Bitva u Chalchyn Gol

  • Je možné zadat více jmen oddělených čárkou, nebo jen jejich části
Pro přidání nového příspěvku se přihlašte
1-20 z 100
1 2 3 4 >>
Po
Krojc 24.4.2007 11:35 - č. 102
Krojc Opravnám PARM-1 velel ing. Pavlov. V nich se kromě oprav poškozených letounů a montáže prováděla i modernizace zbylých I-16 nasazených na začátku konfliktu. Byly jim měněny motory M-25 za modernější a výkonnější M-62 a tato výměna spojená s údržbou trvala v polních podmínkách 3 dny. Za dva dny od zahájení práce na modernizaci přijela z Moskvy komise v čele s náčelníkem NII VVS. Výsledkem návštěvy bylo zavedení modernizace I-16 ve stacionárních dílnách v Moskvě. Tam byly za prvních 5 dní zmodernizovány hned 3 kusy I-16.
Krojc 24.4.2007 11:29 - č. 101
Krojc 11.7. Start prvních devíti smontovaných I-153 do boje. Velel jim zástupce velitele 70. stíhacího leteckého pluku S.J. Gricevec. V boji se I-153 střetly s 18 japonskými stíhači vz. 97. Sestřelily 4 letouny bez vlastních ztrát, jen jeden I-153 měl prostřelenou směrovku a kýlovou plochu.

20. a 21. 7. se z obou stran střetlo celkem asi 150 stíhačů. Výsledek - sestřeleno bylo 5 a poškozeno 9 sovětských stíhaček, 12 japonských sestřeleno a cca 5 - 6 poškozeno.

24.7. Bylo sestřeleno 34 japonských stíhaček a dva bombardéry, 11 sovětských stíhaček sestřeleno a sedm sovětských stíhaček poškozeno.

25. 7. Sestřeleno 19 japonských letadel (bez udání druhu a typu), 7 sovětských sestřeleno a devět poškozeno.

29.7. Sestřeleno 32 japonských letadel, 7 - 8 poškozeno, sestřeleno 22 sovětských letadel, 5 poškozeno.

V textu uvedeno: Na násilné překročení řeky a dobytí předmostí bylo vytvořeno útočné uskupení, které mělo 1 680 vojáků, 900 jezdců, 75 kulometů, 18 děl, 7 obrněných aut a 1 lehký tank. Uskupení bylo podporováno 180 ženisty.
Krojc 24.4.2007 11:17 - č. 100
Krojc 7. 7. předal velitel 22. stíhacího pluku B. Smirnov, velící pluku po 22. 6., kdy padl jeho velitel major N. Glazykov, zbývající I-16 Žerdějevovi a na železniční stanici dostal 20 rozmontovaných I-153. Vyjádření B. Smirnova v rozhovoru s Pračikem: "Letadel je málo", zádumčivě řekl pilot. "Krásně hoří...Víš, moje dřívější představy, že vzdušné boje v Mongolsku budou zhruba stejné jako ve Španělsku, se rozsypaly na prach. Tady je všechno jiné: podmínky i nepřítel. Japonští letci pilotují o hodně techničtěji než italští a jsou mnohem úpornější než němečtí. Náš první boj se bohužel dal srovnat se rvačkou na pěsti na masopustní zábavě, kde se na sebe všichni vrhnou, tlučou se po hlavách plaňkami z plotu a nikdo neví, koho bije."

8.7 začaly z Čity přilétat první I-153 výměnou za všechny I-16. Zkušební pilot Davidov nestačil zalétávat smontované stroje, zálety jim dělal kdekdo. Z továren přijeli specialisté v čele s ing. Karenem, kteří seznamovali technický personál s novou technikou.
Krojc 24.4.2007 11:07 - č. 99
Krojc Dostala se mi do ruky ruská kniha Фронтовое небо (Frontové nebe) od I. A. Pračika, vydal Vojenizdat Moskva, 1984, kde je velmi podrobně rozepsána technická stránka letecké části konfliktu u Chalchyn-Golu. Pračik byl hlavním inženýrem leteckého sboru, kterému velel Ja. V. Smuškevič. Mimo jiné tam píše: V Čitě jsme připravili pro nadcházející konflikt celkem 515 letadel, z toho 311 stíhacích a 204 bombardovacích. Měli jsem k dispozici typy I-15, I-153, I-16, TB-3 a SB. Denně se smontovalo 16 - 19 I-16 na mongolské pohraniční železniční stanici. Za tuto činnost zodpovídal ing. Girusov. Po zkušenostech z války ve Španělsku byly nasazeny PARM-1 (mobilní opravárenské letecké dílny - подвижные авиационные ремонтные мастерские).

