Komentáře k: Střední tank PzKpfw V Panther (SdKfz 171)

Zpět na: Střední tank PzKpfw V Panther (SdKfz 171)
  • Panther-jeden z nejlepších

    von Manstein 26. 5. 2003 13:25
    Myslím,že PANTHER je jeden z těch nejlepších ale první verze jsou zřejmě nedokonalé co se týče technického hlediska.Ale určitě budí respekt.
    • RE: Panther-jeden z nejlepších

      Petr Zima 27. 5. 2003 00:27
      Panther je jeden z nejlepších...ale pouze z německých tanků.V porovnání s IS-2 už takový respekt nebudí.Za tímto výborným ruským tankem zaostává zejména v pancéřování a to dost citelně.To vyplývá z toho ,že IS-2 je oproti Pantheru mnohem lépe balisticky tvarován.Také má IS-2 podle některých zdrojů(www.battlefield.ru/library/archi ves/weapons/weapons6.html)mnohem větší palebnou sílu.
      Na svojí hmotnost se tedy jedná o podprůměrně pancéřovaný tank s průměrnou palebnou silou(ve srovnání s IS-2).
      • panther

        marek hovězák 24. 1. 2021 17:47
        panther měl slabší pancéřování, byl rovněž schopen prostřelit čelní pancíř ruského protivníka ís2 na kratčí vzdálenost, než to dokázal on, byl však na druhé straně výrazně pohyblivější. je si třeba rovněž uvědomit,že často uváděná srovnávání těchto dvou typů vesměs vynášející kvality sovětského vozidla jsou značně zavádějící. panther byl středním tankem a ís2 těžkým, káždý z nich byl určen k poněkud jinému druhu bojové činnostim. ís2 měl dělenou munici rychlost střelby nejvýše 2 rány za minutu. panther 7 ran za minutu. proto sním dovedl bojovat.zajímavější je srovnání se skutečným protějškem, těžkým tigerem 1. z něho zjijištujeme, že ís2 se vyznačoval silnějším pancéřováníma přiřitom menší hmotností. tiger 1 měl kanon ráže 88 milimetrů, jeho vlastnosti při boji s tanky však byly se 122mm dělem ís 2 srovnatelné, přičemž tiger mohl naložit třikrát více munice. v případě bojového střetu obou typů tedy záleželo na povaze terénu, místních podmínkách, zkušenostech osádek a dalších faktorech. nejvýkonnější něměcký těžký tank tiger 2 měl silnější pancéřování,byl celkově větší a těžší. byl vyzbrojen novým kanonem ráže 88 milimetrů a hlavní dlouhou 71 ráží, který svými vlastnostmi v protitankovém boji sovětský d-25 překonával. osmaosmdesátka tigeru 2 dokázala is2 probít při čelním střetu na značnou vzdálenost,122mm granát sovětského stroje to však za podobné situace nedokázal. ís 2 měl přednost v menší hmotnosti a rozměrech i lepší mobilitě. nevýhodou naopak byla malá rychlost střelby nejvýše 2-3 rány za minutu, daná použitím dělené munice je však potřeba zdůraznit,že každý typ byl určen k něčemu jinému. panther, tiger 1 a tiger 2 především k boji s tanky, průlomový is 2 hlavně k prorážení nepřátelských linií.
      • RE: Panther-jeden z nejlepších

        jares 23. 8. 2005 00:52
        mozna razi,delene strelivo kanonu d-25 zpusobovalo pomalou rychlost nabijeni.
        • Re: RE: Panther-jeden z nejlepších

          amigo 30. 4. 2016 00:33
          Proboha, který profesor přišel na dělené střelivo v tanku? kanony 88 byly předělány z protiletadlových kanonů a tyto prvně začal používat proti tankům Rommel v Africe
      • RE: Panther-jeden z nejlepších

        Crist 14. 4. 2005 21:08
        IS-2 je těžký tank určený pro jiné úkoly! Kategorie "těžký,střední a lehký" nespočívají pouze ve váze, ale i v účelu použití. A to už se zde neřeší poprvé. Neustále srovnáváte německý STŘEDNÍ tank panther a sovětský TĚŽKÝ tank
        IS-2. Německá konstrukční škola je přece tolik rozdílná od té ruské.
      • RE: RE: Panther-jeden z nejlepších

        von Manstein 30. 5. 2003 07:39
        a jaký ja váš náhled na TigerI?Sice odbočuji od tématu ale vypadáte jako odborník.Tigeru už toho moc vytknout nemůžete.
        • RE: RE: RE: Panther-jeden z nejlepších

