Letka 33 za mobilizace

Letka 33 za mobilizace
Jaromír Valášek - 28. 7. 2006 - *.lanservis.cz

Pokud to je možné uveďte prosím jména alespoň některých pilotů, kteří působili během roku 1938 u 33. stíhací letky. Bylo by možné k odpovědi na můj dotaz připojit i údaje o kamufláži Avií B-534 působících u této letky v roce 1938? (33. stíhací letka byla součástí leteckého pluku 2, konkrétně jeho III. peruti) Děkuji za Vaši odpověď. Jaromír Valášek

Uvést jména pilotů je docela obtížné - v běžně dostupné literatuře nejsou seznamy příslušníků jednotlivých letek z této doby uváděny (mnohdy není ani znám velitel konkrétní letky, není známa její dislokace a pod). V podstatě jen náhodou lze narazit na takový údaj "v opačném gardu" - že u životopisu pilota je uvedeno (podle jeho kmenového listu z VHA) u které letky za mobilizace sloužil. Je mi opravdu líto, ale v tomto Vám nikterak nepomohu. Údaje o veliteli letky Karlu Mrázkovi jsme již v této rubrice zveřejnili v odpovědi na Váš minulý dotaz. Snad by bylo možné vznést badatelský dotaz do VHA - to ovšem necháme na Vás :-)

V otázce kamufláží lze uvést asi toto: za mobilizace v roce 1938 létaly Avie B-534 všech řadových stíhacích jednotek bez výjimky s horními a bočními plochami v barvě čs. khaki (podle pamětníků šlo spíše o "zelenejší" odstín, než o barvu použitou na replice B-534 z muzea ve Kbelích, ta se ovšem odvolává na jedinou věc zachovalou s originálním nátěrem té doby - kryt podvozkového kola z MB-200), spodní plochy byly natřené hliníkovým bronzem. Čs. letouny ve 30. letech nesly na boku trupu před ocasními plochami označení sestávající ze znaku leteckého pluku - ten byl za mobilizace zamalován a pak bílé písmeno letky a číslo stroje v letce. Některé letky si svoje stroje označovaly několika barevnými doplňky - zbarvením kuželů vrtulí či disků kol. Žádné jiné "výstřelky" se příliš netrpěly. Občas se v literatuře a časopisech vedou spory o to, zda např. spodní plochy horních křídel nebyly v některých případech také v barvě khaki, ale obecně myslím, že předpis byl dodržován a nečetné výjimky je možné odvodit pouze z konkrétních fotografií. Na strojích se na několika místech vyskytovalo sériové číslo v černé barvě o výšce několika cm a některé další drobné popisky (lékárnička a pod). Během předválečných cvičení někdy stroje nesly barevné rozlišení "bojujících" stran - např. červený nátěr ocasních ploch.

Stroje Letky 33 LP 2 tedy během mírové služby nesly na boku trupu znak LP 2, tj. modrobílou šachovnicovou moravskou orlici v bílém obdélníkovém poli o rozměru 500x450 mm, bílé písmeno letky "T" a bílé pořadové číslo stroje, oboje o výšce 700 mm. Pod plukovním znakem se nacházelo černě psané sériové číslo stroje. Plukovní znak byl za  mobilizace zamalován.

Bohužel jsem ve svém archivu a knihovně nenarazil na žádný obrázek B-534 od Letky 33.


Po několika letech lze zájemce o Letku 33 odkázat zcela netypicky na stavebnici modelu B-534 od firmy HR model (1:72), která nabízí mj. i obtiskovou variantu dvou strojů B-534 náležejících Letce 33 a to stroj v.č. 253 "T8" (por. Kimlička) a v.č. 303 "T3" (por. Mrázek). Odkaz na web výrobce stavebnice zde.

Tomáš Adam - 5. 8. 2006

  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.