Zajímavé letecké projekty

  • Je možné zadat více jmen oddělených čárkou, nebo jen jejich části
Pro přidání nového příspěvku se přihlašte
1-20 z 1135
1 2 3 4 >>
Po
karaya1 15.4.2019 11:44 - č. 1809
karaya1 Tak podle článku pana Wallise (ne toho konstruktéra) z roku 1980 se na zadání ozbrojených složek zabývali spoustou zajímavých věcí - třeba srovnáním výzbroje čtyř 20mm kanonů a osmi půlpalcových kulometů pro stíhače; jako jeden z postranních důsledků pak vylezla ona analýza "kde zlepšit pancéřování". Údajně s nimi během Arden přiletěli dělostřelci konzultovat nastavení bezkontaktních roznětek, než s nimi zkosili Skorzenyho a spol...
Algernon 15.4.2019 10:49 - č. 1808
karaya1 (1807):
Narazil jsem náhodou na toto, mělo jít o analýzu "kde jsou letadla prostřílena a kde je tedy nutné zesílit pancéřování". Než jednoho člověka napadlo, že když se letadla s dírami v trupu, křídlech nebo ocase vrátila, problém je hlavně v těch dalších místech - s dírami v nich se letadla nevracela.

Přijde mi to spíš jako legenda než reálný projekt - nevíte k tomu někdo něco víc?
Pocit „zajímavě“ napsané (pro laiky) legendy z toho mám taky.

Napadl mne ten Wald — zda-li vůbec existoval…
en.wikipedia.org/wiki/Abraham_Wald

Buďto totální smyšlenka stojící na existenci jakéhosi SRG (Statistical Research Group; u letectva?), nebo fakt (ne nepodobný zkušenosti Berta Harrise s vynálezcem „proti-zeppelínovské zbraně“), jenomže „perpéťáci“ jsou nezničitelní (ostatně mají dost široké pole působnosti — viz poměrně nedávná přihláška na českém patentním úřadě na WARP pohon). Nicméně by mne zajímalo, jestli šlo o projekt letectva, nebo nějakou paralelní akci („my jim poradíme — a ještě budou rádi“) nějakého aktivního blba ze zázemí, patrně sedícího někde na štábu ve Státech?
Wald explained that if a plane made it back safely with, say, bullet holes in the fuselage, it meant those bullet holes weren't very dangerous. Armor was needed on the sections that, on average, had few bullet holes such as the cockpit or the engines.
But of course you can't arm the whole airplane like a tank or it won't take off.
Mám-li za bernou minci brát ony ilustační fotky… Potom někdo chtěl „pancéřovat“ potah trupu, křídel, ocasních ploch..?! (Ty poslední fakt těžko — kvůli posunu centráže.) Fakt nemám ponětí o tom, že by kdokoli chtěl dělat „neprůstřelný“ potah. Ostatně tuhle zkušenost měli už z první války — zpět lze doletět i s dírkovaným hadrem.

Jinak co vím, tak vůbec první pancéřování skutečně bylo (skutečně velmi logicky) za zády pilotní sedačky (nejpravděpodobnější směr útoku — ze zadní polosféry). A ze předu vrstvené neprůstřelné sklo v čelním štítku (níže — v jednomotorových strojích — pilota „tak nějak“ ochránil blok motoru, byť v krajním případě za cenu zničení motoru a ztráty stroje). A potom ještě tak olejová instalace motoru… Takže pancéřovou ochranu pilota (resp. osádky) tady máme — nejpozději v letech 1939-40 (což Američané samozřejmě od Britů věděli — pokud by je to snad nenapadlo samo od sebe). Takže by ani Američani nemuseli čekat až na nápad vzešlý „někdy“ (v době největších ztrát amerických bombardérů v Evropě, když už se 8AF odvážila létat i nad Německo, v roce 1943?) ze statistického oddělení, existujícího mezi lety 1942-45.

A samozřejmě samosvorné nádrže — a že požár je asi největším nebezpečím (jak pro stroj, tak i pro osádku) byla taky zkušenost z první války.

