Komentáře k: Jan Ferák - ¡No pasaran!

Zpět na: Jan Ferák - ¡No pasaran!
  • Kotka

    Boleslaw 13. 11. 2015 10:48 (78.31.91.*)
    Poległ za Waszą i Naszą Wolność!
  • S Janou Ferákovou

    Minaříková 4. 6. 2011 22:10 (88.100.182.*)
    S Janou Ferákovou, později Pernikářovou jsem chodila v letech cca 1946-48 v Praze 7 (myslím, že Letohradská, oni nás tehdy v rámci školských reforem hodně stěhovali) do školy,dokonce do stejné třídy (jsem ročník 1940) a mám ji i na nějaké školní fotce.Pak mi bohužel někam zmizela a nic víc o ní nevím, stejně jako jsem tehdy nevěděla nic o životě jejího otce - jen to, že byl západní letec.Přesto by mě její další osudy dost zajímaly.
  • Vynikající

    Dalibor 31. 12. 2009 12:05 (88.102.218.*)
    Vynikající článek o skutečném hrdinovi a vlastenci,který by měl být vzorem mladé generaci.Bohužel,dnešní moc má zájem spíše na jeho umlčení.Asi proto,že nebojoval na té "pravé straně ".To by možná měl pamětní desku v Ústí a Masarykův řád in memoriam a přinejmenším povýšení do hodnosti brigádního generála.Nicméně dnešní moc tu nemusí být navěky a možná,že se dožijeme patřičného ocenění statečného Jana Feráka, skutečného vlastence - Valacha.Za slibný začátek jeho rehabilitace považuji autorův článek.Dík za něj.
    No passaran.
    • Re: Vynikající

      Honza 31. 12. 2009 20:23 (93.99.200.*)
      Dosti neveselé by také bylo povídání o tom, jak se k interbrigadistům (nikoliv k jejich památce, ale vůči těm přeživším) zachovala minulá moc (která tu naštěstí oproti plánu taky nebyla na věčné časy). Třeba Osvald Závodský, Artur London, Otto Šling, Helena Petránková a mnozí další soudruzi i nesoudruzi jsou dobrými příklady "vděčnosti" vítězné "dělnické třídy".
      • Re: Vynikající

        peter 10. 3. 2011 00:45 (195.113.82.*)
        K tomu by som len dodal že Závodský ako prvý ňáčelník ŠtB sám riadil prvú vlnu zatýkania a procesov.
      • Re: Vynikající

        jkl 1. 1. 2010 12:05 (85.71.218.*)
        Mít minulost interbrigadisty bylo v letech 1949-1953 dobrou vstupenkou do komunistické věznice...
  • Ferák - pilot bombardéru

    D.Martin 27. 6. 2008 18:58 (212.80.64.*)
    Na netu jsem našel zajímavý článek o eskadře Espaňa (Malraux) : www.geocities.com/scwmofs/Potez54.html
    Je v něm zmínka o Janu Ferákovi, který v ní sloužil . Co je ale zajímavé, článek poskytuje možné vysvětlení, jak se Jan Ferák dostal k bombardérům. Jak jsem s pomocí mé chatrné angličtiny pochopil, u eskadry Espaňa (Malraux)nebylo neobvyklé, že piloti přesedali ze stíhaček na bombardéry a naopak. No, létat s bombardérem, kde každý člen posádky mluvil jiným jazykem, to musela být dobrá sebevražda. Domnívám se, že když došlo k rozpuštění eskadry (únor 1937) byl Ferák požádán svými českými kolegy aby s nimi zůstal a vytvořil tak českou posádku - tím se zvýšila jejich šance na přežití.
    Jestli to tak bylo, tak se Ferák vzdal kvůli kamarádům kariéry úspěšného stíhače. Klobouk dolů!
    Jenže tohle všechno je jen teorie. Autor článku neuvádí žádné prameny, takže je to celé na vodě ....
    • Re: Ferák - pilot bombardéru

