První přelet Atlantského oceánu

První přelet Atlantského oceánu
Nowmack - 21. 3. 2006 - 62.240.183.*

Chtěl jsem se zeptat, který pilot jako první pokořil Atlantský oceán?

Dobrý den,

otázka sice přímo s druhou světovou válkou nesouvisí, ale odpověď na ni je velmi zajímavá. Předně, sloveso „pokořit“ se dá vyložit více způsoby. Dovedeno ad absurdum, za první pokořitele Atlantiku z řad letců by se dali považovat bratři Wrightové cestující lodí na vystoupení do Evropy :-)

První stroj těžší vzduchu, který překonal Atlantik po vlastní ose, byl NC-4 americké firmy Curtiss Aeroplane and Motor Company. Dne 8. května 1919 vzlétl z newyorského Long Islandu, aby se 16. května vydal na nejdelší část své trasy — přelet z Newfoundlandu na Azory, kam dorazil o patnáct hodin později. Po nutných opravách, které si vyžádala bouře, stroj 27. května dosáhl portugalského Lisabonu a stal se prvním letadlem, které po vlastní ose pokořilo Atlantik. Celkový čas strávený ve vzduchu čítal 26 hodin a posádku létajícího člunu tvořili: velitel/navigátor Albert Cushing Read, piloti Walter Hinton a Elmer F. Stone, palubní inženýři James L. Breese a Eugene S. Rhoads a konečně radiooperátor Herbert C. Rodd. Stroj za velké slávy přistál 31. května 1919 v anglickém Plymouthu.

Za skutečné pokořitele Atlantského oceánu se ale považují dva Britové, Capt. John Alcock, DSC a Lt. Arthur Whitten Brown. V modifikovaném bombardéru Vickers F.B.27 Vimy Mk.IV překonali 14. a 15. června 1919 (v celkovém letovém čase 15 hodin a 57 minut) 1890 mil, které dělily Lester's Field na Newfoundlandu a irský Clifden. Zároveň tak vyhráli cenu ve výši 10 000 ₤, kterou za transatlantický let vypsal Daily Mail a za svůj vynikající výkon byli králem Jiřím V. povýšeni do šlechtického stavu. Bohužel, 18. prosince téhož roku Sir John W. Alcock, KCB, DSC za špatného počasí zahynul ve Francii ve stroji Vickers Viking...

Zřejmě nejznámějším (a také často nesprávně uváděným jako prvním) pokořitelem Atlantiku byl Američan Charles Augustus Lindbergh, Jr. Tomu patří primát v přeletu sólo, přestože to nebylo vlastním účelem letu. Tím bylo získání Orteighovy ceny ve výši 25 000 $, která spočívala v nepřerušovaném letu z New Yorku do Paříže. Vzdálenost dělící tato dvě velkoměsta překonal Lindbergh 20. a 21. května 1927 ve speciálně připraveném letounu Ryan NYP „Spirit of St. Louis“. Potřeboval k tomu 33 hodin a 30 minut.
Jakub Skalický - 26. 3. 2006

  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.