          Petr Zima 30. 5. 2003 19:29
          Odborník opravdu nejsem,pouze se o tanky poslední tři roky amatérsky zajímám ,ale myslím si ,že jsem toho pochopil více než kdejaký odborník.(sice své názory neumím matematicky podpořit,ale to u spousty věcí není nutné)
          TigerI?Zpočátku jsem byl tímto tankem nadšen,ale čím více jsem toho o tancích věděl,tím více moje nadšení chladlo.
          Co se mně na první pohled na TigeruI nelíbilo(zarazilo),byla jeho hranatá konstrukce.Dobrý tank by měl mít aspoň na exponovaných místech(čelo věže a korby)co nejvíce skloněné pláty.TigerI je má pěkně kolmé ze všech stran=vysoká hmotnost a s ní spojené vysoké výrobní a provozní náklady,dále vysoká zranitelnost(střely se neodrážejí).No a to je tak všechno co by se dalo TigeruI vytknout.
          Pro tank je důležitá co nejvyšší palebná síla,síla pancíře a mobilita, při co nejnižší hmotnosti a velikosti.
          Toho se dá dosáhnout jedině vhodným balistickým tvarováním,které TigerI postrádal.Takže za svojí nesporně vysokou pal.sílu,tloušťku pancíře zaplatil(úplně zbytečně) vysokou hmotností a velkými rozměry.
          • RE: RE: RE: Panther-jeden z nejlepších

            Sturmmann 3. 3. 2005 10:54
            Mno pan Zima :), no musím říci že v zásadě máte pravdu ale často srovnáváte nesrovnatelné. Je potřeba si uvědomit že my už vidíme věci z jiného pohledu. Tiger 1 byl králem na bojišti v době když lovil první verze T-34 a o IS-2 se mu ani nezdálo. Své protivníky převažoval na dlouhe vzdalenosti díky kombinace pancíře a kanonu byl optimální na střelbu 1000m a pod. Na blízko (a možná i na střední vzdálenost) se mu T-34 plně vyrovnaly. Jeho slávu hodně udělala propaganda. To že na konci války na východní frontě to byl průměrný možná podprůměrný tank je jasné, byl to už jen odlesk slávy jméno Tigr zní i dnes ... Dále je potřeba stanovit jestli chcete porovnávat výkon tanků na bojišti, nebo komplexní porovnání(např. ekonomické využití zdrojů, taktické schopnosti velitelů a pod.)v komplexním porovnání jsou bez diskuze lepší rusové (proto vyhráli válku)zkrátka využili své přednosti narozdíl od němců kterí neodhadli svoje možnosti v boji a vzali si velké sousto. Co se týče porovnání tanků na bojišti je potřeba nevytrhávat tnaky z časového kontextu kdy se objebovali na bojišti(neni objektivni srovnavat pz2 s IS2 a pod)hmotnostní třídy je už druhotné kriterium např jeli stření tank lepší než těžký proč ne? Tam byla situace proměnlivá na začátku překvapily rusové s t-34, pak němci s tigry a pantery a pak zase rusové s isu a is :)Život je jen náhoda jednou jsi dole jednou na hoře.... :) V provedení tigru po technicke strance ma pravdu pan zima. Zkrátka každá sláva má svojí dobu a svůj čas nic nemůže být nejlepší na věky ...
          • RE: RE: RE: Panther-jeden z nejlepších

            Skyline 19. 1. 2005 17:00
            Tiger I byl dost dobrý tank, i když velmi nespolehlivý. Když měl dobrou posádku byl to možná nejlepší tank 2.světové(viz Michael Wittmann ve Villers-Bocage). Spojenci(minimálně zápaďáci)se ho báli. Já osobně byh si připadal lépe v Tigerovi, Pantherovi či JagdPantherovi, na kterého by útočily 4 Shernmany, než v jednom z útočníků.
            • RE: RE: RE: Panther-jeden z nejlepších