Mimo jiné také uvádí:

22. června napadlo 95 sovětských stíhačů formaci 120 japonských letadel - bombardérů se stíhací ochranou. Výsledek - sestřeleno 11 sovětských stíhaček, 31 japonských letadel.

24. června se střetlo 60 sovětských stíhaček se 60 japonskými stíhačkami. Výsledek - sestřeleno 16, poškozeno 5 sovětských stíhaček, 25 japonských stíhaček dopadlo na sovětské straně, cca 5 dalších bylo poškozeno a odlétalo s kouřovou vlečkou.

25. června napadlo 52 sovětských stíhaček dvě japonské formace po 30 stíhačkách. Výsledek - 14 sestřelených, 6 poškozených sovětských stíhaček, 23 sestřelených a 4 poškozené japonské stíhačky.

Rozmluva Smuškeviče se Žukovem 6.7. při prohlídce letišť. Žukov: Kdo je nebezpečnější ve vzduchu podle vašeho názoru, Němec, Ital nebo Japonec? Smuškevič odpovídá: Když jsme se sem chystali, jednohlasně jsme tvrdili, že když jsme ve Španělsku bili Němce, nemluvě o Italech, tak Japonce rozmetáme na prach. Já jsem si to myslel taky, netajím se tím. Ale samurajové se ukázali jako tvrdší oříšek než Němci. Zkrátka, nepřítel je tu silnější než ve Španělsku.
Moby 28.11.2006 20:09 - č. 98
Moby No Leninovy spisy bych použil leda jedním způsobem, jestli by byly na kvalitním papíře. Mě by se zamotala šiška i z letecký literatury azbukou
mig 27.11.2006 08:17 - č. 97
mig "V.I.Klasik" asi nie je najlepší začiatok, stačí začať niečim veľmi zaujímavým a potom to už ide
Moby 26.11.2006 20:44 - č. 96
Moby
mig napsal v č. 95:
"si slovami klasika:"Учиться, учиться, учиться""
No klasika... (Já některý písmenka poznám, ale celá kniha by mi udělala v halvě kapustnicu. )
mig 26.11.2006 02:00 - č. 95
mig
Tom napsal v č. 94:
"Kondratěv...to je ten, co psal pro "Modělist-konstruktor"? Jestli ano, pak je to hodně vysoká liga."
Okrem iného aj tam... ostatní autori takisto nepatria medzi "Béčka"
Moby napsal v č. 93:
"Tak to mám smůlu -tyhle písmena neznám"
Čo na to povedať... pomôžem si slovami klasika:"Учиться, учиться, учиться"
Tom 25.11.2006 20:00 - č. 94
Tom Kondratěv...to je ten, co psal pro "Modělist-konstruktor"? Jestli ano, pak je to hodně vysoká liga.
Moby 25.11.2006 19:06 - č. 93
Moby
mig napsal v č. 92:
"Xалхин-Гол Bойна в воздухе - Вячеслав Кондратьев, Бой у реки Xалхин-Гол - Максим Коломиец, Истребитель И-16, И-15 - Михаил Маслов..."
Tak to mám smůlu -tyhle písmena neznám - teda jestlis je nenapsal vzhůru nohama, ale asi ne.
mig 25.11.2006 04:37 - č. 92
mig
Moby napsal v č. 91:
"mig - A který zajímavý knihy to jsou konkrétně - abysme se mohli vzdělat i my ostatní?"
Xалхин-Гол Bойна в воздухе - Вячеслав Кондратьев, Бой у реки Xалхин-Гол - Максим Коломиец, Истребитель И-16, И-15 - Михаил Маслов...
Moby 8.11.2006 19:38 - č. 91
Moby mig - A který zajímavý knihy to jsou konkrétně - abysme se mohli vzdělat i my ostatní?
mig 5.11.2006 22:18 - č. 90
mig
Honza napsal v č. 31:
"Je na místě upozornit na "mírné" nesrovnalosti v počtech sestřelů. Pro příklad, 28.5. skončilo podle japonců skórem 0:42, dle rusů 48:10. O přehánění japonců je známo dost, sovětské prameny o ztrátách z tohoto bojiště většinou taktně mlčí. Jasné je, že japonské armádní letectvo mělo solidní převahu. "
Ráno 28.5. sa chystalo na vzlet 20 I-15bis, o 7:30 vzlietli však len 3 stroje, ktoré Japonci bez problémov zostrelili, piloti zahynuli. O 10:00 vzlietlo 10 I-15bis 22. IAP. Z oblakov a prevýšenia ich napadlo 18 Ki-27 - 6 I-15bis bolo zostrelených, ďalší bol rozstrieľaný po núdzovom pristáti. Zahynulo 5 letcov. Podľa ruských hlásení Japonci nemali straty. Japonci hlásili stretnutie so 60 I-152 a I-16 (tie tento deň vôbec nebojovali ), z ktorých 42 zostrelili ... Japonci takisto nahlásili zostrel Ki-27 ruskými pilotmi - toto sa stalo len jediný raz počas konfliktu. Pravdepodobne došlo k fatálnej chybe niektorého z japonských pilotov a napadol stroj cudzej jednotky (deň predtým sa stretli s I-16, ktoré Sovieti nestihli opatriť kamuflážnym náterom - pri pohľade z výšky niečo červené na svetlo šedom stroji = I-16?)

