Komentáře k: Horká balkánská půda X.

Zpět na: Horká balkánská půda X.
  • Titovska propaganda

    Ivica Ostojic 4. 3. 2005 08:26
    Pekna ukazka jak jste v Cechach stale zpracovani Titovou propagandou.Autor jednostranne stavi ouze na propagandistickych komunistickych materialech, nema nebo nechce mit poneti o nicem jinem. Proste super statecny obdivuhodny hrdina Tito se svymi soudruhy a zradny Mihailovic !
    K smichu pro kazdeho, kdo poznal Balkan behem 2. SV.
    • Re: Titovska propaganda

      hraničář 30. 6. 2005 21:28
      Plně souhlasím s Ivicou, sama historie však spravedlivě rozsoudila tento spor "Živ je Draža, umro nije!"
    • Re: Titovska propaganda

      Honza 4. 3. 2005 19:12
      Áá, pamětnice :o)
      • Re: Titovska propaganda

        needless 12. 3. 2005 22:46
        Nemusi byt, staci mit prarodice, co myslis?
    • Re: Titovska propaganda

      dzin 4. 3. 2005 19:05
      Promiňte, ale nevšiml jsem si, že to z čeho jsem čerpal byly pouze propagandistické komunistické materiály.
      Ohledně toho, jak vypadal Balkán za WW2, popisuji zdejší partyzánskou válku. Abych do detailů rozebíral vztahy mezi jednotlivými národy či stranami na Balkáně, na to je prostor příliš omezen a byla by to práce spíše na knihu(y).
      Partyzánů (Tita) si všímám hlavně proto, že vedli partyzánskou válku proti okupačním silám Osy. To se prostě o Mihailovičovi a jeho mužích říci nedá.
      • Re: Titovska propaganda

        Ahoj Dzine! 4. 3. 2005 19:27
        Nečerti se tak , já to netvrdil(neb jsem tyto materiály také četl) no a ten kolega si myslím to nemyslel taky až tak zle...:o)
        Já myslím, že u nás skutečně ještě nebyla spravedlivě zhodnocena úloha "Draži" a jeho četniků...myslím tím především první fázi války a to i vše v kontextu to co se dělo Srbům v NDH i Bosně....Chybou bylo,že po onom setkání a potřesení si rukou s Titem nedošlo ke spolupráci. Koncem války je z něj ,ale již cítit zahořklost. Říkám není zde prostor pro podrobnější zhodnocení,ale rozhodně se o něm nedá mluvit jako o kolaborantovi-jistě nacionalista, monarchista a zapřísáhlý antikomunista pro kterého bohužel v určité fázi války byli komunisté větší nepřítel než fašisté...Bylo by to Dzine nadlouho, ale myslím,že si rozumíme:-)
        • Re: Titovska propaganda

          hraničář 30. 6. 2005 21:34
          A kde berete pánové tu jistotu, že komunisté jsou lepší než fašisté?! Snad v tom, že mají rudí na svědomí více lidských životů než hnědí?! To ale neznamená, že bychom měli upřednostňovat jedny před druhými!
        • Re: Titovska propaganda

          dzin 5. 3. 2005 07:33
          Nečertím se, to by vypadalo jinak. :o)
          Četníky zpočátku jako kolaboranty nehodnotím, začínám je tak hodnotit ve chvíli, kdy začali aktivně podporovat Osu. Kdyby toho nebylo a jejich odboj byl aktivnější, tak by je nejspíše Západ stále podporoval a jejich situace by vypadala jinak. Jeden z hlavních důvodů podpory Británie partyzánů a její ukončení četníkům byla aktivní účast resp. její absence na boji proti Ose.
          Ovšem rozebírat to, to je opravdu na dost dlouho. :o)
          • Re: Titovska propaganda

            hraničář 30. 6. 2005 21:59
            Džine promiň, ale spojovat Západ s principiální politikou, tj. podporou vyhodnocovanou podle objektivních skutečností (zde boj proti Ose) je více než směšné. Při Tvých znalostech Ti snad nemusím předčítat zeměpisný slovník evropských států Finskem počínaje přes Baltiky, Polsko, Československo a Jugoslávií konče (ta je snad nejotřesnějším a ukázkově signifikantním případem západoevropské politiky), aby bylo jasné že ať tak či onak "Mouřenín splnil svůj úkol, tak ho po Teutonovi můžeme předhodit Čingischánu!", morálka sem a činy tam! Aktivní podporou Osy myslíš odpor jugoslávských komunistů proti imperialistické válce, resp. spolupráci komunistů s ustašovci před válkou? Faktem je, že tahle diskuze by byla ne na dost dlouho, ale na léta a reálně bych neočekával dosažení shody. Každopádně však jakoukoli diskuzi na rozdíl od Titovců vítám slovy Voltaira "Ačkoli zásadně nesouhlasím s Vaším názorem, budu hájit Vaše nezadatelné právo na jeho zveřejnění!"
          • Re: Titovska propaganda