      David M. 28. 6. 2008 16:31 (82.208.33.*)
      Jsem rád, že tě (Vás) příběh Jana Feráka zaujal. Musím nicméně odkázat na časopis Historie a Vojenství, kde v číslech 1/2008 a 2/2008 byl mnou a dr. Rajlichem zpracován jeho příběh úplně nově. Jelikož se nám podařilo získat mnoho doposud nikdy nezvěřejněných archivních informací, popírá ve velké většině i můj prvotní "frontový" článek. Vše zkrátka bylo trochu jinak, než bylo tradováno a svým způsobem vysvětlí i to co jsi naznačil v příspěvku. Není v možnostech zdejších příspěvků, abych vše vysvětlil a budeš-li mít po přečtení příběhu jakýkoliv dotaz rád ti ho zodpovím, popřípadě můj mail je zde volně zveřejněný. S pozdravem David M.
      • Re: Ferák - pilot bombardéru

        Václav Roztočil 9. 7. 2008 22:42 (85.70.69.*)
        Dobrý den, bohužel jsem nikkde neobjevil vaši email adresu pane Davide M. Velice mne zajímá vše co souvisí se Španělskou občanskou válkou. Váš článek mne velice potěšil, mohu vás poprosit o odkaz, kde se dá časopis Historie Vojenství sehnat, konkrétně čísla s vaším článkem. Bohužel jsem je na internetu nenašel. Děkuji Roztočil vroztocil@atlas.cz
        • Re: Ferák - pilot bombardéru

          David M 11. 7. 2008 14:45 (82.208.33.*)
          Má adresa je MajtenyiD@seznam.cz, info o časopisu HaV je zde work.letectvi.cz/avizo/avizohav.htm , jinak HaV by se měl dát sehnat i v "trafikách", popřípadě ho můžou objednat od prodejců. Zajímá-li Vás Ferák skutečně Vám musím ten článek doporučit, je to cca 80 stran a dalších 80 nových fotografií, ale především jsou v něm naprosto přelomová a poprvé zveřejněná fakta k osobě JF. Nechci si v žádném případě dělat reklamu, ale jméno PhDr. Jiřího Rajlicha - spoluautora je myslím dostatečnou zárukou. Navíc téma čs- letců interbrigadistů, samozřejmě ještě tímto není vyčerpané:-). S pozdravem David M.
  • Nová práce o Janu Ferákovi

    DAVID M 16. 4. 2008 19:30 (84.244.101.*)
    Všem, které zaujal tento příběh odkazuji na časopis Historie a Vojenství 1/2008, kde jsem společně s PhDr. Jiřím Rajlichem připravili první část kopletně nově pojatého příběhu, ve kterém jsou všechna nová archivní zjištění. Příběh, který je rozdělen na dvě části se jmenuje - "Legenda o republikánském leteckém esu Janu Ferákovi"
  • Nabídka

    Martina 27. 7. 2007 15:04 (196.3.50.*)
    Dobrý den,
    pokud by měl autor článku chuť, tak ať se se mnou spojí e-mailem na marryba@seznam.cz, můj manžel je vnukem Jana Feráka.
    • Re: Nabídka

      DAVID M 19. 9. 2007 07:35 (82.208.33.*)
      Snažil jsem se Vás na uvedený mail již několikráte kontaktovat, bohužel bez odezvy....MajtenyiD@seznam.cz
  • Oprava

    Rammjäger 13. 1. 2007 23:03 (212.81.23.*)
    "Karel Gubula-Král" má byť správne Karol Gabula-Kríž.
    • Re: Oprava

      David M 14. 1. 2007 14:01 (82.208.33.*)
      To je docela zajímavá informace, mnou uvedené jméno Karel Gubula-Král, je uváděno ve valné většině publikací, v níž jsou zmiňováni naši dobrovolníci mezi letci FARE. To samozřejmě nevylučuje možnou chybu, neboť je běžné přebírání informací z jedné práce do druhé. Já se setkal v jedné práci dokonce se jmény Karel Gubula, Karel Kříž i Karel Král, s tím, že šlo o tři odlišné jedince. Nejlépe asi bude ověřit informaci ohledně jména v primárním zdroji- archivu. Jelikož se chystám do pražské Invalidovny do VHA ohledně dohledávání informací k J. Ferákovi a K. Vejvodovi schválně se podívám, zda něco bude ke Karlu Gubulovi Královi (Gabulovi-Krížovi) ve složkách dobrovolníků. (ikdyž i chyba tam není vyloučena) Smím znát původ vaší(tvojí) informace??? V jedné práci, v níž jsou tyto postavy oddělené se píše o tom, že Karel Kříž byl pilot, Karel Král pozorovatel a oba ve Španělsku zahynuli. Já se touto osobou zatím podrobněji nezabýval, ale jak říkám schválně se podívám ve VHA.
      • Re: Oprava

