Komentáře k: Konec války, Den osvobození nebo Den vítězství?

Zpět na: Konec války, Den osvobození nebo Den vítězství?
  • Časovy posun

    Jiří 5. 5. 2022 06:29
    Pokud se dobre pamatuji, kdy nebyl letni cas, tak casovy posun mezi Prahou a Moskvou byl 2 hodiny (posun mezi SEČ a moskevskym časem), takze kapitulace německeho vojska byla dle moskevskeho casu 9.5.v 01.01 hodin
  • Krásné výročí všem!

    AMC 8. 5. 2017 07:53
    Krásné výročí dne osvobození od nacismu armádou Sovětského svazu!

    k diskuzi:
    1) den vítězství - vzhledem k rozbombardovanosti, ukradenému zlatu by se to mohlo jmenovat jedině "den Pyrrhova vítězství" když už, v opačném případě kde je výhra? Navíc Češi moc nebojovali,
    takže skutečně jsme byli převažující měrou osvobozeni
    2) osvobozeni američany...vzhleem k tomu, že krizi vyvolala tzv. demokracie a kapitalismus, kdy v čele propagace a uplatňování stojí hlavně USA, pak následek krize válka je z velké části jejich vina, takže to beru tak, že pomohli zamést bordel, který natropili, kdo mi nerozumí zadejte do vyhledavače "Wall street zlo" a budete v obraze
    3) osvobození Británií
    vzhledem k Mnichovu obdobná situace jak USA, tj. viníci pomáhají zametat nepořádek, kdy něco rozbili
    4)9. nebo 8. pokud necháme v názvu, že nás osvobodili SSSR pak uctíme dostatečně památku padlých vojáků, není potřeba ještě slavit sovětské datum
  • Svátek

    PetrT 7. 11. 2008 14:44
    Kdyby se osvobození, či vítězství slavilo 8. i 9. května, v kalendáři by mohly být volné dny hned dva.
  • Definice Dne vítězství

    Honza 1. 5. 2008 10:24
    Včera jsem na oficiálních stránkách České republiky (czech.cz) narazil na super definici Dne vítězství: "Den vítězství - Každoročně se oslavuje 8. května, na památku 8. května 1945, kdy bylo Československo, do té doby okupované Německem, osvobozeno americkými a ruskými vojenskými jednotkami."

    To "československé passivum" ;-) je zachováno ve všech jazykových verzích, akorát v ruštině nás osvobodili "Rusové a Američani", v ostatních jazycích "Američani a Rusové" :-))
  • Neni nad to do neceho vrtat!

    Jiri Ruzicka 6. 12. 2007 14:57
    Perfektni prispevek na tema, jak se falsuji dejiny. Den osvobozeni, je i pres ucast mnoha ceskych a slovenskych vojaku, jak na vychodni tak na zapadni fronte, podle mne prilehavejsi nazev.
    Nejsme ale sami (Cesi + Slovaci), kteri se z pocitu menecenosti povazuji za viteze. Ziji ted v Dansku a i ti nynejsi Vikingove si mysli, a to i presto, ze mala cast jejich obyvatelstva slouzila ve zbranich SS, ze vyhrali valku. Churchillovi pochybnosti o lojalite techto dvou prcku (CZ/CS a DK) nebyly neopodstatnene.
  • Velmi kvalifikovaně

    Sova Hedvika 7. 5. 2007 12:23
    Dle mého soudu poskytuje velmi ucelený přehled nejen vývoje nazírání na tento významný den, ale bohužel i historii politikaření v tomto státě. Všem obětem 2. světové války, vojenským i civilním však nutno vzdát poctu a není podstatné, který den v roce to bude, ale aby navždy zůstaly v povědomí lidí.
  • ó

    jana 2. 5. 2007 19:25
    bylo to skvělé
  • WOW!!!!!!!!!!!!!!!!

