Republic XP-72: americká honba za rychlostí

Autor: Tomáš Adam | Datum: 22. 6. 2003

Vývoj probíhal od r. 1941 souběžně s XP-69. Zakázka na stavbu dvou prototypů byla uzavřena v červnu 1943. Jednalo se vlastně o montáž motoru Pratt&Whitney R-4360-13 Wasp Major (2536 kW/3450 k) a nového turbokompresoru do značně zlepšeného draku původní P-47D-25.

Roll-out 1. prototypu se uskutečnil 29. ledna 1944. Do vzduchu se poprvé podíval 2. února 1944 pilotován patrně šéfpilotem společnosti Lowery Brabhamem. Nesl plánovanou výzbroj 6 kulometů 12,7mm, univerzální závěsy pod křídly, měl čtyřlistou vrtuli Hamilton (převzatou z části produkce P-47D) a zajímavě řešené chlazení hvězdicového motoru ventilátorem. Druhý prototyp se do továrních testů zapojil 26. června 1944. Měl už šestilistou protiběžnou vrtuli značky Aero Products. Během zkoušek se objevily nečekané problémy v oblasti vysokých rychlostí (tehdy neprobádaný obor) způsobované rázovými vlnami a stroje proto musely být opatřeny automatickými brzdícími štíty.

Poměrně slušné výkony vzbudily značný zájem armádního letectva. Jednalo se o první sérii rovné stovky stíhaček P-72A pro jejich nasazení v Evropě. Letectvo požadovalo nevelké úpravy, zejména měl být vyměněn motor za výkonnější variantu -19 a bezkonkurenční výzbroj čtyřech 37 mm kanónů v křídlech (tato výzbrojní varianta se rovněž objevila na obou prototypech). Avšak dříve než mohlo dojít k rozběhnutí sériové výroby, padlo rozhodnutí celý program ukončit. Důvodem byl úspěšný vývoj Lockheedovy P-80. Díly a montážní přípravky připravené pro sériovou výrobu pak byly sešrotovány.

Další osud obou prototypů po skončení letových zkoušek bohužel není zatím znám.

Technické parametry XP-72
Rozpětí: 12,48 m
Délka: 11,16 m
Výška: 4,88 m
Nosná plocha: 27,90 m2
Hmotnost prázdná: 5210 kg
Hmotnost vzletová: 6552-7940 kg
Motor: P&W R-4360-13 Wasp Major
(4-hvězdicový 28-válec)
Výkon motoru: 2536 kW / 3450 k
Max.rychlost: 788 km/h na 6725 m
Přistávací rychlost: 167 km/h
Dolet: 1930 km při 480 km/h,
se 2 přídavnými nádržemi po 567 l pak až 2460 km
Dostup: 12 800 m
Stoupavost: 16,8 m/s u hladiny moře
Výzbroj: 6x 12,7 mm nebo 4x 37 mm

Dostupné prameny:
L+K 11/1986
Václav Němeček - Letadla 1939-45

Ohodnoťte jako ve škole:
1 2 3 4 5
Hodnocení: 1.64 (447 lidí)

Komentáře

  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.