Výsadkové vojsko

  • Je možné zadat více jmen oddělených čárkou, nebo jen jejich části
Pro přidání nového příspěvku se přihlašte
1-20 z 165
1 2 3 4 >>
Po
Jakub Javorský 31.12.2010 17:16 - č. 182
Jakub Javorský nasiel som pekne video o 82 a 101 vzdusnej vysadkovej divizie a o priprave na den D (propagandisticky film) www.youtube.com/watch?v=ECyPQ2lmQdQ
ja_62 13.8.2010 18:33 - č. 181
ja_62
dead man napsal v č. 180:
"Sem si říkal kde udělali holandský soudruzi chybu. )"
Tak mně šlo zejména o upozornění na skutečnost, že Nizozemská královská armáda v prvé řadě nedisponovala takovými počty obrněné techniky aby ji mohla nasadit všude, což se snad vyjasnilo.
Mimochodem, jak jsem procházel dostupné materiály k bitvě o Nizozemsko, narazil jsem mj. na popis známého incidentu, kdy během vyjednávání o detailech kapitulace Rotterdamu zbloudilá německá kulka zasáhla generála Kurta Studenta do hlavy (čímž ho přibližně na tři čtvrtě roku vyřadila z aktivní sužby) - z nizozemské strany, podle níž střelba začala v momentě, kdy nově příchozí příslušníci pluku SS Leibstandarte zahájili palbu na nizozemské vojáky, kteří se v blízkosti budovy v níž byla jednání vedena, shromáždili za účelem organisovaného přechodu do zajetí, a to za situace kdy ti nizozemští vojáci vyvěsili bílý prapor.
dead man 7.8.2010 12:46 - č. 180
dead man
Larry napsal v č. 175:
"Festung Holland bola okrem pevnosti aj o tom, ze planovali zaplavit cast uzemia a tak znemoznit Nemcom rychly postup."

ja_62 napsal v č. 176:
" Nevím co Mosier, případně jeho překladatel, označuje za obrněné transportéry, ale Nizozemská královská armáda v květnu 1940 disponovala celkem: pěticí tančíků Carden-Lloyd Mk. VI, dále měla tři obrněné vozy KRA (domácí konstrukce na podvozku nákladního automobilu Morris), dvanáct obrněných vozů Landsverk L180 (Pantserwagen M.38), dvanáct L181 (M.36), dva kusy velitelského provedení L180 (Commandopantserwagen M.38) a dvanáct kusů nově zavedených DAF M.39 (z nich v době napadení Německem odhadem polovina již byla ve službě u jednotek). Z tohoto výčtu je zřejmé, že v širším měřítku by, vzhledem k množství vzdušným výsadkem ohrožených míst, plán založený na ochraně všech případných cílů výsadku obrněnou technikou nemohl nikdy uspět. "
Sem si říkal kde udělali holandský soudruzi chybu. )
ja_62 6.8.2010 14:55 - č. 179
ja_62
Tom napsal v č. 177:
"Můj dojem z bojů v Holandsku je, že výsadkáři dostali poměrně výrazně přes hubu a že je zachránily pozemní jednotky."
V případě útoků na letiště nepochybně - možný dosažený úspěch spočíval nanejvýš v odepření oněch letišť Nizozemcům, mimo letiště Waalhaven, které Němci obsadili a mohli jej, byť s problémy způsobenými nizozemským dělostřeleckým ostřelováním, používat k dopravě posil. (Někde ani toto ne, a veškerý úspěch spočíval v úplném nezničení vysazených sil.)

Na druhou stranu pokud jde o dobytí a udržení (nepoškozených) mostů nutných pro průchod německých pozemních jednotek (mimo mostů přes Nieuwe Maas v Rotterdamu, kde snad udrželi jen miniaturní předmostí u jednoho ze čtyř mostů, silničního Wilemsbrug), toho bylo z větší části dosaženo, byť za cenu ztrát.


