Vývoj B-135 a ztráty Pe-8

Vývoj B-135 a ztráty Pe-8
Jirka K - 17. 11. 2006 - 62.240.172.*

Dobrý den, zajímalo by mě, jestli ing. Novotný dále vyvíjel typ Avia B-135? Dále by mě zajímalo, byl-li někde zaznamenán sestřel letounu Tupolev TB-7 (Pe-8). Děkuji za odpověď a zdravím.

O letounu B-35/135 můžeme jedině doporučit (již poněkolikáté) stejnojmennou Monografii vydavatelství MBI. Pokud jde o další vývoj tohoto pozoruhodného stroje, k žádným konkrétním výsledkům nedošel. Mimo malé série Av-135 pro bulharské letectvo za války o další vývoj nikdo nestál.

Zajímavý je ovšem fakt, že těsně po válce se objevila v Avii myšlenka zavést do výroby přepracovanou B-135, buď s motorem HS 12Y jako typ Av-40, nebo dokonce s motorem M-211 (Jumo 211F/J). Stroje měly plnit roli cvičného letounu do příchodu moderní proudové techniky. Bohužel ing. Novotný záhy po válce zemřel a tuto myšlenku dále nikdo neprosazoval. Možná i proto se nakonec MNO přiklonilo k použití draků Bf 109 s motory M-211, což byl známý "mezek" S-199.

Co se týče ztrát Pe-8, nemám bohužel relevantní informace. Vzhledem k nevelkému počtu vyrobených kusů byla jejich účast v bojových akcích výjimečná (uváděno je bombardování Berlína, zkušební shozy pum velkých ráží apod). Stroje sloužily spíše k experimentům se zástavbou jiných motorů (od M-40 až po AŠ-82FN/FNV či VK-105) a zejména k dopravě. Svým způsobem obdivuhodný byl let s delegací vedenou V.M. Molotovem do Velké Británie a USA.

Stroje dosloužily až dlouho po válce, při službě v arktickém (!) dopravním letectvu. Existují fotografie Pe-8 ve společnosti mnohem mladších Il-14 na arktických letištích apod. Bohužel bližší informace o této pozoruhodné a náročné službě chybějí.

Tomáš Adam - 21. 11. 2006

  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.