        Rammjäger 16. 1. 2007 23:15 (212.81.23.*)
        Karol Gabula-Kríž bol pilot, narodený 1910 v Nitre, z čs. letectva vylúčený pre disciplinárne prehrešky (podobne ako Jan Ferák). Zahynul v 1937. Tieto informácie mám z archívnych materiálov, dobovej tlače a pod.
        • Re: Oprava

          DAVID M 17. 1. 2007 09:44 (82.208.33.*)
          Jak jsem říkal to je zajímavá informace, já si ještě ověřím některá fakta v VHA, jinak ohledně kázeňských prohřešků, u Vejvody a Johna je to jasné možná i u vámi zmiňovaného Gabuly, nicméně u Feráka pro to nejsou žádné archivní podklady (zatím) a jestli nějaké máte velice rád bych je viděl ostatně i o zmiňovaném Gabulovi(MajtenyiD@seznam.cz), máte-li přístup do Trnavy, kde jsou kmenové listy obou, které se léta snažím získat. Je pravda, že i v pražském VHA některé věci byly založeny a postupně vyplouvají. Zkrátka nemám-li v ruce archivní oporu pro tvrzení o kázeňských prohřešcích u Jana Feráka nebudu a ani nehodlám ji používat.
  • Jak se Ferák dostal do Španělska

    gamuret 12. 1. 2007 10:07 (80.188.207.*)
    Doslechl jsem se (z důvěrných zdrojů), že do Španělska Ferák odletěl na armádním letadle, které si zřejmě "vypůjčil". Co je na tom pravdy?
    • Re: Jak se Ferák dostal do Španělska

      David M 12. 1. 2007 16:27 (82.208.33.*)
      No docela rád bych znal ty důvěrné zdroje:-) pominuli např. technickou stránku věci + desítky jiných aspektů zní to více fantastně než lecjaké sci-fi(reálněji zní, že tam přelétl v létajícím talíři). Ne skutečně ačkoli ve Ferákově příběhu je stále mnoho neznámých tak tuto variantu odkazuji dále než do říše bájí. Jednak nebyl v té době ani v armádě, dále by mne zajímalo "kdyby" tak jak by technicky ten přelet provedl, navíc v jakém letadle atd. atd. a překonali-li bychom dalších sto neznámých, tak skutečnost, že by o tomto podařeném kousku nikdo nevěděl (tedy krom důvěrných zdrojů:-)). Ne opravdu zpět do reality Ferák přešel z Francie "klasicky pěšky" stejně jako valná většina dalších dobrovolníků.
      • Re: Jak se Ferák dostal do Španělska

        gamuret 16. 1. 2007 16:12 (80.188.207.*)
        O Ferákovi jsem psal kdysi SOČKU (nemá žádnou hodnotu, vlastně jsem okomentoval seriál, který vycházel v časopise AHOJ). To s tím přeletem vytáhli z paní Ferákové nějací dva muži koncem 80. let (patrně novináři či jiní zanícenci, jejichž jména bohužel nemohu uvést). Pokud si vzpomínám, tak Ferák doletěl někam do Itálie (tuším severní, jak asi jinak?) a odtud už se nějak dostal do Španělska. Jen jestli je to pravda? Vzhledem k mým pozdějším poněkud odlišným zájmům jsem už v téhle věci dál nepátral a konec konců, jsou zde jistě povolanější.
        • Re: Jak se Ferák dostal do Španělska

