Po zotavení z těžkých popálenin, utrpěných v říjnu 1940 při havárii Wellingtonu 311. squadrony, prodělal člen The Guinea Pig Clubu (Klubu morčat) František Truhlář pilotní a stíhací výcvik. Již povýšen do hodnosti Flight Lieutenant nastoupil u stíhací 312. squadrony. Osudným se mu stal 11. červen 1944, kdy 312. a 313. squadrona hlídkovala nad Normandií. Pro hustou mlhu byli Čechoslováci vystřídáni pozdě — a to se F/Lt Truhlářovi stalo osudným.

S minimem paliva se mu se svou dvojkou, F/Sgt Václavem Soukupem, povedlo dírou v mracích najít tovární letiště firmy Airspeed, když při přiblížení vysadil motor Truhlářova Spitfiru LF Mk.IXC, s/n MJ499, DU-R, stroj zachytává o plot na perimetru letiště a končí v kotrmelcích a plamenech… Jen díky obětavosti a hrdinství dvou náhodných svědků (kteří sami utrpí popáleniny a za jejich statečnost je později dekoruje sám král Jiří VI.) je F/Lt Truhlář vytažen z hořícího Spitfiru a opět končí v East Grinsteadu v rukou Archibalda McIndoea.