Ponorková válka 1939-45

  • Je možné zadat více jmen oddělených čárkou, nebo jen jejich části
Pro přidání nového příspěvku se přihlašte
1-20 z 229
1 2 3 4 >>
Po
Algernon 4.7.2019 15:45 - č. 400
Taková drobnost k prvním Liberatorům (Liberator I) u Coastal Command. Britům mělo být dodáno 20 kusů B-24A (z celkem 29 postavených; zbylých 9 z objednávky strojů se seriály 40-2349 až 40-2386 bylo dodáno jako B-24C), Britové jim přidělili seriály AM910-AM929, byly jim předány během dubna až srpna 1941 (takže to vyráběli zhruba tak jeden stroj za týden).

Běžně se sice uvádí těch 20 strojů, ovšem skutečně jich bylo předáno 19. Stroj sériového čísla AM927 byl poškozen při havárii při přistání ještě před předáním Britům, zůstal ve Státech — a doposud existuje, a dokonce stále je v letuschopném stavu.
www.airliners.net/photo/Confederate-Air-Forc...
www.airhistory.net/aircraft/19590/Consolidat...
www.youtube.com/watch?v=9DuqLzRMfSU

Jeden stroj zůstal v A&AEE (s/n AM912; jeden čas zde zkoušeli i AM910 a AM929, posléze předány 120. squadroně). AM912 byl vážně poškozen při přistání v pátek 16. května 1941 (po dosednutí se zhroutila příďová podvozková noha). Nakonec byl jako neopravitelný odepsán a zrušen 11. prosince 1941.

Jeden stroj dostalo Ferry Command (s/n AM915). V nízkých mracích havaroval v pondělí 1. září 1941.

Tři byly předány BOAC:
AM914 (předtím u 120. sqdn., posléze 1425 Flight, 511. a 231. sqdn.), papírově dosloužil 16. dubna 1945.
AM918 (výhradní uživatel; jako G-AGDR), omylem sestřelen Spitfiry v neděli 15. února 1942.
AM920 (jediný uživatel), létal jako G-AHYB.

Zbývající (včetně výše zmíněného AM914) sloužily u Coastal Command; jediným uživatelem byla 120. squadrona (červen 1941-říjen 1943; mezi listopadu 1941 až prosincem 1942 také má Liberatory II, a v červnu 1942 dostává první Liberatory III, v prosinci 1943 Liberator V). Squadrona byla opětovně zformována 2. června 1941 na základně Nutts Corner, první patrolu provedla 20. září 1941. Používala tyto stroje (celkem 15 kusů):

AM910 (předtím A&AEE), havaroval při přistání 13. dubna 1942
AM911 (posléze 1425 Flight a 511. squadrona) zrušen po nouzovém přistání 23. května 1943
AM913 (posléze 1425 Flt. a 511. sqdn.) havaroval při přistání 29. ledna 1943
AM914 (posléze BOAC, 1425 Flt., 511. a 231. sqdn.) do 16. dubna 1945
AM916 (prodán 19. srpna 1946)
AM917 (odepsán a sešrotován 12. března 1947)
AM919 havaroval při přistání 18. června 1943 (zhroutil se podvozek)
AM921 (předtím RAE) požár za letu a havárie při přistání, odepsán, 9. ledna 1943
AM922 (posléze SD Flight, RAE, 1425 Flt., 511. sqdn.) odepsán 7. září 1944
AM923 (posléze MU, odepsán v prosinci 1944)
AM924 ztracen/nezvěstný z protiponorkové patroly 28. května 1942
AM925 zrušen po havárii při startu; 18. února 1942
AM926 havaroval při přeletu, 12. prosince 1941
AM928 krátký při přistání; kvůli rozsáhlému poškození odepsán; 27. května 1942
AM929 (předtím A&AEE, poté 231. squadrona)

Zmíněné 231. (opětovně zformována 7. září 1944) a 511. sqdn. (zformována 10. října 1942 z 1425. Flt., rozpuštěna 7. října 1946) byly transportní. První vedle Liberatorů I ve stejné době létá i na strojích Dakota III & IV, Hudson IIIA a Hudson VI, Liberator II & III, Consolidated Coronado, Martin Marauder a civilním typu (za války zkonfiskované stroje soukromých uživatelů) Spartan Executive. Pět set jedenáctá létala (od založení) se stroji Liberator I (do března 1944) a II (do května 1944), Albemarle (listopad 1942-březen 1944), Halifax II (jen během prosince 1942), od roku 1943 i Dakota a York.
Honza M. 13.4.2018 15:22 - č. 399
Honza M.
V úžině Skagerak severně od Dánska byl objeven vrak ponorky U-3523, kterou 6. května 1945 potopil britský bombardér B-24 Liberator z 86 Sqdn. RAF.

Česká zpráva zde:

Dánská zpráva (anglicky) např. zde:
www.thelocal.dk/20180413/german-ww2-submarin...