          Tom 16. 1. 2007 19:22 (213.168.176.*)
          Tady asi půjde se záměnu s případem desátníka Ondřeje Janaty. Ten kvůli jakýmsi kázeňským rozporům dne 10. listopadu 1938 dezertoval s Avií B-534 od Letky 42 do Itálie. Stroj při nouzovém přistání rozbil nedaleko Udine. Odmítl nabídku Italů na vstup do frankistického letectva a byl deportován do Francie. Tam skončil na jaře 1939 v Cizinecké legii a válku strávil v Indočíně. Zpět do vlasti se vrátil jako válečný invalida až roku 1947.
          Zdroj: Rajlich-Sehnal: Vzduch je naše moře.
          • Re: Jak se Ferák dostal do Španělska

            Vivi 4. 6. 2008 10:45 (195.113.185.*)
            Ondřeje Janatu jsem znala osobně. Přesně tak mi to i kdysi vypravoval. Dokonce si pamatuji i přesný čas - 10.10. v půl desáté 1938- kdy uletěl z tehdejší ČR a přistál s letadlem kdesi v horách u Udine. Dokonce existovala i fotografie, kterou měl doma zarámovanou a kterou jsem viděla. Letadlo přistálo "vzhůru nohama". Vyprávěl mi zážitky z japonského zajetí. On sám tvrdil, že ho paradoxně "zachránila" atomová bomba v srpnu 1945. Podařilo se mu totiž tenkrát z japonského zajetí utéci. Později se dostal zpět do Francie, kde se léčil (měl amputovanou nohu) a po válce se vrátil zpět do ČR. Myslím, že to bylo až v r. 1947.
            • Re: Jak se Ferák dostal do Španělska

              Kučera 2. 11. 2011 14:41 (109.107.211.*)
              Rád bych Vás kontaktoval. Zabývám se působením Čechoslováků v Indočíně. Ondřej Janat byl jedním z nejvýraznějších případů, navíc se zapojil do protijaponské ilegální činnosti. Bohužel k tomu není mnoho dokumentů, a tak se pokouším sehnat příbuzné a známé.
              kkucera@centrum.cz
          • Re: Jak se Ferák dostal do Španělska

            gamuret 18. 1. 2007 10:17 (80.188.207.*)
            Tím se to (možná) vysvětluje, to Udine mi přijde povědomé, i ta cizinecká legie (s tím, že to bylo vztaženo k Ferákovi, to vím jistě!). Ovšem další bádání v archivech určitě přinese leccos nového.
        • Re: Jak se Ferák dostal do Španělska

          David M 16. 1. 2007 16:57 (212.158.143.*)
          Jak jsem již řekl, opravdu mi to přijde více než krajně nereálné, ohledně paní Ferákové, nepopírám, že něco takového mohla říci, navíc v 80 letech byla již v docela pokročilém věku, nechci to dále schazovat, ale netušíte nějakou kontaktáž na rodinu??? Ona již zemřela, ale týká se to dcery nebo syna, já bohužel (a další taktéž) zatím neuspěl. A ještě, nemáte náhodou ona čísla Ahoje, v kterém seriál vycházel??? Popřípadě i Váš komentář(SOČKU) bych si rád přečetl, můžete mne kontaktovat MajtenyiD@seznam.cz, závěrem se trochu omlouvám za původně nezdvořilý tón mé původní reakce na Váš odkaz, ale v první chvíli jsem, si myslel, že jde o žert(šprýmařů je zde dost:-))
  • Poděkování

    Antonín Hanzlík 30. 12. 2006 21:54 (88.101.103.*)
    Děkuji za pěkný článek
  • Letadlo na fotografii

    Tom 23. 12. 2006 19:47 (213.168.176.*)
    To éro na fotografii z leteckého učiliště je na 99% Aero APb-32...
    Všimněte si podvozku, výfuku svedeného pod trup, zaplechování přední části trupu. No, prostě krásná Aerovka :-)
  • re:

    ag 11. 12. 2006 20:43 (82.209.55.*)
    Ze školy si pamatuji, že "krize" v Československu skončila v roce 1934 ( a toto jsem dal do závorky). Určitě ještě mohla částečně a někde doznívat i o rok později. Jsem ročník 71, takže mé školní roky zapadají ještě před plšák:)
  • Bolševik

    miloš 9. 12. 2006 17:44 (85.160.64.*)
    Jak to bylo s těmi letci co šly do Španělska bojovat za bolševiky? Byli taky sami bolševici?
    • Re: Bolševik

