Válka v Africe a ve Středomoří

  • Je možné zadat více jmen oddělených čárkou, nebo jen jejich části
Pro přidání nového příspěvku se přihlašte
41-60 z 404
<< 1 2 3 4 5 6 >>
Po
Krojc 10.1.2007 10:22 - č. 463
Krojc Chtěl bych jen upřesnit, že kromě 5 dopravních lodí a dvou tankerů Britové při tomto útoku potopili i italský torpédoborec FULMINE.
ja_62 8.1.2007 13:23 - č. 462
ja_62
dodozv napsal v č. 456:
"Jediné s čím sa dajú porovnávať konvojové bitky v Stredozemnom mori sú boje v priestore Guadalcanalu, ak by Japonci alebo Američania narazili na konvoj opačnej strany pri rovnakom zložení síl, neprešlo by to "nasucho", ale najskôr by to skončilo pustošivou bitkou. "
dodozv: Chválím tě, klidně si pokračuj v psaní nesmyslů nepodložených fakty, nic jiného ti stejně nejde. Někteří tobě podobní se takto dostali až ke čtyřem hvězdičkám.

Pro ty z nás kdo mají o nějaká fakta zájem, pouze opakuji, že průběh bitvy o konvoj Beta (Duisburg) byl dán tím, že 9. 11. 1941 v 0057 svaz "K" napadl transportní lodě dělostřelbou, vzdálená eskorta reaguje opětováním palby od 0103, na vzdálenost 7,800 yardů, ale má problémy s nalézáním cílů, a také faktem, že konvoj byl mezi ní a "Force K". Mimo jiné to k nemožnosti ztížilo použití torpéd. V 0110 - 0125 nezůstávala konvoji jediná dopravní loď která by se nepotápěla a Italové tudíž nevidí jediný praktický důvod proč v boji dál pokračovat. Pokud jde o možnost svést nyní už zbytečnou bitvu, tak tu nevyhledával ani Captain Agnew, a stahuje se na Maltu.
Krojc 8.1.2007 12:44 - č. 461
Krojc Ono se toho o Huff-duffech napsalo přece jen málo, souhlas, a přitom někteří konvojáři s nimi měli při obraně proti U-bootům slušné výsledky. Např. 2.podpůrná skupina kmdr. F.J.Walkera dosáhla s HF/DF v kombinaci s 10 cm radarem a zdokonaleným asdicem přímo vynikající výsledky. No a když se k tomu ještě přidala ULTRA a dálkové letouny spolu s eskortními letadlovými loďmi, není divu, že to Doenitz v Atlantiku na konci května 1943 v podstatě odpískal.
Krojc 7.1.2007 15:18 - č. 459
Krojc Je pravda, že podle mých pramenů si hned dva němečtí ponorkáři vyslaní přes Gibraltar do Středozemního moře stěžovali, že častá kalibrace a zkoušky italských radarů jim poblíž základen it.námořnictva působily klamné poplachy. Asi jejich Metoxy, či čím to tenkrát hlídali, nerozpoznaly národnost radarových impulsů.
Krojc 7.1.2007 14:28 - č. 457
