Komentáře k: Zprávy SS a gestapa o dobývání kostela sv. Cyrila a Metoděje 18. června 1942

Zpět na: Zprávy SS a gestapa o dobývání kostela sv. Cyrila a Metoděje 18. června 1942
  • dotaz

    Kim 2. 6. 2014 14:33 (213.175.38.*)
    Byl teda na straně nemců někdo při akci v kostele zabit?Nebo byly jen tři ranění?
    • Re: dotaz

      Pipora 10. 6. 2014 15:01 (90.176.13.*)
      Pokud se spolehneš na prameny z té doby- von Treunfeldovu zprávu o nasazení zbraní SS a následnou Geschkeho oponenturu a Pannwitzovu zprávu ze září 1942,tak těch zraněných zase tolik není.Při prvním vstupu do kostela byl zasažen gestapák Kurt Kahlo někam do oblasti ruky.Při pokusu o dobytí galerie a kůru byl zasažen SS-man Schinke(zřejmě odraženým kusem omítky do oka) a Grahlert(do ocelové přilby).V Treuenfeldově hlášení pak figuruje ještě SS-man Ostermeier,který měl být zasažen do stehna(zřejmě ten,kterého spouštěli do krypty na laně větrákem).
      Nikdo další zraněný se v těch hlášeních neobjevuje.A myslím,že není důvod těm hlášením ohledně ztrát nevěřit.
  • Rada

    Martin 18. 9. 2007 22:15 (84.16.114.*)
    Doporučuji novou knihu Jiřího Šulce: Dva proti říši. Vyčerpávajícím způsobem líčí operaci Anthropoid i akce jiných parašutistů vysazených nad protektorátem, od výcviku v anglii, až k hořkému konci v kostele.
    • Re: Rada

      Karel Z 8. 2. 2012 20:38 (83.208.91.*)
      Knihu jsem přečetl a je výborná. Vřele doporučuji. Měla by to být povinná četba.
    • Re: Rada

      Lark 5. 1. 2010 13:38 (81.19.47.*)
      Výborná kniha. Skvěle napsaná. Běhal mi mráz po zádech při představách, jaká zvěrstva na nás byla páchána. Tenhle příběh by se měl stát povinnou četbou na všech školách. Nikdy nezapomenu na hrdinské činy našich parašutistů. Díky.
    • Re: Rada

      jkl 29. 12. 2009 22:20 (85.71.218.*)
      Kniha se pěkně čte, ale se skutečností mnoho společného nemá. Nezapomínejte, že je to román! Ne literatura faktu.
      • Re: Rada

        Koumes 18. 1. 2010 15:07 (158.169.131.*)
        Se skutečností mnoho společného nemá? Proč si to proboha myslíš? Ne, že by se tu a tam nenašla chybka, ale vidět ji až takhle odchylně - co v rozporu "se skutečností" jsi tam našel?
    • Re: Rada

      ytuna 9. 1. 2008 23:05 (89.24.4.*)
      Souhlasím. Kniha je opravdu velice dobře napsana. Právě jsem ji včera dočetla.
      • Re: Rada

        karel 8. 4. 2008 10:20 (86.49.69.*)
        Já ji dočetl nyní a opravdu stojí za to. Byla to hrozná doba a přál bych těm hajlujcím magorům v ní pár týdnů žít.
        • Re: Rada

          hanka 14. 6. 2009 23:43 (89.103.18.*)
          Taky jsem ji před nedávnem přečetla a je opravdu úžasná,nechtěla bych v té době žít ale kniha je napsaná perfektně...před autorem smekám...
  • Ztráty

    Vašek 7. 7. 2007 19:12 (84.42.176.*)
    K výročí smrti čs. parašutistů bylo 18.6.2007 na stanici čro2 ve zprávách doslova vysíláno, že německé ztráty při dobývání kostela byly 30 mrtvých a 80 zraněných. Kde se vzal takový nesmysl?
  • I'd like...

