Letadla cvičná, dopravní, autogyra aj.

  • Je možné zadat více jmen oddělených čárkou, nebo jen jejich části
Pro přidání nového příspěvku se přihlašte
1-20 z 64
1 2 3 4 >>
Po
Tom 15.3.2015 16:22 - č. 133
Tom Milá zpráva o Baťově Electře:

www.planes.cz/cs/photo/1206449/lockheed-10a-...
karaya1 3.9.2014 07:34 - č. 132
karaya1
Algernon napsal(a) v č. 130:
"Co by to mělo být za motor?"
Mělo by jít o novou variantu aerospace.honeywell.com/en/products/engines/...

Tady je více informací: aerospace.honeywell.com/en/about/media-resou... a aviationweek.com/awin/russian-company-testin...
Algernon napsal(a) v č. 130:
"Ty snad něco máš proti menším exhalacím - potažmo i menším nákladům na palivo?"
Naopak, to podporuju. Jenomže mě iritují unifikované tiskové zprávy, které to používají jako univerzální modlu. Toť vše.
Tom 2.9.2014 20:46 - č. 131
Tom
Algernon napsal(a) v č. 130:
"No jo, ani nevím, jestli Poláci ještě stavějí ty licenční motory M-62IR "
Člověče, já myslím, že omezená montáž probíhá dál, a motory jdou právě do podobných veteránů.
karaya1 31.8.2014 22:41 - č. 129
karaya1 Jak tak koukám na výročí prvního vzletu Anduly (www.fronta.cz/kalendar/prvni-vzlet-dvouplosn...), tak nedávno jsem narazil na zajímavost: jistá americká firma hodlá do starých Andul dodávat nové motory (výkonnější, levnější, s nižší spotřebou - a tak nějak vůbec ekologi(sti)čtější ) a doufá tak ve velké kontrakty nejen v zemích bývalého SSSR. Andul po světě létá ještě dost a po generálce s novými motory ještě dlouho létat můžou.

Btw, v jedné středoasijské republice jsem ve výšce 2600 m viděl u vojenské základny pár set metrů dlouhou asfaltovou VPD. Místňáci tvrdili, že "za sajuzu sem létaly dopravní Anduly". Neměřil jsem to, ale o moc delší než na wiki uváděných necelých tři sta metrů nebyla.
Tom 22.6.2014 22:34 - č. 128
Tom Úžasné fotografie z krátké letecké výroby v Tatře v Kopřivnici těsně před válkou:

www.vagonarske-muzeum.cz/index.php?t=5&c...
Z 22.10.2011 17:31 - č. 127
Z
Tom napsal v č. 126:
"Taky si matně vzpomínám, že u nás po válce nechtíc zlikvidovali jakési německé éro (snad He 219), protože do jeho nádrží natankovali benzín, který ty nádrže zničil. Počítám, že tak za týden si vzpomenu, odkud to mám "
Já to četl v článku: Miroslav Irra: Československé vojenské letectvo 1945-1950 post scriptum, 3. část, HPM 12/1999, s.22.
Tom 22.10.2011 16:14 - č. 126
Tom Ono to bude asi opravdu vícevrstvé - respektive prostřední vrstva bude určitě nějaká textilie, to má Algy pravdu.

www.rubena.eu/index.php?stranka=4&scid=2...

Taky si matně vzpomínám, že u nás po válce nechtíc zlikvidovali jakési německé éro (snad He 219), protože do jeho nádrží natankovali benzín, který ty nádrže zničil. Počítám, že tak za týden si vzpomenu, odkud to mám
Z 22.10.2011 15:34 - č. 125
Z Díky za upřesnění - já jsem si byl tak nějak vědom, že autor značně straní "svojí" C-47, takže je možné, že s těmi údaji o její konkurenci poněkud žongluje (resp. píše, že u C-47 postupně samosvorné - self-sealing - nádrže instalovali u jednotky, a v dostatečném množství je měli právě až zhruba před onou operací Varsity - jenže podle jeho následného popisu šlo spíš jen o výměnu původních kovových nádrží těmi vakovými).
Tom 22.10.2011 12:01 - č. 123
Tom Když to hodně zjednoduším, tak šlo o to, že surová přírodní guma má tendenci nabobtnávat. Takže při průstřelu nádrže sice začal vytékat benzín, ale samosvorný obal nasáklý benzínem díru zase "vyplnil". Samozřejmě jen do určité míry.

Gumový vak vtěsnaný někam do konstrukce křídla podobnou vlastnost nemá ani náhodou. BTW někde na stránkách dnešní Rubeny jsou ukázky provedení dnešních benzínových nádrží vyrobených z gumy.
Honza M. 22.10.2011 09:39 - č. 121
Honza M. Jak to s těmi gumovými (pogumovanými) nádržemi fungovalo? Nevím jak letecký benzín, ale normální benzín přeci gumu naleptává.
Tom 21.10.2011 18:02 - č. 120
Tom Osobně jsem na nic podobného dosud nenarazil. Commando obecně bylo složitější nežli Dakota - taky bylo mladší. Takže systémů, které se mohly pod...t na něm bylo víc než u Dakoty. Ovšem Dakota je mimořádně oblíbené éro, takže ve srovnání s ní bledne úplně všechno.

