Zajímavé akce ve vzduchu

  • Je možné zadat více jmen oddělených čárkou, nebo jen jejich části
Pro přidání nového příspěvku se přihlašte
1-20 z 385
1 2 3 4 >>
Po
Tom 20.9.2016 20:16 - č. 474
Tom Co se mně týče, tak plně souhlasím s Karayovou interpretací. Byl by to i námět na rozšířené omyly
karaya1 13.9.2016 21:55 - č. 473
karaya1 V práci nám poslali "zábavný kvíz" (i když místy byl asi zábavný jinak než zamýšleli autoři...). Jedna z otázek vedla k akrobatické soutěži v Berlíně 1936, viz přiložený obrázek. Podle fotografie F. Nováka před jeho érem a formulace první odpovědi soudím, že za správnou je považována ta druhá. Co si myslíte vy?

Spoiler: "rebelsky" jsem zaklikl první, protože je nejblíž tomu, co považuji za správnou odpověď. Z formulace otázky by se dalo odvodit, že se ptají buď na první akrobatickou soutěž vůbec (přitom už předtím se konalo mistrovství světa i několik neoficiálních soutěží), nebo na první akrobacii na olympiádě. Na té ale akrobati podle všech dostupných zdrojů nesoutěžili, časový a místní souběh s OH sice byl, ale šlo o soutěž "mimo". V rámci OH 1936 se z létání představilo jen plachtění (jako "ukázkový" sport), jež mělo být v roce 1940 zařazeno do programu, na což už nedošlo - a po válce od něj bylo ustoupeno.
Dalo mi docela práci najít aspoň nějakou pořádnou zmínku o létání na berlínské olympiádě - a všichni se shodují, že akrobati v programu nebyli. Všechny tabulky medailových zisků navíc ukazují u Československa v kolonce bronzů nulu - resp. jednu medaili za 3. místo získala ČSR v umělecké, nikoli sportovní oblasti.
Přiložené soubory jsou přístupné po přihlášení
Tom 3.2.2013 13:14 - č. 472
Tom Ne že bych podporoval a popularizoval leteckou nekázeň, ale chci se zeptat, zda ještě někdo další nenarazil na "problematiku" podletění mostu a podobných staveb.

V případě těch mostů vím o třech událostech na našem území, bohužel bez valných podrobností:

- Praha, železniční most, 20. léta. Mělo jít o sázku a aktérem byl údajně rotný Vrecl.
- Kralupy, most přes Labe, počátek 50. let. Most měli podletět hned dva piloti na akrobatických kluzácích Luňák a to těsně za sebou v závěsu.
-Bechyně, 60. léta. Velký obloukový most přes Vltavu měla podletět proudová stíhačka MiG-15.

O všech těchto případech se dozvěděly nadřízené orgány a následovaly tvrdé tresty pro piloty.

Nemáte někdo jakékoli další případy, event. podrobnosti a prameny k výše uvedeným?