      D.Martin 7. 2. 2007 09:01 (194.108.65.*)
      Klasika... Za první republiky to byli bolševický žoldáci, za okupace je zavírali do koncentráků, po Únoru do lágrů (jako imperialstický živly), pak se o nich nesmělo mluvit, po Velké Sametové to byli zase bolševický žoldáci a teď, když už jsou naživu jen tři, tak jim dáme nějakej metál (aby se neřeklo) a tím je to skončeno - zapomeňte...
      Víš co? Vem si štětku, kýbl růžové barvy a jdi si zase natřít nějaký tank ...
    • Re: Bolševik

      David M 10. 12. 2006 10:53 (212.158.143.*)
      Řekl bych silně "oduševnělý" dotaz...Docela by mne zajímalo na základě jakých informačních zdrojů jsi vznesl tuto otázku.(trochu mi to připomíná informační kanál zavánějící něčím podobným jako např. "osvětimské lži" nebo, že by naši "novodobí" historici ve své honbě na čarodějnice opět přepisovali dějiny???) Doporučuji pozornější četbu knih zabývajících se historií a jejich vhodný výběr(postačí pro začátek dějepis pro ZŠ popřípadě internetová fora encyklopedického charakteru). K jádru, skutečně to nebyli(letci) antikristi, kteří by své nepřátele napichovali na vidle a stručná odpověď zní NE.
  • Paráda

    Standa 9. 12. 2006 01:58 (195.39.15.*)
    viz obecnístránky
    www.obecusti.cz/hist_okupac.php
    • Re: Paráda

      David M 9. 12. 2006 15:54 (212.158.143.*)
      ???? Moc tomu nerozumím, jednak jsou obecní stránky Ústí uvedeny ve zdrojích a navíc tento tvůj odkaz poukazuje pouze na zestručnující odstaveček o Janu Ferákovi. Na ústeckém serveru je zpracován i obsáhlejší příspěvek (bohužel také poměrně nepřesný, na druhou stranu jsou zde zajímavosti o rodině a bydlišti JF) od J. Srněnského. Tedy, Stando moc nechápu "co tím chtěl básník...." :-)
      • Re: Paráda

        Standa 12. 12. 2006 00:45 (195.39.15.*)
        Paráda znamená, že je to zajímavé počteníčko-myslím ta historická fakta. Nezajímá mě ani tak moc, kdo to sepsal, to už je snad záležitost dnešní doby a někoho kdo byl ochoten a laskav ty věci vložit na papír. To vzrušující však je někde jinde, v pohnuté minulosti.
        Mimochodem, autorem obecních stránek je Tomáš Holubec, věk 26 let ( viz www.holubec.cz)
        Pan Jan Srněnský byl starostou obce právě v roce kdy vyšla tiskem kniha Ústí - obrázky z dějin naší obce k 500letému výročí založení obce. Autorem knihy je historik pan dr. Ladislav Baletka
        • Re: Paráda

          David M 12. 12. 2006 13:58 (82.208.33.*)
          Tak to jsme si jen nerozuměli, stránky Ústí máš pravdu jsou velice pěkně řešeny, zvláště ony historické odkazy- ikdyž jako v případě Feráka ne vždy přesně (úplnou exaktnost na druhou stranu v tomto případě ani nelze požadovat)
          Já se úřad v Ústí snažil několikrát kontaktovat ve snaze upřesnit si nějaké "rodinné" záležitosti Jana Feráka, bohužel neúspěšně, taktéž jsem jim odeslal odkaz na mou práci. Já se v současné době snažím dopátrat co nejvíce nových informací v archivach k např. působnosti JF v čs. armádě před jeho odchodem do Španělska. Také doufám, že jak se zmiňuji v práci samé se třeba podaří touto formou vypátrat žijící členy rodiny. Zkrátka tento veliký příběk není zdaleka u konce a já doufám, že se mi ho podaří zase o kousek posunout. Nakonec díky za pochvalu.
          • Re: Paráda

            RF 26. 2. 2007 22:41 (88.103.233.*)
            Ahojik, náhodou jsem natrefila na tyto stránky a se zaujetím přelouskala článek o Janu Ferákovi...přece jen těch jmenovců kromě skutečných příbuzných moc neznám :-) Nejsem historik, ale každopádně mě zaujala geografická blízkost, co se týká rodiště JF a místa, odkud pochází rodina mého otce..taktéž ze Vsetínska...Ale bohužel nemám tušení, pochybuji, že by to mohl být nějaký vzdálený příbuzný, každopádně myšlenka je to zajímavá...Přeju hodně úspěchů při shánění informací...Zajímá mě to! :-)
  • Super !

