Messerschmitt Bf 109

Po válce vzniklo v Československu a ve Španělsku několik stovek nových strojů, ty ovšem byly zpravidla opatřeny jinými motory než původní Bf 109. Čsl. Avie S-199  se stavěly s motorem Jumo 211F nebo J. Španělské stroje se vyráběly v řadě verzí pod označením HA-1109 až HA-1112, poháněny byly motory firem Hispano-Suiza (zpočátku motory Hispano-Suiza 12Z) či Rolls-Royce (Merlin 500/45), lišily se mj. i výzbrojí. 

Z poválečné výroby pochází i tento stíhací letoun Messerschmitt Bf 109 G-4 „Rote Sieben“ (červená 7). Vyroben byl r. 1950 ve Španělsku jako HA-1112 M-1L Buchón, poháněl jej motor Rolls-Royce Merlin 500/45 namísto německého Daimler-Benz DB 605A. V roce 1969 si tento exemplář dokonce zalétal i ve slavném filmu Bitva o Británii. Rekonstrukce na verzi Bf 109G-4 (a nahrazení původního Merlinu repasovaným DB 605A) proběhla na přelomu tisíciletí v Německu. Během své novodobé kariéry stroj „Rote Sieben“ zatím dvakrát havaroval, ale byl opraven a uveden zpět do letuschopného stavu.

Dobře je patrné, že z kabiny byl na zemi při pojíždění, startu a přistání velmi špatný výhled. To celé bylo ještě umocněno starším typem překrytu kabiny s mohutným rámem. Nevýhodou bylo i odklápění krytu kabiny do strany, a tudíž nebylo možné s letounem pojíždět s otevřenou kabinou a zdviženou sedačkou jako u jiných stíhaček té doby. Nedostatečný výhled zlepšila pozdější Erla Haube (nesprávně nazývána Gallandovou kabinou, ačkoli jde jen o překryt kabiny a nikoli celou kabinu), problém s odklápěním do boku ale nadále zůstal.

  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • Vyplňte správně kontrolu
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.