Takže závěrem by mne jen zajímalo, čím se za války doopravdy ono SRG zabývalo? Pokud skutečně podobnými „problémy“, potom jeho přínos k válečnému úsilí spojenců byl vskutku nevalný…

No týýý krávo…
thenewsrep.com/102000/a-mathematicians-war-h...
www.researchgate.net/publication/254286514_A...
karaya1 9.4.2019 09:32 - č. 1807
karaya1 www.dgsiegel.net/talks/the-bullet-hole-misco...
Narazil jsem náhodou na toto, mělo jít o analýzu "kde jsou letadla prostřílena a kde je tedy nutné zesílit pancéřování". Než jednoho člověka napadlo, že když se letadla s dírami v trupu, křídlech nebo ocase vrátila, problém je hlavně v těch dalších místech - s dírami v nich se letadla nevracela.

Přijde mi to spíš jako legenda než reálný projekt - nevíte k tomu někdo něco víc?
karaya1 2.10.2018 08:01 - č. 1806
karaya1 V Grónsku našli pod zhruba sto metrů tlustou vrstvou ledu jeden P-38, součást "Lost Squadron" (šest P-38 a dvě B-17), které tam v červenci 1942 musely kvůli sněhové bouři nouzově přistát. Zaujalo mě, že typ určili podle vzorku hydraulické kapaliny, že za pětasedmdesát let se na érech vytvořila opravdu tlustá vrstva ledu a že chtějí jednak lokalizovat zbytek letadel (s čímž jim pomáhá radar zavěšený pod dronem), jednak aspoň tohoto Lightninga z ledu vyzvednout. Navrtání sondy a získání vzorku kapaliny - budiž, ale díra, kterou by prošlo celé éro?

karaya1 7.11.2016 11:33 - č. 1805
karaya1 Pro fanoušky vlnitého plechu: Němci postavili repliku Junkersu F-13, už jim i létá: www.rimowa-f13.com/en/ (média viz technet.idnes.cz/junkers-f-13-ve-vzduchu-0uh... nebo třeba www.faz.net/aktuell/technik-motor/auto-verke...). Zaujalo mě, že se nechcou zastavit u jednoho "fanouškovského" kusu a už mají objednávky na další.
Honza M. 5.10.2014 16:37 - č. 1804
Honza M. Tom, Algy: Díky za tip. Ještě jsem našel netu, že někteří uvádějí odvození Sanky od amerického XP-55, ale J7W se mi zdá podobnější.

Ten Mustanga jako předobraz Lauternu J-2 se myslím uvádí kvůli podobně zespod vyklenutému ocasu P-51. Wyvern má společnou jen tu dvojitou vrtuli.
Tom 3.10.2014 06:51 - č. 1802
Tom Řekl bych, že nejpodobnější bude japonský prototyp J7W. Ostatně tahle silueta se filmařům líbí často - animovaný Prášek Skočdopole se kamarádí s úplně stejnou "kočkou"
Honza M. 1.10.2014 12:48 - č. 1801
Honza M. Včera jsem náhodou shlédl na ČT kousek filmu "The Sky Crawlers". Sice se odehrává v alternativní historii 40. let, ale stejně by mne zajímalo, co na ve filmu použité letouny a jejich výkony říkají letadlovci.

Zejména mám na mysli stíhačky Rostock Sanka a Lautern J-2. J-2 vypadá jako nějaký hybrid mezi P-51 a Fw 190. Sanka bude zřejmě taky podle nějakého reálného letounu.

našel jsem i nějaké modelářské obrázky:
karaya1 4.7.2014 10:26 - č. 1800
karaya1
Vondrovský napsal(a) v č. 1799:
"Dosti podrobný popis tohoto způsobu navádění přinesl předminulý díl seriálu BBC "Speciální zbraně", který nyní vysílá ČT 2 vždy v úterý večer."
Nejspíš proto o tom kolega věděl Je to pěkná myšlenka, ale taky bych se zdráhal ji pustit do reálného světa.

Jedna zajímavost k aktuálnímu výročí zmizení Amelie Earhartové: její (výrazně víc ošminkovaná ) jmenovkyně se ji vyjma zmizení nad oceánem pokouší napodobit a letí kolem světa: www.ameliaearhartproject.com/
Vondrovský 30.6.2014 22:26 - č. 1799
Dosti podrobný popis tohoto způsobu navádění přinesl předminulý díl seriálu BBC "Speciální zbraně", který nyní vysílá ČT 2 vždy v úterý večer.
karaya1 30.6.2014 20:14 - č. 1798
karaya1 Pokaždé, když si začnu myslet, že mě nic nepřekvapí, tak dostanu po čumáku.