            Set 5. 3. 2005 12:01
            Je otázka, co si pod pojmem "kolaborant" představit. Pokud to nejhorší, tedy zrádce vlasti spolupracující s nepřítelem, tak bych s označením četniků jakožto kolaborantů byl opatrný. Mihailovič se hlavně zkraje nestavěl jako "srbský četnik", nýbrž jako velitel královské armády(jugoslávské), která se nevzdala. On byl až za hrob věrný předválečnému režimu tj.centralizované, autoritativní monarchii a jeho cílem bylo její obnovení v nezměněné podobě. Tohle byla pro Mihailoviče vlast, jejímiž zájmy vše poměřoval a z hlediska takto definované vlasti byli komunisti stejným nebezpečím jako okupanti. To, že jeho koncept byl mimo Srbsko nepřijatelný a že "královská armáda" skončila jako čistě Srbské hnutí četniků je už věc praxe. Takže on Mihailovič ani tak nebojoval konkrétně proti někomu(tj.ose), s tím, že se proti ní spojí s kýmkoliv, ale "za něco" a nepřítel byl definován svým postojem k věci, které byl Mihailovič věrný. Nakolik byl takový postoj správný, prozíravý atd. je úplně jiná věc. No a na okraj, oni komunisté začali proti Němcům bojovat od okamžiku, kdy byl napaden SSSR. Od dubna do června byl jejich postoj zcela v lajně kominterny, tedy, že se jedná o "imperialistickou válku", která se jich netýká. P.S. Moc dobrá práce, tahle serie o Balkánu :-)
            • Re: Titovska propaganda

              dzin 5. 3. 2005 15:15
              To je poměrně jednoduché. Kolaborant je člověk aktivně pomáhající okupační moci, přičemž důraz je třeba položit na slovo aktivně.
              Ohledně toho, že jugoslávští komunisté drželi lajnu s nařízením kominterny. On přeci jen poměr KSJ s KSSS byl trochu jiný, než třeba KSČ. Také je nutno přihlédnout k poměrně krátkému časovému úseku mezi dobytím Jugoslávie a přepadením SSSR a vypuknutím povstání. Povstání vypuklo asi po dvou měsících okupace (přepadení SSSR bylo také oasi 2 měsíce po vyhlášení ukončení bojů), což není zase nějak pozdě, uvážímeli, že bylo třeba nejprve lidi vyzbrojit a zorganizovat.
              P.S. Díky. :o)
            • Re: Titovska propaganda

              qw 5. 3. 2005 13:05
              s těmi komunisty se pleteš, lajna Kominterny byla od dubna 1941 právě zcela jiná, než předtím, v souvislosti s tím, jak se SSSR připravoval na útok
              • Re: Titovska propaganda

                Set 5. 3. 2005 13:47
                No já bych řekl, že oficiální lajna byla taková jak píšu, s tím, že v řadě zemí s ní řada komunistů nesouhlasila a někde to vedlo i k dočasnému rozkolu v komunistické straně. Ale mohu se mýlit.
                • Re: Titovska propaganda

                  qw 5. 3. 2005 17:08
                  nemýlíš se v tom, že oficiální linie Kominterny taková byla od srpna 1939 DO dubna 1941
        • Re: blebleble

          DAVID M 4. 3. 2005 19:35
          Navíc já jsem ten poslední kdo by úlohu partyzánů jakkoliv snižoval, jejich podíl je ve srovnání s četniky samozřejmě nesrovnatelný a to především proto,že svým internacionalismem dokázal ovlivnit příslušníky všech entit v Jugo, kdežto silně nacionalisticky zabarvený Mihailovičův nacionalismus samozřejmě...Zase na druhou stranu podívej na osudy např. Srbů z Liky i jiných částí...nemůžeme se divit,že četniky podporovali.
          • Re: blebleble

            dzin 5. 3. 2005 07:38
            Ano, to je také jeden z důvodů, proč se nakonec četníci Jugoslávii odcizili, že nedokázali získat tak masovou podporu mimo Srbska (a řekněme ještě Černé Hory). Oni svým jednáním v ostatních národech Jugoslávie vyvolali dojem, že nebojují za Jugoslávii, ale za obnovu Velkého Srbska. A je samozřejmé, že to se jim nemohlo líbit.
    • Re: Titovska propaganda

      DAVID M 4. 3. 2005 16:42
      Já si nemyslím,že "Draža" Mihailovič byl zrádce a pokud mu někdo vyčítá,že jednal s Italy a Němci tak to Tito taky. Neboj nejsme protisrbsky zaměřeni, naopak!
Zobrazit všechny komentáře k: Horká balkánská půda X.