    Báry 2. 10. 2006 18:18
    Díky moc za tenhle článek ve škole jsme totiž dostávali za úkol nějaký státní svátky atd. a já "vyfasovala" 8.května. Dělala sem si starosti kde to najdu ale tohle sou fakt supr stránečky!!!!! :)
  • Vynikající

    Slávek 4. 8. 2006 17:39
    Je zarážející,jak dovedeme i v nynější době účelově měnit historická fakta.Pro mě je den osvobození 9. květen,i když se v Náchodě ještě střílelo a umírali čeští lidé a sovětští vojáci.
    Děkuji.
  • Vynikající článek

    Ludvík 11. 5. 2006 14:31
    Vynikající článek - nejen poutavý, ale i velmi zábavný... Opravdu jsem se pobavil, jak dlouho se můžou (a mohli) naši zákonodárci touto věcí zabývat.. díky
    • Re: Vynikající článek

      venom1 21. 6. 2006 21:35
      a co jste čekali od našich zákonodárců ...? Rejpat se ve všem a v ničem... a všechno po...t...slaví se snad svátek až po osvobození hlavního města a ne kdy se domluví a podepíše všeobecná kapitulace (ve školách se učí co příměří)...
      • Re: Vynikající článek

        Alamus 9. 11. 2006 00:42
        Ne! Slaví se až po osvobození posledního centimetru území státu!!!Ty jsi určitě pražák - vás nic jinýho nezajímá...
  • Den volna

    autor 8. 5. 2006 10:15
    Poslední uvedený argument poslanců, že přesunem svátku z 9. na 8. získá "lid této země" den volna navíc, vypadá v praxi takto:

    Do dnešního dne (včetně) jsme změnou získali 2 dny volna a naopak o 2 dny přišli, 11x se změna neprojevila.
    (platí pro obě republiky)
  • Moskevsky cas

    Kralik 5. 5. 2006 07:29
    Mam dotaz. Byly za WWII casova pasma jinak? Protoze dnes ma Moskevsky cas navic 2 hodiny.
    Jinak skvely clanek.
    • Re: Moskevsky cas

      Jiri Ruzicka 6. 12. 2007 14:58
      To mne taky dost zarazilo. Ja znam taky casovy presun o dve hodiny.
      A kde je odpoved autora clanku?
      • Re: Moskevsky cas

        vrtal 27. 12. 2011 17:52
        Mám takový dojem, že v době II.SV byl ve středoevropském prostoru tzv. letní čas, proto ten posun o jednu hodinu mezi Moskvou!
  • Den vítězství?

    Jan Fukala 3. 5. 2006 11:16
    Honzo, ve spoustě kalendářů je dodnes uplatňován název Den osvobození, používám jej bez výjimky i já a zcela upřímně řečeno - termín "Den vítězství" je pro mě tak trochu novým pojmem. Není náhodou možno používat obě varianty?
    Zjistil jsem, že jako Den osvobození je svátek uváděn například i v kalendáři pro rok 2003 s válečnými plakáty, vydaném AVI. :-)
    Jinak díky za článek, zajímavé.
    • Re: Den vítězství?

      Honza M. 3. 5. 2006 19:26
      "Není náhodou možno používat obě varianty?"

      Zákon hovoří jasně: státním svátkem je od r. 2004 Den vítězství. Ale -jak jsem napsal v úvodu- kalendáře (zřejmě ze setrvačnosti) používají obě varianty a dokonce i kombinace(!) Takže si netroufnu tvrdit, že to není možné, když to evidentně možné je ;-)

      Jen pro zajímavost: po rozpadu ČSFR na Slovensku přijali zákon č.241/1993 Z.z., o štátnych sviatkoch, dňoch pracovného pokoja a pamätných dňoch, který změnil název svátku na

      "8. máj - Deň víťazstva nad fašizmom."

      a platí od r. 1994 do dnes.

      (I když -vzhledem k slovenským ekonomickým reformám- kdo ví, na jak dlouho?
      www.usvit.komunisti.sk/usvit_05_2/...)
  • časový posun

    honza 3. 5. 2006 11:07
    zdravím,
    než vznesu dotaz, musím pochválit autora za pěkný a výživný článek. paráda. a teď otázka. zajímal by mě časový posun. v textu se objevuje vztah středoevropského času a času moskevského jako rozdíl 1 hodiny. ve skutečnosti to jsou ale hodiny 2. jediné, co by to mohlo vysvětlovat je, že v té době Moskva neměla letní čas (pokud vůbec dříve taková změna byla). budu velmi rád za odpověď. díky, honza.
    • Re: časový posun

      Honza M. 3. 5. 2006 18:50
      Moskva leží v pásmu +2h GMT (+ 2 hodiny ke Greenwichskému času), ale v SSSR (a Rusku) se přičítá ještě +1h a platí to celoročně. Rozdíl proti GMT je potom +3h GMT a proti letnímu času +2h. Oproti středoevropskému času (CET), je to +2h a +1h.

