Komentáře k: Těžký tank PzKpfw VI Tiger (SdKfz 181)

Zpět na: Těžký tank PzKpfw VI Tiger (SdKfz 181)
  • DYNAMO BOSCH

    DOBEŠ BRONISLAV 6. 12. 2006 10:20
    V roce 1991 jsem zakoupil výbornou svářečku domácí výroby s velmi zajímavou historií.Její konstrukce je taková,že eletrický motor pohání dynamo zn.BOSCH-které údajně pochází z německého tanku TIGER.A nyní něco k její zajímavé historii.Pan Špaček ji zakoupil pár let po válce od nějakého kněze ze slovenska který ji vyrobil,a jak mi sám řekl svařoval si sní zábradlí okolo kostela.Dynamo na její výrobu demontoval z poškozeného tanku TIGER.Pan Špaček v šedesátých letech na ni dodatečně upravil regulátor buzení tak aby šla plynule regulovat a začal sní hodně svařovat.Já sní svařuji také hodně a na víc ji používam jako výborný startovací vozík.(ZETOR25,AVIA).Zhruba jednou za pět let výměním čtyři uhlíky které mimochodem pasují z dynama PRAGA V3S.Mohu svařovat elektrodama do průměru 4 a 3.15 mohu pálit.Takže parametry dynama odhaduji tak na 160 ampér.Voltů naprázdno jsem naměřil 19.Znám staršího člověka který si kdysi vyrobil podobnou svářečku z dynama tanku T34 ale prý stala za prd.Údajně mělo napětí kolem 70voltů a brzy odešlo do hajan.Já osobně jsem slyšel na podobné svářečky jenom negativní zkušenosti.Jsem svářeč a kvalitu svářečky zhodnotit umím a ta moje vaří opravdu skvěle-61 let po válce.Budˇ němci uměli udělat dobré dynama a nebo ji ten kněz musel posvětit-nebo taky oboje.
    • Re: DYNAMO BOSCH

      SYN 18. 9. 2011 19:39
      Tak vzhledem k tomu že byl Tiger asi o polovinu těžší kráva než T34ka tak by logicky měl být osazenej silnějším dynamem... akorát těch 19 voltů naprázdno je dost málo, to by mělo dost špatně zapalovat oblouk... běžné svářecí trafo nebo konvertor se konstruují jako "měkké" zdroje s podstatně vyšším napětím naprázdno (řádově 50-80V) pro snadné zapálení oblouku a při zatížení napětí výrazně klesá (a ničemu to nevadí).
    • Re: DYNAMO BOSCH

      tomscott 22. 8. 2011 13:20
      Vyprošťovák na podvozku T72 uměl svařovat přímo z dynama. Napětí na prázdno sem neměřil, regulace proudu byla řešena otáčkami motoru, zapálení oblouku bylo obtížné, ale s trochou cviku se s tím dalo svařovat velmi úspěšně.
Zobrazit všechny komentáře k: Těžký tank PzKpfw VI Tiger (SdKfz 181)