Komentáře k: T-34/76 Želva Lešany

Zpět na: T-34/76 Želva Lešany
  • věž je lisovaná

    Svatoš Tomáš 25. 1. 2008 01:28 (89.203.134.*)
    U T-34-76želva byla věž lisována, nikoli válcována. Její vlastnosti byly lepší než u odlévaných věží, ale technologie lisování pancéřových plátů natolik složitá pro SSSR, že od ní bylo nakonec upuštěno.
    • Re: věž je lisovaná

      Tom 25. 1. 2008 13:59 (213.168.179.*)
      Autor popisku možná nepoužil ideální termín bez dalšího vysvětlení. "Válcováním" je samozřejmě myšleno válcováníplechu jako polotovaru pro další zpracování - v tomto případě jakési ražení za tepla v zápustce. Každopádně povrch věže nese spíše stopy po válcování původních polotovarů, než stopy po zápustce. To měl asi kolega ondík na mysli. Vedla se zde diskuze, který český termín popisuje správně skutečně použitou technologii výroby věže, ale myslím že k obecné shodě nedošlo.
      Technologie možná byla složitá, nicméně SSSR ji evidentně zvládal - na tu želvu si v Lešanech lze sáhnout. Ostatně Sověti dovedli ledaccos a nebylo na místě je tehdy nijak podceňovat.
      • Re: věž je lisovaná

        Svatoš Tomáš 1. 4. 2009 01:34 (78.156.37.*)
        Navíc otřepy na kraji jednoznačně odpovídají výlisku. Jsou zvětšeninou otřepů známých každému plastikovému modeláři.
        • Re: věž je lisovaná

          Ondík 2. 4. 2009 21:41 (90.177.187.*)
          Pochopitelně...Válcovaný plech byl polotovarem pro lisování do formy. Tak to bylo i v popisku míněno. Na první místě jsem zmínil onen válcovaný polotovar, aby si někdo nemyslel, že to byl odlitek. Tolik na vysvětlenou,
      • Re: věž je lisovaná

        Svatoš Tomáš 1. 4. 2009 01:32 (78.156.37.*)
        On ten lis vyvíjel tlak až 10 000 tun, takže uznej, že to byl krapet oříšek nejen pro SSSR. 10 000 tun byl v té době výtlak slušného těžkého křižníku.
        • Re: věž je lisovaná

          Ondík 2. 4. 2009 21:50 (90.177.187.*)
          Vybavení továren na výrobu T-34, či všeobecně závodů těžkého strojírenství bylo v mnoha případech v předválečném SSSR velmi slušné, vždyť například stroje používané na obrábění ploch pro ložiska tankových věží pocházely z USA od firmy Cincinnati Hypro, která v současnosti produkuje CNC stroje. Proto obstarat 10 000 tun lis pro Uralský závod těžkého strojírenství nebyl takový problém, jak se Vám zdá.
        • Re: věž je lisovaná

          Tom 1. 4. 2009 22:07 (213.168.179.*)
          Jako technik s více než 15 lety strojírenské praxe konstruktéra musím reagovat:
          Letmým nahlédnutím do Technického slovníku naučného z roku 1944 (Dobrovolný-Andrlík v nakladatelství Hokr) zjistíme, že lisovací síla lisů se udává "...až 10 000 tun..." Nebo že kloubové lisy (dnes častější termín kolenové) - tedy ryze mechanická záležitost, kde reakce zachycují kluzná ložiska - pracovaly do síly 2000 tun. Tamtéž se můžeme dočíst, že hydraulické lisy v té době pracovaly s tlakem kapaliny až 500 atmosfér, převedeno na dnešní míry cca 50 MPa.
          Na to, abych z těch 50 MPa tlaku kapaliny dostal oněch 10 000 tun mi stačí dva písty o průměru 1128 mm nebo čtyři písty po 798 mm. Žádná kosmická technologie.
          Jsem dokonce toho názoru, že tehdejší solidnější hutě vyrábějící ocelové polotovary pro stavbu parních kotlů takovým lisem musely celkem běžně disponovat. Dno kotelního bubnu se muselo evidentně vyrábět podobnou technologií, pro elektrárenské kotle dokonce z podobné síly materiálu a v obdobných rozměrech jako věž tohohle téčka. U té věže to bylo možná jednodušší v tom, že se nemusely tak důsledně hlídat teploty polotovaru a vydávat osvědčení o tavbě a následném zpracování.
          Nepodceňuj naše předky. Dovedli věci, to bys čuměl.
  • jen střílej

    žižka 16. 6. 2005 17:24 (193.179.143.*)
    myslím že by měl ještě jezdit.
  • Jako novej

    Levant 2. 12. 2004 12:50 (147.229.34.*)
    Jako novej:-)
Zpět na: T-34/76 Želva Lešany
  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.