Krojc Pro dodozv: Japonci disponovali v průběhu války celkem 7 256 radary 30 různých typů a např. typ 21, který byl operačně nasazen v březnu 1943, byl v provozu na bitevní lodi ISE už od dubna roku 1942, od ledna příštího roku pak mj na let.lodích Taio a Unyo. Tento typ měl vln.délku 150 cm, výkon 5 kW a vyrobeno jej bylo asi 30 - 40 ks. Zato například mobilního typu 13 o vl.délce 200 cm a výkonu 10 kW bylo vyrobeno okolo 1000 ks. Tento typ byl schopen zjistit skupinu letadel na ca 100 km a jednotlivý letoun na poloviční vzdálenost. Podrobněji viz: A.J:Watts-The Imperial Japanese Navy a B.G:Gordon: Senshi Sensho Rikugun Gunsebi. Radary byly v Japonsku od srpna 1942 užívány i na letadlech, např. typ H-6 na létajících člunech a větších letadlech.
dodozv 7.1.2007 12:40 - č. 456
Jediné s čím sa dajú porovnávať konvojové bitky v Stredozemnom mori sú boje v priestore Guadalcanalu, ak by Japonci alebo Američania narazili na konvoj opačnej strany pri rovnakom zložení síl, neprešlo by to "nasucho", ale najskôr by to skončilo pustošivou bitkou. Ani Japonci nedisponovali radarmi a dokázali bez ních víťaziť(samozrejme nie vždy). Taliani boli slabo vycvičený, lode s konštrukčnými chybami a velenie málo rozhodné.
Krojc 20.12.2006 13:05 - č. 455
Krojc Já se budu opakovat z jiného tématu, ale Spojenci díky systému zpráv Ultra a kryptografickému vítězství na Osou téměř ve všech důležitých obdobích WWII měli velice dokonalý přehled o námořních i jiných aktivitách Osy na středomořském válčišti. O radarech by to bylo na zvláštní téma. Ose fungovala dokonale radiozaměřovací služba, takže mohli mít něco zpráv např. o rozmístění lodí v přístavech a konvojích, pokud nebyl dodržen radiový klid. V boji samotném už to ale takový význam nemělo, tam se uplatňoval opravdu spíše ten radar. Němci jim něco poskytli, ale bylo to na technické úrovni radaru na ADMIRAL GRAF SPEE, tedy obrovská matrace pracující v metrovém pásmu s velmi nízkou rozlišovací schopností a malým praktickým dosahem. Na "dodávky" náhradního a spotřebního materiálu na radary od Němců si Italové stěžovali bezúspěšně celou dobu spolupráce v rámci Osy. Obrovský vliv na provádění operací Supermarinou měl stálý a kritický nedostatek PHM. Mnoho jednotek se operací neúčastnilo jen kvůli tomu a Němci jim v tom příliš nepomáhali. Podpora námořního výsadku na Krétu mohla být také daleko větší, ale na to si Italové s Němci nehráli. Byla to konec konců německá operace a těch pár doprovodných lodí mohli Italové klidně postrádat.
ja_62 19.12.2006 14:20 - č. 454
ja_62
dodozv napsal v č. 452:
"Úspech Britov a neschopnosť Talianov v druhej bitke v Zálive Veľká Syrta sa ešte zvýrazní,"
A současně ignorováním toho, za jaké viditelnosti bitva probíhala, a jaký byl poměr sil v torpédoborcích, který Vianovi umožnil jeho akce, proti nimž musel Iachino, nedisponující dostatkem torpédoborců, postupovat (až přespříliš) opatrně.