K ztrátám letadel nic přesnějšího nemám, ale třeba v případě letiště Ypenburg se Nizozemcům podařilo spojit užitečné s užitečným - VPD byla zcela zablokovaná vraky Ju 52, které se tam pokoušely přistát, čímž byl další letecký přísun německých posil vyloučen.
Larry 5.8.2010 22:53 - č. 178
ja_62 napsal v č. 176:
"Larry napsal v č. 175: "John Mosier uvadza, ze Holandania mali pri kazdom pripadnom cieli vysadku obrnene transportery, ktore mali vystartovat proti pristavajucim vysadkarom....t.j. ze ich napadli hned pri pristavani...to je najucinnejsi sposob obrany proti nim. Festung Holland bola okrem pevnosti aj o tom, ze planovali zaplavit cast uzemia a tak znemoznit Nemcom rychly postup." Nevím co Mosier, případně jeho překladatel, označuje za obrněné transportéry, ale Nizozemská královská armáda v květnu 1940 disponovala celkem: pěticí tančíků Carden-Lloyd Mk. VI, dále měla tři obrněné vozy KRA (domácí konstrukce na podvozku nákladního automobilu Morris), dvanáct obrněných vozů Landsverk L180 (Pantserwagen M.38), dvanáct L181 (M.36), dva kusy velitelského provedení L180 (Commandopantserwagen M.38) a dvanáct kusů nově zavedených DAF M.39 (z nich v době napadení Německem odhadem polovina již byla ve službě u jednotek). Z tohoto výčtu je zřejmé, že v širším měřítku by, vzhledem k množství vzdušným výsadkem ohrožených míst, plán založený na ochraně všech případných cílů výsadku obrněnou technikou nemohl nikdy uspět. Pokud je mi známo, nizozemský program obrany proti vzdušným výsadkům a útoku vzduchem přepravitelné pěchoty se skládal ze snahy zatarasit vhodnými překážkami prostory na kterých případně mohla přistát nepřátelská letadla (dálnice, přímé úseky širších cest, nepoužívaná letiště) a chránit vojenskými silami (včetně obrněných na těch nejvýznamnějších) zbývající letiště proti možnosti obsazení a využití nepřítelem, nikoliv všechna ohrožená místa. Po dvou třívozidlových četách obrněných vozů Landsverk bylo například nasazeno při obraně letiště Ypenburg a Shiphol, dva tančíky Carden-Lloyd na letišti Waalhaven. Třeba na letišti Ypenburg (jednalo se o jednu z klíčových základen nizozemského letectva) u Haagu (resp. mezi Haagem a Delftem, kromě významu jako letecké základny se vzhledem k poloze, spolu s letišti v blízkém okolí, prakticky jednalo o klíč k administrativnímu centru státu), skutečně byly obrněné vozy úspěšné, včetně toho, že se dělostřeleckou a kulometnou palbou podílely na zničení několika Ju 52/3m přistávajících na letišti s německou vzduchem přepravitelnou pěchotou 65. pěšího pluku - první vlna německého útoku, výsadkáři I./FJR 2, kteří měli vyřadit obranu letiště, totiž byli při seskoku větrem sneseni příliš stranou, takže do bojů zasáhli až v době kdy Nizozemci získávali zpět kontrolu nad letištěm a okolím. Vzhledem k tomu, že k prvnímu operačnímu nasazení vzdušně výsadkových vojsk Německem došlo nedlouho předtím v Dánsku a Norsku, nizozemská armáda v rámci svých možností určitě projevila značnou flexibilitu v organisaci obrany i proti takto nově se objevivšímu nebezpečí, na rozdíl např. od Belgičanů, kteří ani ničím nezatarasili ono fotbalové hřiště na povrchu tvrze Eben Emael; ale osobně bych to asi nepopsal jako "obrněné transportéry u každého případného cíle výsadku", vzhledem k těm možnostem to ani nebylo možné, pokud by je neznali předem. Pokud jde o Mosiera, připomněl bych, že sice vystudoval dějiny, ale filmu, a nad některými jeho tvrzeními a "objevy" v oblasti druhé světové války zůstává rozum stát."
Dkujem za opravu, zle som si to zapamatal, letmy pohlad do knizky to napravil :) Je pravda, ze Holandania boli na vojnu urcite lepsie pripraveni, nez ich susedia....a to ihrisko na Eben Emaeli je fakt povestne :)
Tom 5.8.2010 21:55 - č. 177
Tom Můj dojem z bojů v Holandsku je, že výsadkáři dostali poměrně výrazně přes hubu a že je zachránily pozemní jednotky. Svého času jsme tu někde probírali také celkové ztráty na dopravních letadlech během západního tažení, pročež jsme se dopracovali jen velmi obecných čísel ("500 ztracených Ju 52" Shorese a podobně).
ja_62 5.8.2010 19:07 - č. 176
ja_62
Larry napsal v č. 175:
"John Mosier uvadza, ze Holandania mali pri kazdom pripadnom cieli vysadku obrnene transportery, ktore mali vystartovat proti pristavajucim vysadkarom....t.j. ze ich napadli hned pri pristavani...to je najucinnejsi sposob obrany proti nim. Festung Holland bola okrem pevnosti aj o tom, ze planovali zaplavit cast uzemia a tak znemoznit Nemcom rychly postup."