A pár informací o ponorce zde:
uboat.net/boats/u3523.htm

p.s. Jsem příjemně překvapen, že na Aktuálně.cz se občas objeví skutečně aktuální zprávy ze světa a ne jen ty několik měsíců staré.
spelter 22.12.2014 10:38 - č. 398
spelter zpravy.idnes.cz/kapitan-ocenen-za-potopene-n...
Ve Spojených státech ožilo jméno námořního kapitána Herberta G. Claudia, který zemřel před více než 30 lety. Velitel námořnictva USA Ray Mabus jej vyznamenal za potopení jediné nacistické ponorky v Mexickém zálivu za druhé světové války.
Pombo 20.11.2012 22:45 - č. 397
V tom případě taky FIDO vůbec nemusí být od Navary a nebo jen z malé části. Pokud by námořnictvo dostalo zároveň dva projekty.
Pombo 20.11.2012 22:36 - č. 395
Mě tam hapruje hlavně ten Harvard. Jako že by Navara předal plány Harvardu a ten to dotáhl do konce? Přecejenom je to škola a né zbrojovka.
Pombo 20.11.2012 22:22 - č. 393
Slyšel jsem o akustickém leteckém torpédu vyvinutém Harvardskou univerzitou. Říkalo se mu FIDO. Tomuhle torpédu z článku říkají Zombie, ale podle mě je to jedno a totéž torpédo. Ale jsem z toho nějak zmatený, kdo ho tedy vyvinul? Navara nebo Harvard? Pokud ho však skutečně vyvinul Navara, tak tu máme dalšího českého převratného objevitele akusticky naváděné zbraně s vlastním pohonem jako byl Kolář se Smolíkem a jejich TRUL
egli 20.11.2012 09:02 - č. 392
egli zpravy.idnes.cz/akusticke-torpedo-jihlavskeh...
karaya1 19.11.2012 17:07 - č. 391
karaya1 www.ceskatelevize.cz/porady/1142743803-repor... (2. část)

Docela zajímavá reportáž o tom, jak si jistý středoškolský profesor F. Navara v létě 1938 dopisoval s Einsteinem ohledně akustických torpéd.
Dzin 11.11.2012 12:15 - č. 389
Dzin V čem tě překvapila?
Krojc 22.2.2008 15:58 - č. 387
Krojc S. Roskill, War at Sea: pars pro toto -
Od 6. dubna 1943 do 19. května 1943 vyplulo celkem v konvojích: 912 lodí
potopeno U-booty v konvojích: v sestavě - 17 lodí 86 565 t
zaostávajících za konvojem - 6 lodí 37 937 t
při srážce v konvoji - 1 loď 5 248 t
Ztráty nepřítele: potopeno letadly a loďmi eskorty: 27 U-bootů
Komentáře netřeba.
Kniha je takovýchto údajů plná, až přecpaná. Tabulky ztrát obchodního loďstva jsou vedeny po měsících od září 1939, roztříděno podle jednotlivých příčin, v tonáži součtem za měsíce i rok, to vše až do konce války. Vřele každému fanatikovi na námořní válku doporučuji!
guano 19.2.2008 23:01 - č. 386
guano Narazil jsem na zajímavou statistiku:

Mezi polovinou května 1942 a koncem května 1943 proplulo severním Atlantikem 174 spojeneckých konvojů.
105 z nich se nedostalo vůbec do kontaktu s německými ponorkami (většinu se podařilo odklonit a navést mimo dosah německých ponorek, některé měly prostě štěstí).
Ze zbývajících 69 konvojů jich 23 uniklo beze ztrát, 29 ztratilo 1-4 lodě a pouze 17 ztratilo více než 4 lodě.

Zdroj: Patrick Beesly: Námořní tajná válka, Erika, Praha, 1995
Dzin 13.6.2006 00:52 - č. 382
Dzin Tak jsem se juknul tedy ještě lépe a ohledně typu XVII B

U 1405 - potopena vlastní posádkou 5.5.45 Eckernförde
U 1406 - potopena valstní posádnou 5.5.45 Cuxhaven. Vyzdvižena a vydána do USA.
U 1407 - potopena vlastní posádnou 5.5.45 Cuxhaven. Vyzdvižena a vydána do Velké Británie jako HMS Meteorite.
U 1408 a 1409 - nedostavěny.
U 1410 - 2320 - zakázka zrušena nebo nezadána.

ohkledně typu XXVI v německu nebyl dostavěn ani jediný kus. Mělo se jednat o ponorky U 4501 - 4600 (nedostavěny) a U 4601 - 4700 (zakázka zrušena).
Kreon 12.6.2006 22:24 - č. 381
Kreon No..takže jsem trochu zapátral a vypadá to, že se skutečně Britové dostali k jedné německé "Walterovce" a to k U-1407, přejmenovali ji na HMS Meteorit, ve šrotu skončila v roce 1949. Čili by odpadala možnost, že Excalibur by byla kořistní ponorka.

