Válka v Tichomoří 1941 - 1945

  • Je možné zadat více jmen oddělených čárkou, nebo jen jejich části
Pro přidání nového příspěvku se přihlašte

Nalezené příspěvky

ja_62 12.10.2010 19:42 - č. 2041
ja_62
Algernon napsal v č. 2039:
"Já vám nevím, pánové… Brity (ještě nějaký čas operujícími spíše v „malém“ Středomoří — s jeho specifickými podmínkami, obklopeno pevninou, a v Atlantiku se jaksi žádné ani italské, ani německé svazy s LL, či „i s LL“, neoperovaly) bych asi vynechal. "
Royal Navy je jistě specifický případ, zejména s ohledem na to, že její bezprostřední soupeři v evropských vodách, nepředstavují, pokud jde o nasazení letadlových lodí, žádnou výzvu, nicméně i Royal Navy později, například v operacích proti pobřežním cílům v arktických vodách (Kirkenes a Petsamo, nálety na Tirpitz) využívá výhod větších uskupení letadlových lodí.
Algernon napsal v č. 2039:
" Ale… Japonci u Midwaye mají v lodích převahu 4÷3, operují v jednom svazu — a v jedné chvíli přijdou o tři ze čtyřech. Zeptal bych se, nebyl-li americký způsob nasazení LL v oné chvíli (s počtem dosažitelných LL) lepší? Samozřejmě, od druhé půli roku 1943, s převahou v počtu LL ano. Ale do té doby by šlo skutečně o výhodu?"
Ono je to vždycky něco za něco - pokud jsou letadlové lodě seskupené, znamená objevení jedné z nich , že je známa poloha všech, ale jinak je výhodnější seskupovat - znamená to ekonomičtější využití doprovodných plavidel (a jejich protivzdušné palby); úderná seskupení mohou být početnější - sestavit údernou skupinu z palubních skupin několika nezávisle na sobě (ať třeba blízko sebe) operujících nosičů hraničí s nemožností;- zkrátka úspory z rozsahu; a navíc je možné provést specialisaci některého z nosičů (třeba vyčlenění jedné z lodí svazu pro noční operace v pozdějších stadiích války).

Ty výhody bych neabsolutisoval, ale zase bych je nespojoval pouze s dobou kdy US Navy získala převahu v počtu lodí - spíš bych je měl za touto převahou zvýrazněné.

Na americké nasazení letadlových lodí měla v každém případě vliv nejen předválečná cvičení v třicátých letech kdy hodně dali na zranitelnost svazu po jeho obejevení, ale i tehdejší nízký počet letadlových lodí v aktivní službě, kdy v podstatě nebylo co seskupovat.




Algernon napsal v č. 2039:
"(Možná ne zase až tak špatně? É — připomenul bych „Billy“ Mitchella.) "
Já bych se k meritu věci (admirál Yarnell byl pensionován v roce 1938, v řádném věku odchodu do výslužby, jakožto velitel Asijského loďstva, jeho karieře akce během Fleet Problem XIII asi nijak zvlášť neublížila), přece jen dostal nakonec až zítra ale předběžně bych, mimo téma, podotknul že Billy Mitchell byl postaven před válečný soud poté co (dva dny po pádu ZR-1 Shenandoah) v tisku označil činitele ministerstev války a námořnictva, kteří nesouhlasili s jeho názory na vojenské letectví, za "neschopné, kriminálně zanedbávající své povinnosti, a vykonávající je téměř zrádným způsobem" - nikoliv za své experimenty v oblasti bombardování.