    Lojza 2. 12. 2006 23:27 (88.100.156.*)
    Jenom více takových článků.To si prostě člověk pošmákne.
  • paráda

    Mikhail 1. 12. 2006 19:21 (62.168.82.*)
    Tento článok som doslova zhltol. Vďaka zaň.
  • Velmi pěkné

    V. Hrubý 28. 11. 2006 15:24 (213.29.154.*)
    Velmi pěkné čtení. Nicméně Valašsko coby rodiště Jana Feráka rozhodně nebyla oblast s převahou německého obyvatelstva.
    • Re: Velmi pěkné

      David M 29. 11. 2006 20:33 (212.158.143.*)
      Děkuji za upozornění, tato "drobnost" i vzhledem k rozsahu článku mi sice neunikla, ale byla mnou chybně použita část věty. Ta tam být samozřejmě neměla, protože změnila fakta v tom smyslu, že Ústí-potažmo Valašsko bylo dle této věty německé, což je samozřejmě nesmysl.
      • Re: Velmi pěkné

        Honza 1. 12. 2006 07:27 (217.197.144.*)
        Jen pro upřesnění: kolem r. 1900 mělo Ústí 413 čes. obyvatel a 0 německých. O třicet let později asi nebyl poměr vyrazně odlišný.
  • Konvoj do Murmanska

    Hartmann 27. 11. 2006 22:05 (88.103.117.*)
    Chtěl bych jen podotknout, že osudům skupiny čs. letců, kteří se tak nešťastně plavili v Barentsově moři, je věnovaná pěkná píseň „Konvoj do Murmanska“ od Taxmenů, ve které jsou všichni i jmenovitě zmíněni.
  • dobrý!

    mbbb 27. 11. 2006 21:42 (62.209.210.*)
    moc zajímavej článek, opravdu jsem si početl. výborné!
  • výborné

    ag 26. 11. 2006 20:15 (82.209.55.*)
    Chci jen podotknout, že světová krize je datována lety 1929 až 1933 (někdy 1934), takže nenarukoval před, ale během této události. Jinak klobouk dolů
    • Re: výborné

      ASVS 7. 12. 2006 15:18 (88.146.167.*)
      Ano, máte zajisté pravdu, ale tato datace odpovídá pouze USA, naše republika se s krizí potýkala od roku 1929 až do roku 1935, kdy se sociální situace zklidnila, bohužel na úkor zbrojení a příprav na válku...
      • Krize

        Honza M. 12. 12. 2006 09:07 (217.197.144.*)
        Pokud se shodneme na tom, že výrazným ukazatelem ekonomické krize je počet nezaměstnaných, pak vypadal následovně:

        rok / počet nezaměstnaných v ČSR
        1929 42.000
        1930 105.000
        1931 291.000
        1932 554.000
        1933 738.000
        1934 677.000
        1935 686.000
        1936 623.000
        1937 409.000
        1938 256.000
        (Trapl-Bartoš: Československo 1918-1938. Fakta, Materiály, Reálie... Olomouc 1991. / Kárník: České země v éře První republiky, II.díl. Praha 2002)

        O skončení krize v r.34 opravdu nemůže být řeč, k výraznému poklesu úředně registrované nezaměstnanosti dochází teprve v r.37, až v druhé pol. r.38 klesla na úroveň z r.1931 a na úroveň před krizí (1929) klesla nezaměstnanost až po okupaci, na začátku války s Polskem.
        • Krize

          ag 12. 12. 2006 11:03 (82.209.55.*)
          Nechci se s Tebou přít, pouze jsem si vzpoměl na školní docházku a jinak jsem se touto problematikou nezabýval. Ovšem brát jednu vytrženou statistiku za důkaz?
Zpět na: Jan Ferák - ¡No pasaran!
  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.