guano 19.12.2006 12:49 - č. 453
guano Kreon (446): "Křižník Artemis" je sqělá kniha.....
dodozv 19.12.2006 10:56 - č. 452
dodozv napsal v č. 450:
"Myslím, že to "sprdol" Yamamoto Tanaku"
Musím opraviť, bol to Guniči Mikawa, ktorého zkritizoval Yamamoto za síce víťaznú no v podstate neúspešnú bitku 9.8.1942. Raizo Tanaka zvíťazil až 30.11.1942. Úspech Britov a neschopnosť Talianov v druhej bitke v Zálive Veľká Syrta sa ešte zvýrazní, ak zoberieme do úvahy, že 1 britský krížnik mal vo výzbroji 102-ky, tri 132-ky a iba "Penelope" 152-ky.
ja_62 18.12.2006 18:38 - č. 451
ja_62
dodozv napsal v č. 450:
"Nehnevaj sa, ale ak nepovažuješ zničenie kovoja(a je dosť jedno či ušli alebo nie), keď mali priam zúfalú prevahu za fiasko, nemám k tomu čo dodať."
Já se nezlobím , ale nelze říci, že bych to nepovažoval za fiasko. Jenomže se to dost míjí s tebou původně vytčenou kategorií "keď silnejšie talianske zväzy ušly a ponechaly konvoje napospas Britom". Zajímavé je, že velení byli zbaveni velitelé přímé i vzdálené eskorty, ale kontraadmirál Brivonesi, velitel vzdálené eskorty byl později pověřen novým velením, takže patrně nebyl shledán absolutně odpovědným za celou katastrofu, ani jeho akce nebyly shledány zcela špatnými.
dodozv napsal v č. 450:
"Ochota priniesť obete a riskovať straty na lodiach bola v Pacifiku omnoho vyšia ako u Talianov ktorí mali slabé bojové odhodlanie, slabý výcvik."
Nemyslím si, že by italští námořníci při této příležitosti ukázali slabé bojové odhodlání, spíše trpěli nedostatkem v technickém vybavení (absence radaru) a navíc se nedokázali rychle vzpamatovat z nenadálého přepadu. A po úvodních britských salvách už brzy nebylo co řešit.
dodozv 18.12.2006 17:51 - č. 450
Nehnevaj sa, ale ak nepovažuješ zničenie kovoja(a je dosť jedno či ušli alebo nie), keď mali priam zúfalú prevahu za fiasko, nemám k tomu čo dodať. Proti Japoncom by si sa im podobný pokus škaredo nevyplatil. Myslím, že to "sprdol" Yamamoto Tanaku, ked nezničil po úspechu proti lodiam ochrany, zakotvené dopravné lode v bitke pri Savo, Tanaka sa bránil tým, že nechcel riskovať zbytočné straty keby ich ráno zachytili am. lietadlá, čo pre Yamamota nebol žiadny argument. Ochota priniesť obete a riskovať straty na lodiach bola v Pacifiku omnoho vyšia ako u Talianov ktorí mali slabé bojové odhodlanie, slabý výcvik.
ja_62 18.12.2006 17:16 - č. 449
ja_62
dodozv napsal v č. 448:
"ked porovnám úpornosť stretov Japoncov a Američanov, za podobné "vysledky" a "aktivitu" pri operáciach svojich zväzov by Yamamoto svojich admirálov "niekde nakopal"."
Zaprvé Yamamoto jim poskytl adekvátní leteckou podporu, zadruhé nechápu k čemu přesně směřuješ.

