Stroj F/Lt. Josefa Čapky od 68. sqn sestřeleného 27. června 1944

Stroj F/Lt. Josefa Čapky od 68. sqn sestřeleného 27. června 1944
Pavel Kolář - 28. 10. 2008 - *.117.broadband16.iol.cz

Dobrý den. Obracím se na Vás s prosbou o informace. Kde by bylo možno sehnat kamuflážní schéma, kódové označení a výrobní číslo letounu D.H.Mosquito, zřejmě typ NF Mk XVII, 68. noční stíhací perutě RAF pilota Josefa Čapky, ve kterém byl 27.6.1944 sestřelen. Stavím modely letadel našich pilotů (měř.1/48)pro své malé soukromé muzeum a snažím se aby modely vypadaly co nejvíce autentické. Dnes jsem objevil Vaše stránky, zatím na poskytnuté informace nejlepší, proto Vás žádám o pomoc. Děkuji. S pozdravem Pavel.

Dobrý den,

jako obvykle v podobných případech spoléháme na knihy pana Jiřího Rajlicha. Tato událost je popsána např. v sešitě nakladatelství Modelpress "Kočičí oči" z roku 1993 (ISBN 80-901328-2-0, spoluautorem je Jiří Sehnal), dále pak tradičně v sérii "Na nebi hrdého Albionu", díl 1944, díl Černá kronika a také v díle 1941, kde na stranách 334-338 je medailónek Josefa Čapky.

Každopádně dne 27. června 1944 letěl F/Lt. Josef Čapka, DFM s radarovým operátorem F/Lt. Wiliamsem, DFM na služební či cvičný let (nešlo tedy o bojovou operaci) s dvoumotorovou stíhačkou Bristol Beaufighter Mk.VIF s trupovým označením WM-R (KV974).

Okolo 15:30 nad anglickým pobřežím potkali americký čtyřmotorový bombardér Liberator, Josef Čapka chtěl využít příležitost a vyzkoušet si cvičný útok. Přestože americký pilot reagoval vstřícně, tak zadní střelec bombardéru nepochopitelně ze vzdálenosti cca 500 m otevřel zničující palbu z kulometů ráže 12,7mm. Beaufighter byl smrtelně zasažen a Josef Čapka zraněn. Radarový operátor se zachránil na padáku, zraněný Josef Čapka se však musel pokusit o nouzové přistání nedaleko Colchesteru. Letoun přitom zachytil o stromy a rozpadl se. Zranění (a následná ztráta oka) znamenalo konec Čapkovy pilotní kariéry.

Není mi známo, že by někde v literatuře či časopisech byl uveřejněn barevný bokorys nešťastné stíhačky (ovšem nevylučuji to). Není ale pravděpodobné, že by se stroj svým zbarvením nějak odlišoval od ostatních. Stroje 68. sqn tehdy nesly kamuflážní schéma tvořené na všech plochách Medium Sea Grey, shora a z boku doplněné skvrnami Dark Green. Kódová písmena byla červená, sériové číslo černé. Výsostné znaky na obvyklých pozicích. Myslím, že tedy jako vzor pro model můžete s klidným svědomím použít vzhled jiného Beaufighteru od 68. sqn z té doby (např. zde nebo obecně zde) a pozměnit trupový kód a sériové číslo.

 

Tomáš Adam - 31. 10. 2008

  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.