Pražské povstání - květen 1945

  • Je možné zadat více jmen oddělených čárkou, nebo jen jejich části
Pro přidání nového příspěvku se přihlašte
1-20 z 247
1 2 3 4 >>
Po
egli 12.5.2020 10:54 - č. 254
egli
Honza M. napsal(a) v č. 253:
"Akorát ty nadpisy... "Jen malá část padla v boji" "
Tak samozřejmě to má určitý bulvární podtext. To, že část ztrát tvoří ztráty nebojové, jinak asi pro nikoho, kdo se o druhou světovou válku trochu zajímá, nemůže být překvapením.
Připomínám třeba jen počty obětí nehod, neopatrné manipulace se zbraní apod. v čs. armádě 1938-39: www.fronta.cz/forum/find/194257
Honza M. 12.5.2020 10:24 - č. 253
Honza M.
egli napsal(a) v č. 251:
"Dobře udělaný přehled pohřbených vojáků RA na Olšanech"
Akorát ty nadpisy... "Jen malá část padla v boji"

A ty "výběrové" medailonky taky mají "ohromnou" vypovídací hodnotu. U těch, co zemřeli na následky alkoholového opojení rozepisují každý detail (ve společnosti slečny...), ale u těch, co padli rukou nepřítele, nepíšou skoro nic (ani se nesnažili něco vygůglit):

Hrob č.256 ve tvaru pěticípé hvězdy patří gardovému generálmajorovi Maximu Kozyrovi, který zahynul 23. dubna 1945 nedaleko Rajhradu na jižní Moravě. Původně byl pohřben v centru Brna.

Maxim Kozyr, hrdina SSSR (proto hrob ve tvaru hvězdy), byl zabit kulometnou palbou jako zástupce velitele 50. střeleckého sboru z 53. armády, 2. UF, když během kontroly jednotek před útokem na Rajhrad jeho řidič omylem přejel frontovou linii a vjel do německých pozic (encyklopedie.brna.cz/home-mmb/?acc=profil_os...)

Hrob č. 429 patří rudoarmějci Pavlu Zujkevičovi, který zemřel při blíže neurčené akci v nepřátelském týlu 5. dubna 1945 a byl původně pohřben v Kamenici u Prahy.

Radista Pavel Zujkevič v noci z 26. na 27. března u Nechánic, aby posílil zpravodajský výsadek "Lukaševič" poručíka A. A. Morozova. Tomu však již bylo na stopě gestapo a Pavel Zujkevič padl v přestřelce s gestapem (nebo se v obklíčení sám zastřelil) 7. dubna 1945 v obci Psáry (www.vhu.cz/exhibit/puckovskij-michail-svitan... www.praha12.cz/5-zpravodajsky-vysadek-lukase...)


- To jen na ilustraci toho, že když se chce, dají se podrobnosti k padlým dohledat během pár minut.
Krojc 10.5.2020 21:49 - č. 252
Krojc Zdroj: www.idnes.cz/technet/vojenstvi/tanky-prazske...
Polopásový transportér Maultier (Sd.Kfz. 3) s namontovaným kulometným trojčetem ráže 15 mm. Tento prostředek byl zkompletován v továrně ETA Vršovice, kde na konci války vyvíjeli elektronické součástky pro protiletadlové kanony.
Šlo o jednu z verzí obrněného transportéru Wehrmachtu, který měl po vybavení přípojkami na centrální radarové nebo optické (PUAZO) navádění na cíl sloužit podle německých představ jako mobilní stanoviště PL ochrany velitelství pěší či tankové divize/divize pancéřových granátníků. Orig. text Wikipedie: Maultiere wurden ab 1943 in zahlreichen Ausführungen – als Lkw 2t (gl) Pritsche, Koffer oder als Waffenträger an die Truppe geliefert. Eigene Versionen von Opel im Werk Brandenburg (Sd.Kfz. 3a) und bei Ford in Köln (Sd.Kfz. 3b) gebaut. Toto konkrétní vozidlo bylo Waffenamtem do továrny dodáno k úpravě na nosiče PL zbraní za zmíněným účelem PL obrany VS divize a vyhotovení výkresové výrobní dokumentace přístrojů řízení palby pro tento kolopásový typ.
egli 10.5.2020 18:43 - č. 251
egli Dobře udělaný přehled pohřbených vojáků RA na Olšanech:
zpravy.aktualne.cz/domaci/priciny-smrti-rudo...
egli 9.5.2020 14:37 - č. 250
egli
Uvidíme, kdo se hned bez kontextu chytne první věty z toho dokumentu z 7.5.: "povstalým obyvatelstvem osvobozeno od Němců město Praha" :) Aniž by doplnil následující: "Německé velení podle hlášení pražského rozhlasu stahuje do oblasti Prahy vojenské jednotky k potlačení povstání."