Co se týče našeho HMS Excalibur, tak by to měl být U-boot typu XXVI, postavený celý komplet po válce v Británii pod vedením samotného Waltera, společně s další HMS Explorer. Obě měly spadt pod 3. ponorkovou flotilu.
Dzin 12.6.2006 13:38 - č. 379
Dzin Já nalezl jen níže napsané.
Není vyloučeno, že tomu tak bylo, že ji Britové použili na testy v jejichž rámci "vykuchali" a "střeva" použili k dalším testům.
Kreon 12.6.2006 10:35 - č. 378
Kreon Dzin: zajímavé. Já o tom, že by britové přímo testovali německou ponorku, nic nevím. Jen vím, že testovali Walterovu turbínu ve "své" HMS Excalibur.
Moby 10.6.2006 09:55 - č. 377
Moby
Dzin napsala v č. 375:
" U 793 - potopena vl. pos. 3.5.45 Kiel, později vyzdvižena a testována ve Velké Británii. "


a jak ji dlouho testovali?



p.s.vidím, že tu někomu došel peroxyd....
Dzin 8.6.2006 22:12 - č. 375
Dzin
Kreon napsal v č. 368:
" Jedná se mi skutečně o ponorky vybavené Walterovou turbínou, nikoliv o "klasické" ponorky. Ani mě nenapadlo, že by byl můj dotaz nejasný. "
Ta otázka je naprosto jasná, nevím co s tím vyvádějí ostatní.

Ale donutil jsi mě trochu více zahledat. Takže níže napíši plavidla o která nám jde. Jsou to víceméně ověřovací stroje, ma palubě mají kromě Walterova pohonu i klasický dieslelektrický.

U 791 (V 300) - pouze připravená ke stavbě.
U 792 (Wa 201) byla potopena vlastní posádkou 4.5.1945 Audorfer See.
U 793 - potopena vl. pos. 3.5.45 Kiel, později vyzdvižena a testována ve Velké Británii.
U 794 (WK 202) byla potopena vlastní posádkou 5.5.1945 Geltingský záliv.
U 795 - nedostavěna, potopena vl.pos. 3.5.45 Kiel.
U 796 a 797 - 3.4.44 zastavena stavba
U 798 - 1944 stavba zastavena
U 799 a 800 objednávka nezadána

Co jsem hledal, tak ani ty dokončené (U 792, 793 a 794) se nikdy nezůčatnili bojové akce. Oficiálně je do služby uvedena U 792 a 794 v listopadu 43 a U 793 v lednu 44.

V příapdě U 1153 a 1154 jsem našel, že zakázka na ně byla buď zrušena nebo ani nezadána, každopádně nebyla zahájena ani stavba.
Kreon 8.6.2006 13:18 - č. 374
Kreon Ano, US od Walterovy turbíny ustoupili a to především v okamžiku, kdy se ukázalo, že atom je jako pohon perspektivnější. Ovšem kdy to přesně bylo, nevím.

Dodnes se ovšem poměrně dosti zkoumají možnosti pohonu nezávislého na vzduchu ať už paroplynové turbíny či oběhem obohaceného kyslíku - ať už Rusové, Francouzi či Němci (a snad tuším i Švédové) to stále zkoušejí. Takže je možné že by to až tak slepá ulička být nemusela.
ja_62 8.6.2006 10:38 - č. 373
ja_62
Dzin napsala v č. 365:
"V roce 1940 byl postaven toliko jeden experimentální člun, který byl vyhodnocen jako nespolehlivý a ve vývoji se mělo pokračovat. Co se s ním stalo dále nevím."


V-80?
ja_62 8.6.2006 10:18 - č. 372
ja_62
Kreon napsal v č. 369:
"Je poměrně známé, že Spojené státy některé ponorky získali a testovali je NEES v Anapolisu, stejně tak i Britové, kteří ale spíše jen instalovali Walterovou turbínu do své ponorky.Takže zbývají US a jejich "kořist".
ja_62 napsal v č. 363:
"Za války nedošlo k ukořistění žádné walterovy ponorky, po válce ze zkušebních typů s walterovým pohonem padly do spojeneckých rukou (buď se vzdaly, nebo vyzdviženy Spojenci po potopení vlastními posádkami) ponorky typu XVIIB U-1406 (US Navy) a U-1407 (Royal Navy, HMS Meteorite); "
USN byla se zkoumáním perspektiv pohonu hotova dosti rychle a zrušila svůj "walter" někdy brzy po válce, (rok, dva, nevím přesně), RN zkoumala ponorku a později alespoň tento pohon o trochu déle, také "měla" Waltera osobně. Viz třeba: tinyurl.com/q4v6r nebo tinyurl.com/ru74q .
1-20 z 229
1 2 3 4 >>
Po