Mohly moderní německé zbraně zvrátit průběh 2.sv.v.?

  • Je možné zadat více jmen oddělených čárkou, nebo jen jejich části
Pro přidání nového příspěvku se přihlašte

Nalezené příspěvky

bush 15.7.2007 13:32 - č. 584
bush
Foox napsal v č. 581:
"VEZMI SI JEN AKCI LUFTWAFFE 1.LEDNA 1945"
Vzhledem k tomu, že s tímto názorem se setkávám často, tak si dovolím téma Operace Bodenplatte poněkud rozvést.

Předně si dejme tuto leteckou akci do souvislotí - původně měla tato operace podpořit německou pozemní ofenzivu na západní frontě (bitva v Ardenách), ovšem pozemní útok proběhl 16. prosince 1944 a operace Bodenplatte až 1. ledna 1945. Když už jsme u té otázky načasování - často se mylně traduje, že Němci ji schválně provedli na Nový rok, protože si mysleli, že Spojenci budou bujaře oslavovat rok 1945. To, že operace Bodenplatte proběhla až 1. ledna 1945 má jiné příčiny (špatné počasí v prosinci, nedostatek pilotů, atp.).

Nyní se podívejme na cíl, který byl stanoven: spojenecká letiště kolem frontové čáry na území Holandska, Belgie a severní Francie - tedy hlavně letouny a technické zařízení. Jaký ovšem mohlo mít dlouhodobější účinek vyřazení stovek spojeneckých letadel, když spojenecký průmysl mohl ztráty strojů nahradit?

Dalším velkým problémem byla příprava německých pilotů - někteří z nich se ani nedozvěděli, kam přesně 1. ledna 1945 poletí. U některých jednotek byly k dispozici, jak podrobné mapy a snímky letišť, na které zaútočí, ale i modely spojenecké základny. Nicméně v plánech nikdo nepočítal s uvědoměním vlastního protiletadlové dělostřelectva na frontové linii - to sice nezpůsobilo tak vysoké ztráty materiální (5% ze všech zničených německých letounů), ale roztrhalo německé formace !!

Průběh operace samotné se nesl ve znamení zmatku - to slovo vystihuje společně se slovem debakl celou akci. Kvůli palbě vlastního i nepřátelského dělostřelectva se německé jednotky roztrhaly (některé ani nedoletěly na určené cíle - např. SG 4) a ani naváděcí letouny (stroje od nočních stíhacích jednotek: Bf 110, Ju 88, Ju 188, ..) už nedokázaly jednotky navést na své cíle. Proto útočily na spojenecká letiště většinou menší skupinky letadel z různých jednotek a některá letiště ani nebyla napadena (třeba letiště ve Volkelu, kde sídlil wing Tempestů).

Spojenečtí piloti navíc startovali brzy ráno, takže se Němci setkali s odporem ve vzduchu - za zářný příklad bych uvedl boje na letištěm Asch (352nd FG proti JG 11) s jednoznačným výsledkem.

Tento příspěvek bych ukončil výčetem ztrát:
Spojenci: 115 zničených 90 poškozených a 34 zničených nebo poškozených
Němci: 280 zničených a 69 poškozených letadel (U němců byly ale nejhorší ztráty lidské: 203 pilotů se nevrátilo a 21 bylo zraněno)

Doporučuju knihu Marnho, J a Pütz, R.: Bodenplatte: The Lufwaffe´s last hope.