Jinak mě celkem zaujalo vyčíslení ztrát a kořisti 302. sd.
Pavel Šrámek 8.5.2020 21:48 - č. 249
Rusko zveřejnilo dokumenty k osvobození Prahy:
Honza M. 6.5.2020 14:59 - č. 248
Honza M. Ano, taky mne baví to samopoplácávání se po ramenou se slovy "Praha se osvobodila sama...", "Rusové přijeli do už osvobozené Prahy..."
Horší už jsou jenom ty neonáckovské hlášky typu "Němci chtěli Prahou jenom projet na západ, a kdyby se jim nikdo nestavěl do cesty..."

Němcům až do 7. května šlo primárně o ovládnutí Prahy s cílem se Prahu udržet v německé sféře vlivu, protože doufali, že s Američany se nějak dohodnou. Demarkační linie nebyla neproniknutelná, projela přes ni velichovská mise, projela by i větší jednotka - pražští Němci by s radostí kapitulovali třeba i před pouhým velitelem divize.

Pavel Žáček (tehdy z ústru) na jedné konferenci přišel se zajímavou teorií: vrchní velitel spojeneckých expedičních sil, generál Eisenhower, nejenže bral diplomatické ohledy na sovětského spojence, on byl podrobně informován o Frankových snahách vyjednávat s Američany. A nejen to, Američané monitorovali komunikaci mezi Prahou, Flensburgem a štábem skupiny armád Střed, kterou tak mohl Eisenhower sledovat takřka v přímém přenosu, takže dobře věděl, jak strašně moc Frankovi, Daluegovi a Schörnerovi záleží na tom, aby do Prahy vstoupili Američani. Možná si prý řekl: Nasrat jim, hajzlům náckovským...

Rozhodující zlom tak nastal poté, co ve známost vstoupily podmínky německé kapitulace v Remeši. Tehdy K.H.Frank & spol. pochopili, že do Prahy přijedou Sověti a teprve tehdy se jejich prioritou stalo zajistit si přes Prahu průjezd k Američanům - a když to nešlo silou (šlo, pár průchodů přes Prahu si Němci vybojovali, ale na zamýšlenou evakuaci aspoň části sil skupiny armád to nestačilo), tak nakonec přistoupili na dohodou, která sice měla v nadpise slovo "kapitulace", ale ve skutečnosti, a v rozporu s podmínkami všeobecné kapitulace, která měla vstoupit v platnost v noci, umožnila Němcům z různých částí Prahy na poslední chvíli odjet na západ.

Mimochodem, remešská kapitulace 7. května je také hlavní důvod, proč z Prahy odjeli "vlasovci" (ROA). I kdyby s nimi ČNR bez výhrad spolupracovala a tisíckrát nabízela garance poválečného alibi, je naivní se domnívat, že by vlasovci v Praze čekali na příjezd Rudé armády, když předtím riskovali ozbrojený konflikt s Němci, jen aby nepřišli do kontaktu v RA na území Saska. Minimálně důstojnický sbor ROA tak pitomý opravdu nebyl, aby zůstával v Praze až do 9. května.

No a věty typu "9. května RA osvobodila Prahu, i když vlastně není jasné od koho..." jsou taky perla. Mezi Prahou a Přerovem zůstávala valná většina jednotek skupiny armád Střed a většina stejně jako Němci v Praze neměla v úmyslu splnit podmínky kapitulace a čekat, až si je sověti vyzvednou. Pokud by Prahy neobsadili Sověti (nebo Američani), ještě několik dní, možná týden, by přes Prahu proudily na západ německé jednotky, a pokud si pražští povstalci jen horko těžko poradili s policejními a týlovými jednotkami, s frontovými jednotkami by si neporadili vůbec a v Praze by se každý den odehrávalo totéž, co v Náchodě či Lejčkově.
egli 5.5.2020 17:23 - č. 247
egli www.idnes.cz/zpravy/domaci/ruda-armada-osvob...
www.novinky.cz/domaci/clanek/ruda-armada-pri...

Zvláštní odezdikezdismus za posledních 30 let - od "hrdinné Rudé armády osvoboditelky" až skoro k její bezvýznamné roli :)

Nakonec se ještě dozvíme, že Němci k podpisu kapitulace v Praze a odjezdu na západ přistoupili jen kvůli krásným očím generála Kutlvašra. Přitom ještě 8.5. povstalce hodně tlačili a pronikli až na Staromák.

Mezi Prahou a Plzní ve skutečnosti není až tak velký rozdíl - v obou městěch po přiblížení fronty vypukla povstání a spojenecké armády do nich dorazily velmi zjednodušeně řečeno až "po hlavním programu". Rozhodně bych ale tím jejich celkovou zásadní roli při porážce Němců nesnižoval.