    Paweł Kubisz 13. 2. 2007 03:16 (89.78.30.*)
    I'd like to read it in english
  • doplněk

    pushak 22. 9. 2006 13:18 (82.100.0.*)
    Sice je poslední příspěvek starý skoro 3 roky, ale pro ty další… Válka není akční film. Když pročítám příspěvky, vyplývá z nich, že dost velká většina přispěvovatelů nemá za sebou ani vojenskou zákl. službu. Pokud se jedná o skutečnou akci, určitě se nepostavíte jako Rambo a nezačnete střílet s ohlušujícím randálem a zvukovými efekty ze dvou kulometů najednou a kosit nepřátele. Vaše životnost by se po takovém činu zkrátila na několik vteřin…

    Parašutisté v kryptě měli jediný cíl - prokopat se v co nejkratší době do sklepení sousedního domu a snažit se zmizet. Rozhodně nebylo jejich prioritou postřílet co nejvíce německých vojáků. Navíc z krypty nebyl žádný výhled. Němečtí vojácï též rozhodně netoužili po tom, dát se zabít. Takže vše byla hra o čas a o taktiku. Vyhrál ten, kdo měl materiální a početní převahu.
    Až se někteří z vás dostanou na vojnu, vezmou do ruky samopal ČZ, který vypadá jako hračka, a pak na střelbách zjistí, že ta hračka je geniálně jednoduchá, ale taky nesmírně spolehlivá a přesná, a že s ní dokáže střílet - a dobře střílet - i úplný laik, pochopíte mnohé i bez dlouhého vysvětlování…
    • Re: doplněk

      TOM 14. 6. 2007 19:17 (217.115.254.*)
      Jenom k tvému komentáři, parašutisti chtěli vykopat díru do kanalizace. Stačí se podívat v Resslovce do krypty a na nedokopanou díru se mrknout sám
    • Re: doplněk

      info@stengerhistoric 18. 12. 2006 21:23 (141.116.10.*)
      Is there anyway I could ask for a translation of the book referred to in Zdroj: Č. Amort, Heydrichiáda, Praha 1965, s. 239-244, 292-295...

      Thank you,
      Dieter
  • Ztráty?

    Dennis 4. 7. 2005 12:13 (213.246.67.*)
    Jak je to tedy se ztrátami na straně SS?? Přijde mi nemožné, aby parašutisté nikoho nedostali. Mimoto, známý film o nich je ukazuje jako velký "Ramba" a ve zmíněném filmu zařve hodně němců...
    • Re: Ztráty?

      Honza 8. 1. 2006 13:30 (217.197.144.*)
      Film je fikce - ne nadarmo autoři pozměnili většinu jmen a nejen tím si ponechali dost volnou ruku.
      Podle všeho zranili 14 až 25 esesáků (některé těžce), ale nezabili žádného. Což ale nesnižuje hrdinství ani schopnosti vojáků, kteří po mnoho hodin vzdorovali (často jen s pistolí 6,35) přesile vyzbrojené samopaly a granáty!
      Na frontě se do ztrát počítají i ranění a nezvěstní, nejen mrtví. Nahlíženo očima frontového velitele: 7 agentů vyřadilo z boje kolem 20 elitních vojáků (některé natrvalo).
      • Re: Ztráty?

        Jan 29. 5. 2012 22:07 (78.136.149.*)
        Při dobývání kostela bylo usmrceno 14 německých vojáků, dalších 21 vojáků bylo zraněno, někteří z nich těžce. Parašutisté neměli samopaly, jak ukazuje film. Bojovali svými osobními zbraněmi (pistole Colt ráže 7,65 Br. a záložními pistolemi ráže 6,35 Br.)
        • Re: Ztráty?

          jkl 30. 5. 2012 09:49 (62.244.94.*)
          To jste si zřejmě přečetl na anglické wikipedii, kde jste ale asi přehlédl slovo ALLEGEDLY. Tvrzení, že parašutisté v kostele zabili 14 Němců a zranili 21 dalších je nesmysl, pro který neexistuje žádný doklad. 35 Němců se ve vnitřním prostoru kostela ani nepohybovalo...

          Naši parašutisté v kostele doložitelně zranili pět esesáků. Je třeba si uvědomit, že měli jen pistole a vzít v úvahu charakter vnitřního prostoru kostela. A jak už tady někdo napsal, nedělat z našich parašutistů pod dojmem akčních filmů nějaké "Ramby".
      • Re: Ztráty?