Takže mám další tři případy:
- pilot Brouček od Baťů, 20. léta, údajně mělo jít o most ve Znojmě, dokonce by měl existovat filmový materiál - v rámci jakési reklamní akce
-opět Bechyně, někdy ve 30. letech - dvoumístné pozorovací letadlo
-Praha, 1919, americký pilot, ten ovšem havaroval a zahynul, filmový záznam měl být součástí cyklu Hledání ztraceného času
karaya1 13.9.2012 15:09 - č. 471
karaya1 Jedna zajímavost k letounovým pumám, aneb že Němci skutečně nebyli s Mistelem první. Dřív než skopčáci začali do Ju 88 montovat výbušné nálože i dřív než Američané zkoušeli přestavět B-17 na rádiem řízené BQ-7, použili něco podobného Italové. Stalo se v srpnu 1942 při útoku na konvoj Pedestal z Gibraltaru na Maltu: autorem myšlenky byl gen. Ferdinando Raffaelli, který také z paluby bombardéru Z.1007bis celou „hračku“ řídil. Zbraní byl jeden SM.79 naložený výbušninami, jehož pilot po úspěšném startu (podobně jako u BQ-7) vyskočil padákem a další řízení již probíhalo po rádiových vlnách. Pro Italy smolně se ale elektronika porouchala (v té době asi nejde předpokládat, že by na palubách válečných lodí byly rušičky) a SM.79 letěl rovně, dokud mu nedošlo palivo a nezřítil se v alžírských horách.
karaya1 22.8.2012 09:09 - č. 470
karaya1 Pro ty, co vládnou jazykem našich západních a jižních sousedů: doktorská práce na téma analýzy porážky Luftwaffe: hss.ulb.uni-bonn.de/2005/0581/0581.pdf Zatím jsem ji jen prolétl, ale vypadá velice zajímavě.
Tom 19.8.2012 20:44 - č. 469
Tom Představ si naklopenou zatáčku na velodromu a na ní Skyhawk
ja_62 19.8.2012 20:06 - č. 468
ja_62 Tak to zase já neznám, ale ve mně to poněkud vyvolalo asociace s operacemi letadel ze ztužených vzducholodí US Navy v meziválečném období - www.youtube.com/watch?v=IWoEQRl8dCs .
Tom 17.8.2012 23:09 - č. 467
Tom Nevím proč, ale vzpomněl jsem si u toho videa na pokusy s kruhovou ranvejí ze 60. let
ja_62 17.8.2012 20:32 - č. 466
ja_62 www.youtube.com/watch?v=o9vAWEgw6cc

Přistání amerických lehkých pozorovacích strojů za pomoci tzv. Brodieho zařízení (podle jeho tvůrce, kapt. Jamese H. Brodieho).
www.aerofiles.com/brodie-rig.html
www.rexresearch.com/brodie/brodie.htm

Operačně to bylo využito během vylodění na Okinawě - než byly získány přistávací plochy na pevnině, proběhlo 25 vzletů a přistání letounů XXIV. sboru US Army z USS Brodie (LST-776) - za cenu dvou poškozených vrtulí.
ja_62 26.5.2012 09:18 - č. 465
ja_62 Nikoliv přímo zajímavá akce ve vzduchu leč nepochybně dějiště mnohých vzrušujících momentů při startu i přistání - vzletová a přistávací dráha pro lehké pozorovací letouny při předsunutém velitelství americké 5. armády, průsmyk Futa, Itálie, prosinec 1944. Její přezdívka "ski jump" hovoří sama za sebe. Podle vzpomínek mjr. Jacka L. Marinelliho, leteckého důstojníka dělostřelectva 5. armády, se jednalo o plochu kde bylo k pojíždění po přistání potřeba vyšších otáček motoru než ke startu.
Přiložené soubory jsou přístupné po přihlášení
ja_62 21.4.2012 15:43 - č. 464
ja_62
ja_62 napsal v č. 454: [téma č. 171 - přísp. č. 454]
"Abych upřesnil, tvrzení jsem našel v publikaci Ju 88 Kampfgeschwader on the Western Front: John Weal, Osprey, 2000. "
Na druhé straně, z jeho fotografie v dané publikaci soudě, jednalo se o svobodníka poněkud postaršího.
Tom 17.4.2012 20:56 - č. 463
Tom Tak nám pomalu začíná sezóna leteckých dnů...

Vypadá to, že v Pardubicích se mi bude opět moc líbit aviatickapout.cz/cs/novinky/tora-tora-tora/
Tom 5.4.2012 12:47 - č. 462
Tom www.americkecentrum.cz/program/lecture/zivot...