              Sturmmann 3. 3. 2005 11:01
              No to bych si nebyl tak jistej hodně by záleželo na situaci, třeba jagpanter byl na blízko dost zranitelnej ten boční pancíř má fakt slabej tuším 50mm. A mezi náma ono se s těma stíhačema tnaků bez věžě na krátkou vzdálensot mířit moc sranda nebude ...
          • RE: RE: RE: Panther-jeden z nejlepších

            Ross 16. 11. 2004 13:43
            Tiger I byl tak mohutně pancéřován, že ani nebylo nutné jej vyzbrojit šikmým pancéřováním, kterým byly "obohaceny" tanky sovětské... Je ale pravda, že kdyby Tiger I tento dar od svých konstruktérů obdržel, mohly by vzájemné střety s nepřítelem skončit ještě mnohem přesvědčivějším vítězstvím:)
          • RE: RE: RE: Panther-jeden z nejlepších

            Peto 13. 5. 2004 17:15
            Tigera celkovo nemecké tanky mali pri útoku na ZSSR niekolko výhod.
            1. Rusi mali zo zaciatku nekvalitné protipancierové strelivo, ktoré sa po náraze na ciel dost casto rozpadávalo. Zrejme za to mohlo aj povrchové kalenie panciera používané na nemeckých tankoch.
            2. Zlá optika + snaha páliť za chodu. Nemci strielali až po plynulom zastavení a teda stabilizácii tanku.
            3. Absolútne žiadna taktika + zlá vycvičenosť posádok. (Málokedy niečo trafili.)

            Inak čo sa týka pancierovania Tigra, tak to bolo veľmi odolné. V jednom boji zinkasoval Tiger 24 zásahov a ešte bol schopný vrátiť sa do vlastných postavení.
            • RE: RE: RE: Panther-jeden z nejlepších

              gg 4. 3. 2005 23:40
              Kam ty zasahy byly??????
              • RE: RE: RE: Panther-jeden z nejlepších

                Matej KaVečko Paluda 19. 4. 2012 20:58
                Tanky boli v zakopanej vežovej pozícií vedľa cesty, takže väčšina zásahov išla do veže.
            • RE: RE: RE: Panther-jeden z nejlepších

              Ben 2. 2. 2005 13:56
              24 zásahů není špatné. je zdokumentováno přes 150 zásahů do KV-1 který nakonec úspěšně završil zničení kolem 25 tanků a odjel vesele z boje. největší škodu utrpěl velitel tanku který měl otřes mozku.
              • RE: RE: RE: Panther-jeden z nejlepších

                Sturmmann 3. 3. 2005 10:57
                Hahaahh Co to je za propagandu? Máš to něják podložené? Nějáky odkaz? To tu můžu napsat že Pz2 vydržel
                100 500 zásahů z kanonu ráže 120, a zničil 5000 IS2 a ještě přijel zpátky. Největší újmu měl z osádky velitel kterej ztratil svojí čepici .....
                • RE: RE: RE: Panther-jeden z nejlepších

                  KaVečko 8. 10. 2009 21:31
                  Ten chlapík, čo vydržal tých 150 zásahov sa volal Zinovij Kolobanov a skutočne spolu so svojimi ďalšími spolubojovníkmi pobil takú kopu tankov Pz.II a Pz.III. Sám ich sejmul 22 a jeho tank vystál 135 zásahov. Kto vie po anglicky tu to má en.wikipedia.org/wiki/Zinoviy_Kolobanov a po česky www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=...
                • RE: RE: RE: Panther-jeden z nejlepších

                  Ben 24. 5. 2005 08:50
                  aha skopčákofil. psát můžeš co chceš ale až budeš zase sypat piliny z lebky tak přemýšlej. KV-1 ve své době co do pancéřování neměl soupeře proto jsou taková čísla celkem reálná. můj zdroj je: Obrněná technika 4 od I. Pejčoch a S. Spurný, nakladatelství Ares 2001 str. 64.
                  • RE: RE: RE: Panther-jeden z nejlepších

                    HOP 29. 9. 2005 23:53
                    Souhlasím. ještě bych dodal, že jako hodně solidní poučení ohledně tanků na východní frontě mohou sloužit monografie "Tank Tiger" a "Tank T34". Vřele doporučuju přečíst hned po sobě. Pro některé účastníky diskuse ještě jednou: ČÍST! (ne jen koukat na obrázky)
Zobrazit všechny komentáře k: Střední tank PzKpfw V Panther (SdKfz 171)