Z tebou vyjmenovaných akcí je vyloženě neúspěchem italských námořníků pouze druhá bitva u Syrty, kde se prostě nepodařilo překonat mimořádně vytrvalý odpor britských lehkých sil.
dodozv 18.12.2006 17:10 - č. 448
Vieš, ked porovnám úpornosť stretov Japoncov a Američanov, za podobné "vysledky" a "aktivitu" pri operáciach svojich zväzov by Yamamoto svojich admirálov "niekde nakopal".
ja_62 18.12.2006 16:17 - č. 447
ja_62
dodozv napsal v č. 3214 (Největší chyba Německa 2.sv.v.):
"dodozv napsal v č. 3171: "keď silnejšie talianske zväzy ušli a ponechali konvoje napospas Britom""
dodozv napsal v č. 3214:
"9.11.1941"
[téma č. 27 - přísp. č. 3214]
Konvoj Beta/Duisburg: Regia Marina - jako přímý doprovod pěti dopravních lodí a dvou tankerů šest torpédoborců, jako vzdálený doprovod další čtyři a těžké křižníky Trieste a Trento.
Royal Navy: Force K - lehké křižníky Aurora a Penelope, dva torpédoborce (Lance, Lively).

Jenom dodozv nechápu kde jsi přišel k informaci, že silnější italský svaz zmizel a nechal konvoj napospas Britům - sice se projevilo, že průměrný italský námořník vidí ve tmě hůř než britský radar, italský konvoj byl nepříjemně zaskočen, a akcím vzdáleného doprovodu lze ledacos vytknout, jenomže nepřerušil akci dokud se byť jediná z eskortovaných lodí držela na hladině.
[téma č. 27 - přísp. č. 3216]
Kreon 18.12.2006 14:40 - č. 446
Kreon
ja_62 napsal v č. 445:
"Mimochodem - nechápu kde tam vidíš těžké křižníky a bitevní lodě RM, které nedokázaly prolomit obranu konvoje složenou z lehkých křižníků?"
Nečetl dodozv náhodou knížku "Křižník Artemis"?
ja_62 18.12.2006 13:54 - č. 445
ja_62 (pokračování)
dodozv napsal v č. 3171:
"Alebo na prípady, keď talianske ťažké krížniky a bitevné lode nedokázali prelomiť obrany konvojov, zložených z ľahkých krížnikov, že? "
dodozv napsal v č. 3189:
"14.6.1942"
A kde přesně? V polovině června se na Středozemním moři děly mnohé zajímavé a nepřehledné akce, zejména kombinované letecké a námořní útoky na konvoje Vigorous a Harpoon - pro RM "Bitva u Pantellerie" - ale 14. června pokud vím se nic podobného co zmiňuješ v 3171 nestalo, zejména protože se konvoj Vigorous po četných změnách kursu začal vracet do Alexandrie, takže ke kontaktu hladinových sil ani nedošlo, ale zato následující den, 15., lehké křižníky Raimondo Monteccuoli a Eugenio di Savoia plus pět torpédoborců napadly Harpoon eskortovaný lehkým křižníkem Cairo, šesti torpédoborci a sedmi jinými loděmi. Jejich úspěch byl opět spíše teoretický, protože většinu škod Harpoonu způsobily letecké útoky, ale stále bych neviděl italské námořnictvo jako zcela neschopné.

Mimochodem - nechápu kde tam vidíš těžké křižníky a bitevní lodě RM, které nedokázaly prolomit obranu konvoje složenou z lehkých křižníků?
dodozv napsal v č. 3171:
"Až, na tie prípady, keď silnejšie talianske zväzy ušli a ponechali konvoje napospas Britom, však?"
Ty budeš hledat asi dlouho.
ja_62 18.12.2006 13:50 - č. 444
ja_62
(z tématu "Největší chyba Německa druhé světové války" [téma č. 27 - list. č. 198])
ja_62 napsal v č. 3166:
"Přičemž Regia Marina si při obraně konvojů (přepravujících nutné zásoby jak Italům tak Němcům), počínala velmi slušně a bojovně, přičemž ztráty byly způsobeny zejména tím, že konvoje byly (dílem na politický nátlak, dílem protože zásobovací situace v Africe byla někdy doopravdy zoufalá)vysílány i za podmínek kdy mnoho šancí na proplutí, resp. nemohly dostat eskortu schopnou ubránit je proti silám, které proti nim mohli soustředit Britové, mj. právě z té Malty - a už vůbec nemohli riskovat ztrátu jednotek v byť vítězné bitvě"
dodozv napsal v č. 3171:
"Až, na tie prípady, keď silnejšie talianske zväzy ušli a ponechali konvoje napospas Britom, však?"
ja_62 napsal v č. 3173:
"Které to byly? "

dodozv napsal v č. 3171:"
Alebo na prípady, keď talianske ťažké krížniky a bitevné lode nedokázali prelomiť obrany konvojov, zložených z ľahkých krížnikov, že? "
ja_62 napsal v č. 3173:
"A kolik bylo takovýchto, kdy tam byly pouze lehké křižníky? Jaký byl poměr mezi torpédoborci? A jaký byl v těchto případech poměr sil ve vzduchu?"
dodozv napsal v č. 3189:
"17.12.1941"
První bitva u Syrty.
Regia Marina: bitevní loď Caio Diulio, lehké křižníky Muzio Attendolo, Raimondo Monteccuoli, Emmanuele Filiberto Duca D'Aosta, tři torpédoborce - jako přímý doprovod, a bitevní lodě Andrea Doria, Littorio a Giulio Cesare, těžké křižníky Trento a Gorizia a deset torpédoborců jako nepřímý, eskortující konvoj M42, zahrnující mj. německou Ankaru.
Royal Navy: svaz admirála Philippa Viana (Force B - lehké křižíky Naiad, Euryalus, Carlisle) doprovázející tanker Breconshire na Maltu a Force K z Malty (Aurora, Penelope, Neptune), plus celkem dvanáct torpédoborců.