Dnes mě kolega dostal informací, že kdosi za války vyvíjel navádění pum na lodě pomocí holubů (!). Fungovalo to tak, že holubům ve výcviku ukazovali obrázky lodí a učili je do nich klovat - no a pak je zavřeli do proskleného čela pumy, před hlavu jim dali jednoduchou kovovou mřížku a milí holubi klovali po "obrazu" lodi. Ježto měli na zobáku přimontovaný kontakt, při každém klovnutí se obvod spojil a podal informaci o tom, kam má puma "zatočit".

Autorem byl prof. B. F. Skinner z Harvardu, psycholog studující (nejen) lidské chování. Původně na to od americké armády dostal i peníze, ale přes slibné výsledky byl program v říjnu 1944 zastaven - nikdo nebyl natolik radikální, aby poslal do boje pumy naváděné holuby.

ebydos 1.6.2014 10:15 - č. 1797
Restaurovaný Bristol Blenheim Mk.I L6739 (G-BPIV). Článek v angličtině.
www.globalaviationresource.com/v2/2014/05/31...
ebydos 2.3.2013 22:45 - č. 1796
www.dailymail.co.uk/news/article-2170817/Ger...

Heinkel 115 vyzvednutý ze dna fjordu.
guano 19.8.2011 16:04 - č. 1792
guano
Velice zajímavé - potěšilo mě, že velouše konaly platné služby i proti V-1.

Nedávno jsem narazil na zajímavý článek na toto téma v časopisu Flypast, duben/1987. Bývalý příslušník Fighter Interception Unit tam popisuje spolupráci s Wellingtonem vybaveným upraveným ASV radarem jako AEW proti He 111 s V1 v zimě 1944/45.
Krojc 19.8.2011 00:38 - č. 1790
Krojc Velice zajímavé - potěšilo mě, že velouše konaly platné služby i proti V-1.
Krojc 19.8.2011 00:21 - č. 1788
Krojc
Algernon napsal v č. 1785:
"nějaké podrobnosti o prvním britské projektu, kdy měl radar nést Wellington? Pracovali na tom už v letech 1940-1942."
Máš na mysli také činnost tzv. Wingu No. 80 - speciální jednotky pro radioelektronický boj, kterou za RAF Addison zřídil v Garstonu v létě 1941 a u které létaly mj. radioprůzkumné Ansony? Byla to přes své označení hlavně pozemní jednotka RAF. Jako fandu na radary by mě zajímaly velouše s palubním radarem, a to tak, že děsně moc .
Hlavně v létech, o kterých píšeš - později je to známá záležitost mj. u Coastal Command.
Z 13.8.2011 20:44 - č. 1784
Z
Algernon napsal v č. 9897: (Stíhací letouny)
"Čímkoli, co má byť i jen vzdáleně co dělat s p. Boynem, "
Spíš tak pro zajímavost - Boyne v Me 262: Arrow to the Future taky letem světem seznamuje s vývojem proudových motorů ve světě, a uvádí i příklad turbovrtulovýho motoru Turbodyne, kterej vyvíjel pro Jacka Northropa "Czech immigrant Vladimir H. Pavlecka" (neúspěšně, protože společnost neměla dost zdrojů a zkušeností na tak ambiciózní projekt). Ví se o tom něco bližšího?
Tom 24.5.2011 23:09 - č. 1783
Tom Ta C-104 OK-RXE není replika, to je díkybohu originál, jen má neoriginální motor. Opravili ji možná ještě za komančů
Glynwed 24.5.2011 22:06 - č. 1782
Glynwed Nevím jestli zajímavé projekty, ale zajímavé létající repliky ano - pár fotek z Helikoptershow v Hradci Králové.
Přiložené soubory jsou přístupné po přihlášení
Tom 18.5.2011 16:24 - č. 1781
Tom Já si zase myslím, že tohle je "pracovní poloha". Zepelíny se okolo kotvící věže mohly otáčet vždycky čumákem proti větru. Skoro bych řekl, že tomu chybí ještě kus, který "zaklapl" ten čumák (asi jako hledí u přilby), zvenčí jsou takové široké čepy...
1-20 z 1135
1 2 3 4 >>
Po