Motor tanku LT-35

Motor tanku LT-35
Jarda - 18. 2. 2009 - *.net.upc.cz

Dobrý den. Kolika válcový motor byl v LT-35? Pohon zážehový vodou chlazený řadový 6válec Škoda T 11 89 kW (120 hp) při 1800 ot./min anebo Pohon motor Škoda T-11/0, vodou chlazený čtyřválec Výkon motoru 88,2 kW při 1800 ot/min. Dík za odpovědˇ.

Dovolím si ocitovat nejprve z knihy Oty Holuba (Československé tanky a tankisté, Naše vojsko edice Mars, Praha 1980):

Vozidlo bylo poháněno stojatým čtyřválcovým vodou chlazeným benzinovým motorem o výkonu 88,4 kW při 1800 otáčkách za minutu a obsahu 8,52 litru. Vrtání motoru bylo 140 mm, zdvih 140 mm. Mazání motoru bylo tlakové se suchým karterem. Vozidlo bylo vybaveno dvěma karburátory Zenith. Přívod paliva obstarávaly dvě pumpy - elektrická a membránová. Nádrže vozidla mohly pojmout 153 litrů pohonných hmot. Roztáčení motoru vozidla umožňoval elektrický spouštěč o výkonu 2,9 kW.

Tyto údaje platily pro první předběžnou přejímací zkoušku.

…Při druhé předběžné přejímací zkoušce… kladný byl pouze změřený vzrůst výkonu motoru z 88,4 na 97,1 kW při 1800 otáčkách…

Parametry týkající se motoru, jeho obsahu a jeho výkonu jsou poněkud odlišné od některých jiných, alespoň v tomto pramenu, přesto však dosti podrobné. Miroslav Šáda (Tanky zasahují, Naše vojsko edice Azimut, Praha 1988) uvádí opět pouze výkon motoru, a to 88,4 kW.

Vladimír Francev ve své knize pod názvem Československé tanky, obrněná auta, obrněné vlaky a drezíny, ARS-ARM, Praha 1993 uvádí pouze výkon motoru 88,2 kW. Novější kniha stejného autora vydaná ve spolupráci s Charlesem Klimentem - monografie Lehký tank Škoda LT vz.35 z nakladatelství MBI z roku 1995, asi nejnovější a nejobsažnější pramen, uvádí:

Tank byl vybaven čtyřdobým stojatým čtyřválcovým zážehovým motorem s vodním chlazením o minimálním (?!) výkonu 88,2 kW (120 k) při 1800 ot./min. Válce byly v jednom bloku se snímatelnými hlavami z hliníkové slitiny a ventilovým rozvodem SV… Zapalování se dvěma magnetkami Scintilla 12 V, samostatné okruhy pro dvojice svíček na každý válec…

Stejně jako u dříve citovaného pramene stejného autora zde, přes veškeré podrobnosti uváděné v textu knihy, není uvedeno ani vrtání, ani zdvih motoru, označovaného zde jako Škoda T-11/0 o obsahu 8 620 cm3. Ani v tomto parametru se tedy oba nejpodrobnější prameny úplně přesně neshodují. Renomovaný německý autor v tomto oboru W. J. Spielberger ve své obsažné monografii „Die Panzerkampfwagen 35(t) und 38(t) und ihre Abarten“ rovněž u motoru uvádí téměř totožné, ale ještě daleko podrobnější údaje než Francev a Kliment, kteří uvádějí obdobné údaje jako ruská monografie z řady Broněkollekcija (č. 4 z roku 2003).

Pokud za pramen budeme považovat i internet, pak na serveru achtungpanzer.com uvádí příslušný článek šest válců stejně jako Wikipedia. Server wwiitanks.co.uk počet válců neuvádí vůbec.

Dokonce i tak známý autor jako je Chris Bishop uvádí ve své encyklopedii zbraní 2. světové války (The Encyclopedia of Weapons of World War II, Barnes and Noble, New York 1998, ISBN 0-7607-1022-8) šest válců.

Díky tomu, že se s V. Francevem osobně znám již dlouhá léta, požádal jsem jej po jistém váhání o vyjádření. Dostal jsem odpověď, že

se zcela jistě jedná o čtyřválec se dvěma svíčkami v každé hlavě a oba rozdělovače dvou samostatných zapalovacích okruhů mají tudíž také čtyři hnízda pro zapalovací kabely jednotlivých svíček. Na vyobrazení motoru uváděném v monografii je tato skutečnost zřetelně viditelná. Rovněž je dobře k poznání výfukové potrubí se čtyřmi oddělenými větvemi - pro každý válec jedna, spojenými do společného vývodu ke tlumiči výfuku.

Mám tedy za jednoznačně prokázané, že motor tanku LT vz. 35 označovaný jako Škoda T-11/0 je čtyřválcový. Pokud se týče jeho dalších parametrů, není zatím k dispozici zcela spolehlivý pramen, který by je upřesnil, popřípadě se odvolával na tovární dokumentaci či jiné spolehlivé podklady. Pevně věřím (a se mnou jistě řada dalších), že po repasi LT vz. 35 vráceného z USA bude možné vše dopodrobna zjistit takříkajíce na vlastní oči. Vojenský historický ústav bude na tanku pracovat zhruba od dubna a bude se tedy jistě snažit o získání co největšího množství dalších archivních materiálů k tomuto vozidlu, a to nejen od výrobce.

Děkuji kolegům z redakce za spolupráci a doplnění pramenů.

Krojc - 25. 3. 2009

  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.