Samosvorné nádrže ale, pokud vím, neměla ani ta Dakota. Část jich sice měla gumové nádrže, ale rozhodně nešlo o samosvorné obaly.

Commanda se s velkou oblibou používala na CBI a v Pacifiku a osvědčila se - tam vadila jistá "dýchavičnost" Dakot.
Z 20.10.2011 19:52 - č. 119
Z Chtěl bych se zeptat na Curtiss C-46 Commando, resp. na některou z jeho vlastností - čtu právě vzpomínky jednoho amerického pilota C-47 (na evropském bojišti), který si, kromě pochvalování vlastností Douglas C-47, vzpomíná i na to, že C-46, ačkoliv teoreticky ve většině ohledů lepší a výkonnější stroj než "Skytrain", měl v praxi některé ne zrovna hezké vlastnosti (a pověst), zejména co se týče úniků hydraulické kapaliny - doslova píše že byli vždycky schopní poznat jestli před nimi na letišti přistávala C-46, protože daná plocha byla posetá loužemi růžové barvy, s čímž mechanici přes veškerou snahu nic nesvedli, navíc ta hydraulická kapalina byla hořlavá (jak už hydraulické kapaliny bývají), takže C-46 se mezi piloty (C-47) říkalo "flaming coffins" (v poznámce pak říká že mimo problémů s hydraulickou kapalinou, kterou z těchto problémů vinili piloti, byl problém i s umístěním křídelních palivových nádrží - zpočátku nesamosvorných - resp. ještě v době operace Varsity nesamosvorných - z kterých při průstřelu unikalo palivo tak, že se oheň rozšířil pod křídlem a na spodní část trupu). Taky rozměry prý byly moc velké na přistávání na nezpevněných plochách, a dveře nákladového prostoru byly moc vysoko, což dělalo problémy při nakládání např. raněných. Já vím, že z důvodů menší spolehlivosti např. israelské letectvo nahradilo v 50. letech svá původní "Curtiss Commando" "Dakotami" - ale většinou se uvádí, že důvodem byl špatný technický stav jejich konkrétních exemplářů, případně lepší dostupnost náhradních dílů "Dakoty", nikoliv vlastnosti konstrukcí obecně. Neví zde někdo jak to bylo - šlo o problémy, které se posléze nějak podařilo napravit, anebo byly nějak trvalého charakteru?
krizovkarka 30.9.2011 17:06 - č. 117
Zajímám se o speciálně o tenhle úlet, bo Jiří Matička je můj děda.
Tom 30.9.2011 17:05 - č. 116
Tom
krizovkarka napsal v č. 114:
"Úlet Arada 96B z pražské továrny Avia 11. 10. 1944 - 67 letNemáte někdo bližší informace???"
Mnoo... něco by se opravdu našlo. Jde o něco konkrétního k této události? Předem ale upozorňuju, že lidi typu "beru cokoli, nemůžu nikde nic najít" mne zanechávají naprosto chladným
krizovkarka 28.9.2011 23:22 - č. 114
Úlet Arada 96B z pražské továrny Avia
11. 10. 1944 - 67 letNemáte někdo bližší informace???
Tom 14.6.2011 23:04 - č. 112
Tom
Algernon napsal v č. 111:
"Tom: Mimochodem, u nás přímo výroba (a hlavně finální montáž) „velkých“ leteckých motorů (tj. DB 605, Jumo 211 a BMW 801) ale zavedena nebyla, ne?"
Člověče...já mám POCIT...že DB 605 se začaly vyrábět ve škodovce v Mladé Boleslavi?
Tom 14.6.2011 06:31 - č. 110
Tom To může být zajímavá škola, kde se píšou takovéhle bakalářky Jednoduchá odpověď to nebude.

Za pozitivní by se dalo označit, že náročná výroba tohoto charakteru se za okupace značně rozšířila (technologie, stroje, zkušenosti, zkušebnictví atd.).
Na druhou stranu nelze nevidět, že taková výhra to zase nebyla. Pístové motory byly na konci vývoje. To co tu zbylo pro poválečnou dobu se moc neosvědčilo (DB 605 naši vojáci odmítli pro nespolehlivost, Jumo 211 zrovna vlastnosti S-199 nezlepšilo a BMW 801 v letadle L-290 Orel se pro civilní provoz vysloveně nehodily). Zajímavější byla zkušenost s proudovými motory, ale i tady byli náckové ve slepé uličce.
To nejpřínosnější by tedy mohl invertní Hirth 504 co se montoval do sportovních Zlinů a první série C-4 a Argus As 10 pro C-2 (i když...zadírání palivového čerpadla u C-2 je pověstné).
silver501 13.6.2011 23:07 - č. 109
neviete mi poradiť aký mali moderné nemecké piestové motory prínos pre československý letecký personál počas 2. svetovej vojny? mám to ako otázku k obhajobe bakalarky? diky
Tom 22.12.2010 20:04 - č. 106
Tom Ciervova autogyra někdo vyráběl v Británii v licenci, ne? Cierva sám přece nebyl výrobcem?
Tom 22.12.2010 17:28 - č. 104
Tom To jako navrhovali nový typ? Nebo chtěli uplatnit tu licenční výrobu?
1-20 z 64
1 2 3 4 >>
Po