Nevím co Mosier, případně jeho překladatel, označuje za obrněné transportéry, ale Nizozemská královská armáda v květnu 1940 disponovala celkem: pěticí tančíků Carden-Lloyd Mk. VI, dále měla tři obrněné vozy KRA (domácí konstrukce na podvozku nákladního automobilu Morris), dvanáct obrněných vozů Landsverk L180 (Pantserwagen M.38), dvanáct L181 (M.36), dva kusy velitelského provedení L180 (Commandopantserwagen M.38) a dvanáct kusů nově zavedených DAF M.39 (z nich v době napadení Německem odhadem polovina již byla ve službě u jednotek).

Z tohoto výčtu je zřejmé, že v širším měřítku by, vzhledem k množství vzdušným výsadkem ohrožených míst, plán založený na ochraně všech případných cílů výsadku obrněnou technikou nemohl nikdy uspět.

Pokud je mi známo, nizozemský program obrany proti vzdušným výsadkům a útoku vzduchem přepravitelné pěchoty se skládal ze snahy zatarasit vhodnými překážkami prostory na kterých případně mohla přistát nepřátelská letadla (dálnice, přímé úseky širších cest, nepoužívaná letiště) a chránit vojenskými silami (včetně obrněných na těch nejvýznamnějších) zbývající letiště proti možnosti obsazení a využití nepřítelem, nikoliv všechna ohrožená místa. Po dvou třívozidlových četách obrněných vozů Landsverk bylo například nasazeno při obraně letiště Ypenburg a Schiphol, dva tančíky Carden-Lloyd na letišti Waalhaven.

Třeba na letišti Ypenburg (jednalo se o jednu z klíčových základen nizozemského letectva) u Haagu (resp. mezi Haagem a Delftem, kromě významu jako letecké základny se vzhledem k poloze, spolu s letišti v blízkém okolí, prakticky jednalo o klíč k administrativnímu centru státu), skutečně byly obrněné vozy úspěšné, včetně toho, že se dělostřeleckou a kulometnou palbou podílely na zničení několika Ju 52/3m přistávajících na letišti s německou vzduchem přepravitelnou pěchotou 65. pěšího pluku - první vlna německého útoku, výsadkáři I./FJR 2, kteří měli vyřadit obranu letiště, totiž byli při seskoku větrem sneseni příliš stranou, takže do bojů zasáhli až v době kdy Nizozemci získávali zpět kontrolu nad letištěm a okolím.

Vzhledem k tomu, že k prvnímu operačnímu nasazení vzdušně výsadkových vojsk Německem došlo nedlouho předtím v Dánsku a Norsku, nizozemská armáda v rámci svých možností určitě projevila značnou flexibilitu v organisaci obrany i proti takto nově se objevivšímu nebezpečí, na rozdíl např. od Belgičanů, kteří ani ničím nezatarasili ono fotbalové hřiště na povrchu tvrze Eben Emael; ale osobně bych to asi nepopsal jako "obrněné transportéry u každého případného cíle výsadku", vzhledem k těm možnostem to ani nebylo možné, pokud by je neznali předem.