Jelikož admirál Iachino měl více než nepřesné informace o složení nepřátelských sil (bylo mu např. hlášeno, že mezi nimi je bitevní loď, ve skutečnosti šlo o Breconshire) a primárním úkolem bylo dopravit zásoby do Afriky (také to byl po dlouhé době první slušnější vypravený konvoj) omezil se víceméně na krátkou přestřelku, která odradila RN od útoku na konvoj. Nezpochybňuji Vianovo velitelské umění, ale současně si je nutno všimnout, že útok na britské lodě nebyl tím, co bylo primárním úkolem italského svazu, tím byla snaha konečně dopravit zásoby do severní Afriky.
dodozv napsal v č. 3189:
" 22.3.1942"
Druhá bitva u Syrty.
Regia Marina: Littorio a čtyři torpédoborce, těžké křižníky Gorizia a Trento, lehký Giovanni della Bande Nere, a čtyři další torpédoborce.
Royal Navy: Konvoj MW10, eskortovaný lehkým křižníkem Carlisle a šesti torpédoborci, dále lehké křižníky Dido, Penelope, Euryalus, Cleopatra a deset jiných torpédoborců.

Vianův naprostý úspěch, už kvůli tomu, že tentokrát bylo úkolem Italů zničit nepřátelský konvoj, čehož nedosáhli, ale nedá se říct, že by měli drtivou převahu. Zejména poměr sil u torpédoborců dává RN jistou možnost odporu.
Vianův svaz sice utrpěl větší škody než Iachinův, ale při daném počátečním poměru sil je to pro RM spíše čistě teoretický úspěch nikoli vítězství.
A svou roli v neúspěchu sehrál, mimo bouřlivého počasí, i fakt, že italské námořnictvo bylo handicapováno svým vybavením.
ja_62 14.11.2006 12:26 - č. 443
ja_62
Moby napsal v č. 441:
"Folgore bojovala na straně RSI, ne?"
Ono jde zhruba o to, že původní divise Folgore (pod názvem Cacciatori d'Africa), bojující v severní Africe, byla zlikvidována u El Alameinu, zbyl z ní zhruba oslabený prapor. A když si "Repubblica Sociale Italiana" budovala svoje ozbrojené síly, při výstavbě nového výsadkového pluku použila osvědčené jméno, a část jednotek divise Nembo, které se přidaly na její stranu. Podobná situace byla i s plukem námořní pěchoty San Marco, který je často uváděn na straně RSI, ale skutečnost byla taková, že byl znova vybudován na obou stranách fronty (na severu snad dokonce i podstatně posílen jakožto divise), přičemž velitelství původního pluku zachovalo věrnost králi a Badogliově vládě, a tedy legitimním následovníkem původního pluku je ona jednotka prospojenecká.



Mimochodem moc to už nesouvisí, ale jak jsem zmínil akce italských bojových plavců, tak pro změnu na straně RSI působila jistá část původní Xa MAS, pod původním názvem a velením fregatního kapitána knížete Borghese, jenomže na rozdíl od oněch na straně Spojenců si patrně ve své původní roli moc nezabojovala, a spíše se soustředila na protipartyzánskou činnost a terorisování civilního obyvatelstva vůbec. (Masakr ve Fornu apod.)
Moby 13.11.2006 21:12 - č. 442
Moby
ja_62 napsal v č. 440:
"Mimochodem, italské námořnictvo sice bylo z větší části internováno na Maltě, ale např. jeho bojoví plavci také podnikli některé zajímavé mise"
Hrdina, který obětoval svůj život pro Gloria d'Italia, Nikola Pelocchi zůstane navždy v srdci nás věech, svého capitano, i celýho oddílu sbvobody Solferino !
41-60 z 404
<< 1 2 3 4 5 6 >>
Po

Diskuzní forum