem k Budějovicím ale PZ Grenadier Feldherrnhalle ustupoval přes Brno na sever směrem právě na Letovice a Svitavy do Poličky a zde se udajně začali vzdávat.
  • Vyškov

    Marek 8. 1. 2003 08:20 (194.160.172.*)
    Ondík ohľadom Vyškova máš pravdu. Ja dobre známa fotografia opusteného Panthera stojacého niekde uprostred miestneho lomu. Tá kamufláž a pozdná G verzia Panthera potvrdzujú, že by mohlo isť o súrodencov z rovnakej jednotka-teda 19 PD.
  • Možno....

    Marek 8. 1. 2003 08:05 (194.160.172.*)
    Je dosť možné (pretože Šlapanice ako sa domnievam, kedže som tam nikdy nebol sú malou dedinkou alebo obcou), že dobrým zdrojom informácií k zničenej mačičke by mohla byť miestna kronika. Nebol by to prvý prípad, kedy by k rozlúšteniu hádanky presnej identifikácie vraku poslúžila miestna kronika. Neviem kto je šťastným majiteľom originálnych fotiek, ale skutočne odviedol vynikajúcu robotu a ja mu ďakujem. Musím povedať, že chlapci v Čechách sú vynikajúci historici a nemenej dobrí modelári. Na fotkách z okolia Šlapaníc sú však aj iné stroje - T34, Pz. III, Sherman.....Zaujíma ma najmä Pz.III. Niesom si istý, že 19. PD vlastnila v 1945 tieto mašiny.....
  • 19PD

    Ondík 7. 1. 2003 10:30 (212.67.75.*)
    Marku, máš asi pravdu. Já jsem to tu zatím nechtěl moc rozmazávat, protože z nejsem s popiskami ke Šlapanicům zcela hotov,ale vypadá to na 19. P.D. Může Ti to potvrdit nakonec i egli, kterému jsem už syrovou verzi po Vánocích dodal. Ta kamufláž je dobře vidět zejména na záběru zhora. Kromě tvého zdroje byla publikována v HPM 3/98 (číslo a ročník píšu zpaměti) v článku T. Jakla o bojích Shermanů Rudé armády v okolí Vyškova. Od Šlapanic coby kamenem dohodil. Já jsem teď spíš zvědavý na našeho kolegu, jestli se podělí o Frundsberg.
  • Šlapanice

    Marek 7. 1. 2003 08:56 (194.160.172.*)
    Šlapanice sú v okolí Brna a tam pôsobila 19. Pz. Div.
  • Vychádzajme z kamufláže

    Marek 7. 1. 2003 08:53 (194.160.172.*)
    Kamufláž tohoto zničeného stroja je tvorená šikmími pruhmi žltej, hnedej a zelenej. Tento druh kamufláže som videl domnievam sa, že to bolo v polskej publikácii AJ PRESS Panther 1 a 2 na strojoch 19. Pz.Div. Samozrejme netvrdim, že tento druh kamufláže používala len táto divízia.
    • Re: Vychádzajme z kamufláže

      Marek S 2. 7. 2004 16:17 (217.112.161.*)
      Tento typ kamufláže používaly i jiné jednotky.Na brněnsku se to týká také PzGr Feldherrenhalle.Ta však bojovala v prostoru jižně od Brna-prostor Ořechov-Rajhrad.Vycházím z fotografií vraků tanků,které zůstaly po bitvě u Staroviček 16.dubna.
      • Re: Vychádzajme z kamufláže

        Radek 3. 1. 2009 05:51 (90.177.150.*)
        ahoj Marek, zmiňuješ se tady o fotkách vraků tanků po bitvě u Staroviček. Můžeš mi prosím nějaké fotky poslat nebo dát tip, kde je seženu? Mejlovka je: solitaryr@post.cz. Předem děkuji. Radek
  • Frundsberg

    Ondík 6. 1. 2003 12:43 (212.67.75.*)
    Tahle divize se měla jako celek vzdát někde v severním Německu. Nějaké části se možná vyskytovaly na severu - hranice Čech a Německa v Krušných horách. Jestli se v Jížních Čechách pohybovala skupina vozidel s takovým označením, třeba šlo o akci malé skupiny, co se chtěla dostat do am. zajetí. Pakliže máš nějaké fotky a je to opravdu Frundsberg, zkus, jestli chceš, alespoň jednu oskenovat /tak, aby byl vidět znak divize/ a poslat je Eglimu nebo mně (adresu najdeš v přispivatelích). Mohly by být zařazeny do fotogalerie. Díky.
  • Frundsberg

    Vasil 5. 1. 2003 20:56 (217.11.254.*)
    Mám fotky Sd.kfz 251/1 D div. Frundsberg při průjezdu Týnem nad Vltavou(jižní Čechy)v r.1945.Aspon části divize se tu musely vyskytovat.Netvrdím že celá.Ten Panter bude nejspíš z jiný jednotky,až to někdo zjistíte,tak to sem napište.
  • pochybuju

    Ondík 20. 12. 2002 12:45 (212.67.75.*)
    "Frundsberg" se na našem území nevyskytoval a skončil boje při obraně Říše. Ani výčet tankových divizí v příspěvku přede mnou není úplný, pojovala tu ještě třeba 6. a 25. td (na jížní Moravě)
  • Čo ak?

    Marek 19. 12. 2002 11:51 (194.160.172.*)
    Na území Čiech však bojovali aj 8, 16, 17 a 19 Pz. Div. Je možné, že by uvedený stroj mohol patriť napr. 19 Pz. Divízii?
  • Identifikácia

    Marek 2. 12. 2002 12:55 (194.160.172.*)
    Vie niekto, ktorej jednotke, resp. Pz.Div. patrí zničený Panther?
Zpět na: zničený Panther
  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.