Tohle vypadá překvapivě lákavě
Dzin 21.3.2012 19:41 - č. 461
Dzin Jako souhlasím, ale má to i svoje vyjímky. Opět mi nedá Zaloga, podle mého jeho Polsko v knihovničce není k zahození. ALe jinak ano, rozhodně byl jen na Osprey nespoléhal a měl ho spíše jako doplňkovou literaturu.
ja_62 21.3.2012 18:49 - č. 459
ja_62
Algernon napsal v č. 455:
"Těžko brát v úvahu vyjádření kohokoli, komu nepomůže dokonce ani smajl na konci věty…"
Ačkoliv nepochybně trpím jistým deficitem kontextuálního zasazení některých projevů lidských emocí, rozverný duch reakce mi nezůstal zcela skryt, jen jsem neměl plnou jistotu stran smyslu této humorné intence.
Algernon napsal v č. 456:
"Ale takové Ospreye jsou nesporně hodnotným čtením, žeju."
Právě proto se ptám, do jaké míry této konkretní informaci důvěřovat, v místě kde mám naději na reakce kolegů znalých věci do větší hloubky.
Dzin 21.3.2012 17:47 - č. 457
Dzin Hele tady bych se jich zastal, záleží na autorovi. Třeba co se mi dostalo do ruky od Stevena Zalogy, to bylo hodnotné. Dokonce mě pobavilo, že podle mého, z jeho Ospreyovské polské kampaně v popisu boje dost čerpal autor Zrazeného polska.
ja_62 20.3.2012 18:18 - č. 454
ja_62
ja_62 napsal v č. 449:
"Setkal jsem se s tvrzením"
Abych upřesnil, tvrzení jsem našel v publikaci Ju 88 Kampfgeschwader on the Western Front: John Weal, Osprey, 2000.
tinyurl.com/7jz7fks The lowly military rank belied Francke's background and true abilities. In fact he was a qualified engineer, aircraft technician and highly experienced civilian test pilot. As leader of the Ju 88's technical trials programme at Rechlin, he knew the aicraft inside out. But he was not only a skilled test pilot; he was a passionate flyer too. As a member of the German team at the 4th International Flying Meeting held at Zürich-Dübendorf in the summer of 1937, Dipl.-Ing. Carl Francke had won individual speed record and the climb and dive competition in Bf 109 fighter prototypes.
Jsem si vědom co se občas v této produkci objevuje, tak mne zajímalo jestli by k tomu někdo neznal něco věrohodnějšího, ze solidnějšího pramene. (Mně osobně důvěru v autorovu znalost problematiky neupevní jeho občasné podání hodnosti "Gefreiter" ve tvaru "Gefreite" - minimálně bych u někoho publikujícího k dané tematice čekal jakous obeznámenost s němčinou.)
ja_62 20.3.2012 18:07 - č. 453
ja_62
Algernon napsal v č. 451:
"Patrně by degradován a odeslán na frontu za Protistranické výroky… "
Formálně vzato - pokud by předtím byl civilním zkušebním pilotem, nešlo by o degradaci ve vlastním slova smyslu, ačkoliv by člověk v jeho případě po zařazení do ozbrojených sil (ať by k němu bývalo došlo z jakéhokoliv důvodu) očekával spíše nějaké postavení technického specialisty, ne pilota v hodnosti svobodníka.
ja_62 19.3.2012 17:10 - č. 452
ja_62
Tom napsal v č. 450:
"Osobně mám za to, že ing.Francke byl zkušebním pilotem od Bayerische Flugzeugewerke a nemyslím si, že by mohl skončit jako řadový pilot u bombardovací jednotky. "
To je co mne na tom znejisťuje - nepochybně by to bylo mrháním jeho potenciálu, ovšem na druhé straně Luftwaffe není právě proslulá optimálním využitím lidských zdrojů.
Tom 17.3.2012 19:58 - č. 450
Tom Osobně mám za to, že ing.Francke byl zkušebním pilotem od Bayerische Flugzeugewerke a nemyslím si, že by mohl skončit jako řadový pilot u bombardovací jednotky.

Ale vyloučit to jako obvykle nemůžu
1-20 z 385
1 2 3 4 >>
Po

Diskuzní forum