        Hadzi Halef Omar 19. 6. 2008 10:04 (193.86.238.*)
        Na rozdíl od filmu se obránci bránili pouze pistolemi (samopal byl ve skupině údajně jediný a ten byl při atentátu ztracen) a to i v tak "směšné" ráži jako 6,35. Jejich výkon byl obdivuhodný !
        • Re: Ztráty?

          fero 25. 3. 2010 19:34 (78.141.102.*)
          I pistole raže 6.35 mm dokáže udělat své.
      • Re: Ztráty?

        milipa 30. 8. 2006 21:13 (89.102.134.*)
        S Honzou se dá souhlasit, je třeba si také asi uvědomit, že zranění esesáci dostali okamžitou zdravotnickou pomoc, některá jejich zranění by za běžných frontových podmínek byla nejspíše pro nedostupnost okamžité pomoci smrtelná. Že českoslovenští parašutisté uměli střílet svědčí i případ Jozefa Gabčíka, tomu při útoku na Heydricha sice selhal Stengun, ale neselhal Gabčík, pronásledujícího řidiče Kleina zneškodnil svojí pistolí a to tak, že i když ho zasáhl jen do nohy, Klein už nikdy normálně nechodil. Kupodivu se o tom moc nepíše. Pistole Colt, kterými byl vybaven výsadek Anthropoid, byly ráže 9 mm, menší ráži by Klein spíš "rozchodil".
        • Re: Ztráty?

          Martin7009 1. 7. 2009 23:23 (85.160.65.*)
          Rád bych reagoval na tento starší příspěvek, protože obsahuje nepřesnosti, kterými se celý internet jen hemží. Nedalo mi to a nahlédl jsem do Střelecké revue č. 7 z r. 1992 do článku "Vybaveni k atentátu" (J. Čvančara, P. Liška).
          Diverzní skupiny vysílané čs. exilovou vládou do protektorátu byly dobře vybaveny pro splnění uložených úkolů, ale nepředpokládal se nějaký jejich boj do posledního náboje jak to známe z amerických akčních filmů. Obdrželi prostě ve skladu výstroj a výzbroj, kterou jim předepsali jejich nadřízení a podepsali protokol o převzetí. V některých případech jsou tedy známy modely i výrobní čísla jejich zbraní a někdy i dotace příslušné munice. Gabčík i Kubiš (Anthropoid) obdrželi coby osobní zbraně pistole Colt 1903 Pocket Hammerless v ráži .32ACP (7.65mm)s jedním rezervním zásobníkem a 16 nábojů (celkem měl tedy každý pouze dva plné zásobníky). Tato dotace byla pro osobní zbraně obvyklá, stěží říci, zda (a kde) si opatřili více munice. Každopádně z těchto pistolí stříleli na místě atentátu i v kostele, kde byly také nalezeny. Řidič Klein byl tedy zasažen do nohy ráží 7.65mm.
          Pro operační účely měl Anthropoid přidělen dvě pistole Colt Super Auto ráže .38ACP v podpažních pouzdrech, 4 rezervní zásobníky a 100 nábojů. Jednalo se o armádní Colt 1911A1 ve výkonné ráži 9mm, který se vyráběl od r. 1928. Zásobník pojmul 9 nábojů. Tyto pistole skončily neznámo kde, stejně jako zbytek výzbroje včetně blíže neurčeného minometu "Spigot" (tedy principu "spigot" s trnem).
          Na internetu se objevuje údaj, že Gabčík s Kubišem měli každý pistoli Colt Pocket Hammerless v ráži .380ACP (9mm Browning krátký) "se čtyřmi plnými zásobníky a dalších 100 nábojů" apod. Zřejmě zde pisatelům nestačila méně výkonná kapesní pistole a skrovná zásoba fasované munice a tak to vše poněkud zveličili. V akčních filmech hrdinové nosí pětačtyřicítku s kupou zásobníků jen tak v trenkách nebo pod minisukní a českoslovenští výsadkáři měli taková "plivátka", že? Nicméně údaje se dochovaly takže není třeba nějak zvlášť polemizovat.
          K provedení atentátu měli též mj. samopal Sten MKII a 100 nábojů. O zásobnících tam zmínka není, ale měli minimálně 2ks, které se našly na místě činu.
          Pistole Colt 1903 ráže .32ACP byly osobními zbraněmi prakticky všech dalších parašutistů, kteří byli v této době vysíláni do Čech. Většina z nich měla ještě malou záložní pistoli ráže 6.35mm značek FN, Walther, Webley. Např. Adolf Opálka měl Colt 1903 a Ruby 6.35 (kopie FN 1906).
          Podle mých dosavadních informací měli parašutisté při boji v kostele v Resslově ulici pouze kapesní pistole ráže 7.65 a 6.35. Žádné výkonnější vzory, natož samopaly jako v Sequensově filmu. Měli též velice málo munice, proto nemusely být německé ztráty nijak velké.
          • Re: Ztráty?