Jiná věc samozřejmě je, že americká armáda mohla být v Praze už 7.5. nebýt demarkační linie...
Toledo 19.2.2017 18:50 - č. 246
Honzo, děkuji za tip. Upřimně, mám na toto téma prošlé všechny mě známé publikace plus nějaký ten čas v archivech. Snažím se dohledat možnou spojitost mezi výpravou odboje z Unhoště v noci na 6.května do skladu wermachtu v protektorátním pohraničí s následnou expedicí ZB Železo do Prahy.
Honza M. 19.2.2017 16:31 - č. 245
Honza M.
Na téma Železo tady kdysi doporučovali knihu Jindřicha Marka Barikáda z kaštanů. Možná bude něco tam.

Toledo 19.2.2017 10:44 - č. 244
7. května dostalo povstání významnou pomoc v podobě dobře ozbrojeného ZB Železo z venkova. Víte někdo původ výzbroje tohoto oddílu?
Honza M. 9.5.2016 12:29 - č. 243
Honza M. Obrněná technika v pražském povstání:

(počty se v zásadě neliší od údajů před deseti lety publikovaných na Frontě: www.fronta.cz/dotaz/obrnena-technika-v-prazs... )
egli 25.4.2015 18:45 - č. 242
egli VHÚ by měl 5. května vydat nový seznam obětí pražského povstání - celkem 2898 jmen.

www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/307535-praz...
egli 9.3.2015 19:32 - č. 241
egli Velmi zajímavé záběry z Prahy ze začátku května 1945, z posledních dní okupace, několik dní před začátkem povstání:


Adamik 27.6.2013 12:02 - č. 240
Dobrý den. Prosím Vás, neví někdo o potomcích JUDr. Antonína Stránského, který byl zajat a popraven zastřelením příslušníky SS 8. 5. 1945 před garáží svého domu Pod Habrovou čp. 350 (Hlubočepy). Předem Vám děkuji za jakoukoliv odpověď!
andy22 6.3.2013 18:52 - č. 239
Waffen-SS tu určitě byly i když mám takový pocit, že zrovna ty jednotky z výcvikového prostoru Benešov apod. se teprve na Prahu připravovaly zaútočit což se nakonec nestalo a nestály přímo v ní. Realita byla nejspíš taková, že tu byla směska všeho možného a není vyloučeno že tu mohla být zatoulána i nějaká jednoka Fallschirmjagerů.

Každopádně třeba boje o Český rozhlas se Waffen-SS učastnily, v sídle Právnické fakulty u Čechova mostu byla dislokována posádka atd..

Já jsem narážel spíš na to, že Pražské povstání byl masakr zejména pro české bojovníky, jelikož Pražané měli několikanásobně vyšší ztráty než německé jednotky které navíc nakonec nebojovaly až s takovou vervou k jaké se schylovalo, měly přece jen jiné starosti. A Drda to zrovna podává tak, jak bylo v té době běžné. Naivně zkresleně a tedy velmi nereálně. Ale i přesto si myslím, že ta kniha hodnotu má.
Honza M. 6.3.2013 16:29 - č. 238
Honza M.
Twiggy napsal v č. 237:
"Dyžtak bych mohl poslat ''sken''."
Díky za tip, skenovat nemusíš, kniha je ve zdejších knihovnách dostatečně zastoupena.

Ze seznamů plyne, že až na tři prapory naprostá většina vyšších jednotek (prapor, pluk) umístěných v Praze patřila k SS. Stejně tak "venkovské" bojové svazy (Wallenstein, Der Führer, Milovitz, Reimann) nasazené proti povstání byly tvořeny převážně jednotkami SS.
Twiggy 5.3.2013 18:49 - č. 237
Twiggy Přílohou knihy ''Praha v květnu 1945'' - Stanislav Kokoška je poměrně dost podrobný seznam německých jednotek obvodu Praha a jednotek, které byly nasazeny z venkova. (např. i Slováci)

Dyžtak bych mohl poslat ''sken''.
Honza M. 2.3.2013 13:15 - č. 236
Honza M.
andy22 napsal v č. 234:
"Každý německý voják SSsák, když ne, tak padákový myslivec.."
Tak mne napadá jaké německé jednotky se vlastně podílely potlačování povstání? Dá se někde dohledat, které jednotky byly v Praze posádkou nebo byli na potlačení povstání přiděleny?

Já si z hlavy vybavím toliko vojáky z benešovského a milovického výcvikového prostoru Waffen-SS - tedy nikoliv překvapivě esesáky. Pak předpokládám nějaké posádky Schutzpolizei, které nominálně také spadaly pod SS. Jinak nevím.
Dzin 2.3.2013 08:41 - č. 235
Dzin Musím říci, že mě se taky Němá barikáda líbila a právě proto, že to není taková nechutná agitka. Ano, nesmí v ní chybět statečný komunista, který jde všem příkladem, ale není to tak do očí bijící. Prostě pěkná plíživá propaganda. ;-)
1-20 z 247
1 2 3 4 >>
Po

Diskuzní forum