Pokud jde o Mosiera, připomněl bych, že sice vystudoval dějiny, ale filmu, a nad některými jeho tvrzeními a "objevy" v oblasti druhé světové války zůstává rozum stát.
Larry 1.8.2010 03:03 - č. 175
dead man napsal v č. 174:
"Jako v čem promyšlenej? Pevnost Holland? Myslím že Belgičani měli pevnosti stavebně vo moc modernější a stejně jim byly na ---. "
John Mosier uvadza, ze Holandania mali pri kazdom pripadnom cieli vysadku obrnene transportery, ktore mali vystartovat proti pristavajucim vysadkarom....t.j. ze ich napadli hned pri pristavani...to je najucinnejsi sposob obrany proti nim. Festung Holland bola okrem pevnosti aj o tom, ze planovali zaplavit cast uzemia a tak znemoznit Nemcom rychly postup.
dead man 31.7.2010 23:51 - č. 174
dead man
Larry napsal v č. 173:
"Nevsimol som si, ze by sa tu preberal vysadok Nemcov v Holandsku a tamojsi premysleny sposob obrany....mam iba jeden zdroj, Mytus o blitzkriegu, preto by som ho tu rad konfrontoval."


nl.wikipedia.org/wiki/Vesting_Holland
en.wikipedia.org/wiki/Stelling_van_Amsterdam
en.wikipedia.org/wiki/The_Dutch_Water_Line#N...
en.wikipedia.org/wiki/Kornwerderzand



Jako v čem promyšlenej? Pevnost Holland? Myslím že Belgičani měli pevnosti stavebně vo moc modernější a stejně jim byly na ---.
Larry 31.7.2010 20:18 - č. 173
Nevsimol som si, ze by sa tu preberal vysadok Nemcov v Holandsku a tamojsi premysleny sposob obrany....mam iba jeden zdroj, Mytus o blitzkriegu, preto by som ho tu rad konfrontoval.
Tom 31.7.2010 03:37 - č. 172
Tom
ja_62 napsal v č. 171:
"Mimochodem, vypadá to, že zakladatel předválečného francouzského výsadkového vojska, capitaine Frédéric Geille, získal parašutistický výcvik na sovětské základně Tušino u Moskvy."
Což vysvětluje poznámky Mikscheho na téma politické ne-podpory výstavby parašutistických jednotek v předválečné Francii.
ja_62 30.7.2010 17:17 - č. 171
ja_62 www.commando-air.fr/154.html

www.tarrif.net/wwii/pdf/DL%20-%20French%20Ai...

Pár odkazů k vzniku a vývoji francouzského výsadkového vojska. (Předpokládám, že angličtina bude srozumitelným jazykem poněkud širší skupině)

Mimochodem, vypadá to, že zakladatel předválečného francouzského výsadkového vojska, capitaine Frédéric Geille, získal parašutistický výcvik na sovětské základně Tušino u Moskvy.
manstein44 22.3.2008 19:26 - č. 170
ahojte hladám info o gardových míneroch nevie mi niekto poradiť ?
Lipton 17.7.2004 16:32 - č. 169
Lipton BRUNNER: Naša debata o Monte Cassine v tejto téme je dobrým príkladom toho, že dokážem uznať aj druhú stranu (Wehrmacht). Uznal som húževnatosť nemeckých výsadkárov a neschopnosť Spojencov - Novozélanďanov, Marokáncov a - bohužiaľ - aj Američanov.
Dzin 6.7.2004 18:36 - č. 168
Dzin DuGalle: (165) Hned je vše jasné!
Lexington 6.7.2004 17:02 - č. 167
Lexington To musí být překlep. To by Clausewitze četl ještě na koloběžce... I když já tu knížku četl ve dvanácti.
Isoroku 6.7.2004 12:59 - č. 166
Isoroku Martyn: Nesměle se zeptám - tebou uvedený věk 7 let je předpokládám překlep? Já jsem sice první faktografickou knihu Zákopová válka od Yvette Heřtové přečetl už v 11 (hned po Vinetuovi), ale Hodinu mrtvých očí v 7 letech je příliš silné kafe...
DuGalle 6.7.2004 12:35 - č. 165
DuGalle Dzin: Před (161) byl (160) viz (162)
Dzin 5.7.2004 23:27 - č. 164
Dzin DuGalle: (161) Ne, jen reaguji na tvůj (156).
Lipton 4.7.2004 12:23 - č. 163
Lipton
Ondřej Kolář napsal v č. 142:
"M. Pöppel: "Nebe a peklo" - Skutečně je tu zmínka o Reichswaldu, ale dost stručná."
V knihe Fallen Eagle: The Last Days of the Third Reich je tiež stručná zmienka. Neviete či existuje kniha pojednávajúca práve o tejto bitke?
1-20 z 165
1 2 3 4 >>
Po