      Thanx to Dzin ;-)
      • Re: časový posun

        Honza 4. 5. 2006 17:27
        Díky za odpověď, ale bohužel z ní nejsem o moc moudřejší. Nepochopil jsem druhou větu, vždyť letní čas má jak Londýn (GMT), tak i Praha (středoevropský) s Moskvou. Tedy rozdíl mezi středoevropským a moskevským je vždy 2 hodiny (www.timeanddate.com/worldclock/).
        • Re: časový posun

          Dzin 5. 5. 2006 12:36
          V SSSR neměl letní čas, resp. měl stále po celý rok posunutý čás o jednu hodinu. Takže, Londýn leží v pásmu 0, Praha v pásmu +1h a Moskva +2 hodiny. Ale pokud pro SSSR praktikujeme onu hodinu navíc dostaneme poměr Londýn 0, Praha +1h a Moskva +3h. Pokud aplikuji letní čas pro Londýn a Prahu, tak uberu jednu hodinu, protože u Moskvy se ona jedna hodina nepřičítá. Potom je tedy efekt Londýn 0, Praha +1 a Moskva +2 hodiny.
          Jak je tomu v současné době, jestli v Rusku zavedli ještě navíc letní čas, tedy přičítají v létě další hodinu, to nevím.
          • Re: časový posun

            Honza 5. 5. 2006 14:17
            mnohokrát děkuji, teď je vše jasné. Ano, Rusko má letní čas. Mnoho mých kolegů tam jezdí na službní cesty a skutečně je Moskva +2 hodiny. Proto to "nepochopení". Díky a přeju hodně štěstí a víc takovýchto článků. Honza
  • Velmi dobré

    Tomáš 28. 4. 2006 20:48
    Skutečně velmi kvalitně zpracovaná problematika státního svátku, jenž vyvolává tolik zbytečných rozporů.
    Autorovi patří pouze chvála a případná diskuse zde by mi přišla bezpředmětná, neboť, kdo si přečetl článek pečlivě, nemůže nic namítat...
    Pěkný večer a Honzovi M. děkuji jménem čtenářů za výborný článek.
  • Když den tak DEN

    David 28. 4. 2006 11:44
    Pokud máme slavit "den" a ne datum. Potom myslím,že "Den osvobození",protože my sami bychom si s němci neporadili.Ale hlavně musíme slavit 9.5. protože celý den 8.5.45 němci stále ještě oficielně byli ve válečném stavu.Kapitulace platila od 23,01 a to už není den,ale noc!!!"Míru jsme si ve dne mohli"užívat" až od 9.5.45. Tak k čemu nám vlastně ty naši poslanci jsou ???? je všechno zbytečně komplikují!!!
    • Re: Když den tak DEN

      Josef Musil 7. 5. 2015 15:02
      kapitilaci Německo podepsalo SSSR dne 9.5.1945 v 0:16 London TIME tedy GMTH !!! Tedy 1:16 berlinského letního času, tedy 2:16 Pražského času a v 4:16 Moskvy - ¨tedy vždy 9/5/1945 Ing. Josef Musil
    • Re: Když den tak DEN

      vs 7. 5. 2006 12:20
      Myslím si to isté. Prečo sa oslavuje posledný deň vojny a nie prvý deň mieru.Tzn., že vojaci padlí 9.5. padli akože už po 2. sv. v.?Článok velmi dobre spracovaný.Ďakujem.
      • Re: Když den tak DEN

        lada 9. 5. 2006 12:44
        No z tohoto pohledu je to jedno, protoze se na nekterych mistech bojovalo i po 10.5., takze i v pripade ze budeme oslavovat 9.5. budou existovat vojaci co padli az po valce.
        • Re: Když den tak DEN

          Radek 1. 9. 2006 09:35
          Milín, Slivice, Příbramsko-boje trvaly do večerních hodin 12.května 1945. Neměl by se spíše slavit den posledního výstřelu 2.sv.války-tedy skutečný konec války a okupace?
    • Re: Když den tak DEN