Od 20.5 do 31.5. stratili Sovieti v bojoch 17 strojov + 4 nebojové straty a túto etapu jasne prehrali. S tou solidnou prevahou to bola pravda..
mig 5.11.2006 21:39 - č. 89
mig
karaya1 napsal v č. 88:
"Mig: nechceš to raději rovnou sepsat v článek? "
Ja som lenivý... Zohnal som viacero zaujímavých publikácií o východnej fronte, nielen o Chalchin-Gole, vychádzjúcich konečne z archívov, hlavne ruských, nie donekonečna sa opakujúcich plagiátov, kde stále nachádzam nové informácie. Chalchin-Gol mi len náhodou padol do oka, tak porovnávam ...
karaya1 5.11.2006 21:09 - č. 88
karaya1 Mig: nechceš to raději rovnou sepsat v článek?
mig 5.11.2006 21:02 - č. 87
mig
Honza napsal v č. 35:
"21. se sověti začali zaměřovat na vybojování vzdušné nadvlády. Na japonské letiště zaútočila skupina stovky Polikarpovů I-152 a I-16, další den se vydal na návštěvu protivníka svaz 140 Tupolevů SB-2 se stejně početným stíhacím doprovodem (překvapivé je, že japonci odepsali po tomto ohromném útoku jen 4 (slovy čtyři) letouny Ki-27). "
21.7. vzlietlo zo sovietskych letísk 95 I-16 a 62 I-15bis, z japonskej strany vyše 40 stíhačov. Boj sa začal o 9:45 v oblasti okolo hory Bain-Chošu, rýchlo sa rozšíril na veľkú oblasť po oboch stranách fronty a rozpadol sa na rad jednotlivých šarvátok. Sovietski piloti hlásili 12 zostrelov, japonskí 39. V skutočnosti bolo zostrelených 5 I-15bis a 4 Ki-27. K ďalším vzdušným bojom došlo 23.7. Podľa japonských údajov sa stretli piloti 1., 11. a 24. sentai so 150 sovietskymi stíhačmi a 140 bombardérmi. Nárokujú si 45 I-16, 3 SB, protilietadlovci ďalších 7 I-16 a 8 SB. V skutočnosti došlo v ten deň k trom bojom. V prvom sa stretlo 60 I-16 s približne 40 Ki-27 - skóre 1:2 (zo sovietskych hlásení). V druhom 27 I-16 a jedna Čajka doprevádzajúce SB proti 32 Ki-27 - skóre 5:1 (zo sovietskych hlásení). V treťom boji 50 I-16 takisto doprovod SB proti 15 Ki-27 - skóre 2:1 (zo sovietskych hlásení). Japonci hlásili stratu 4 Ki-27, takže celkovo v ten deň 4:4
mig 5.11.2006 20:18 - č. 86
mig
karaya1 napsal v č. 84:
"Jak se tak ještě jednou dívám na Tvůj (83), tak Zvonarevovci nahlásili 13 sestřelů Japonců raketami, z čehož minimálně dva (?) jsou neopodstatněné (resp. nepotvrzené z japonské strany) a výsledek experimentu byl celkově takový, že se rakety nedoporučovaly k dalšímu užití?"
Presne tak. Rakety mali mať časovanú rozbušku, takže pilot musel zacieliť a zvoliť vhodnú vzdialenosť na odpal, pričom stále musel sledovať manévrujúci cieľ... Takmer nemožné pri útoku na stíhača. Iná situácia je, ak využije moment prekvapenia...
karaya1 napsal v č. 84:
"Je to vše k tématu dostupné, nebo se dá ještě najít povícero podrobností? "
Mám dosť podrobností k téme, ale použitiu RS-82 na upravených I-16 je venovaných len pár odsekov - zodpovedá to ich významu v konflikte.

