Získání přístroje ENIGMA z ponorky U 110

Získání přístroje ENIGMA z ponorky U 110
Dejvis3 - 14. 7. 2012 - *.scnet.cz

Dobrý den, můžete uvést něco bližšího k "Operaci Primrose" během 2.sv.války a dále něco bližšího k ponorce U 110?

Operace PRIMROSE byla tímto názvem označena až dodatečně. Šlo v ní o fyzické získání německého šifrovacího přístroje ENIGMA ve verzi pro námořní použití, příslušných kódových knih a pomůcek k šifrování z paluby potápějící se, Spojenci poškozené německé ponorky U 110.


Originální snímek vynořené ponorky U 110 po zasažení hlubinnými náložemi. Vpravo je vidět záď torpédoborce HMS BULLDOG s taktickým číslem H91 hlídkujícího opodál U 110

Průběh této akce byl zhruba následující: konvoj OB 318 z Islandu do Británie doprovázený na tu dobu silnou eskortou byl v Atlantiku napaden jižně od Islandu německými ponorkami U 110 (velitel korvetní kapitán Fritz-Julius Lemp) a U 201. Dne 9. května 1941 byla ponorka U 110 po nezdařeném pokusu odpálit torpéda na konvoj východně od mysu Farvel zasažena hlubinnými náložemi svrženými podle dat získaných Asdicem z britské korvety HMS AUBRETIA (taktické označení K96), které loď značně poškodily. Po zopakování útoku, jenž způsobil již málo pohyblivé ponorce další škody, nařídil kapitán Lemp zastavení motorů, nouzové vynoření a opuštění lodě.


Kapitánporučík (později korvetní kapitán) Fritz-Julius Lemp v období, kdy v Brémách přejímal ponorku U 110

Britové zahájili na námořníky vylézající z ponorky palbu z torpédoborce HMS BULLDOG (H91) a HMS BROADWAY (H90), aby zabránili posádce obsadit a použít děla na palubě ponorky. Velitel eskorty konvoje Captain Addison Joe Baker-Cresswell z HMS BULLDOG původně zamýšlel ponorku také taranovat, ale záhy zjistil, že posádka se mimo jiné také kvůli krvavým ztrátám od britské palby nijak nepokouší o odpor a nařídil tedy torpédoborci HMS BROADWAY, aby k ponorce připlul blíže, zajistil posádku na člunech a zabránil jí ponorku potopit.


Captain Addison Joe Baker-Cresswell jako kapitán torpédoborce HMS BULLDOG

Sám pak vyslal na palubu poškozené ponorky dva čluny s posádkou pod velením ani ne dvacetiletého Sub-Lieutenanta Davida Balmeho. Ten spolu se svými podřízenými sebral z ponorky vše nepřišroubované (po 70 letech vystavil v Británii chronometr z U 110, který ukořistil v kapitánské kóji) a kromě jiného přineslo toto výsadkové komando na palubu HMS BULLDOG také kompletní sadu šifrovacích pomůcek a samotný šifrovací přístroj ENIGMA v námořní verzi, vše nalezené nepoškozené a volně ležící na stolku v kabině radistů.


Předválečná fotografie torpédoborce HMD BULLDOG (H91)

K tomu mohlo dojít jen kvůli zmatku vyvolanému velitelem ponorky Lempem, který nařídil předčasné opuštění své lodi. Doslova vyhnal z vysílací kabiny oba radisty, kteří měli pro takový případ striktní rozkazy všechen tajný materiál a šifrovací stroj utopit, a to s tvrzením, že ponorka se stejně potápí. Radisté si tedy vzali jen osobní věci, spolu s kapitánem a dalšími členy posádky nasedli do nafukovacího člunu a vypluli směrem k britským lodím. Kapitán si zřejmě vzápětí uvědomil, že ponorka se drží na hladině a tak skočil ze člunu do vody směrem ke své lodi.

Jeden z Němců později tvrdil, že kapitána zastřelil britský námořník na hladině při plování k ponorce, ale vyšetřování tuto verzi nepotvrdilo. Lemp se po skoku do vody na hladině podle řady svědků – i německých – už vůbec neobjevil. Celkem při této akci zahynulo 15 osob z posádky ponorky U 110 včetně Lempa a 32 dalších, zčásti zraněných, Britové vzali do zajetí.

Získání šifrovacího materiálu a přístroje pomohlo později britským dešifrantům rozbít německý šifrovací systém Reservehandverfahren (RHV), Brity nazývaný „Reserve Hand Procedure“, tedy „Ruční záložní systém“ šifrování, který se měl použít v případě nefunkčnosti přístroje ENIGMA.

Ponorku U 110 se Britové pokusili dovléci na základnu ve Scapa Flow, ale průsaky způsobené poškozením tlakového trupu hlubinnými náložemi a nefunkční čerpadla na ponorce způsobily, že se ponorka po cestě nakonec 10. května 1941 sama potopila.

Takticko-technická data ponorky U 110:

  • Typ IX B, postavena ve firmě Deschimag Bremen, kýl položen 1. 2. 1940, na vodu spuštěna 25. 8. 1940, do služby zařazena 21. 11. 1940.
  • Na hladině/pod hladinou: výtlak 1 051/1 178 tun, rychlost 18,2/7,3 uzlu, akční rádius 8 700/64 n.m. při rychlosti 10/4 uzly. Výzbroj 1 kanon 105 mm se zásobou 110 ran, 1 PL automatický kanon 37 mm, 1 PL automatický kanon 20 mm, 6 torpédometů ráže 533 mm (4 ve přídi, 2 v zádi, zásoba 22 torpéd). 2 lodní šrouby.
  • Pohon na hladině: 2× diesel MAN typu M9V40/46 s turbodmychadly o celkovém výkonu 4 400 HP (3 300 kW) s možností reverzace.
  • Pohon pod hladinou: 2× reverzní stejnosměrný elektromotor typu SSW GU 345/34 o celkovém výkonu 1 000 HP (740 kW).
  • Posádka 46–56 osob podle verze a bojového úkolu.
Krojc - 3. 9. 2012

  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.