            Artilleryman 21. 4. 2013 20:50 (78.136.174.*)
            Důvěryhodné údaje o ztrátách na německé straně při obléhání kostela jsem našel v časopisu Deutsche Waffenjournal, který před několika lety celé akci věnoval zajímavý článek. Pokud si správně pamatuji, německé ztráty činily 14 mrtvých a 21 zraněných.
            • Re: Ztráty?

              jkl 23. 4. 2013 18:42 (89.176.51.*)
              Tento nesmysl o desítkách mrtvých a zraněných se skutečně občas vyskytuje.

              Ve skutečnosti naši vojáci zranili několik SS-mannů. Což není překvapivé vzhledem k charakteru prostoru kostela, rozmístění parašutistů a jejich pistolím.

              Nejpřesnější údaje, včetně jmen německých raněných, jsou v nejnovější knize:

              V. Šustek: Atentát na Reinharda Heydricha a druhé stanné právo na území tzv. protektorátu Čechy a Morava, Praha 2013
          • Re: Ztráty?

            Pavel 7. 3. 2013 19:26 (93.99.49.*)
            Je někde známo jak vypadalo to podpažní pouzdro ? Zda-li bylo standardní pro COlt 1911 nebo jestli parašutisté a výsadky používaly nějaké speciální ?
          • Re: Ztráty?

            Krizo 20. 5. 2010 10:05 (82.142.90.*)
            Vie mi niekto povedat, ze kde presne stali traja parasutisti, ked vchadzali Nemci do kostola?
  • ????

    petrman 5. 9. 2003 15:22 (195.47.37.*)
    Zajímavé ovšem je, že českoslovenští parašutisté ukrytí na kůru kostela ze všech němců kteří vstoupili dovnitř netrefili ani jednoho.
    • Re: ????

      michal 16. 10. 2008 17:40 (85.70.181.*)
      Nevím na kolik je přesné líčení boje v kostele, ale v knize J. Šulce (byť jde o román) je zmíňka minimálně o jednom mrtvém příslušníkovi SS a mnoha raněných...
      • Re: ????

        ... 14. 6. 2009 23:42 (89.103.18.*)
        Kniha J.Šulce je nejpravděpodobnější zdroj informací o celém atentátu,jelikož ji autor sám nechával doplňovat a opravovat historiology...opravdu je tam zmínka o mrtvém a mnoha zraněným...a i bez tohoto zdroje bych tomu věřila spíš,byli to přece vycvičení vojáci a měli perfektní místo na zaměření všech pod sebou...
        • Re: ????

          jkl 29. 12. 2009 11:25 (85.71.218.*)
          Kniha J. Šulce je hlavně beletristický román, ne odborná literatura nebo literatura faktu.

          Nezapomeň, že naši parašutisté měli jen pistole, ne samopaly.
    • RE: ????

      Ralt 6. 9. 2003 10:17 (194.108.48.*)
      Nevím, nevím zpráva SS mi příjde tak přibarvená že i její údaje o ztrátách bych bral s rezervou - navíc ve vnitřku kostela píše o dvouhodinovém boji. Nevěřím že by SS při útoku na parašutisty uvnitř kostela, kteří navíc už byli připraveni neutrpěla ztráty.
      • RE: RE: ????

        petrman 8. 9. 2003 12:08 (195.47.37.*)
        Zpráva gestapa vypadá docela věrohodně, ale ztráty jsem tam také nevyčetl.
  • Gestapo vs. SS

    Reno 3. 9. 2003 22:49 (80.188.173.*)
    Podle údajů, které jsem do teď ohledně této události pochytil, se mi jeví mnohem objektivnější zpráva Gestapa. Údaje v ní obsažené se většinou shodují s tvrzením historiků. Správa SS vypadá oproti tomu jako scénář k novodobému americkému akčnímu filmu. No asi se chtěli trochu blýsknout...
    • RE: Gestapo vs. SS

      egli 5. 9. 2003 09:27 (195.113.53.*)
      ano, skutečnosti odpovídá zpráva gestapa. Von Treuenfeld si hodně přibásnil své vlastní zásluhy až si z něj Geschke dělal ironickou legraci - viz pasáž, že nepoznal vysílačku od tlampačového zařízení. Taky byl brzy odeslán na východ.
Zpět na: Zprávy SS a gestapa o dobývání kostela sv. Cyrila a Metoděje 18. června 1942
  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.