Napr. zaujala ma zmienka o tom, že ak japonský pilot musel po boji núdzovo pristáť, neobjavilo sa to v hlásení ako strata v boji, takže 27.6. uvádzajú Japonci stratu 3 strojov...
mig 5.11.2006 20:07 - č. 85
mig
Honza napsal v č. 31:
"27.6. startovalo 104 japonských letounů na nálet na letiště Tamcag Bulag. Nalezly zde 150 letounů, na které bez asistence sovětských protiletadlovců začaly dopadat pumy. Nehledě na likvidaci VPD se podařilo vzlétnout kolem 70 stíhaček. Japonské zdroje uvádějí likvidaci 98 letounů, za cenu ztráty tří vlastních strojů. Odpoledne téhož dne poctil svou návštěvou stejný svaz letiště Sanbees. Do vzduchu se dostal jediný I-16, o nějž se promptně postaral stíhací doprovod. Po odletu mělo na letišti zůstat 49 zničených letounů. Sovětská strana pochopitelně vyčíslila počty ztrát jinak, a sice 33:100. "
Na letisku Tamcag-Bulag boli včas varovaní, takže sovietski protilietadlovci spustili paľbu okamžite po prílete návštevníkov. Posádky bombardérov nemali dobrú mušku a nespôsobili žiadne škody až na niekoľko kráterov na letištnej ploche. To nezabránilo štartu stíhačov, pretože tí v čase bombardovania už naberali výšku. Vzlietlo 34 I-16 a 13 I-15bis. Sovietski piloti hlásili 5 zostrelov, z toho dva bombardéry (to bol zároveň celkový počet za ten deň).

Sanbees je zrejme "môj" Bain-Tumen, kde bol jedinou stratou I-15bis. Japonské bombardéry v ten deň zničili len dva I-16 na letisku Bain-Burdu-Nur. Podstatne úspešnejší boli japonskí stíhači, ktorí napadli vzlietajúcich Sovietov. Ale nevzali si z toho ponaučenie a takýto útok bol na ich strane v tomto konflikte výnimkou.

Takže vyčíslenie strát 33:100 je zjavným nezmyslom, ako mnohé iné údaje
karaya1 5.11.2006 20:05 - č. 84
karaya1 mig: díky moc! Je to vše k tématu dostupné, nebo se dá ještě najít povícero podrobností?

Jak se tak ještě jednou dívám na Tvůj (83), tak Zvonarevovci nahlásili 13 sestřelů Japonců raketami, z čehož minimálně dva (?) jsou neopodstatněné (resp. nepotvrzené z japonské strany) a výsledek experimentu byl celkově takový, že se rakety nedoporučovaly k dalšímu užití?
mig 5.11.2006 18:47 - č. 83
mig
karaya1 napsal v č. 64:
"Pánové, dočetl jsem se, že by Sověti měli nasadit skupinu pěti I-15 (ktp. Zvonarjev) v srpnu 1939 u Chalchyn Golu. Na tom by nebylo nic divného kdyby ona skupina neměla "sestřelit během 14 letových akcí 13 japonských letadel" a disponovat výzbrojí raket RS-82... No a teď babo raď (milé dámy mi jestě prominou ): "
Experimentálna skupina kpt. Zvonareva (5x I-16) prišla na front 16.8.1939 a bola zaradená do 22. IAP. Bojový krst absolvovala 20.8.1939. V ten deň si sovietski letci mali pripísať na konto štyri zostrely, z toho Zvonarevova skupina dva. Japonci však žiadne zostrelené stroje v ten deň neregistrujú. Sovieti však podnikli "šturmovku" na letisko 64. sentai, kde zničili 5 stíhačiek, dva Ki-34, 9 Ki-27 bolo poškodených. Po tomto útoku Japonci letisko evakuovali.

Ďalšie nasadenie RS-82 je spomenuté u nešťastného zásahu vlastného SB por. Fedosovom, po mylnej identifikácii vypálil naň dve rakety, jedna zasiahla cieľ, ale bombardér aj naďalej pokračoval v pôvodnom kurze, neskôr sa zrútil. Príčinou pádu mohli byť aj predtým utrpené škody alebo zranenia posádky po zásahoch pozemnej paľby, ako sa oficiálne uvádza.

Celkovo "Zvonarevovci" nahlásili 13 zostrelov raketami. Vo Zvonarevovom hlásení sú však RS-82 označené ako nevyhovujúce, pretože pilot nemôže počas letu meniť čas výbuchu rakety...
1-20 z 100
1 2 3 4 >>
Po