Trikolóra nad Vítězným obloukem

Dotaz: Trikolóra nad Vítězným obloukem
Tazatel: cooba | Datum: 16. 9. 2007

Dobrý den, dočetl jsem se o shození francouzské trikolory na Vítězný oblouk r. 1942. Nevíte nějaké podrobnosti této akce? Děkuji.

Autor: Jakub Skalický | Datum: 21. 9. 2007
Dobrý den,

12. června 1942 se skutečně na Vítězný oblouk v Paříži snesla francouzská trikolora. Kořeny této odvážné a ojedinělé akce sahají na podzim roku 1941, kdy britská SOE (Special Operations Executive) plánovala vyslat trojici Spitfirů, které by nad Paříží spustily dýmovnice a vytvořily tak nad francouzskou metropolí dlouhou trikoloru. Plán však byl opuštěn ve prospěch menší verze, kdy měl ojedinělý Bristol Beaufighter shodit trikoloru nad pravidelnou německou přehlídkou na Champs Elysées.

Vzhledem k tomu, že stroj měl sám proniknout hluboko do nepřátelského prostoru, bylo potřeba počasí s velkým množstvím mraků, ve kterých se mohl skrýt. Čtyřikrát byla operace spuštěna a čtyřikrát zase zrušena právě kvůli nedostatečnému krytí oblačností. Až pátý pokus 12. června 1942 byl úspěšný. Z letiště na Thorney Island vzlétl Beaufighter Mk.IC (s/n T4800) ND-C z 236. sqn Coastal Command RAF, v němž seděli F/Lt Alfred Kitchener Gatward (pozdější G/Cpt A. K. Gatward, DSO, DFC) a Sgt G. Fern. Nízkým letem, kdy se zřídka nacházeli výše než 100 ft (cca 30 metrů) nad zemí a řítili se rychlostí 220 mph (cca 354 km/h), překonali Francii, aby se těsně před 12. hodinou dostali nad Paříž.

Místo přehlídky, která se podle jejich informací měla v pravé poledne konat na Champs Elysées, našli letci ve 12.02 slavný bulvár „téměř liduprázdný“. Beaufighter se snesl ze 300 ft (cca 100 metrů) k zemi a svištěl si to na úrovni střech směrem k Vítěznému oblouku. Nad ním Sgt Fern vyhodil trikoloru otvorem pro světlice a stroj se již blížil Place de la Concorde, kde byl druhý cíl: budova Kriegsmarine. F/Lt Gatward, rozzlobený, že akce nevyšla podle plánu, pokropil budovu z palubních zbraní a nabral kurs k domovu. I cesta zpátky proběhla v minimální výšce a obešla se bez pozornosti německého flaku i stíhačů. V podstatě jediný problém, který museli letci řešit, byly mraky much zakrývající čelní sklo — ke konci letu už prý nebylo z kabiny téměř vidět…


  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • Vyplňte správně kontrolu
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.