      YAMATO 30. 4. 2006 01:57
      IMHO ani taková Francie by si s Němci (si s Němci!) sama (a ne sama!) neporadila...a představte si Francouze, jak slaví DEN OSVOBOZENÍ...absurdní! Podíleli se naši vojáci, odbojáři, politici atd. na porážce nacismu (OSY)? Jednoznačně ano. Pak proč ne DEN VÍTĚZSTVÍ?
      • Re: Když den tak DEN

        ivana 16. 2. 2009 18:36
        Já teda s pojmem Den vítězství nesouhlasim. Česko osvobodili zvětší části Rusové a západní Čechy Američané. Povstání Čechů se konalo až na konci války, a tak celou válku vyhrála vlastně sovětská armáda. Kdyby nevyhráli bitvu u Stalingradu, tak bůhví co by se tady dneska dělo, to si ani nedokážeme představit. Tak proč brát zásluhy jiným.
        • Re: Když den tak DEN

          kudlanka 8. 5. 2009 13:03
          No s tim osvobozenim ruskou armadou je to slozitejsi...nemuselo se na ne chvilku cekat? Aby se naplnilo vyssi politikareni o valecnych cilech, ktere nakonec vedlo ke studene valce... Ze valku vyhrala ruska armada bych taky tak presvedcive netvrdil...
          • Re: Když den tak DEN

            Saša,Brno 25. 5. 2010 11:26
            Neznám přesnou statistiku, ale na západní frontě padlo kolem 1600+- Čechoslováků na rozdíl při osvobozování Československa přes 8500 Čechoslováků co bojovalo na východní frontě (Dukla ,Ostravsko atd.). A fakt proč bylo stanoveno kde se mají některá vojska zastavit je zcela jasný, protože jinak by v tom byl bordel a z války proti nacistům by byla válka SSSR verzus USA.Patton mohl být rád, že Rusové ještě nebyli u Plzně, protože by to tam dopadlo jako v jiné části linie kde dva ruské tanky , které z nějakého důvodu překročili demarkační čáru zkončili na mušce amíků, protože mysleli, že to jsou němci.Uvědom me si , že již tenkrát nešlo o to kdy budeme osvobozeni, ale které straně zůstane , které území. A na tom nic nezměníme touto diskuzí ať se nám to zdá správné nebo ne. A pro zajímavost platnost kapitulace Německa platila od půlnoci 9.května, i když byla podepsána 8.května.Hold převracení faktů bylo a opět zase je. Naše dějiny jsou pouze plné rektálního gelu a je jedno jestli byl použitý na východ nebo na západ.
            • Re: Když den tak DEN

              Ondra 17. 8. 2014 22:13
              Naprostý souhlas. Už se u nás opět překrucují dějiny. Osvobození Evropy by USA a VB spíš nebylo vůbec možné, nebo kdyby ano, tak ve výrazně delší době, když ještě v lednu 1945 žádal Churchill Stalina, aby SSSR zahájilo velkou ofenzívu, protože Spojenci dostávali v Ardenách co proto a i sám Churchill napsal, že by je Němci zatlačili zpět do moře.. A Sověti zahájili. A ano, kapitulace se podepsala 8.5.1945 s účinností od 0.01 hod 9.5.1945. Lze to velmi snadno ověřit, kapitulační listina je dostupná na internetu... Takže článek je tendenční a z velké části nepravdivý.
              • Re: Když den tak DEN

                marie 8. 5. 2017 11:05
                Vážení, tatínka mi osvobodily v Dachau Rusové 9.5.1945.ČEKAL na ně, i další vězňové, celou válku. Nikdy po válce nevyvěsil naší i ruskou vlajku 8.5., ale vždy 9.5. Nenáviděl vládu, která jen překrucuje. Držím se pravdy přímého účastníka vězně z koncentráku a to je mého otce. Rozsvěcuji svíčku mému otci i všem vězňům, kteří zažili koncentráky, naší republiky, 9.5. a na tom se nedá nic měnit. Dle podpisu a platnosti kapitulace Sobotka lže a nechá učitele učit děti lžím. Napravte pane Sobotka data osvobození podle smluv. Sám říkáte, že se striktně držíte ústavy, tak se držte i smluv. A nebo raději odejděte. Učit naši budoucnost lžím je na nepováženou.
              • Re: Když den tak DEN

                jkl 18. 8. 2014 12:43
                Velmi snadno lze ověřit, že nemáš pravdu. Pleteš si totiž moskevský a středoevropský čas. Tvůj komentář je tendenční a z velké části nepravdivý.

                Každý si může na internetu jednoduše ověřit, že kapitulace u nás vstoupila v platnost 8. května 1945 ve 23:01 hodin středoevropského času. V Moskvě bylo již 9. května 0:01 hodin.

                Viz
                en.wikipedia.org/wiki/German_Instr...
                ru.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%BA...
Zpět na: Konec války, Den osvobození nebo Den vítězství?
  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • Vyplňte správně kontrolu
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.